Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Drinki, Napoje, Koktajle, Alkohole > Drinki i Napoje Bezalkoholowe > Czym się różni mleko pasteryzowane od UHT?

Czym się różni mleko pasteryzowane od UHT?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Dzisiejsze mleko sprzedawane w sklepach niewiele ma wspólnego z tym, które pijali nasi dziadkowie. Co prawda nadal na bazarach można kupić takie prosto od krowy czy kozy, ale większość konsumentów sięga po mleko ze sklepowych półek, na ogół wybierając to z kartonu - bo może stać dłużej i nie wymaga trzymania w lodówce. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, jak głęboko przetworzonym produktem jest sklepowe mleko, które właściwie mlekiem jest już tylko z nazwy. Dietetycy coraz częściej przestrzegają przed spożywaniem mleka, zwłaszcza przez osoby dorosłe, upartym jednak zalecają, by sięgali po to pasteryzowane w niskiej temperaturze. Bo choć obie metody są podobne, służą oczyszczeniu mleka i przedłużeniu jego terminu przydatności do spożycia, to jednak „uchate” uważa się za bardziej niebezpieczne dla zdrowia, a na pewno mniej wartościowe. Dlaczego? Co kryje się za określeniem UHT i czym różni się taki produkt od mleka pasteryzowanego?
1
Pasteryzacja to proces podgrzewania mleka w temperaturze 75-90 stopni przez 15 sekund. Proces ten służy eliminacji aktywności enzymów peroksydazy i katalazy, a tym samym niszczeniu produkujących je drobnoustrojów. Metoda ta nie jest jednak stuprocentowo skuteczna, co więcej, ogrzewanie mleka w takiej temperaturze sprawia, że jego termin ważności nie jest tak długi, jak przy mleku „uchatym”, stąd należy trzymać go w lodówce i spożyć w ciągu najczęściej doby lub dwóch po otwarciu. Dietetycy zalecają tu wybór mleka tłustego, jako lepiej przyswajalnego przez ludzki organizm.
2
UHT – ten skrót oznacza „ultra high temperature processing”, innymi słowy sterylizację mleka pod wpływem bardzo wysokiej temperatury, na ogół 120-135 stopni, przez kilka sekund. Następnie takie mleko podlega natychmiastowemu schłodzeniu do temperatury pokojowej. W ten sposób giną wszelkie bakterie – zarówno też szkodliwe dla zdrowia, roznoszące np. salmonellę czy gronkowca, jak i prozdrowotne bakterie mlekowe. „Uchate” traci też w stosunku do mleka „prosto od krowy” witaminy z grupy B, witaminę C i kwas foliowy. Co więcej, podgrzewanie mleka w tak wysokiej temperaturze sprawia, że kazeina (białko mleka) ulega daleko idącej denaturacji, na skutek czego zawarty w niej wapń ulega wytrąceniu i trzeba go uzupełniać sztucznie chlorkiem wapnia (to dlatego z mleka w kartonach zniknął napis, że zawiera wapń). Mleko UHT można przechowywać poza lodówką bardzo długi okres czasu – jednak już po otwarciu trzeba go spożyć w ciągu 48 godzin, podobnie jak to pasteryzowane.
3
Tak wiec, jeśli nie chcemy lub nie potrafimy zrezygnować z mleka, i nie mamy dostępu do sprawdzonych źródeł tego "prosto od krowy", sięgajmy po mleko pasteryzowane w niskiej temperaturze, najlepiej tłuste, 3,2%.
Woda z cytryną – właściwości.
Jak prowadzić zdrowy tryb życia?
Jakie suplementy są najlepsze na spalanie tłuszczu?
Jak zrobić batoniki energetyczne z orzechów nerkowca i daktyli?
Przeczytaj teraz: Jak wybrać dobre mleko?
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

tro - 2016-12-23
Autor wpisu spal na j. polskim? Bledow a bledow. Do tego slabo merytorycznie, bo kilka zdan zywcem wziete z wikipedii.
Marit - 2016-09-08
"Mleko" to rzeczownik rodzaju nijakiego, a zatem piszemy "trzeba je spożyć", a nie "go".
Majka - 2015-07-26
nie kupuj żadnego, zero mleka słodkiego - jest potrzebne tlko cielakowi oraz tylko do orodukcji nabiału....słodkie jest bardzo szkodliwe nawet dla zdrowego osobnika
dianawas - 2014-04-11
lepsze jest mleko tłuste, to nisko tłuszczowe jest trudniej przyswajalne. Jak nie masz dostępu do mleka gospodarskiego (np. koziego) i nie chcesz/nie możesz przestawić się na roślinne, kupuj pasteryzowane w niskiej temperaturze (często sprzedawane jako "zimne mleko") 3,2 %
miriam - 2014-04-11
ja kupuję mleko pasteryzowane o niskiej zawartości tłuszczu.. teraz już sama nie wiem co robić
 
Od najmłodszych lat rodzice czy dziadkowie kazali nam pić mleko, aby nasze kości były mocne. Mówiono także, że jeśli...
Czy dzieci naprawdę powinny pić mleko?
Od najmłodszych lat rodzice czy dziadkowie kazali nam...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt