Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Napędy i Dyski Twarde > Jak sformatować dysk?

Jak sformatować dysk?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (433 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli chcesz sformatować swój dysk lub na nowo zainstalować system Windows XP, trafiłeś w dobre miejsce. Formatowanie dysku w twoim komputerze jest proste i może pomóc w eliminacji wirusów oraz rozwiązywaniu wielu innych problemów.
1

Przygotowanie do formatowania

Podczas formatowania twardego dysku w twoim komputerze nastąpi utrata wszystkich zapisanych na nim danych. Ważne jest zatem, by utworzyć kopię zapasową tego, co może ci się później przydać. Ponadto upewnij się, że posiadasz płytę z systemem Windows XP, który trzeba będzie ponownie zainstalować, wszystkie niezbędne programy i sterowniki.

Poświęć chwilę i zastanów się, czego nie chcesz utracić. Prawdopodobnie wszystko, co najważniejsze, będzie w folderze Moje dokumenty. Możesz zapisać także ulubione zakładki z twojej przeglądarki lub inne dokumenty znajdujące się na komputerze. Jeśli z komputera korzysta kilku użytkowników (każdy ma swoje konto), pamiętaj, że każdy z nich ma swój folder Moje dokumenty i swój pulpit.

Zapisz wszystko na płytach CD lub DVD. Możesz również przenieść wszystko na twardy dysk, który nie będzie formatowany lub na pendrive'a.

2

Formatowanie dysku twardego

Kliknij prawym przyciskiem myszy na "Mój komputer" albo ikonę na pulpicie lub w menu Start i wybierz polecenie "Zarządzaj".

Jak zwiększyć wydajność laptopa?
Jak nagrać płytę CD?
Jak zrobić zrzut ekranu na laptopie?
Jak spakować pliki WinRARem?
3
Pojawi się nowe okno "Zarządzanie komputerem". Z lewej strony okna wybierz opcje "magazyn" klikając raz, następnie po prawej stronie kliknij dwukrotnie w opcję "zarządzanie dyskami (lokalne)".
4
Teraz w dolnej części po prawej stronie okna zobaczysz kwadraty ukazujące dyski na twoim komputerze. Każdy kwadrat z kolorowym paskiem na górze i wyświetloną pojemnością to partycja dysku.
5
Przed formatowaniem należy usunąć wszystkie partycje z dysku. Możesz to zrobić klikając na nie prawym przyciskiem myszki i wybierając opcje "Usuń partycje". Skoro wiemy już, że usuwamy wszystko, co znajduje się na dysku, możesz bezpiecznie zatwierdzać opcje "tak" dla każdego wyskakującego ostrzeżenia.
6
Jeśli istnieje wiele partycji, upewnij się, że zapisałeś wszystko, co będzie ci jeszcze potrzebne. Powtórz powyższy krok dla każdej partycji, którą chcesz sformatować. Jeśli chcesz sformatować tylko jedną partycję, możesz przejść do następnego kroku bez usuwania pozostałych.
7
W oknie dysku, który powinien być sformatowany pojawi się u góry czarny pasek i napis "Nieprzypisane" i pod spodem jego wielkość. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcje "nowa partycja" – pojawi się kreator nowej partycji.
8
W kreatorze nowej partycji kliknij przycisk "Dalej". Na następnej stronie upewnij się, że zaznaczony jest główny dysk i kliknij przycisk "Dalej". Teraz ustawi się wielkość maksymalna i kliknij "Dalej". Na następnej stronie komputer automatycznie wybierze pierwszą dostępną literę alfabetu na nazwę nowego dysku. Jeśli nie odpowiada ci ona, wybierz inną literkę z menu rozwijanego i wybierz opcję "Dalej".
9
Wreszcie kreator nowej partycji zapyta czy chcesz sformatować dysk i jeśli tak to, w jakiej formie. Wybierz "NTFS" – jest szybka i bezpieczna. Pozostaw "Rozmiar jednostki alokacji" na domyślny. W polu "Volume label" wpisz nazwę, jaką chcesz, aby miał twój dysk. Najlepsze są te najprostsze, unikaj używania spacji. Wreszcie, jeśli dysk jest nowy i nigdy nie był używany, wybierz pole "wykonaj szybkie formatowanie". Jeśli dysk był wcześniej używany, pozostaw to pole niezaznaczone. Zaznacz pole "włącz kompresję plików i folderów" i kliknij "Dalej". Na następnej stronie kliknij przycisk "Zakończ".
10
Formatowanie dysku może zająć dłuższą chwilę, im starsze i większe dyski, tym dłużej. Nie zamykaj okna "Zarządzanie komputerem" dopóki proces się nie skończy. Będziesz wiedział kiedy to się stanie, słowo nad rozmiarem dysku zmieni się z "formatowany" na "gotowy", pojawi się litera z nazwą dysku. Po zakończeniu możesz przystąpić do korzystania z nowo sformatowanego dysku.
11

Formatowanie dysku i zainstalowanie systemu Windows XP

Ta część ma na celu ułatwienie formatowanie dysku z płyty instalacyjnej Windows XP. Może być to wykorzystywane podczas instalowania nowej kopii systemu w twoim komputerze. Tutaj ważne jest tworzenie kopii zapasowych wszystkich ważnych informacji, ponieważ podczas formatowania utracisz wszystko, co tylko było na dysku. Nie zapomnij o aplikacjach i sterownikach.

12
Włóż dysk instalacyjny systemu Windows XP do stacji dysków CD.
13
Teraz twój komputer może trochę dłużej pracować, pojawi się komunikat "Naciśnij dowolny klawisz, aby uruchomić komputer z dysku CD" – naciśnij dowolny klawisz, aby to zrobić.
14
Pojawi się niebieski ekran i nastąpi ładowanie plików. Po zakończeniu pojawi się lista kilku opcji, wybierz "instalacja systemu" i kliknij "enter".
15
Teraz na ekranie pojawi się pytanie, gdzie chcesz zainstalować system. Teraz możesz usunąć stare partycje i sformatować dysk. W dolnej części ekranu pojawią się wszystkie dyski i partycje, które obecnie istnieją. Użyj strzałek w górę i w dół, aby zaznaczyć swoją partycję "C:" i naciśnij klawisz "D" (jeśli na ekranie pojawia się "niepodzielone miejsce" i nie masz partycji "C:" i "D:," pomiń ten krok). Na następnym ekranie naciśnij klawisz "L", będzie to klucz do sfinalizowania formatowania.
16
Teraz z powrotem powrócisz do ekranu, gdzie masz wybrać miejsce do zainstalowania systemu Windows XP. Na dole ekranu nie pojawią się partycje, ale napis "Obszar niepodzielony na partycje xxxxMB". Wybierz tę opcję za pomocą strzałek i naciśnij klawisz "C", aby utworzyć partycję. Na następnym ekranie pojawi się minimalny i maksymalny rozmiar partycji, możesz wybrać jej rozmiar. Możesz tworzyć dowolną ilość partycji.
17
Teraz ponownie pojawi się okno z pytaniem, gdzie chcesz zainstalować system. Teraz musisz wybrać odpowiednia partycję. Podświetl tę pozycje i naciśnij "enter".
18
Następny ekran pozwala nam wybrać rodzaj formatowania. Wybierz NTFS, ponieważ jest szybkie i bezpieczne. Jeśli dysk jest nowy, użyj na końcu opcji "szybkie" lub wybierz inną z listy. Użyj do tego celu klawiszy strzałek i aby zatwierdzić wciśnij "enter".
19
Teraz nastąpi formatowanie dysku i instalacja systemu Windows XP. Zajmuje to trochę czasu, więc możesz zrobić sobie małą przerwę.
20
Po instalacji systemu na pulpicie nie będzie widoczna żadna ikona. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję "właściwości", a następnie zakładkę pulpit. Kliknij w "dostosuj pulpit", następnie "ikony pulpitu" i wybierz te, które chcesz widzieć na swoim ekranie, kliknij "zastosuj".
 4.2/5 (433 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

rysiu - 2012-12-22
kup nowa klawiature
zigitrn - 2012-12-03
Lepiej samemu tego nie robić jeśli nie ma się wiedzy i doświadczenia, lepiej zostawić to profesjonalistom.
hacker - 2012-07-02
niemożesz sformatować dysku c bo on jest podstawowy i jego sie nie da tak jak i napisano wyrzej że dysk c niebedzie formatowany i tam możesz poprzenosić sterowniki itp.
arminwe - 2012-02-13

kchh napisał

,u mnie się partycji nie da usunąć ;/

A próbowałeś śrubokręta?

kchh - 2012-02-12
u mnie się partycji nie da usunąć ;/
Joki - 2012-01-29
Witam a ja mam taki problem, chcąć sformatować komputer po restarcie nie mogę uruchomić płyty ponieważ klawiatura jest jakby nie aktywna :S co mam zrobić ? proszę o pomoc
arminwe - 2011-12-29
Dorzucę moje kilka groszy do tematu:

ad krok 5 - niby Ok... jednak małe niedopowiedzenie:

Nie da rady sformatować dysku z poziomu systemu operacyjnego, który uruchomiony jest z tego dysku.
Mówiąc prostszym językiem: z poziomu uruchomionego Windowsa nie można sformatować partycji systemowej (czyli najczęściej dysku C) bo Windows na to nie pozwoli! Wg. mnie, przynajmniej nie powinien na to się zgodzić ;)))

To chyba jest odpowiedź, na postawione w komentarzach pytanie dlaczego nie mogę sformatować C?

Czyli sformatowania CAŁEGO DYSKU z poziomu działających okienek (mowa o dysku, na którym jest zainstalowany Windows) po prostu się nie uda. Można za to zrobić to albo z dyskietki DOS'a lub np. płytki instalacyjnej z jakimś DOWOLNYM systemem operacyjnym. Trzeba oczywiście najpierw zrestartować system i włączyć odpalanie z CD.
Aha, WAŻNE!!! jeśli chcesz formatować dysk za pomocą innego systemu operacyjnego - wybierz system plików, który Windows obsługuje, inaczej Okienka nie zobaczą partycji lub pojawi się napis: "partycja nieznana" albo jakoś podobnie - nie pamiętam, w tej chwili już prawie wcale nie używam innych systemów poza Windowsem, więc zapomniałem jak to jest.

Kolejna nieścisłość dotyczy pozbycia się formatowaniem wirusów - tak i nie. Wirusy ukrywające się w plikach zostaną usunięte... tylko, że w tym celu nie ma najmniejszego sensu formatowania dysku - program antywirusowy w zupełności wystarczy - bo po co dokładać sobie dodatkowej roboty z instalacją systemu od nowa (coś koło godziny) i... a raczej przede wszystkim dodatkowych programów (czasem co najmniej kilka godzin), z których korzystaliśmy i chcemy dalej korzystać... nie wspominając o rzeczach, których zapomniało się skopiować, a które o dziwo okazały się na następny dzień niezbędne i szlag cię trafia jak mogłeś zapomnieć! - takie prawo Murphy'ego ;)

Sorki, odbiegłem :)
Natomiast prawdziwe łajzy (uciążliwe wirusy) włażą do MBR, a stamtąd żadne formatowanie ich nie usunie - potrzeba wyczyścić MBR i o tym powinien wiedzieć ktoś kto proponuje "remedium" na wirusy.

A drugiej strony autor przecież wyraźnie napisał, że: formatowanie MOŻE pomóc w eliminacji wirusów oraz rozwiązywaniu wielu innych problemów.... - więc jakby ma alibi ;)
I aż mnie korci żeby zapytać jakie to: "wiele innych problemów" autor ma na myśli...

To tyle uwag co do artykułu, a że temat formatowania, a dokładnie z partycjami, nierozerwalnie wiąże się z kolejnym - poniżej:

Jeśli używa się tylko jednego dysku - chodzi o dysk jako mechanizm, a nie o przypisaną literkę czyli partycję logiczną. Można to sprawdzić albo zaglądając w bebechy kompa, albo - prostsze - w setupie, zwykle klawisz F2 podczas uruchamiania...
Więc jeśli masz jeden dysk, to, dla w miarę jako takiego bezpieczeństwa Twoich dokumentów i prac - załóż drugą partycję i zapisuj je (swoje prace) na tej partycji. Również prace, które tworzysz, np.: w programie graficznym podaj ścieżkę zapisu właśnie na drugiej partycji, a nie w domyślnym katalogu programu.

Co to daje? Jeśli przydarzy Ci się nieszczęście i padną Łindoły - nie stracisz, a raczej nie będziesz musiał przypominać sobie gdzie jaki program zapisuje Twoje pliki. Wynika to z faktu, że po reinstalacji Windołsa programy z poprzedniej instalacji nie działają, a ponowna ich instalacja (z domyślną ścieżką) wymaże zapisane rzeczy, a tych i tak naprawdę TYLKO tych szkoda! Program można wgrać ponownie, odtworzyć wykonane prace jest już znacznie bardziej pracochłonne, a np. fotek się nie da, prawda?
Ten sposób jednak nie zabezpiecza przed fizyczną usterką dysku.
Moim zdaniem, przy obecnie obsługiwanych wielkościach partycji (po to m.in. zostały partycje wymyślone - aby obejść ograniczenia wielkości tychże [to oczywiście skrót myślowy]) w większości domowych zastosowań zakładanie więcej niż dwóch partycji jest zabawą samą w sobie, dwie w zupełności wystarczają - mowa oczywiście o Windowsie.

Dla większego bezpieczeństwa drugi FIZYCZNY dysk czasem się przydaje. Piszę czasem, bo trzeba pokalkulować czy to po prostu TOBIE się opłaca - czy Twoje prace, a raczej rozgoryczenie czy złość z powodu ich straty są dla CIEBIE warte kosztu dodatkowego dysku.

I na koniec: jeśli Windows nie odpala, wiesza się, a masz tam ważne rzeczy, które chciałbyś dalej mieć... nie formatuj od razu dysku - stracisz swoje prace; podłącz drugi dysk TWARDY np. z Linuxem - pozwoli Ci to skopiować ze starego dysku to co chcesz (Linux widzi partycje Windowsa). Przed użyciem tzw. live CD sprawdź czy będziesz mógł zapisać odzyskiwane pliki na osobnym napędzie - używałem kiedyś Live CD Knoppix, a on na to nie pozwalał, teraz nie wiem jak jest.

Pewnie w sieci znajdziesz mnóstwo "porad": że Moje Dokumenty na D (popieram), programy na E, gry na F, filmy na G, zdjęcia na H i tak dalej - tylko... po co??? Po reinstalacji i tak żadna gra, ani program nie będzie działał, a jeśli filmy są duże i masz ich sporo to może Ci zabraknąć miejsca na danej partycji i co wtedy? Zapiszesz na innej czy będziesz zmieniał wielkość obecnej?... Dodatkowy kłopot, a kiedy padnie cały dysk i tak nic to nie zmieni.
Mariusz - 2011-12-28
Mam problem. CZemu nie moge usunąć partycji z dysku c ? Niemoge tego wogóle zaznaczyć. A moge w jakiś inny sposób sformatować dysk c ?
rracuch - 2011-12-01
nie mogę usunąć partycji bo mam tylko dysk C. jak inaczej mam sformatować dysk? próbowałam wgrać na nowo system ale pojawia się błąd i też nie mogę, chyba mam jakiegoś wirusa bo po kolei wszystkie programy nie chcą mi działać. proszę o pomoc
mała - 2011-07-11
Mam problem. Miałam system na c ale na pulpicie pojawiała mi sie sama tapeta żadnych ikon nawet paska narzędzi próbowałam go naprawić ale mi jakiś błąd wyskakiwał to wziełam na ponowną instalację z tym że jak się instalowało nie było nawet nic z tym "usuń partycję" teraz na c mam system na d rozruch a e zdrowy jak chciałam usunąć to tylko e mogę a c i d nie bo tam mam windowsy przy włączaniu komputera teraz mogę wybierać windows na którym mogę pracować jak ja mam zrobić żeby był jeden i ponownie go wgrać na dysk c?
GregoryHOUSE - 2011-03-12
dzieki ziomek pomoglo
unkonow - 2011-02-25
ja mam taki problem ze mi co 2 minuty komp sie zawiesza i nie moge nic zrobic. usuwalm to co mogło to zrobic i nic .
Kasprzyk - 2010-12-23
do Tomo: możesz go sformatować, ale ciężko powiedzieć co należy zrobić bo nie napisałeś dokładnie o co chodzi. Co to znaczy, że dyski są "zdrowe" a komputer nie chodzi jak powinien? Tzn co mu dolega?
Tomo - 2010-12-23
ja z kolei mam taka sytuacje ze pisze ze oba dyski mam "zdrowe" a komputer nie dziala jak nalezy i niewiem co zrobic i czy w takiej sytuacji formatowanie wystarczy czy trzeba zaniesc go do naprawy prosze o szybka odpowiedz . z gory dziekuje !
niki55 - 2010-12-05
Przyłączam się do pytania :

A co jeśli w biosie się przełączyło na rozruch z cd i po komunikacie naciśni dowolny klawisz aby przejść do rozruchu z cd i po wciśnięciu tych klawiszy z klawiatury nic się nie dzieje i dalej uruchamia nam się windows co w tedy trzeba zrobić??
mapet - 2010-08-24
od 4 punktu nic nie rozumiem o tych partycjach
jesli chodzi o kolorowy pasek to ja mam granatowy i pisze mi kolo tego kwadrata ze dysk jest zdrowy dalej nie czaje po za tym nie wiem gdzie mam kliknac na te partycje
Joł - 2010-07-26
działa mi komp jak nowy jeśli chodzi o dysk pzdr
Stefan85 - 2010-06-26
fifi - 2010-06-22

Jeśli próbujesz sformatować/usunąć partycję systemową (zazwyczaj C:/) spod systemu Windows, opcja ta będzie zablokowana. Kroki 2-9 dotyczą partycji niesystemowych, innych niż C. Żeby możliwy był format partycji, na której masz zainstalowany system, musisz zrobić go wykorzystując płytę instalacyjną z systemem Windows XP (od 12 kroku od końca). W skrócie: włóż płytę do napędu, wyłącz komputer, następnie włącz go ponownie i dokładnie czytaj instrukcje na ekranie (system powinien teraz ruszyć z płyty, a nie z dysku twardego). Przed właściwą instalacją system zapyta o wybór partycji umożliwiając wcześniejsze jej sformatowanie lub usunięcie.

GO GO - 2010-06-22
Mam problem u mnie opcja "usuń partycję" i formatuj jest zablokowana może ktoś mi pomóc
Dżanus - 2010-06-08
Spoko instrukcja. Pozdrawiam użytkowników portalu
Siwy - 2010-01-03
super artykuł:D wielkie dzieki!!:)
Znajomość klawiszy skrótów to podstawa, aby szybko wykonywać czynności w Excel`u. Ten najpopularniejszy arkusz...
Excel - Klawisze skrótów - formatowanie
Znajomość klawiszy skrótów to podstawa, aby szybko...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt