Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować gardenię?
Jak pielęgnować gardenię?

Jak pielęgnować gardenię?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (266 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Gardenia należy do roślin trudnych w uprawie domowej. Aby zakwitła, należy zapewnić jej stosunkowo wysoką temperaturę oraz znaczną wilgotność powietrza. Najlepiej uprawia się ją w oranżerii. Kupując roślinę, należy wybrać taką o błyszczących oraz zielonych liściach i z dużej liczbie pąków kwiatowych.
1
Gardenia potrzebuje dużo światła. W ciągu lata należy ją jednak chronić przed bezpośrednim nasłonecznieniem.
2
W zimie, podczas okresu spoczynku, gardenia wytrzyma temperaturę do 10 stopni Celsjusza, latem do właściwego kwitnienia należy trzymać ją w temp. 15-18 stopni. Maksymalna temperatura to 24 stopnie, jednak należy wówczas pamiętać o zapewnieniu roślinie prawidłowej wilgotności powietrza. Odmiana gardenii Veitchiana kwitnie zimą i wówczas potrzebuje temperatury 18-22 stopni Celsjusza.
3
Gardenię trzeba obficie podlewać około 2-3 razy tygodniowo. Do podlewania używamy wody deszczowej, letniej. Jeśli nie masz dostępu do deszczówki, pamiętaj o tym, aby do podlewania używać zawsze wody bezwapniowej. Zimą wystarczy podlewanie raz w tygodniu.
4
Gardenię należy nawozić wyłącznie w okresie kwitnienia, co dwa tygodnie. Stosujemy połowę zalecanej dawki nawozu.
5
Gardenię należy zraszać codziennie przez cały rok (najlepsza będzie woda deszczowa). Zraszanie rośliny sprzyja jej obfitemu kwitnieniu. Nie należy zraszać kwiatów, ponieważ mogłyby się na nich pojawić plamki i odbarwienia. Jeśli gardenia uprawiana jest w szklarni, wówczas zachowasz wysoką wilgotność powietrza podlewając podłogę.
Jak pielęgnować jukę?
Jak pielęgnować anturium?
Jak pielęgnować fiołka afrykańskiego?
Jak dbać o skrzydłokwiat?
Wskazówki
  • Gardenia nie lubi warunków domowych. Najlepiej jest uprawiać ją w szklarni lub oranżerii. Nie udaje się zwykle w mieszkaniu.
6
Środka nabłyszczającego liście można używać co około dwa miesiące.
7
Gardenia nie lubi przeciągów, jednak sprzyja jej świeże powietrze.
8
Do uprawy gardenii stosujemy ziemię bezwapniową.
9
Aby pobudzić roślinę do rozkrzewiania, uszczykuj wierzchołki wzrostu młodych roślin.
10
Zbyteczne pędy należy usuwać w marcu. Tniemy zaraz nad liściem.
11
Pierwsza pomoc:

Opadają pąki.
Zbyt mała wilgotność. Postaw doniczkę na podstawce z wodą i żwirkiem, tak by spód podstawki nie dotykał wody. Codziennie spryskuj roślinę wodą.

Plamy na kwiatach.
Spowodowane są wodą. Nie spryskuj kwiatów tylko same liście.

Białe, wełniste plamki na liściach.
Wełnowce. Pozbądź się ich za pomocą wacika nasączonego denaturatem, spryskaj malationem lub insektycydem systemicznym.

Liście żółkną, nerwy są nadal zielone.
Chloroza - spowodował ją nadmiar wapnia. Podlej roślinę nawozem zawierającym żelazo (1 raz), a później podlewaj wyłącznie wodą bezwapniową.

Żółknięcie liści, pajęczynka pod nimi.
Przędziorek. Spryskaj roślinę malationem lub insektycydem systemicznym. Zwiększ wilgotność powietrza.

Liście robią się blade i zżółknięte. Zbyt mało światła. Przestaw roślinę w jaśniejsze miejsce.

Liście przebarwione, małe brązowe robaczki.
Tarczniki. Usuwaj je pojedynczo wacikiem nasączonym denaturatem lub insektycydem systemicznym.
Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak pielęgnować bambusa?
 4.2/5 (266 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

mcko - 2015-04-17
swietne rady :)
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale nią nie jest. Ta niezwykle mocna...
Jak pielęgnować jukę?
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt