Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Wielkanoc > Zwyczaje Wielkanocne > Zwyczaje wielkanocne w Polsce

Zwyczaje wielkanocne w Polsce

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 
Wielkanoc to jedno z najważniejszych świąt obchodzonych w Polsce a związane jest z cudownym Zmartwychwstaniem Pana Jezusa. Kojarzy nam się z wieloma zwyczajami oraz tradycjami, które po dziś dzień są zachowane w naszych rodzinach. Jakie to tradycje?
1
Świąteczne porządki
Na początek - świąteczne porządki. Niektórzy myślą, że nie są one nadzwyczajne, lecz normalne jak każde inne. Mają one jednak swoje symboliczne znaczenie. Otóż, wymiatając z domu kurz i brud, żegnamy i pozbywamy się również zimy a z nią chorób oraz złych mocy.
2
Palma wielkanocna
Wielki Tydzień rozpoczynamy Niedzielą Palmową na pamiątkę Jezusa, który przybył do Jerozolimy. Mieszkańcy tego miasta witali palmami przybyłego do ich miasta Zbawiciela a palmy po dziś dzień zachowały się w naszej tradycji. W Niedzielę Palmową święcimy w kościołach katolickich kolorowe palemki, gałązki porzeczek, malin lub bukszpanu ozdobione kwiatami, ziołami, czy też kolorowymi piórkami. Symboliczne uderzanie się nawzajem poświęconą przez kapłana witką z palmy ma zapewnić zdrowie, bogactwo i urodzaj przez cały rok. Palmy nie wolno wyrzucać. Należy ją zachować, ponieważ chroni ona cały dom przed złośliwością sąsiadów oraz wszelkim nieszczęściem.
3
Wielki Piątek
Wielki Piątek, to dzień pełen zadumy, smutku i refleksji. Obowiązuje nas wtedy ścisły post a w kościele odprawiana jest Droga Krzyżowa Pana Jezusa. Już wtedy w grobie widnieje gipsowa figurka umęczonego Pana Jezusa, otoczona różnego rodzaju kwiatami. Przy grobie tradycyjnie stoi warta - najczęściej harcerze, ministranci oraz żołnierze. Jedną z najważniejszych części obchodu Wielkiego Piątku, jest misterium pasyjne, czyli odtworzenie męki Pana Jezusa.
4
Święconka
W każdym domu na pewno zachowała się tradycja święcenia koszyczka z pokarmem, tzw. święconka. Z pięknie przystrojonym koszyczkiem udajemy się w Wielką Sobotę do kościoła, aby móc poświęcić pokarm. W koszyczku nie może zabraknąć jajek, mięsa, soli oraz pieprzu, sera, chrzanu, baranka z cukru, chleba oraz świątecznego ciasta. Poświęconą i przygotowaną święconkę, spożywamy w Niedzielę Wielkanocną zaraz po rezurekcji.
5
Pisanki
Czy wiedzieliście, że jaja są symbolem nowego życia i odrodzenia? W naszych domach jajka pojawiają się jako piękne, zdobione pisanki. Ciekawe jest to, że pisankami obdarowuje się innych, co ma zapewnić powodzenie w sprawach sercowych, siłę oraz zdrowie.
6
Lany Poniedziałek
W drugi dzień świąt wielkanocnych, panuje zwyczaj oblewania innych wodą. Jest to tzw. lany poniedziałek lub śmigus-dyngus. Co ciekawe, zwyczaj ten głęboko związany jest z zamążpójściem kobiet. Ponadto tradycja ta kojarzona jest z budzeniem się przyrody do życia oraz wiosennym oczyszczaniu z chorób i brudu. Ten dzień z pewnością wyczekują wszystkie dzieciaki, które chcą spłatać komuś psikusa.
7
Mycie twarzy wodą po gotowanych jajkach
Kolejnym zwyczajem jest umycie twarzy w wodzie, w której gotowały się w Wielką Sobotę jajka na święconkę. Jakie jest symboliczne znaczenie tej tradycji? Otóż, jeśli to zrobisz, znikną wszystkie przebarwienia oraz niedoskonałości na twarzy.
8
Dzielenie się jajkiem
Tak jak w Boże Narodzenie dzielimy się opłatkiem, składając przy tym najserdeczniejsze życzenia płynące prosto z serca, tak w Niedzielę Wielkanocną dzielimy się jajkiem.
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

<p>Wielkanoc jest największym, świętym dniem w kalendarzu Kościoła. Katolicka Wielkanoc jest radosną okazją do...
Jak obchodzić Wielkanoc?
Wielkanoc jest największym, świętym dniem w kalendarzu Kościoła. Katolicka Wielkanoc...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt