Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Doskonalenie Techniki Jazdy > Jak jeździć dieslem?

Jak jeździć dieslem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Biorąc pod uwagę współczesne problemy z niedoborem paliw i koniecznością ograniczenia emisji spalin do środowiska, ludzie zaczęli szukać nowych możliwości napędzania swoich samochodów. Silniki diesla zasilane olejem napędowym są alternatywą dla zwykłych silników benzynowych.
1
Włącz zapłon samochodu, kilka minut przed startem silnika. Wiele dieslów, zwłaszcza podczas zimnej pogody, działa lepiej, jeśli wcześniej się je zagrzeje.
2
Zwracaj uwagę na dźwięk pracy silnika. Niezależnie od tego czy masz automatyczną czy ręczną skrzynie biegów, powinieneś słyszeć równomierny dźwięk, którego częstość będzie wzrastać lub zmniejszać się podczas zmiany biegów. Diesle dawniej były znacznie głośniejsze od standardowych samochodów na benzynę, ale w nowoczesnych dieslach nie zauważa się znacznej różnicy. Poziom hałasu jest zbliżony do silników benzynowych.
3
Ciesz się z mocy, jaką daje ci silnik diesla. Samochód posiada krótszy czas reakcji, zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Bądź przygotowany na dodatkowego "kopa" i nie przekrocz dozwolonej prędkości.
4
Unikaj wyłączania silnika, jeśli zatrzymujesz się na krótki czas, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych lub innych większych diesli. Podczas rozruchu zużywają one znacznie więcej paliwa, niż gdy pozostawia się je w ruchu na kilka minut, kiedy robisz sobie postój.
Jak parkować?
Co robić w przypadku zgubienia kluczyków od samochodu?
Jak jeździć oszczędnie dieslem?
Jak walczyć z sennością?
 3.4/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

garbusz - 2014-11-18
a jak zmieniac biegi szybko czy pomału?
zigi - 2013-02-02
do beta041 - 2012-02-04:
nie zwracaj uwagi - nie zmieniaj biegu i jeźdź na jedynce, wystarczy Ci...
beta041 - 2012-02-04

Kupiłam diesla kilka miesięcy temu. Od razu wyczułam różnicę w prowadzeniu auta- benzyniakiem jeździłam 12 lat. Nauczyłam się już słuchać obrotów silnika.... ale jeszcze nie umiem zmieniać biegu z jedynki na dwójkę, słyszę wyraźnie jakieś "pyknięcie"...

co radzicie ????

danielskce - 2011-03-13
Widze ze te porady maja male braki a chodzi mi glownie wyjasnienie powodow "dlaczego tak, a nie inaczej". W silniku Diesla zaplon nastepuje poprzez "scisniecie" mieszanki paliwowej do granicy w ktorej powietrze jak i paliwo osiagnie temperature na tyle wysoka by doszlo do "samozaplonu"(sprezanie gazow, czyli powietrza, powoduje wzrost ich temp. co w polaczeniu z "ropa" jako paliwem daje efekt zaplonu ale tylko przy bardzo wysokim cisnieniu sprezania) bez udzialu iskry tak jak to ma miejsce w "benzyniakach", i dlatego wlasnie przy zimnym silniku czekamy az swiece zarowe nagrzeja komore spalania do temp. ulatwiajacej zaplon(rozruch silnika) mieszanki paliwowej. Co do kom. Katarzyny: po 1. diesel 1,9 bez turbiny to jest poprostu "wolem roboczym" malo pali osiagi ma raczej kiepskie ale jest to silnik wiekowy jesli oczwiscie bedziemy o niego dbac :P; jesli jest to 1,9 z turbina to autko bedzie o wiele zwawsze lecz z krostsza zywotnoscia (T. zwieksza obciazenie elementow silnika), po 2. obroty w dieslu nie powinny byc wieksze niz 3500 obr/m ze wzgledu na wysokie cisnienie jak i temp. w komorze spalania a im wiecej obr. tym wieksze przeciazenie el. silnika(zwlaszacza w silnikach z turbina), po 3. grzac swiece nalezy zawsze gdy silnik jest zimny, ulatwie to rozruch jak i nie spowoduje zapychania nam katalizatora sadza z niespalonego paliwa ktore przedostanie sie do wydechu, objawia sie to czarna chmura spalin zaraz po odpaleniu auta, a i jesli masz turbine w swoim autku to nie gas go odrazu jak przyjedzesz do celu i jak jest zimny, T. pracuje wtedy bez oleju gdy wylaczysz silnik odrazu a T. pracuje jeszcze pare sek. ale za to z bardzo duzymi obrotami ktore moga siegac nawet 50 000 obr./min a wtedy zaciera sie lozysko T. a koszt regeneracji jest spory nie mowiac o nowej.
Katarzyna - 2010-06-17
właśnie kupiłam sobie diesla (wcześniej jeździłam na benzynie) i dopiero teraz widzę, że diesla się całkiem inaczej prowadzi. Np. na benzynie mogłam ruszyć zdecydowanie szybciej, auto było bardziej zrywne chociaż silnik był 1.0 a teraz jest 1.9. Czy to normalne? Jak mam szybciej przyspieszać (ponoć nie można na dieslu jeździć na wysokich obrotach). Poza tym co z grzaniem silnika po jego włączeniu jak jest zima? Jedni mówią, że trzeba grzać - inny że wręcz przeciwnie.
Ceny paliw mogą w ciągu dnia podnieść się w górę lub też spaść na dół. Zapotrzebowanie na paliwa wzrasta, podczas gdy...
Jak jeździć ekonomicznie?
Ceny paliw mogą w ciągu dnia podnieść się w górę lub też spaść na dół. Zapotrzebowanie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Jadwiga Gosia Kucharska
  • Marlena Smukowska
  • Mieczysław Ogórowicz
  • Tomasz Majchrzak
  • Piotr Ossowski
  • Edyta Osik
  • Krystian Forgel
  • Paulina Skrobała
  • Barbara Lachowicz
  • Hanna Kaczmarek
  • Paweł Szymański
pasożyt