Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?
Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prawidłowe gotowanie świeżych warzyw powoduje uwolnienie z nich niektórych składników odżywczych oraz przekształcenie ich w taki sposób, aby były łatwiej przyswajalne dla organizmu. Jednakże, niewłaściwe przechowywanie i gotowanie może pozbawić warzywa wielu ważnych dla naszego zdrowia składników, w szczególności witaminy C oraz kwasu foliowego. Poniżej znajdziesz porady, jak do tego nie dopuścić.
1
Warzywa powinny być przechowywane w dolnej części lodówki, gdzie temperatura jest najniższa, zaś wilgotność wyższa niż na górnych półkach w lodówce.
2
Aby zachować maksymalną ilość witamin zarówno marchewka jak i ziemniaki powinny być gotowane bez obierania. Witaminy oraz sole mineralne zwykle znajdują się zaraz pod skórką. Gotując nieobrane warzywa należy pamiętać o ich wcześniejszym, dokładnym umyciu.
3
Staraj się nie kroić warzyw do gotowania a jeśli to robisz to krój na duże kostki. Dzięki temu, powierzchnia przez którą warzywa tracą składniki odżywcze podczas gotowania będzie mniejsza.
4
Używaj jak najmniejszej ilości wody do gotowania. Witaminy z warzyw wypłukiwane są do wody i kończą w zlewie zamiast w naszym organizmie. Woda z gotowanych warzyw często ma więcej witamin, niż ugotowane już warzywa. Dlatego, zamiast ją wylewać postaraj się ją w jakiś sposób wykorzystać (np. zrób na niej zupę).
5
Nie gotuj warzyw dłużej niż potrzeba. Część witamin rozpuszcza się w wysokich temperaturach.
Jak filetować śledzie?
Jak zrobić ziemniaki zapiekane z serem?
Jak kroić cebulę?
Jak zrobić bitą śmietanę?
6
Jeśli odgrzewasz warzywa to odgrzewaj je jak najkrócej, aby zapobiec dalszej utracie witamin.
7
Najgorszą metodą przyrządzania warzyw jest ich smażenie. Smażone warzywa są niezwykle szkodliwe dla zdrowie, ponieważ pochłaniają ogromne ilości tłuszczów, są trudne do strawienia i zostawiają dużą ilość nieprzyswajalnych składników we krwi.
8
Najlepszą metodą gotowania warzyw jest gotowanie ich w jak najmniejszej ilości wody oraz w jak najkrótszym czasie.
9
W celu zachowania największej ilości wartości odżywczych powinieneś wiedzieć 3 rzeczy na temat gotowania określonego warzywa, a mianowicie. Jak długo powinno być gotowane? Ile wody należy stosować do gotowania każdego z warzyw? Czy garnek powinien być zakryty czy nie podczas gotowania?

Warzywo ------ Ilość wody od dna ------ Garnek -------- Czas gotowania

Szparagi ------------ 5 cm ------------- Pokrywka -------- 10-18 minut
Fasola -------------- 5 cm ------------- Pokrywka -------- 16-28 minut
Fasolka ------------- 5 cm ------------- Pokrywka -------- 10-20 minut
Burak ---------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 16-20 minut
Botwinka ----------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 6 minut
Brokuły -------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-15 minut
Brukselka ---------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 6-10 minut
Kapusta ------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 10-20 minut
Marchew ------------ 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-20 minut
Kalafior -------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-16 minut
Kukurydza ---------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 4-8 minut
Kapusta włoska --- tyle aby przykryć -- Pokrywka ------- 12-16 minut
Groszek ------------- tyle, aby przykryć -- Pokrywka ------- 8-13 minut
Ziemniak słodki --- tyle, aby przykryć -- Pokrywka ------- 20 minut
Szpinak -------------- tyle, aby przykryć -- bez pokrywki --- 5 minut
Pomidory ------------ tyle, aby przykryć -- bez pokrywki --- 8 minut
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Dawid91 - 2015-01-14
Nie do konca i nie wszystkie czasy sie zgadzają :) nie mniej jednak, artykuł i porady słuszne, prawidłowe. Sam gotuję"w całości" może stad ta różnica w gotowaniu.
Polecam każdemu, szczególnie tym dbającym o sylwetkę na silowni :)
Nie widzę innej możliwości przygotowywania warzyw. Polecam ugotować okrojone piersi kurczaka, marchewkę, buraka, czerwona cebulę, kalafiora, brokuła, biala pietruszkę, brukselkę. Mniam, wszystko na bulionie warzywnym, pod przykrywką, idealny posiłek. :)
tadeo - 2014-10-27
A ja gdzieś słyszałem że gotując kalafiora to przez pierwsze 5 minut należy gotować go bez przykrycia.
Hannibal - 2013-11-13
Bzdura straszna, witaminy giną powyżej temperatury 60 stopni C. zdrowe są tylko i wyłącznie surowe dlatego do obiadu nieodzowną przystawką powinna być surówka!!!
kjbkjb - 2013-02-08
Zastanawiam się jak to jest. Oglądałam świetny dokument na temat żywności. Niestety ale jakiekolwiek gotowanie, podgrzanie - odbiera cenne witaminy! Najlepiej jeść surowe warzywa. Oczywiście, podgrzanie ich na patelni (wg tabeli jaka jest w artykule) nie spowoduje, ze warzywa nie będą miały w ogóle wartości odżywczych, jednak ma to już JAKIŚ wpływ na to.
patrycja - 2012-04-13
super porady bardzo mi się przydały
Warzywa są często podstawą naszych dań. Pyszne, kolorowe i zdrowe, wyglądają wspaniale na każdym talerzu. Co jednak...
Jak przyrządzać warzywa?
Warzywa są często podstawą naszych dań. Pyszne, kolorowe i zdrowe, wyglądają wspaniale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt