Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Halloween > Dekoracje na Halloween > Jak zrobić suchy lód?

Jak zrobić suchy lód?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (364 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Suchy lód będzie atrakcją na każdej imprezie. Szczególnie przydatny jest podczas Halloween, kiedy za jego pomocą możemy stworzyć parujące napoje i dymiące czaszki.
Rzeczy, których potrzebujesz:
octan sodu bezwodny, woda, garnek
1
Wsyp octan sodu do prawie gotującej się wody i mieszaj tak długo, aż się całkiem rozpuści. Roztwór powinien być nasycony (musisz dodać tak dużo octanu, że większa jego ilość nie będzie się chciała już rozpuścić). Całość dokładnie wymieszaj.
2
Teraz przelej wszystko do jakiegoś naczynia i wstaw do lodówki. Resztki octanu sodu powinny zostać na dnie garnka (masz je wyrzucić).
3
Po schłodzeniu przelej roztwór na tackę lub do innego naczynka. Suchy lód powstanie błyskawicznie po tym jak dotkniesz powierzchni roztworu.
Jak zrobić kapelusz Szalonego Kapelusznika – dekorację na Halloween?
Jak zrobić girlandę z pająków na Halloween?
Jak zrobić dekorację na Halloween – nogi czarownicy?
Jak zrobić suchy lód?
 2.8/5 (364 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (16)

Marek - 2015-08-17
Ale dziwne
jul - 2013-11-03
nie wiem czemu mi nie działa może dlatego,że mam domowy octan
demchooc - 2012-10-22
Reflektuje ktoś na drinka z octanem sodu?? XD Bo ja chyba bym nie tknął. To nie jest przepis na suchy lód :P
Najeżony - 2012-10-07

Ten temat zawiera podstawowy błąd.

Octan sodu to nie suchy lód.

Suchy lód to zestalony dwutlenek węgla. Kosztuje około 6-7 zł za kg (trzeba go brać powyżej 10-15 kilo, żeby się utrzymał do imprezy). NIE DA SIĘ GO ZROBIĆ w domowym zaciszu. W temperaturze pokojowej i przy zwyczajnym ciśnieniu nie topi się tylko przekształca się od razu w gaz - sublimuje. Dlatego nazywamy go suchym. Suchy lód ma rzeczywiście -78 stopni i w wodzie tonie bąblując do góry białymi bąbelkami mgły. Mgła wydostaje się na zewnątrz i wylewa w dół bo dwutlenek węgla jest bardzo ciężki.

Octan sodu za to to ciepły lód, lub lód błyskawiczny. Chodzi o to by uzyskać przesycony roztwór octanu sodu. Żeby to zrobić woda i octan muszą być czyściutkie. Do gorącej wody wsypuje się tyle octanu ile się zmieści, później trzeba go przelać do jakiegoś naczynia gdzie nie będzie szybko parował i powoli delikatnie chłodzić. Po ochłodzeniu wystarczy wrzucić do środka mały kryształek a całość wykrystalizuje dając jeszcze do tego ciepło.

Da się to zrobić tylko z czystymi składnikami - wszystkie zanieczyszczenia stają się zarodkami krystalizacji i nie będzie dało się go tak przechłodzić, żeby nic nie wykrystalizowało.

Jak macie pytania to piszcie do nas : silyzbrojnepk@gmail.com

xD - 2012-03-21
octan sodu łatwo da się zrobić wystarczy zmieszać sodę oczyszczoną i ocet po czym odstawić żeby osiadł na ściankach szklanki lub rzeczy w której to robiliście bądź na małym ogniu w garnku będzie szybciej. sory za błędy jak jakieś są
Oliwia2110 - 2011-10-19

rafałlord95 napisał

,Po 1. Ten przepis jaki tu podałeś to ja już kiedyś dawno robiłem, i zresztą tu masz pokazane ( http://www.youtube.com/watch?v=vmsbhW9ZJJ0 )

po 2. Prawdziwy suchy lód sublimuje czyli nie lewituje, tylko z ciała stałego (gdy jest zamrożene, a w tym wypadku również pod dużym ciśnieniem) od razu przekształca się w gaz zwany potocznie "Parą" i w normalnych warynkach nie jest płynem. Zresztą co ty masz tu do gadania, Spróboj pierw wykonać to co tu napisałeś, a potem pisz swoje spostrzeżenia. Twój lód będzie Suchy, jest to reakcja egzoenergetyczna więc dodatkowo się nagżeje, ale niepowstanie nam gęsta mgła. Taką mgłe robi się z CO2 Treba go skroplić i zamroźić, w temperatuże pokojowej odrazu będzie sublimował.

Oliwia2110 - 2011-10-19
no super pomysł ale skąd ja wezmę octan sodu bezwodny
chemik - 2011-01-25
Ej ludzie!! Suchy lód jest wykorzystywany do chłodzenia więc jest ZIMNY!!! Ten przepis dotyczy ciepłego lodu. to coś takiego jak popularne ostatnio rozgrzewacze do rąk.
Dawswi - 2010-11-20
Gów**o prawda!
Po pierwsze ten przepis jest na CIEPŁY lód a nie suchy lód! Suchy lód ma temperature około -78'c i dlatego to tak paruje p[o wrzuceniu do wody! A Ten przepis jest na Ciepły lód który jest egzotermiczny i po zrobieniu roztworu i dotknieciu palcem faktycznie zamarza ale na ciepło i nie da rady z tego wytworzyć takiej mgły.
Chyba ze sie myle to prosze pisać na bocianzz@o2.pl jeśli ktoś twierdzi że sie myle to chciał bym wiedzieć czy nie mam racji. Wiedz ten przepis nie ma nic wspólnego z tym fajnym dymem na halloween.
MalutQ . - 2010-05-16
Co to ' octan sodu' ? xD
Magik - 2009-10-24
Do Rafałlord95:

Dalej nie wiem o co ci chodzi i z czym masz problem tym bardziej, że piszesz że już robiłeś suchy lód. Jeśli chodzi ci o brak dymu to próbowałeś ten lód rozdrobnić? Jeśli to zrobisz to przyśpieszysz jego sublimację. Zatem - im bardziej go rozdrobnisz tym więcej pary uzyskasz.
rafałlord95 - 2009-10-24
Po 1. Ten przepis jaki tu podałeś to ja już kiedyś dawno robiłem, i zresztą tu masz pokazane ( http://www.youtube.com/watch?v=vmsbhW9ZJJ0 )
Magik - 2009-10-24
Rafałlord95 - ty inteligenciku hehe

Po 1. Nic tu nie jest skopiowane z innej strony
Po 2. Czy widziałeś suchy lód który nie paruje? Myślisz że opisany powyżej lód co robi?? Lewituje??
Rafałlord95 - 2009-10-24
Ok. To będzie suchy lód zwany też "szybki lód" ale jak zrobić taki który będzieparował, bo to cu tu wzyscy piszą jest tylko skopiowane z innej strony.
Magik - 2009-10-21
Można pić ale dopiero gdy suchy lód całkiem się rozpuści. Trzeba na to bardzo uważać.

Octan sodu można kupić w sklepach chemicznych i na Allegro (wpisz w wyszukiwarkę "octan sodu" cena za pół kg to 13-14 zł).
Aneczkosia - 2009-10-20
A czy ti można pić? Bo chcę dodać do napojów i nie wiem czy bezpieczne
I jeszcze jedno
Gdzie mogę dostać główny składnik?
Organizujesz imprezę halloweenową? Zaskocz gości własnoręcznie przygotowanymi winietkami z dyni. Ich wykonanie zajmie...
Jak zrobić winietki na stół na Halloween?
Organizujesz imprezę halloweenową? Zaskocz gości własnoręcznie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.
pasożyt