Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Nauka i Przyroda > Natura > Jak się zachować podczas burzy?

Jak się zachować podczas burzy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.6/5 (30 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Według naukowców, w ciągu każdej sekundy w Ziemię uderza około 100 piorunów. Burza może nas dopaść wszędzie i w różnych okolicznościach: w mieście, w lesie, na polu czy na jeziorze. Poniżej znajdziesz wskazówki jak się zachować podczas burzy i jakie środki ostrożności należy zachować.
1
Pierwszy grzmot nie oznacza, że burza cię z pewnością dopadnie. Może ona przejść bokiem jednak należy dla bezpieczeństwa poszukać schronienia (samochód, budynek).
2
Jeśli zauważysz błysk wówczas możesz obliczyć jak daleko od ciebie jest burza. Od momentu błysku należy liczyć sekundy aż do usłyszenia grzmotu. Każda sekunda to około 340 m (prędkość poruszania się dźwięku). Tak więc jeśli od czasu zobaczenia błysku do usłyszenia grzmotu minie 10 sekund to oznacza, że burza jest oddalona od ciebie o około 3,5 km. Dlatego, jeśli usłyszysz grzmot i za niecałą sekundę zobaczysz błysk to oznacza, że znajdujesz się prawie w centrum burzy. W tym przypadku musisz jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce.
3

Burza w pobliżu wody

Oczywiście pływanie w deszczu jest bardzo romantyczne jednak jeśli widzisz, że zbliża się burza z piorunami wówczas jak najszybciej wyjdź z wody i się od niej oddal. Skutki uderzenia pioruna w wodę są odczuwalne na wiele kilometrów.

Jak leczyć uczulenie na słońce?
Jak przygotować się na grzybobranie?
Jak się bronić przed napastnikiem?
Jak i kiedy używać defibrylatora podręcznego (AED)?
4

Burza w lesie

Nigdy nie wolno ukrywać się przed burzą pod drzewami. Błyskawice często uderzają właśnie w drzewa - zwłaszcza te wysokie. Pioruny trafiają w miejsca o najmniejszym oporze elektrycznym - są to właśnie drzewa, wzgórza, maszty, słupy i wysokie budynki.

5

Błyskawica w polu

Podczas burzy z błyskawicami należy unikać otwartych przestrzeni. Nie możemy być najwyższym obiektem w okolicy. Jeśli znajdujesz się w polu schowaj się w jakimś rowie, zagłębieniu lub bunkrze. Trzymaj się również jak najdalej linii energetycznych oraz wszelkich metalowych konstrukcji.

6

Burza i samochód

Samochód jest najbezpieczniejszym miejscem w jakim możesz się znaleźć podczas burzy. Jeśli akurat jesteś w drodze zamknij dokładnie wszystkie okna i szyberdach oraz zjedź na pobocze. Jak burza przejdzie to pojedź dalej. Mimo, że w aucie ci nic nie grozi to weź pod uwagę, że piorun może trafić w stojące przy drodze drzewo a to mogłoby się skończyć katastrofą (dość częsty przypadek).

Również latanie samolotem podczas burzy jest bezpieczne.

7

Burza i komórka

Telefon komórkowy może być niebezpieczny podczas burzy z piorunami , ponieważ emituje fale radiowe. Jeśli zbliża się burza wyłącz telefon i wyciągnij z niego baterię.

8

Burza i metalowe przedmioty

Metalowe przedmioty przyciągają błyskawice. Najbezpieczniej zatem jest ściągnąć z siebie wszelkie łańcuszki, paski i zegarki, położyć na ziemi i się od nich oddalić na parędziesiąt metrów.

9

Burza i dom

W domu jesteś zupełnie bezpieczny podczas burzy. Należy jedynie pozamykać wszystkie okna, aby nie dostał się przez nie piorun kulisty.

 4.6/5 (30 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Lucius - 2009-09-04
Przeprasza wyłączenie urządzeń elektrycznych tjk telefon komórkowy,IPod itp.ZMNIEJSZA RYZYKO TRAFIENIA PRZEZ PIORUN!!!
Lucius - 2009-09-04
Pamietajcie także o bezzwłocznym wyłaczeniu jakich kolwiek urządzeń elektrycznych,to zwieksza ryzyko trafienia przez piorun
Te osoby, które miały kiedyś biegunkę z pewnością wiedzą jak ciężką jest ona dolegliwością i z pewnością chciałyby jej...
Jak uniknąć biegunki?
Te osoby, które miały kiedyś biegunkę z pewnością wiedzą jak ciężką jest ona...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt