Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Hobby > Obserwowanie przyrody > Jak korzystać z kompasu?
Jak korzystać z kompasu?

Jak korzystać z kompasu?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (370 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Aby zorientować się w terenie potrzebujesz kompasu i mapy. Musisz także wiedzieć jak posługiwać się kompasem i mapą, oraz jak one współdziałają ze sobą. Musisz także wiedzieć gdzie się znajdujesz, gdzie chcesz iść i gdzie te dwa miejsca znajdują się na mapie. Czasem można się zgubić mimo posiadania kompasu i mapy. Aby uniknąć popularnych pomyłek przeczytaj poniższą instrukcję i zanim coś zrobisz wszystko sprawdź dwa razy.
Rzeczy, których potrzebujesz:
kompas, mapa z podziałką rozetową
1
Zastanów się gdzie się znajdujesz i zlokalizuj to miejsce na mapie. Upewnij się, że punkt orientacyjny, w którym stoisz to jest dokładnie ten sam, który oznaczyłeś na mapie. Upewnij się także czy punkt, do którego zmierzasz jest na mapie i zaznacz go.
2
Umieść kompas na mapie i ułóż go tak by kierunki na mapie zgadzały się z kierunkami kompasu. Upewnij się sprawdzając na mapie czy kompas wskazuje odpowiedni kierunek.
3
Określ na kompasie północ. Aby to osiągnąć trzymaj mapę i kompas w jednym miejscu i obracaj kompas aż wskazówka północy (zwykle czerwona) wyrówna się z północą zaznaczoną na mapie.
4
Przekładaj mapę i kompas, aż igła wskazująca północ na kompasie zrówna się z północą wyznaczoną na twojej mapie. Teraz północ na twojej mapie zgadza się z północą rzeczywistą.
5
Zwróć się w kierunku punktu, do którego zmierzasz. Aby to zrobić usuń kompas z mapy, ale jeszcze go nie chowaj. Trzymaj kompas poziomo w stosunku do ziemi przed swoim ciałem. Ustaw swoje ciało tak by w trzymanym przez ciebie kompasie kierunek wyznaczony przez igłę zgadzał się z północą na kompasie. Upewnij się przy tym, że w pobliżu nie ma żadnych metali, które mogłyby zaburzać pracę igły magnetycznej kompasu.
6
Poruszaj się w kierunku wyznaczonego przez siebie punktu końcowego. Na drodze do niego staraj się wyszukiwać i zapamiętywać jakieś znaki szczególne np. kamienie czy specyficzne drzewa. Co jakiś czas sprawdzaj na mapie czy dobrze idziesz, jeżeli tak, nie zmieniaj raz obranej drogi.
Jak pisać wiersze?
Jak pisać pamiętnik?
Jak założyć struny do gitary?
Jak obliczyć jak daleko jest burza?
Wskazówki
  • Upewnij się czy raz wyznaczony na kompasie kierunek nie uległ nagłej zmianie,
  • Jeżeli po jakimś czasie północ na mapie nie zgadza się z północą na kompasie na nowo ustaw kierunek tak by był idealny.
 4.3/5 (370 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

moherowy beret - 2014-09-26
Jakby baPka jajca miała to by dziaTkiem była.
Wlazłem w połać lasu tak dzieś 3/4 kilometry i dopóki słonko świeciło to se radziłem gdzie mniej więcej ( w którym kierunku) mam wracać . Ale się zachmurzyło, w dodatku popołudnie i pażdziernik i mi sie popier...niczyło we łbie i nie wiem skąd przyszedłem i jak mam tam wrócić. Ale od czego mam kompas oraz instrukcję wymalowaną zwłaszcza na samym początku.
Jest tam napisane tak :Musisz wiedzieć gdzie się znajdujesz i gdzie chcesz iść ".

Ja pierrrr......niczę. Przecież ja się zgubiłem i od 2 godzin kręce sie po lesie i nie wiem gdzie jestem a tym bardziej gdzie mam iść.
Nie można tego prościej wytłumaczyć od podstaw i krok po kroku ?
losos - 2010-12-10
Po ci to wiedzieć. Z samym kompasem nie dotrzesz w miejsce, w które chciałabyś. Innymi słowy kompas bez mapy jest bezużyteczny, chyba, że ktoś polecił Ci iść cały czas na północ, bądź inny kierunek.
Wojciech - 2010-05-13

Z samego kompasu korzysta się właśnie tak jak jest napisane powyżej. Nie wiem jak to prościej wytłumaczyć. Ogólnie kompas zawsze pokazuje nam północ. Aby dobrze wskazał tą północ musi być dobrze spoziomowany (równolegle do ziemi). Jak wiemy gdzie jest północ to już wiemy gdzie jest południe (za plecami), wschód (po prawej) i zachód (po lewej). Jak jedziemy do lasu (wielkiego, głębokiego, mrocznego) to od początku obieramy kierunek. Np idziemy ciągle na północ - od czasu do czasu patrzymy na kompas czy nie zboczyliśmy trochę na wschód czy zachód - jak wracamy to idziemy tam gdzie na kompasie jest południe (czyli przeciwna strona gdzie strzałka wskazuje).

88588 - 2010-05-13
gdzie instrukcja??;(
anka - 2010-03-01
Ja chcę wiedzieć jak się korzysta z samego kompasu!!
Wiesz jak to jest – zbliża się burza i nagle słyszysz ogłuszający huk gromu. Ten dźwięk jest coraz bliżej. Czasami jest...
Jak obliczyć jak daleko jest burza?
Wiesz jak to jest – zbliża się burza i nagle słyszysz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Beata Zeszko
  • Maciej Strzelecki
  • Jan Jaroszynski
  • Justyna Sawa
  • Monika Długołencka
  • Henryk Doszko
  • Krzysztof Bajon
  • Dominika Czyż
  • Maria Machaj
  • Maria Lorek
  • Iwona Skrzypon
  • Pau Line
pasożyt