Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Naczynia do gotowania > Jak używać woka po raz pierwszy (wypalanie woka)?

Jak używać woka po raz pierwszy (wypalanie woka)?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Wok wykonany ze stali węglowej przed pierwszym użyciem powinien być poddany tzw. procesowi wypalania. Ma to na celu wytworzenie na jego powierzchni cienkiej powłoki węglowej, która ochroni go przed rdzewieniem i zapobiegnie przywieraniu potraw. Proces ten można wykonać w każdej chwili, jednak najlepiej zrobić to od razu. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz poniżej.
1
Przed pierwszym użyciem woka musisz usunąć cienką powłokę, którą jest fabrycznie pokryty. Umyj go więc w środku i na zewnątrz szorstką myjką (druciakiem) w gorącej wodzie z płynem do płukania. Wypłucz wok i wysusz na na małym ogniu.
2
Teraz zajmiemy się tworzeniem na woku węglowej powłoki, która ochroni go przed rdzą. Zamknij drzwi od kuchni, otwórz szeroko okno, włącz okap. Przygotuj się na dużo dymu i niezbyt przyjemny zapach. Nagrzej wok na dużym ogniu do momentu, aż upuszczona na niego kropla wody natychmiast wyparuje.
3
Wlej do woka 2 łyżki oleju i dodaj 1/2 szklanki pokrojonego na plasterki imbiru oraz garść cebulki dymki w 5 cm kawałkach. Olej dobrze rozprowadź po powierzchni woka kilkukrotnie obracając naczyniem.
4
Zmniejsz ogień na średni. Podsmażaj składniki przez około 20 minut wcierając je za pomocą metalowej łopatki do woka w całą jego powierzchnię (dno i ścianki).
5
Po upływie tego czasu wyrzuć cebulę i imbir, a wok umyj w gorącej wodzie miękką gąbką. Wysusz go na małym ogniu.
6
Wypalanie może zmienić kolor wnętrza woka nadając mu żółty, czarny lub niebieski odcień. Jest to związane z powstaniem na jego powierzchni cienkiej węglowej powłoki. Każdy wok zareaguje na ten proces inaczej.
7
Po wypaleniu woka nie używaj do jego mycia żadnych detergentów. Zamiast tego mocz wok w gorącej wodzie przez około 5 minut, a następnie opłucz go gorącą wodą i wymyj miękką gąbką. Z zewnątrz możesz czyścić wok ostrą myjką.
8
Po umyciu wysusz go na małym ogniu.
9
Jeżeli na skutek nieodpowiedniego używania woka jego powłoka węglowa zetrze się, bez obaw możesz powtórzyć proces wypalania.
Jak przyrządzić szpinak?
Jak gotować ziemniaki?
Jak roztopić czekoladę?
Jak gotować jajka?
Wskazówki
  • Jeżeli stosowałaś wok bez jego wcześniejszej konserwacji, dokładnie wyczyść go metalowym druciakiem, a następnie przeprowadź proces wypalania opisany powyżej. Tego naczynia nie da się zniszczyć.
 3.3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Zły Marcin - 2017-01-09
Dzień Dobry,
Nie wiem co to za porada z tą cebulką i kminkiem. Zapiekło mi się z węglem i musiałem szorować patelnię od nowa i zaczynać proces opalania jeszcze raz. Wisicie mi godzinę :)
pozdrawiam
Marcin
 
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt