Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Mężczyzny > Przerost prostaty - przyczyny, objawy, leczenie

Przerost prostaty - przyczyny, objawy, leczenie

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Każdy mężczyzna po 50. roku życia powinien przynajmniej raz na 4 lata badać prostatę (stercz). Najczęstszą dolegliwością związaną ze starzeniem się jest przerost tego gruczołu. Wpływa to nie tylko na życie intymne, ale również w uciążliwy sposób zaburza codzienne funkcjonowanie zmuszając nas do częstych (i bolesnych) wizyt w toalecie. Jakie są przyczyny przerostu prostaty, jakie daje to objawy oraz jakie są perspektywy leczenia tej przypadłości dowiesz się z dalszej lektury.
1
Jakie bywają objawy przerostu stercza?

Najwcześniejszym i najczęstszym objawem jest konieczność kilkukrotnego wstawania w ciągu nocy celem oddania moczu (nykturia). Często mimo parcia trudno jest zacząć oddawać mocz, a strumień jest słaby i przerywany. Zdarza się też, że potrzeba oddania moczu pojawia się nagle i jest przemożna, a w toalecie okazuje się, że z pęcherza wyciekło tylko kilka kropli, albo mocz wycieka z cewki bezwiednie, co wymaga częstej zmiany bielizny.
2
Co jest przyczyną problemu?

Podejrzewa się, że to po prostu efekt starzenia się organizmu. Wskazywałyby na to statystyki: po 50. kłopoty z prostatą ma mniej więcej co czwarty, po 60. już co drugi, a w 80. wiośnie życia — 80% mężczyzn. Z wiekiem dochodzi do przerostu komórek gruczołowych, co sprawia, że cały stercz (który normalnie jest wielkości orzecha) powiększa się i uciska przewód moczowy utrudniając oddawanie moczu.
3
Jak wygląda badanie stercza?

Po pierwsze, lekarz bada gruczoł manualnie, przez odbyt. Jeśli palcem wyczuwa nierówności lub stwardnienia, kieruje na kolejne testy: badanie moczu, krwi (m.in. na podwyższone stężenie antygenu PSA), USG, czasem biopsję.

Niestety, antygen PSA okazał się niezbyt wiarygodną metodą diagnozowania raka prostaty, bo jego poziom jest też podwyższony w innych schorzeniach (np. w zapaleniu gruczołu) oraz np. u mężczyzn z otyłością. Tylko u co czwartego pacjenta z podwyższonym PSA biopsja potwierdziła obecność guza. W zeszłym roku na rynek weszły testy genetyczne pozwalające dokładniej określić obecność i zaawansowanie nowotworu.
Domowe sposoby na prostatę
Jak czyścić uszy?
Jak przesunąć okres?
Jak nauczyć dziecko smarkać nos?
4
Jak leczymy problemy z prostatą?

W początkowym okresie choroby skuteczna jest farmakoterapia: głównie alfa-blokery (tamsulosyna, doksazosyna i podobne) oraz inhibitory enzymu 5-alfa-reduktazy (finasteryd, dutasteryd). Te pierwsze rozkurczają mięśnie gładkie, w tym szyi pęcherza moczowego, te drugie — na drodze hormonalnej spowalniają rozrost gruczołu krokowego. Ostatnio zarejestrowano też preparat łączący substancje z obu grup.

Jeśli zachowawcze leczenie nie przynosi efektu, a problemy się nasilają, pozostaje leczenie zabiegowe. Urolog może usunąć przerośnięty gruczoł tradycyjnie lub przez cewkę moczową.

Nowszą alternatywą są zabiegi z użyciem lasera, w tym tzw. fotoselektywna waporyzacja. W przypadku wykrycia nowotworu złośliwego konieczne jest całkowite usunięcie stercza.
5
Czy możemy sobie pomóc?

Utrzymaniu prostaty w dobrej kondycji sprzyja zrównoważona dieta, uboga w czerwone mięso i nasycone (zwierzęce) tłuszcze, a bogata w warzywa i owoce, regularny wysiłek fizyczny, unikanie gazowanych słodkich napojów i nadmiaru alkoholu. Jeśli chcemy zapobiegać rakowi stercza, dieta powinna być dodatkowo uboga w cholesterol (podroby, jaja) a bogata w cynk (pestki z dyni).
Przeczytaj teraz: Domowe sposoby na prostatę
 4/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Z wiekiem, gdy w organizmie mężczyzny zmniejsza się produkcja męskich hormonów, prostata zaczyna się powiększać. To...
Jakie są objawy prostaty u mężczyzn?
Z wiekiem, gdy w organizmie mężczyzny zmniejsza się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt