Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Halloween > Dekoracje na Halloween > Jak zrobić suchy lód?

Jak zrobić suchy lód?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (370 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Suchy lód będzie atrakcją na każdej imprezie. Szczególnie przydatny jest podczas Halloween, kiedy za jego pomocą możemy stworzyć parujące napoje i dymiące czaszki.
Rzeczy, których potrzebujesz:
octan sodu bezwodny, woda, garnek
1
Wsyp octan sodu do prawie gotującej się wody i mieszaj tak długo, aż się całkiem rozpuści. Roztwór powinien być nasycony (musisz dodać tak dużo octanu, że większa jego ilość nie będzie się chciała już rozpuścić). Całość dokładnie wymieszaj.
2
Teraz przelej wszystko do jakiegoś naczynia i wstaw do lodówki. Resztki octanu sodu powinny zostać na dnie garnka (masz je wyrzucić).
3
Po schłodzeniu przelej roztwór na tackę lub do innego naczynka. Suchy lód powstanie błyskawicznie po tym jak dotkniesz powierzchni roztworu.
Jak zrobić straszne obrazy na Halloween?
Jak zrobić pajęczynę z worka na śmieci?
Jak zrobić lampion z dyni?
Jak zrobić suchy lód?
 2.8/5 (370 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (18)

KARO - 2016-10-05
Weźcie ten temat poprawcie bo ludzie nie łapią, że to jest o ciepłym nie suchym lodzie.
Jak w ogóle ten "Magik" wkleja przepis to może by nazwę choć sprawdził czego ten przepis dotyczy bo będzie kiedyś nieszczęście.
uprzejmy1 - 2016-08-23
Materiałem wyjściowym do produkcji suchego lodu jest ciekły dwutlenek węgla (CO2), który jest całkowicie naturalnym produktem. Metoda zastosowana w urządzeniu do wytwarzania granulek (palletizerze) przekształca płynny CO2 w śnieg, który jest następnie kompresowany i wyciskany przez setki małych otworów (EKSTRUZJA). Pozwala to na osiągnięcie jednakowej wielkości granulek lub jeśli odpowiednio je sprasujemy pozwala to na uzyskanie bloków suchego lodu.
Zgranulowany suchy lód jest czystym dwutlenkiem węgla w postaci stałej, wytwarzany poprzez dekompresję ciekłego CO2 ma twardą zwartą strukturę. Suchy lód jest niestabilny w temperaturze powyżej -78,5 °C . Podczas ogrzewania nie topi się jednak do ciekłego CO2 lecz sublimuje bezpośrednio do postaci gazowej. Bardzo ważnym elementem produkcji jest sposób magazynowania i transportowania suchego lodu. Najważnieszymi czynnikami obniżającymi jego jakość jest wilgotność i temperatura otoczenia. Suchy lód przechowywany w specjalnych kontenerach lub pojemnikach zapewniających odpowiednią izolację może zachowac swoją wysoką jakośc nawet do kilku dni po produkcji.
Marek - 2015-08-17
Ale dziwne
jul - 2013-11-03
nie wiem czemu mi nie działa może dlatego,że mam domowy octan
demchooc - 2012-10-22
Reflektuje ktoś na drinka z octanem sodu?? XD Bo ja chyba bym nie tknął. To nie jest przepis na suchy lód :P
Najeżony - 2012-10-07

Ten temat zawiera podstawowy błąd.

Octan sodu to nie suchy lód.

Suchy lód to zestalony dwutlenek węgla. Kosztuje około 6-7 zł za kg (trzeba go brać powyżej 10-15 kilo, żeby się utrzymał do imprezy). NIE DA SIĘ GO ZROBIĆ w domowym zaciszu. W temperaturze pokojowej i przy zwyczajnym ciśnieniu nie topi się tylko przekształca się od razu w gaz - sublimuje. Dlatego nazywamy go suchym. Suchy lód ma rzeczywiście -78 stopni i w wodzie tonie bąblując do góry białymi bąbelkami mgły. Mgła wydostaje się na zewnątrz i wylewa w dół bo dwutlenek węgla jest bardzo ciężki.

Octan sodu za to to ciepły lód, lub lód błyskawiczny. Chodzi o to by uzyskać przesycony roztwór octanu sodu. Żeby to zrobić woda i octan muszą być czyściutkie. Do gorącej wody wsypuje się tyle octanu ile się zmieści, później trzeba go przelać do jakiegoś naczynia gdzie nie będzie szybko parował i powoli delikatnie chłodzić. Po ochłodzeniu wystarczy wrzucić do środka mały kryształek a całość wykrystalizuje dając jeszcze do tego ciepło.

Da się to zrobić tylko z czystymi składnikami - wszystkie zanieczyszczenia stają się zarodkami krystalizacji i nie będzie dało się go tak przechłodzić, żeby nic nie wykrystalizowało.

Jak macie pytania to piszcie do nas : silyzbrojnepk@gmail.com

xD - 2012-03-21
octan sodu łatwo da się zrobić wystarczy zmieszać sodę oczyszczoną i ocet po czym odstawić żeby osiadł na ściankach szklanki lub rzeczy w której to robiliście bądź na małym ogniu w garnku będzie szybciej. sory za błędy jak jakieś są
Oliwia2110 - 2011-10-19

rafałlord95 napisał

,Po 1. Ten przepis jaki tu podałeś to ja już kiedyś dawno robiłem, i zresztą tu masz pokazane ( http://www.youtube.com/watch?v=vmsbhW9ZJJ0 )

po 2. Prawdziwy suchy lód sublimuje czyli nie lewituje, tylko z ciała stałego (gdy jest zamrożene, a w tym wypadku również pod dużym ciśnieniem) od razu przekształca się w gaz zwany potocznie "Parą" i w normalnych warynkach nie jest płynem. Zresztą co ty masz tu do gadania, Spróboj pierw wykonać to co tu napisałeś, a potem pisz swoje spostrzeżenia. Twój lód będzie Suchy, jest to reakcja egzoenergetyczna więc dodatkowo się nagżeje, ale niepowstanie nam gęsta mgła. Taką mgłe robi się z CO2 Treba go skroplić i zamroźić, w temperatuże pokojowej odrazu będzie sublimował.

Oliwia2110 - 2011-10-19
no super pomysł ale skąd ja wezmę octan sodu bezwodny
chemik - 2011-01-25
Ej ludzie!! Suchy lód jest wykorzystywany do chłodzenia więc jest ZIMNY!!! Ten przepis dotyczy ciepłego lodu. to coś takiego jak popularne ostatnio rozgrzewacze do rąk.
Dawswi - 2010-11-20
Gów**o prawda!
Po pierwsze ten przepis jest na CIEPŁY lód a nie suchy lód! Suchy lód ma temperature około -78'c i dlatego to tak paruje p[o wrzuceniu do wody! A Ten przepis jest na Ciepły lód który jest egzotermiczny i po zrobieniu roztworu i dotknieciu palcem faktycznie zamarza ale na ciepło i nie da rady z tego wytworzyć takiej mgły.
Chyba ze sie myle to prosze pisać na bocianzz@o2.pl jeśli ktoś twierdzi że sie myle to chciał bym wiedzieć czy nie mam racji. Wiedz ten przepis nie ma nic wspólnego z tym fajnym dymem na halloween.
MalutQ . - 2010-05-16
Co to ' octan sodu' ? xD
Magik - 2009-10-24
Do Rafałlord95:

Dalej nie wiem o co ci chodzi i z czym masz problem tym bardziej, że piszesz że już robiłeś suchy lód. Jeśli chodzi ci o brak dymu to próbowałeś ten lód rozdrobnić? Jeśli to zrobisz to przyśpieszysz jego sublimację. Zatem - im bardziej go rozdrobnisz tym więcej pary uzyskasz.
rafałlord95 - 2009-10-24
Po 1. Ten przepis jaki tu podałeś to ja już kiedyś dawno robiłem, i zresztą tu masz pokazane ( http://www.youtube.com/watch?v=vmsbhW9ZJJ0 )
Magik - 2009-10-24
Rafałlord95 - ty inteligenciku hehe

Po 1. Nic tu nie jest skopiowane z innej strony
Po 2. Czy widziałeś suchy lód który nie paruje? Myślisz że opisany powyżej lód co robi?? Lewituje??
Rafałlord95 - 2009-10-24
Ok. To będzie suchy lód zwany też "szybki lód" ale jak zrobić taki który będzieparował, bo to cu tu wzyscy piszą jest tylko skopiowane z innej strony.
Magik - 2009-10-21
Można pić ale dopiero gdy suchy lód całkiem się rozpuści. Trzeba na to bardzo uważać.

Octan sodu można kupić w sklepach chemicznych i na Allegro (wpisz w wyszukiwarkę "octan sodu" cena za pół kg to 13-14 zł).
Aneczkosia - 2009-10-20
A czy ti można pić? Bo chcę dodać do napojów i nie wiem czy bezpieczne
I jeszcze jedno
Gdzie mogę dostać główny składnik?
 
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt