Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Uszy i Słyszenie > Zapalenie ucha po basenie - jak go uniknąć?

Zapalenie ucha po basenie - jak go uniknąć?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Spędzasz wakacje nad wodą? Uważaj na uszy, ponieważ grzyby i bakterie (szczególnie pałeczka ropy błękitnej) lubią połączenie wilgoci z wysoką temperaturą. W efekcie może cię dopaść zapalenie ucha zewnętrznego, zwane potocznie „uchem pływaka”. Co zrobić, żeby się przed nim uchronić? Jak je rozpoznać, kiedy już się pojawi? Tego dowiesz się poniżej.
1
Objawy "ucha pływaka"

Objawy choroby to ból, odczuwalny zwłaszcza przy dotykaniu małżowiny usznej, oraz swędzenie. Ból promieniuje często aż do zębów. Ponieważ w wyniku infekcji ucho puchnie, chory może gorzej słyszeć. Często pojawia się ropny wyciek, żółty lub żółtozielony, który może mieć nieprzyjemny zapach. Powiększają się też węzły chłonne.

Zapalenie ucha może wywoływać poważne powikłania z utratą słuchu włącznie. Dlatego, jeśli padniemy jego ofiarą, trzeba dokładnie wyczyścić uszy (najlepiej chusteczką higieniczną) i jak najszybciej udać się do lekarza.
2
Jak uniknąć zapalenia ucha po basenie?

Ponieważ jednak lepiej zapobiegać niż leczyć, starajmy się unikać kontaktu uszu z wodą. W tym celu warto przed kąpielami w morzu czy jeziorze zakładać czepek, a po wyjściu z wody wytrzeć uszy ręcznikiem lub osuszyć suszarką.

Laryngolodzy radzą ponadto, by na urlop zabrać ze sobą specjalne zatyczki, zabezpieczające przed wilgocią oraz dostępne w aptekach bez recepty preparaty chroniące uszy.

Ci, którzy cierpią na nawracające zapalenie uszu, powinni spakować do podróżnej apteczki krople z antybiotykiem. W razie choroby należy je stosować pięć dni. Przez dwa tygodnie nie wolno moczyć uszu.
3
Można zachorować nie wchodząc do wody

„Ucho pływaka”, jak sama nazwa wskazuje, najczęściej dotyka pływaków i nurków. Ale do choroby może dojść także wtedy, gdy przebywamy przez dłuższy czas w miejscu o podwyższonej wilgotności powietrza i wysokiej temperaturze (np. w krajach tropikalnych lub w saunie) lub gdy podrażniamy ucho, np. wtykając w nie głęboko patyczek kosmetyczny.

Chore ucho wymaga ciepła. Można stosować kompresy, ale nie do środka!
Jak odetkać zatkany nos?
Domowe sposoby na oparzenia
Jak leczyć zapalenie krtani?
Jak naturalnie rozpuścić kamienie nerkowe?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wyobraź sobie, że stoisz na krawędzi wysokiego klifu i czujesz w żołądku, że możesz zaraz spaść. Wiele osób twierdzi,...
Jak rozpoznać zawroty głowy?
Wyobraź sobie, że stoisz na krawędzi wysokiego klifu i czujesz w żołądku, że możesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt