Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Nauka i Przyroda > Natura > Jak się zachować podczas burzy?

Jak się zachować podczas burzy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.6/5 (30 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Według naukowców, w ciągu każdej sekundy w Ziemię uderza około 100 piorunów. Burza może nas dopaść wszędzie i w różnych okolicznościach: w mieście, w lesie, na polu czy na jeziorze. Poniżej znajdziesz wskazówki jak się zachować podczas burzy i jakie środki ostrożności należy zachować.
1
Pierwszy grzmot nie oznacza, że burza cię z pewnością dopadnie. Może ona przejść bokiem jednak należy dla bezpieczeństwa poszukać schronienia (samochód, budynek).
2
Jeśli zauważysz błysk wówczas możesz obliczyć jak daleko od ciebie jest burza. Od momentu błysku należy liczyć sekundy aż do usłyszenia grzmotu. Każda sekunda to około 340 m (prędkość poruszania się dźwięku). Tak więc jeśli od czasu zobaczenia błysku do usłyszenia grzmotu minie 10 sekund to oznacza, że burza jest oddalona od ciebie o około 3,5 km. Dlatego, jeśli usłyszysz grzmot i za niecałą sekundę zobaczysz błysk to oznacza, że znajdujesz się prawie w centrum burzy. W tym przypadku musisz jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce.
3

Burza w pobliżu wody

Oczywiście pływanie w deszczu jest bardzo romantyczne jednak jeśli widzisz, że zbliża się burza z piorunami wówczas jak najszybciej wyjdź z wody i się od niej oddal. Skutki uderzenia pioruna w wodę są odczuwalne na wiele kilometrów.

Jak i kiedy używać defibrylatora podręcznego (AED)?
Jak uniknąć choroby lokomocyjnej?
Jak leczyć uczulenie na słońce?
Jak zmniejszyć skutki napromieniowania organizmu?
4

Burza w lesie

Nigdy nie wolno ukrywać się przed burzą pod drzewami. Błyskawice często uderzają właśnie w drzewa - zwłaszcza te wysokie. Pioruny trafiają w miejsca o najmniejszym oporze elektrycznym - są to właśnie drzewa, wzgórza, maszty, słupy i wysokie budynki.

5

Błyskawica w polu

Podczas burzy z błyskawicami należy unikać otwartych przestrzeni. Nie możemy być najwyższym obiektem w okolicy. Jeśli znajdujesz się w polu schowaj się w jakimś rowie, zagłębieniu lub bunkrze. Trzymaj się również jak najdalej linii energetycznych oraz wszelkich metalowych konstrukcji.

6

Burza i samochód

Samochód jest najbezpieczniejszym miejscem w jakim możesz się znaleźć podczas burzy. Jeśli akurat jesteś w drodze zamknij dokładnie wszystkie okna i szyberdach oraz zjedź na pobocze. Jak burza przejdzie to pojedź dalej. Mimo, że w aucie ci nic nie grozi to weź pod uwagę, że piorun może trafić w stojące przy drodze drzewo a to mogłoby się skończyć katastrofą (dość częsty przypadek).

Również latanie samolotem podczas burzy jest bezpieczne.

7

Burza i komórka

Telefon komórkowy może być niebezpieczny podczas burzy z piorunami , ponieważ emituje fale radiowe. Jeśli zbliża się burza wyłącz telefon i wyciągnij z niego baterię.

8

Burza i metalowe przedmioty

Metalowe przedmioty przyciągają błyskawice. Najbezpieczniej zatem jest ściągnąć z siebie wszelkie łańcuszki, paski i zegarki, położyć na ziemi i się od nich oddalić na parędziesiąt metrów.

9

Burza i dom

W domu jesteś zupełnie bezpieczny podczas burzy. Należy jedynie pozamykać wszystkie okna, aby nie dostał się przez nie piorun kulisty.

 4.6/5 (30 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Lucius - 2009-09-04
Przeprasza wyłączenie urządzeń elektrycznych tjk telefon komórkowy,IPod itp.ZMNIEJSZA RYZYKO TRAFIENIA PRZEZ PIORUN!!!
Lucius - 2009-09-04
Pamietajcie także o bezzwłocznym wyłaczeniu jakich kolwiek urządzeń elektrycznych,to zwieksza ryzyko trafienia przez piorun
 
Olejek cytrynowy wytwarzany jest ze skórki owocu. Znalazł on bardzo szerokie zastosowanie od medycyny po gospodarstwo...
Jak zrobić olejek cytrynowy?
Olejek cytrynowy wytwarzany jest ze skórki owocu. Znalazł on bardzo szerokie zastosowanie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt