Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?
Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
Prawidłowe gotowanie świeżych warzyw powoduje uwolnienie z nich niektórych składników odżywczych oraz przekształcenie ich w taki sposób, aby były łatwiej przyswajalne dla organizmu. Jednakże, niewłaściwe przechowywanie i gotowanie może pozbawić warzywa wielu ważnych dla naszego zdrowia składników, w szczególności witaminy C oraz kwasu foliowego. Poniżej znajdziesz porady, jak do tego nie dopuścić.
1
Warzywa powinny być przechowywane w dolnej części lodówki, gdzie temperatura jest najniższa, zaś wilgotność wyższa niż na górnych półkach w lodówce.
2
Aby zachować maksymalną ilość witamin zarówno marchewka jak i ziemniaki powinny być gotowane bez obierania. Witaminy oraz sole mineralne zwykle znajdują się zaraz pod skórką. Gotując nieobrane warzywa należy pamiętać o ich wcześniejszym, dokładnym umyciu.
3
Staraj się nie kroić warzyw do gotowania a jeśli to robisz to krój na duże kostki. Dzięki temu, powierzchnia przez którą warzywa tracą składniki odżywcze podczas gotowania będzie mniejsza.
4
Używaj jak najmniejszej ilości wody do gotowania. Witaminy z warzyw wypłukiwane są do wody i kończą w zlewie zamiast w naszym organizmie. Woda z gotowanych warzyw często ma więcej witamin, niż ugotowane już warzywa. Dlatego, zamiast ją wylewać postaraj się ją w jakiś sposób wykorzystać (np. zrób na niej zupę).
5
Nie gotuj warzyw dłużej niż potrzeba. Część witamin rozpuszcza się w wysokich temperaturach.
Jakie owoce i warzywa jeść, aby być zdrowym?
Jak gotować w szybkowarze?
Jak zrobić karmel?
Jak zrobić bitą śmietanę?
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Dawid91 - 2015-01-14
Nie do konca i nie wszystkie czasy sie zgadzają :) nie mniej jednak, artykuł i porady słuszne, prawidłowe. Sam gotuję"w całości" może stad ta różnica w gotowaniu.
Polecam każdemu, szczególnie tym dbającym o sylwetkę na silowni :)
Nie widzę innej możliwości przygotowywania warzyw. Polecam ugotować okrojone piersi kurczaka, marchewkę, buraka, czerwona cebulę, kalafiora, brokuła, biala pietruszkę, brukselkę. Mniam, wszystko na bulionie warzywnym, pod przykrywką, idealny posiłek. :)
tadeo - 2014-10-27
A ja gdzieś słyszałem że gotując kalafiora to przez pierwsze 5 minut należy gotować go bez przykrycia.
Hannibal - 2013-11-13
Bzdura straszna, witaminy giną powyżej temperatury 60 stopni C. zdrowe są tylko i wyłącznie surowe dlatego do obiadu nieodzowną przystawką powinna być surówka!!!
kjbkjb - 2013-02-08
Zastanawiam się jak to jest. Oglądałam świetny dokument na temat żywności. Niestety ale jakiekolwiek gotowanie, podgrzanie - odbiera cenne witaminy! Najlepiej jeść surowe warzywa. Oczywiście, podgrzanie ich na patelni (wg tabeli jaka jest w artykule) nie spowoduje, ze warzywa nie będą miały w ogóle wartości odżywczych, jednak ma to już JAKIŚ wpływ na to.
patrycja - 2012-04-13
super porady bardzo mi się przydały
Najważniejsza zasada dotycząca przyrządzania posiłków to stosowanie jak najniższych temperatur i krótki czas gotowania....
Jak gotować nie tracąc wartości odżywczych?
Najważniejsza zasada dotycząca przyrządzania posiłków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Jolanta Mroz
  • Edyta Hertrampf
  • Rafał Kluska
  • Danuta Obczynska
  • Renia Trela
  • Maria Borowiec
  • Rafał Zawadzki
  • Jakub Górny
  • Martyna Buczyńska
  • Malgorzata Strojny
  • Magdalena Chojnacka
  • Marta Skonieczna
  • Mariusz Felisiak
  • Beata Palińska
  • IlonaMaria Sobota
  • Anna Stawowska
  • Andrzej Chronowski
  • Edyta Giłka
  • Krzysztof Kurek
  • Łukasz Puchalski
  • Bozena Pietrucha
  • Napek Zdzisiek
  • Sylwia Kowalczyk
  • Adela Wolas
  • Barbara Beger
  • Ireneusz Kozicz
  • Edyta Jędrzejewska
  • Magda Mietła
  • Marcin Kadzikiewicz
  • Ewelina Koral
pasożyt