Tutaj jesteś: Dziecko > Dzieci > Zachowanie się Dziecka > Jak odstawić roczne lub dwuletnie dziecko od karmienia piersią?

Jak odstawić roczne lub dwuletnie dziecko od karmienia piersią?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nagłe odstawienie rocznego i starszego dziecka od piersi nie jest już tak fizycznie niewygodne dla matki jak we wcześniejszym okresie jego życia. Dziecko w tym czasie powinno jeść już większość stałych pokarmów i produkcja mleka jest już znacznie mniejsza. W związku z tym unikniesz przepełnionych i boleśnie nabrzmiałych piersi i dyskomfortu z tym związanego. Poniżej znajdziesz instrukcję jak zakończyć laktację w "bezbolesny" sposób dla dziecka i matki.
1
Upewnij się, że dziecko umie pić z kubeczka. Nauka picia z butelki w tym wieku jest niepotrzebna. Zdrowiej dla uzębienia dziecka będzie korzystanie z kubeczka.
2
Wybierz odpowiedni moment. Nie rozpoczynaj odzwyczajania gdy dziecko przechodzi inny ważny moment w swoim życiu (nowa opiekunka, pójście do żłobka czy narodziny drugiego dziecka) lub gdy jest chore, rozdrażnione itp.
3
Zachowaj karmienie piersią na koniec (oprócz karmienia przed snem). Gdy dziecko obudzi się rano lub z popołudniowej drzemki podaj mu najpierw coś do picia w kubeczku, albo zaproponuj coś do zjedzenia. Jeżeli po posiłku nadal będzie poszukiwało piersi podaj mu ją.
Stopniowo ilość wypijanego mleka z piersi będzie malała. Zmniejszy się również produkcja mleka, co ułatwi ci przejście przez tą fazę.
4
Podawaj pierś przed a nie po rutynowych czynnościach np. przed snem, przed kąpielą. Nie pozwalaj dziecku usypiać przy piersi – jeśli nadal w ten właśnie sposób usypia. Mów do niego, opowiadaj lub czytaj bajki i zachęcaj do samouspokajania bez ssania piersi.
Jak nauczyć się wymawiać R?
Jak oduczyć dziecko przeklinania?
Co robić gdy dziecko nie chce jeść?
Co robić gdy dziecko kradnie?
Wskazówki
  • Jeśli nie spieszysz się z całkowitym odzwyczajeniem dziecka od karmienia piersią możesz zachować ostatnie karmienie na kilka a nawet kilkanaście tygodni. Wiele kobiet i dzieci czerpie ogromną radość z tego karmienia. Pokarm siłą rzeczy któregoś dnia sam zaniknie, gdyż nie będzie stymulowana jego produkcja częstym opróżnianiem.
  • Zakończenie laktacji może być stosunkowo łatwe jeśli matka i dziecko są gotowi na ten krok, lub też bardzo trudne, jeśli matka z dzieckiem są mocno przywiązani do karmienia piersią.
5
Stopniowo ograniczaj dzienną liczbę karmień. Zacznij od opuszczania tych na których dziecku najmniej zależało. Zwykle są to popołudniowe karmienia. Prawdopodobnie zajmie ci to kilka tygodni. Zabieraj dziecko w porach karmienia w miejsca które nie będą mu się z nim kojarzyć, odwracaj jego uwagę podając inne posiłki. Ostatecznie ogranicz karmienia do jednego ulubionego. Przeważnie jest to karmienie przed nocnym snem lub poranne. Jeśli utrzymując jedno karmienie twoje piersi są nabrzmiałe, ściągnij pokarm ręcznie aż poczujesz ulgę, albo laktatorem, ale tylko do momentu zmniejszenia ciśnienia w piersiach. Nie więcej, a by nie pobudzić laktacji.
6
Ostatecznie wyeliminuj również ostatnie karmienie. Łatwiej będzie to zrobić angażując do pomocy tatę, babcię, aby to oni usypiali dziecko przez kilka wieczorów. Ty najlepiej wyjdź z domu. Możesz również spróbować wyeliminować karmienie w czasie pobytu u rodziny, lub na wyjeździe wakacyjnym, gdzie dziecko będzie zajęte nowym otoczeniem i może nie pragnąć tak bardzo karmienia piersią. Pomocna też będzie rozrywka w postaci małej książeczki, wizyta kogoś miłego itp.
Wskazówki
 3.3/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

ola - 2016-09-12
Karmiłam piersią również dwa lata i dwa miesiące. Moja niunia tak bardzo była przywiązana do piersi, że myślałam, że będę karmić do trzeciego roku życia jak nie dłużej. Na początku cycuś zaspokajał głód, potem był też nieodłączną częścią usypiania. Kilka razy, bez skutku próbowałam odstawić małą od piersi. Myślę, że błędem było to, że nie wprowadziłam dziecku smoczka i butelki. Kiedy niunia skończyła roczek, zaczęłam nową pracę. Chciałam ją odstawić, ale dłuższe rozłąki ze mną jeszcze bardziej przywiązały ją do cyca. Miałam jeszcze wiele nieudanych prób odstawia od piersi ale histeria dziecka i moje zmęczenie powodowały, że się poddawałam. Z czasem zauważyłam, że córka częściej się bawi, a mniej je. Głownie posilała się po moim przyjściu z pracy i do snu. Decyzję o odstawieniu dziecka od cyca podjęłam po urlopie za granicą. Niunia nie hamowała się z wołaniem o cyca na lotnisku, czy w samolocie. Dla mnie to już było za dużo. Ponadto 10-15 minut przy cycu zamieniło się w kilkadziesiąt minut zabawy czasem nie zwieńczone snem. Po powrocie najpierw usypiał tatuś, zaczynał od czytania bajek i potem wyłączał światło. Potem w ten rytm włączyłam się ja. Nie myślałam, że pójdzie tak łatwo. Niunia trochę się dopominała, ale już bez histerii. Teraz zasypia zamiast z misiami ze stertą książek :) Dodam, że przez te dwa lata nie przespałam ani jednej nocy bez budzenia się. Córka domagała się po kilka razy w nocy. Nie jadła, ale cycała :) Teraz trochę się wierci w łóżku. Nie żałuję, że trwało to tak długo. Nic mi nie zastąpi bliskości i więzi jaką dzięki temu zbudowałyśmy.
ala - 2016-01-25
Ja myślałam że nigdy mi się nie uda. Była histeria bo bez nie potrafiła zasnąć. I tak karmiła dwa lata i 2 miesiąca. Niestety zachorowała i musiałam przestać że względu na leki które brałam. Posmarowałam sutki nystatyna której mala nie cierpi. Obyło się bez płaczu. Cyrk zaczął się tydzień po. Początkowo mala usypiala w leżaczku przy włączonym suszarkę ale teraz w ogóle nie chce isc spac. chodzi zmęczona marudzi. Na próbę położenia jej spac wpada w histerię i płacze. Najgorsze że jak muszę jechać gdzieś samochodem po południu to pada ledwie auto ruszy. Im później tym znów wieczorem biega do 12. A tak dostała cycka i spała o normalnych porach. Plus ze śpi bez pobudek. Nie cieszę się jednak żeby nie zaparzyć.
Blanka - 2015-11-03
Karmiłam córeczkę 2 lata i ok.4-5 miesięcy i w pewnym momencie zauważyłam że ona już tak nie potrzebuje cycusia jak wcześniej ( nie jest dla niej całym światem, tylko zaczyna się wygłupiać, przestała zasypiać - więc przestały spełniać swoją ważną z mojego punktu widzenia funkcję;) -wcześniej jak byłam zmęczona tylko zawołałam "choć na cycusia, chwila moment i spała i mogłam się trochę zrelaksować :D)), od jakiegoś czasu jej mówiłam że niedługo mleczko się skończy w cycusiu (trochę nie chciała w to wierzyć), aż się skończyło ( ;)) , i powiem szczerze byłam zaskoczona że nawet poszło nieźle (nie było takiej tragedii gdy próbowałam ją odstawiać wcześniej- czyli koło roku (bo powinnam ze wzgl. na siebie (Lekarze) lecz nie chciałam i jak się okazuje wcale nie musiałam :P ). Jak już miała te prawie 2,5 roczku to mnie też to karmienie zaczęło "przeszkadzać" i mleczko się skończyło (tak na niby) :) bo naprawdę to jeszcze przez 2 miesiące miałam mleko, a córka jeszcze czasem robiła szturmy na cycusia w formie zabawy i musiałam uciekać, było wesoło :D
Emi - 2015-10-27
Moja Córka ma 17 miesięcy ,od samego początku jest na piersi i jeszcze jesteśmy na etapie usypiania z cycusiem.miałyśmy kilska przerw gdy mała wyjechała z babcią na wakacje ale i tak jakos ciągle wracała do tego.
Próbowałam już cytryny to akurat nie działa.ale może z plasterkoem się uda
Beta - 2013-09-16
Małą karmiłam 2 lata i 3 miesiące,była już kumata i zobaczyła u babci plasterek na palcu.''Ała mas'' powiedziała , no to ja szybciutko po plasterki i na sutki ponaklejałam.Przy następnym podejściu do cyca powiedziałam,że mam ała jak ''ba ba ''. Poudawałam trochę że boli i tak mi się udała akcja odstawienia od piersi 2 latki.Młoda ma dzisiaj 3 latka i dalej wkłada rączke do bluzki,ale już nie cyca.Życze wytrwałości i zdecydowania.Jak już odstawiamy to definitywnie.Bo dwulatki to już udręka troszkę.Ps.dodam.Mała nigdy butli nie dostała i tak jest do dzisiaj.Organizm sam zawoła o nabiał tak potrzebny do budulca kości.Za to synek ma 5 lat a wieczorną butle z mlekiem dostać musi he he ironia ,chyba plaster na smoczek nakleje....Pozdrawiam
topielica - 2013-08-22
A może tak warto posmarowac czymś niedobrym ,ale nieszkodliwym i tak za każdym razem.Dziecko po prostu nie będzie chciało cyca jeśli nie będzie mu smakowało.
elii - 2013-05-27
witam, ja karmiłam mojego synka dwa lata i udało mi się skutecznie przerwać karmienie smarując sutki sokiem z cytryny. Dziś pytając mojego synka czy chce "cyca" odpowiada, że nie bo jest "ble". Nie było płaczu i narzekań. Polacam bardzo!
ulagwiazda - 2013-05-21
a ja juz prubowalam tyle razy i nie umiem odstawic malej od cyca. wyje w nieboglosy az sie ksztusi. nie mam pojecia co z nia zrobic a mija jej juz 15 miesiac i jestem znow w ciazy wiec musze ja odstawic. wszystkie metody nie pomagaja. chyba sie wyprowadze ta tydzien...
tera102 - 2013-05-09
hej mamuśki moja Nicola ma 29 miesięcy ciągnie cyca dalej ;fajnie jest mogę ją szantażowaćnp jak nie podniesie zabawki to nie dostsnie cycusia;u mnie działa ; pozdrowienia
ania.ladeevit - 2013-03-30
Monso, gratuluję, że tak długo karmiłaś piersią :) Większość mam odstawia powoli od piersi już w czasie wprowadzani pierwszych stałych produktów.
monso - 2013-03-18
Ja próbowałam odstawić małą ok 10 miesiąca ale sie nie dało. Pomyślałam że jak troszkę zmądrzeje :) to sama zrozumie ;)wszyscy mnie naciskali az mnie to samo denerwowało. Nie karmię już 2 tygodnie. A ja rozegrałam to tak: córka ma 20 miesięcy, po ostatnim szczepieniu pokazywała ciągle bubu na nóżce, więc cycu też sie rozchorował, pewnego ranka, powiedziałam Jej, że ma bubu i zakleiłam go plastrem. Płakała z minute Potem za każdym razem gdy chciała przypominałam Jej że ma bubu a ona to rozumiała. Zawsze zasypiała na cycu wiec dwie pierwsze noce mąż usypiał córeczke a gdy budziła sie w nocy to dostawała wodę z niekapka. Jestem dumna z córeczki, że pozwoliła cycusiowi odpocząć. Dużo sie tulimy, a Ona czasami cyce całuje przez bluzkę oczywiście :) Sama sie popłakałam drugiego dnia że nie bierze cyca :P Cieszę sie że karmiłam tak długo :) bo 20 miesięcy i 5 dni :)
karokuku - 2012-07-27

moj karolek co prawda nie ma 2 latek a 4 miesiace ale za jakis czas mnie czeka odstawianie:( nie wiem jak to zrobic bo maly nie "trawi" ani spoczka ani butelki, od czego zacząć?

ola - 2012-05-09
Moje dziecko skończyło rok i nie chce przestać pić z piersi - jest to dla mnie ogromny problem.Szczerze mówiąc mam dość . Dltego namawiam wszystkie kobiety do karmienia butelką - o wiele łatwiej, dziecko uczy sie regularnego jedzenia , ktoś inny może się nim zająć choć przez chwilę. Kłamstwem jest też to ,że dziecko mniej choruje- mam prównanie pierwsze dziecko karmiłam 5 m-cy i do 2 roku nie chorowało. Drugie jest non stop chore co też jak wiadomo utrudnia rozstanie z piersią.
 
Karmienie malucha piersią jest najlepszą metodą na zapewnienie noworodkowi wszystkiego, czego potrzeba mu w tym okresie...
Jak odstawić dziecko od karmienia piersią?
Karmienie malucha piersią jest najlepszą metodą na...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt