Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować anturium?

Jak pielęgnować anturium?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.9/5 (698 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza. Kupując roślinę należy zwrócić uwagę, czy ma ona pąki kwiatowe oraz jędrne i błyszczące liście. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak pielęgnować, przesadzać i podlewać anturium. Znajdziesz tutaj również cenne wskazówki które pomogą ci wyleczyć roślinę, jeśli będzie ona wyglądać niezdrowo.
1

Przesadzanie anturium

  1. Anturium przesadzamy wiosną, kiedy korzenie wyrastają nad ziemią i z dna doniczki. Przed rozpoczęciem przesadzania należy dobrze podlać roślinę.

  2. Przygotowujemy doniczkę o numer większą wraz z warstewką drenażu i podłoża złożonego z 3 części torfu oraz 1 części torfowca.

  3. Chwytamy doniczkę z kwiatkiem jedną ręką za spód zaś drugą przykrywamy ziemię trzymając roślinę między palcami i przechylamy do góry dnem.

  4. Po wyjęciu rośliny z doniczki ostrożnie usuwamy zużytą ziemię spomiędzy korzeni. Można użyć do tego celu cienkiego patyczka.

  5. Roślinę umieszczamy pośrodku nowej doniczki na wcześniej położonej warstwie ziemi. Wypełniamy doniczkę ziemią, przykrywamy korzenie i ugniatamy.

  6. Teraz należy zostawić roślinę przez dwa dni w zacienionym miejscu i bez podlewania, aby pobudzić korzenie do wrastania w ziemię.

2

Podlewanie anturium

  1. Sprawdź ziemię palcami. Jeśli jest lekka i się pyli oznacza to, że roślina potrzebuje nawodnienia.

  2. Anturium podlewamy wodą (najlepiej deszczówką) aż po brzeg doniczki. Po 15 minutach należy wylać jej nadmiar z podstawki.

Jak pielęgnować paprotki?
Jak przycinać storczyki?
Jak pielęgnować azalie w domu?
Jak pielęgnować jukę?
3

Czyszczenie liści anturium

  1. Kurz z liści Anturium ścieramy miękką szmatką i zmywamy liście gąbką zwilżoną letnią wodą. Ścierając kurz z liści, trzymamy je od spodu drugą ręką.

  2. Liście można nabłyszczać lecz nie częściej niż co 2 miesiące.

4

Zraszanie anturium

Możesz spryskiwać roślinę za pomocą zraszacza ale tylko wówczas gdy roślina nie ma kwiatów. Jeśli masz taką możliwość użyj deszczówki. Spryskuj z odległości około 15 cm. Jeśli anturium ma kwiaty wówczas możesz przecierać wyłącznie kwiaty rośliny wilgotną, bawełnianą ściereczką.

5

Wilgotność powietrza

  1. Doniczkę z anturium ustaw na podstawce z kamykami lub żwirkiem i wodą. Dno doniczki nie powinno się stykać z wodą.

  2. Możesz wstawić doniczkę z kwiatem do pojemnika (doniczki) zewnętrznego wypełnionego wilgotnym torfem.

6

Rozmnażanie anturium

  1. Przygotuj dwie doniczki z warstwą drenażu oraz ziemi.

  2. Wyjmij anturium z doniczki i usuń wierzchnią warstwę ziemi.

  3. Delikatnie rozerwij bryłę korzeniową i część nadziemną.

  4.  Posadź obydwie części rośliny w normalny sposób

7

Leczenie rośliny w przypadku gdy coś jest źle

  • Liście robią się żółte i opadają zimą. Jest zbyt mokro i zimno. Roślinę umieść w cieplejszym i bardziej przewiewnym miejscu do czasu kiedy nie wydobrzeje. Przyczyną żółknięcia liści anturium może być również gwałtowny spadek temperatury.

  • Liście suche i papierowe, czasami żółknące. Jest zbyt sucho. Podlewaj, zraszaj i zwiększ wilgotność powietrza.

  • Liście są zwiędnięte i zwisają. Za dużo przeciągów. Przenieś roślinę w bardziej zasłonięte miejsce.

  • Korzenie wychodzą z ziemi. Roślinę należy przesadzić. Do czasu przesadzenia przykryj korzenie warstewką mchu.

  • Są młode listki jednak są drobne a roślina nie ma kwiatów. Należy ją dokarmić.

  • Ciemne i brunatne plamy na liściach. Grzyby chorobotwórcze. Spryskaj liście fungicydem systemicznym.

  • Białe plamki na spodzie liści. Wełnowce. Usuń je za pomocą patyczka kosmetycznego lub waty nasączonej denaturatem. Możesz również spryskać liście malationem lub insektycydem systemicznym.

Przeczytaj teraz: Jak dbać o anturium?
 2.9/5 (698 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (34)

aneta - 2016-05-24
Co mam zrobić gdy ziemia w doniczce pleśnieje, dodam przy tym, iż nie przelałam rośliny podlewam ją wg instrukcji w/w, kwiatek nigdy nie stoi w wodzie dłużej niż 15 min i podlewam go tylko kiedy ma naprawdę sucho przegotowana ostudzoną wodą. Proszę o pomoc w ratowaniu kwiatka bo powoli zaczyna mi marnieć :/
milifrost - 2016-05-06
Witam.Jak kupilem ten kwiat mial piekne duze kwiaty,teraz ma male,ale liscie duze.Co zrobic,zeby przywrocic mu dawny wyglad?
pusia - 2015-07-22
Co mam zrobic moj anturium dostaja brozowe liscie
polarniak - 2014-09-05
Jeżeli nie kwitnie naprawdę polecam i to nie jest żart (sprawdzić a potem się śmiać), co jakiś czas śmiało kłaść do doniczki np. jeden ogryzek po jabłku albo kilka skórek, nie przejmować się śmiało podlewać, gdy ogryzek lub obierki zrobią się już nie ciekawe położyć następne, zapewnić roślinie dużo światła i naprawdę tylko odrobinę nawozu.
Moje anturium kwitnie cały rok, stoi na parapecie od zachodniej strony w bloku a więc przy centralnym i wcale jej to nie przeszkadza. Spróbój Jana to nie żart, teściowa też się śmiała a pózniej było jej głupio
jana - 2014-05-16
moje anturium rozrosło się potężnie ale niestety nie kwitnie w ogóle. Co robić ?
Groszek - 2014-04-08
No i nikt nie wie do ilu dorasta anturium - już ma 1,80
aniula89 - 2014-04-08

witam , mam problem z anturium kwitnie ładnie ale nowe liście młode brązowieją na koncach mam też pare plam na starych bardziej na srodku. co mam zrobić poobcinać liście ? i czym jest to spowodowane ? za mało wilgotnym powietrzem ? stoi ono tez na oknie gdzie czesto jest ono otwierane

cedo - 2014-02-17
czy może mi ktoś dokładnie krok po kroku wyjaśnić jak rozmnażać Anturium ze które ma już około 13/14 lat. Proszę pisać na pas.ed@wp.pl lub 511 771 422 w przypadku telefonu proszę o /s m s/ ja zadzwonię - Z góry dziękuję
grazyna2 - 2013-04-26
Z nabłyszczaczem uważaj, bo nie możesz popryskać kwiatów - wtedy zwiędną
mamita - 2012-10-17

Proszę o pomoc:moje anturium ma wiele tat i pięknie kwitnie ale dziwnie wygląda gdyż, nad ziemią ma wysokieok 30cmrozgałęzione strzępiate brązowe łodygi z których na wierzchołku wyrastają liście i kwiaty.Teraz chcę je rozsadzić i nie wiem czy te nazwijmy łodygi ,te strzępiate brązowe zasypać w ziemi aż do miejsca gdzie wyrastają liście i kwiaty.

anjaK - 2012-04-17
Podpowiedzcie mi prosze czy wzejdzie jeszcze cos z Anthurium , ktore obcielam do zera, bo chorowalo.Na kwiatach wychodzily duze"kurzajki" Zostaly po nim tylko korzenie w doniczce :| a takie bylo piekne jak dostalam :((
Groszek - 2012-04-03

Witam !

Nie mam problemu z anturium bo kwitnie cały czas ale chciałem się dowiedzieć do jakiej wysokości dorasta bo dostałem na imieniny 15 miesięcy temu małą roślinę a już ma 1,20.

Dorota - 2011-10-16
Co zrobić jak obcięłam korzenie,bo sczarniały ?
Blanka - 2011-09-09
Super, dzięki za szybką odpowiedź. Pogodę miewamy różną a bywa i ostre słoneczko w oknie, mam mieszkanie z oknami na różne strony a już dwa kwiatki zmarnowałam ,mamaie sie pieknie rozwijają i kwitną dała mi szczepkę już przyjętą i nie chciałabym i jej stracić. Mam nie może mi służyć rada bo sama stawia gdzie ma miejsce widać ma szczęście. Ja bardzo kocham kwiaty i mam ich sporo Amarylis to chyba juz wszystkim znajomym i rodzinie rozdałam zaszczepione i im tez kwitna mam do nich rękę i chwale sie nimi.dzieki może teraz i Anturium bedzie mi kwitło,pozdrawiam Blanka
Krystyna - 2011-09-09

do Blanka: anturium lubi jasne miejsca jednak nie należy rośliny stawiać bezpośrednio na słońcu. Promienie słoneczne mogą ją poparzyć. Najlepszy będzie półcień.

Blanka - 2011-09-08
Witam a co ze słońcem!! stawiać kwiaty na słońcu, czy w cieniu itp.
Kinga - 2011-08-25
Moje Anturium ma mnóstwo liści, czy mogę je podciąć? Jeśli tak w którym miejscu? Z góry dziękuję za odp.
Monia - 2011-04-03
a od spodu liśćie nic nie mają są ładne i świeconce ale od łodygi robiły i się żółte a potem brązowe i odpadały ściełam je blisko korzenia i odrastaja nowe
Monia - 2011-04-03
Witam Pana zieniłam miejsce mojego kwiatka w bardziej zacienione zmieniałam ziemię według pana porad i widzę dziś nowy młody listek:) Pozdrawiam i dziękuję
Monia - 2011-03-28
Dziękuję za bardzo ciekawe informacje nie dawno kupiłam anturium i po jakimś czasie liście zaczęły robić się żółte uciełam je przy kożeniu intensywnie nawoże czyli średnio co 24 dni woda z rozrobionym nawozem by wzmocnić nowo rosnące liście . W tej chwili nie mam żadnego kwiatka ponieważ po ostatnim razei zrobił mi się żółty :( Mam nadzieję że moja roślinkaodrzyje:) Uwielbiam też chodować z tej samej odmiany skrzydłowkiaty oba są piękne
asiulka19866 - 2011-03-10
witam ja podczas remontu przestawiałam anturium bardzo czesto i sadze ze teraz wychodza tego kosekwencje gdyz kwiatek traci młode listki a pedy stoja ciagle w miejscu czy przestawianie kwiatka moglo go tak uszkodzic i czy mozna go uratowac i w jaki sposób??
Ogrodnik - 2011-03-03
Brązowe plamy na liściach anturium mogą pojawić się poprzez poparzenie słoneczne - np. postawiła pani kwiatka na parapecie i słońce go poparzyło.
Może jakaś choroba - trzeba sprawdzić czy nie ma nic pod liśćmi.
Kwiatek może być przelany
Jak końce liści suche to przesuszenie kwiatka - ziemia+powietrze.
Ogrodnik - 2011-01-10

do Mags: Jeśli jest to pleśń to musisz wymienić całą ziemię. Możliwe że przelałaś swoje anturium. Najlepiej jest trzymać kwiatki w jednej doniczce z dziurkami na dole - wówczas nadmiar wody z niej wypływa. Trzymając doniczka w doniczce kwiatek mógł zacząć gnić i rozwijać się grzyb. Najlepiej wyciągnij jedną doniczkę z drugiej i sprawdź ilość wody i wilgotność ziemi. W każdym wypadku pamiętaj jednak, że te kwiatki potrzebują dobrego drenażu - najlepiej jedna doniczka, z dziurkami i aby stała na podstawce z kamieniami.

Biały nalot na ziemi to może też być też wytrącony z wody chlor lub kamień. Anturium nie lubi ogólnie chloru i należy je podlewać tylko odstaną wodą. Zbyt dużo chloru może powodować również żółknięcie i obumieranie liści. W takim przypadku należy ziemię przepłukać lub najlepiej wymienić. Jeśli to wina chloru to końcówki liści będą brązowe i całkiem wysuszone. Chlor różni się od pleśni - osadzony chlor czy kamień na ziemi jest twardy zaś pleśń jest bardziej "gąbczasta" i "włochata".

Brązowe plamy na liściach anturium mogą być również spowodowane poparzeniem słonecznym. Z tego powodu nie należy trzymać tej rośliny bezpośrednio na parapecie gdzie mogłyby padać na niego bezpośrednio promienie słoneczne (ale w takim wypadku nie powinno być białego nalotu na ziemi).

Jeśli chodzi o szkodniki to sprawdź czy nie ma nigdzie żadnych robaczków - na kwiatach, na liściach, pod liściach, na łodygach, na ziemi itd. Najlepiej pooglądaj kwiatka przez lupę.

Mags - 2011-01-08

Dziekuje za odpowiedz.No wlasnie odnosnie ziemi- roslina w orginalnej doniczce od 'nowosci' miala mech, teraz jest bialy nalot, z przykroscia musze przyznac- wyglada jak plesn/grzyb...?Podlalam kwiatka raptem pare razy od swiat, ale ze donica jest w nastepnej donicy (ozdobnej) nie bardzo widac na pierwszy rzut oka ile wody 'stoi' po podlaniu.Pierwsze co zrobilam po zakupie to podlalam i zrosilam spryskiwaczem- niestety rowniez po kilku kwiatach,wiec to ewidentnie moja wina,ze te kilka zaczelo padac.Czy jest cos co moge teraz dla tej rosliny zrobic?zastosuje metode ze zwirem- mam sporo,jako ze mam dwa wielkie akwariumy z rybami:) Moze powinnam przesuszyc troszke?

Ogrodnik - 2011-01-07
Do Mags: Brązowienie liści na brzegach jest spowodowane najprawdopodobniej za suchym powietrzem. Proszę często spryskiwać roślinę jednak w taki sposób, aby nie pryskać wodą po kwiatach bo pozostaną na nich plamy po wodzie (kwiaty należy zakryć). Poza tym dobrze jest postawić roślinę na dużej podstawce wysypanej żwirkiem i zalanej wodą (wody na tyle, aby była do około połowy wysokości żwirku i aby nie dotykała spodu doniczki). Dzięki temu para wodna będzie się unosiła do góry i nawilżała roślinę.

Jednak należy sprawdzić czy na ziemi nie ma żadnego białego nalotu, czy kwiaty wyglądają normalnie i czy nie ma oznak żadnych szkodników.
Mags - 2011-01-07
Witam.Kupilam anturium w sklepie ogrodniczym tuz pred swietami.Sklep byl nie ogrzewany a temperatura na zewnatrz byla na minusie.Roslina wygladala pieknie i miala kilka kwiatow, ale tuz po przyniesieniu do domu kwiaty zaczely ciemniec/brazowiec, podobnie liscie- maja ciemno brazowe krawedzie, nawet malutkie nowo wyrastajace.Czy to sprawka mrozu w sklepie?Mieszkam w anglii wiec teoretycznie powinno byc wszedzie wilgotno, ale ze wzgledu na wyjatkowo ostra zime kaloryfery chodza 24 na dobe by ogrzac dom i mam wrazenie,ze moze powietrze jest przesuszone.Co moge zrobic by anturium uratowac?jedyna odzywke jaka mam to nawoz do pomidorow- czy mozna tego uzyc by chwilowo podratowac?
Ogrodnik - 2010-11-27

Żółknięcie liści może być spowodowane zbyt obfitym lub zbyt rzadkim podlewaniem, dlatego lepiej zachować umiar. Ogólnie to zimą należy podlewać anturium mniej niż latem. Najlepiej postawić je w jakimś jasnym i ciepłym miejscu (ale nie suchym - powietrze od kaloryferów jest bardzo suche) i nie bezpośrednio na słońcu. Do podlewania proszę używać wody ciepłej (letniej).

Zosia - 2010-11-26
Moje anturium ma bardzo pożółkłe liście, nie kwitło w to lato zbyt, nie wiem czy nie za późno wziełam się za ratowanie go... czy powinnam go tylko często podlewać i trzymać w ciepłym miejscu?
Ogrodnik - 2010-11-26

Do Gaga: mech zwykle pojawia się w doniczkach jak jest duża wilgotność. Jeśli mech jest duży może on ograniczyć dostęp powietrza do korzeni. Jeśli mech zaczyna dominować i jest zrośnięty wówczas można przesadzić roślinę do świeżego podłoża, jednak najlepiej się wstrzymać z tym do wiosny, kiedy anturium wypuści nowe liście. Z drugiej strony mech zatrzymuje wilgotność ziemi (zimą powietrze jest bardzo wysuszone przez kaloryfery więc ta wilgotność nie będzie przeszkadzać a może być nawet użyteczna). Radziłbym po prostu trochę mniej podlewać - zwłaszcza, że anturium zimą ogólnie podlewa się zdecydowanie rzadziej.

GAGA - 2010-11-25
mam anturium od czterech lat. Kwitnie jak szalone bez przerwy , ale ostatnio ziemie w doniczce pokryla sie zielanym mchem . Czy to jest zdrowy objaw , czy maze zakwasna ziemia. Prosze o porade.
zax71 - 2010-05-08
Witam moje anturium ma kwiaty w kolorze zielono-czerwonym a kiedyś całe były czerwone czy to normalne
ladik - 2010-03-10
moja roslinka tez miała ciasno w doniczce kiedy ją dostałam i nadal ma, nie przesadzam jej, dopiero na wiosne czyli juz niedługo, przeczytałam kiedys prawdopodobnie o skrzydłokwiacie ze kiedy ma ciasno w doniczce to kwitnie, jak widac anturium tez tak ma, na poczatku miała malutkie listki i mało kwiatów teraz wyglada bardzo dorodnie, nowe liscie są gigantycznych rozmiarów a kwiatki rosną jak na drożdżach, codziennie rano ją witam ciepłym słowem i mówie jaka jest piekna, jak widać skutkuje, kiedy wietrze pokój robie to tak zeby zimowe powietrze na nią nie leciało, pozdrawiam
kasia - 2010-03-10
Moja Anturium nie lubi zbytniego podlewania, podlewam ją jak ma już na prawdę sucho. Nie chciała mi kwitnąć ale niedawno przeniosłam ją na południowe okno i wypuszcza kwiaty po prostu w oczach. Będzie miała śliczne trzy kwiatki :)
agatka - 2010-01-07
niedawno kupiłam anturium które było w bardzo ciasnej doniczce po przyjeździe do domu zaraz przesadziłam do większej doniczki.Kwiat poschły a liście zrobiły się brzydkie i dostały brunatne plamy .Co mam robić żeby uratować roślinkę.Pozdrowienia
Skórki warzyw i owoców są źródłem witamin. W końcu to w nich zbiera się ich najwięcej. Zazwyczaj jednak lądują w koszu,...
12 trików na wykorzystanie skórek owoców i warzyw
Skórki warzyw i owoców są źródłem witamin. W końcu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt