Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Bóle Pleców > Jak odróżnić ból nerek od bólu pleców?

Jak odróżnić ból nerek od bólu pleców?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (43 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Ból pleców i ból nerek dają bardzo podobne objawy, choć różnią się między sobą, jeśli chodzi o przyczynę i sposób leczenia. W przypadku pierwszego wystarczy zazwyczaj zestaw ćwiczeń, drugi natomiast może wskazywać na kamienie nerkowe lub infekcję nerek. Niezależnie od rodzaju bólu, nie unikniesz wizyty u lekarza. Istnieje jednak 10 cech, które pozwolą ci samodzielnie odróżnić jeden rodzaj bólu od drugiego. Sprawdź na co zwrócić uwagę.
1
Ból pleców jest zazwyczaj tępy, w przeciwieństwie do ostrego bólu nerek. Często jest spowodowany deformacją dysku, a proces ten postępuje powoli miesiącami, a nawet latami. Ból nerek wynika natomiast z ucisku związanego z zatrzymaniem moczu. Pojawia się szybko, jest pulsujący (jak kolka) i wywołuje gwałtowne ataki przerywane chwilami ulgi.
2
Ból nerek mija, gdy tylko usunie się jego źródło, ból pleców utrzymuje się przez dłuższy czas. Może się oczywiście zdarzyć, że oba rodzaje bólu pojawią się jednocześnie. Jednak przewlekły i tępy ból zazwyczaj oznacza zwyrodnienie kręgosłupa.
3
Ból pleców zazwyczaj zaczyna się na środku kręgosłupa i promieniuje na boki. Zupełnie inaczej zachowuje się ból nerek. Zazwyczaj zaczyna się on z jednej (!) strony i promieniuje do środka. Ponieważ nerki zlokalizowane są po bokach kręgosłupa, infekcja lub uszkodzenie nerek wywołuje ból po lewej lub prawej stronie, który rozprzestrzenia się poziomo. Ból kręgosłupa najczęściej promieniuje w pionie – w stronę nóg lub karku.
Jak zrobić masaż swojemu chłopakowi?
Jak pozbyć się kamieni nerkowych?
Jak leczyć zapalenie pęcherza moczowego?
Jak zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych?
4
Jeżeli źródłem bólu są nerki, dotknięcie miejsca w ich okolicy nasila ból. W przypadku bólu kręgosłupa objaw ten nie występuje.
5
Ból pleców zazwyczaj zaczyna się w ściśle określonym momencie, ale trwa przez długi czas. Często doskonale jesteśmy w stanie zidentyfikować uraz, który go wywołał. Jednak przypadłość ta mija bardzo powoli. Ból nerek pojawia się w bliżej nieokreślonym momencie (nasila się stopniowo wraz z rozwojem infekcji/powiększaniem się kamieni nerkowych), ale ustępuje gdy tylko wyleczymy jego przyczynę.
6
Zmiany w kolorze, zapachu lub konsystencji moczu, a także obecność w nim krwi wskazują na problem z nerkami.
7
U dzieci kamienie nerkowe zazwyczaj wywołują nagły ból w boku, który promieniuje w dół i w stronę jamy brzusznej. W przypadku kobiet w ciąży ból ten zaczyna się w boku i promieniuje w stronę pachwin i pochwy, ale nie w kierunku dolnej części jamy brzusznej. Natomiast kamienie nerkowe u kobiet nie będących w ciąży nie zawsze wywołują ból. Często jedynymi objawami są zmęczenie, utrata wagi, nudności i brak apetytu.
8
Infekcje nerek (np. odmiedniczkowe zapalenie nerek) często sprawiają, że nawet delikatny dotyk z boku ciała może być bolesny. Często towarzyszy im gorączka, obecność krwi w moczu, nudności i wymioty.
9
Ból pleców zazwyczaj nasila się podczas leżenia w łóżku, a ulgę przynoszą lekkie ćwiczenia. Z bólem nerek jest odwrotnie. Leżenie w łóżku redukuje go, jednak aktywność fizyczna sprawia, że przybiera on na sile.
10
Uczucie palenia podczas oddawania moczu zawsze jest objawem choroby nerek. Podobnie ból po jednej stronie pleców.
 3/5 (43 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

W pewnym momencie życia prawie każdy cierpi na różnego rodzaju bóle pleców jednak najczęściej pojawiają się one w wieku...
Sposoby na bóle pleców
W pewnym momencie życia prawie każdy cierpi na różnego rodzaju bóle pleców jednak...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt