Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Napędy i Dyski Twarde > Jak sformatować dysk?

Jak sformatować dysk?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (428 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli chcesz sformatować swój dysk lub na nowo zainstalować system Windows XP, trafiłeś w dobre miejsce. Formatowanie dysku w twoim komputerze jest proste i może pomóc w eliminacji wirusów oraz rozwiązywaniu wielu innych problemów.
1

Przygotowanie do formatowania

Podczas formatowania twardego dysku w twoim komputerze nastąpi utrata wszystkich zapisanych na nim danych. Ważne jest zatem, by utworzyć kopię zapasową tego, co może ci się później przydać. Ponadto upewnij się, że posiadasz płytę z systemem Windows XP, który trzeba będzie ponownie zainstalować, wszystkie niezbędne programy i sterowniki.

Poświęć chwilę i zastanów się, czego nie chcesz utracić. Prawdopodobnie wszystko, co najważniejsze, będzie w folderze Moje dokumenty. Możesz zapisać także ulubione zakładki z twojej przeglądarki lub inne dokumenty znajdujące się na komputerze. Jeśli z komputera korzysta kilku użytkowników (każdy ma swoje konto), pamiętaj, że każdy z nich ma swój folder Moje dokumenty i swój pulpit.

Zapisz wszystko na płytach CD lub DVD. Możesz również przenieść wszystko na twardy dysk, który nie będzie formatowany lub na pendrive'a.

2

Formatowanie dysku twardego

Kliknij prawym przyciskiem myszy na "Mój komputer" albo ikonę na pulpicie lub w menu Start i wybierz polecenie "Zarządzaj".

Jak czyścić klawiaturę laptopa?
Jak zresetować BIOS?
Jak wyczyścić klawiaturę laptopa?
Jak nagrać płytę CD?
 4.2/5 (428 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

rysiu - 2012-12-22
kup nowa klawiature
zigitrn - 2012-12-03
Lepiej samemu tego nie robić jeśli nie ma się wiedzy i doświadczenia, lepiej zostawić to profesjonalistom.
hacker - 2012-07-02
niemożesz sformatować dysku c bo on jest podstawowy i jego sie nie da tak jak i napisano wyrzej że dysk c niebedzie formatowany i tam możesz poprzenosić sterowniki itp.
arminwe - 2012-02-13

kchh napisał

,u mnie się partycji nie da usunąć ;/

A próbowałeś śrubokręta?

kchh - 2012-02-12
u mnie się partycji nie da usunąć ;/
Joki - 2012-01-29
Witam a ja mam taki problem, chcąć sformatować komputer po restarcie nie mogę uruchomić płyty ponieważ klawiatura jest jakby nie aktywna :S co mam zrobić ? proszę o pomoc
arminwe - 2011-12-29
Dorzucę moje kilka groszy do tematu:

ad krok 5 - niby Ok... jednak małe niedopowiedzenie:

Nie da rady sformatować dysku z poziomu systemu operacyjnego, który uruchomiony jest z tego dysku.
Mówiąc prostszym językiem: z poziomu uruchomionego Windowsa nie można sformatować partycji systemowej (czyli najczęściej dysku C) bo Windows na to nie pozwoli! Wg. mnie, przynajmniej nie powinien na to się zgodzić ;)))

To chyba jest odpowiedź, na postawione w komentarzach pytanie dlaczego nie mogę sformatować C?

Czyli sformatowania CAŁEGO DYSKU z poziomu działających okienek (mowa o dysku, na którym jest zainstalowany Windows) po prostu się nie uda. Można za to zrobić to albo z dyskietki DOS'a lub np. płytki instalacyjnej z jakimś DOWOLNYM systemem operacyjnym. Trzeba oczywiście najpierw zrestartować system i włączyć odpalanie z CD.
Aha, WAŻNE!!! jeśli chcesz formatować dysk za pomocą innego systemu operacyjnego - wybierz system plików, który Windows obsługuje, inaczej Okienka nie zobaczą partycji lub pojawi się napis: "partycja nieznana" albo jakoś podobnie - nie pamiętam, w tej chwili już prawie wcale nie używam innych systemów poza Windowsem, więc zapomniałem jak to jest.

Kolejna nieścisłość dotyczy pozbycia się formatowaniem wirusów - tak i nie. Wirusy ukrywające się w plikach zostaną usunięte... tylko, że w tym celu nie ma najmniejszego sensu formatowania dysku - program antywirusowy w zupełności wystarczy - bo po co dokładać sobie dodatkowej roboty z instalacją systemu od nowa (coś koło godziny) i... a raczej przede wszystkim dodatkowych programów (czasem co najmniej kilka godzin), z których korzystaliśmy i chcemy dalej korzystać... nie wspominając o rzeczach, których zapomniało się skopiować, a które o dziwo okazały się na następny dzień niezbędne i szlag cię trafia jak mogłeś zapomnieć! - takie prawo Murphy'ego ;)

Sorki, odbiegłem :)
Natomiast prawdziwe łajzy (uciążliwe wirusy) włażą do MBR, a stamtąd żadne formatowanie ich nie usunie - potrzeba wyczyścić MBR i o tym powinien wiedzieć ktoś kto proponuje "remedium" na wirusy.

A drugiej strony autor przecież wyraźnie napisał, że: formatowanie MOŻE pomóc w eliminacji wirusów oraz rozwiązywaniu wielu innych problemów.... - więc jakby ma alibi ;)
I aż mnie korci żeby zapytać jakie to: "wiele innych problemów" autor ma na myśli...

To tyle uwag co do artykułu, a że temat formatowania, a dokładnie z partycjami, nierozerwalnie wiąże się z kolejnym - poniżej:

Jeśli używa się tylko jednego dysku - chodzi o dysk jako mechanizm, a nie o przypisaną literkę czyli partycję logiczną. Można to sprawdzić albo zaglądając w bebechy kompa, albo - prostsze - w setupie, zwykle klawisz F2 podczas uruchamiania...
Więc jeśli masz jeden dysk, to, dla w miarę jako takiego bezpieczeństwa Twoich dokumentów i prac - załóż drugą partycję i zapisuj je (swoje prace) na tej partycji. Również prace, które tworzysz, np.: w programie graficznym podaj ścieżkę zapisu właśnie na drugiej partycji, a nie w domyślnym katalogu programu.

Co to daje? Jeśli przydarzy Ci się nieszczęście i padną Łindoły - nie stracisz, a raczej nie będziesz musiał przypominać sobie gdzie jaki program zapisuje Twoje pliki. Wynika to z faktu, że po reinstalacji Windołsa programy z poprzedniej instalacji nie działają, a ponowna ich instalacja (z domyślną ścieżką) wymaże zapisane rzeczy, a tych i tak naprawdę TYLKO tych szkoda! Program można wgrać ponownie, odtworzyć wykonane prace jest już znacznie bardziej pracochłonne, a np. fotek się nie da, prawda?
Ten sposób jednak nie zabezpiecza przed fizyczną usterką dysku.
Moim zdaniem, przy obecnie obsługiwanych wielkościach partycji (po to m.in. zostały partycje wymyślone - aby obejść ograniczenia wielkości tychże [to oczywiście skrót myślowy]) w większości domowych zastosowań zakładanie więcej niż dwóch partycji jest zabawą samą w sobie, dwie w zupełności wystarczają - mowa oczywiście o Windowsie.

Dla większego bezpieczeństwa drugi FIZYCZNY dysk czasem się przydaje. Piszę czasem, bo trzeba pokalkulować czy to po prostu TOBIE się opłaca - czy Twoje prace, a raczej rozgoryczenie czy złość z powodu ich straty są dla CIEBIE warte kosztu dodatkowego dysku.

I na koniec: jeśli Windows nie odpala, wiesza się, a masz tam ważne rzeczy, które chciałbyś dalej mieć... nie formatuj od razu dysku - stracisz swoje prace; podłącz drugi dysk TWARDY np. z Linuxem - pozwoli Ci to skopiować ze starego dysku to co chcesz (Linux widzi partycje Windowsa). Przed użyciem tzw. live CD sprawdź czy będziesz mógł zapisać odzyskiwane pliki na osobnym napędzie - używałem kiedyś Live CD Knoppix, a on na to nie pozwalał, teraz nie wiem jak jest.

Pewnie w sieci znajdziesz mnóstwo "porad": że Moje Dokumenty na D (popieram), programy na E, gry na F, filmy na G, zdjęcia na H i tak dalej - tylko... po co??? Po reinstalacji i tak żadna gra, ani program nie będzie działał, a jeśli filmy są duże i masz ich sporo to może Ci zabraknąć miejsca na danej partycji i co wtedy? Zapiszesz na innej czy będziesz zmieniał wielkość obecnej?... Dodatkowy kłopot, a kiedy padnie cały dysk i tak nic to nie zmieni.
Mariusz - 2011-12-28
Mam problem. CZemu nie moge usunąć partycji z dysku c ? Niemoge tego wogóle zaznaczyć. A moge w jakiś inny sposób sformatować dysk c ?
rracuch - 2011-12-01
nie mogę usunąć partycji bo mam tylko dysk C. jak inaczej mam sformatować dysk? próbowałam wgrać na nowo system ale pojawia się błąd i też nie mogę, chyba mam jakiegoś wirusa bo po kolei wszystkie programy nie chcą mi działać. proszę o pomoc
mała - 2011-07-11
Mam problem. Miałam system na c ale na pulpicie pojawiała mi sie sama tapeta żadnych ikon nawet paska narzędzi próbowałam go naprawić ale mi jakiś błąd wyskakiwał to wziełam na ponowną instalację z tym że jak się instalowało nie było nawet nic z tym "usuń partycję" teraz na c mam system na d rozruch a e zdrowy jak chciałam usunąć to tylko e mogę a c i d nie bo tam mam windowsy przy włączaniu komputera teraz mogę wybierać windows na którym mogę pracować jak ja mam zrobić żeby był jeden i ponownie go wgrać na dysk c?
GregoryHOUSE - 2011-03-12
dzieki ziomek pomoglo
unkonow - 2011-02-25
ja mam taki problem ze mi co 2 minuty komp sie zawiesza i nie moge nic zrobic. usuwalm to co mogło to zrobic i nic .
Kasprzyk - 2010-12-23
do Tomo: możesz go sformatować, ale ciężko powiedzieć co należy zrobić bo nie napisałeś dokładnie o co chodzi. Co to znaczy, że dyski są "zdrowe" a komputer nie chodzi jak powinien? Tzn co mu dolega?
Tomo - 2010-12-23
ja z kolei mam taka sytuacje ze pisze ze oba dyski mam "zdrowe" a komputer nie dziala jak nalezy i niewiem co zrobic i czy w takiej sytuacji formatowanie wystarczy czy trzeba zaniesc go do naprawy prosze o szybka odpowiedz . z gory dziekuje !
niki55 - 2010-12-05
Przyłączam się do pytania :

A co jeśli w biosie się przełączyło na rozruch z cd i po komunikacie naciśni dowolny klawisz aby przejść do rozruchu z cd i po wciśnięciu tych klawiszy z klawiatury nic się nie dzieje i dalej uruchamia nam się windows co w tedy trzeba zrobić??
Formatowanie dysku, najczęściej w celu przeinstalowania systemu operacyjnego, jest dla wielu osób koszmarem. Nie chodzi...
Jak przygotować komputer do formatowania?
Formatowanie dysku, najczęściej w celu przeinstalowania...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Longina Kulak
  • Mirosława Tymanowska-Mozol
  • Kar Szczepanik
  • Ewelina Galik
  • Ola Gąsior
  • Marzena Jankiewicz
  • Natalia Gąsowska
  • Maria Romanowska
  • Stanisław Kowalski
  • Milena Gzik
pasożyt