Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?
Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prawidłowe gotowanie świeżych warzyw powoduje uwolnienie z nich niektórych składników odżywczych oraz przekształcenie ich w taki sposób, aby były łatwiej przyswajalne dla organizmu. Jednakże, niewłaściwe przechowywanie i gotowanie może pozbawić warzywa wielu ważnych dla naszego zdrowia składników, w szczególności witaminy C oraz kwasu foliowego. Poniżej znajdziesz porady, jak do tego nie dopuścić.
1
Warzywa powinny być przechowywane w dolnej części lodówki, gdzie temperatura jest najniższa, zaś wilgotność wyższa niż na górnych półkach w lodówce.
2
Aby zachować maksymalną ilość witamin zarówno marchewka jak i ziemniaki powinny być gotowane bez obierania. Witaminy oraz sole mineralne zwykle znajdują się zaraz pod skórką. Gotując nieobrane warzywa należy pamiętać o ich wcześniejszym, dokładnym umyciu.
3
Staraj się nie kroić warzyw do gotowania a jeśli to robisz to krój na duże kostki. Dzięki temu, powierzchnia przez którą warzywa tracą składniki odżywcze podczas gotowania będzie mniejsza.
4
Używaj jak najmniejszej ilości wody do gotowania. Witaminy z warzyw wypłukiwane są do wody i kończą w zlewie zamiast w naszym organizmie. Woda z gotowanych warzyw często ma więcej witamin, niż ugotowane już warzywa. Dlatego, zamiast ją wylewać postaraj się ją w jakiś sposób wykorzystać (np. zrób na niej zupę).
5
Nie gotuj warzyw dłużej niż potrzeba. Część witamin rozpuszcza się w wysokich temperaturach.
Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak gotować w szybkowarze?
Jakie owoce i warzywa jeść, aby być zdrowym?
Jak ugotować pieczarki?
 3.8/5 (329 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Dawid91 - 2015-01-14
Nie do konca i nie wszystkie czasy sie zgadzają :) nie mniej jednak, artykuł i porady słuszne, prawidłowe. Sam gotuję"w całości" może stad ta różnica w gotowaniu.
Polecam każdemu, szczególnie tym dbającym o sylwetkę na silowni :)
Nie widzę innej możliwości przygotowywania warzyw. Polecam ugotować okrojone piersi kurczaka, marchewkę, buraka, czerwona cebulę, kalafiora, brokuła, biala pietruszkę, brukselkę. Mniam, wszystko na bulionie warzywnym, pod przykrywką, idealny posiłek. :)
tadeo - 2014-10-27
A ja gdzieś słyszałem że gotując kalafiora to przez pierwsze 5 minut należy gotować go bez przykrycia.
Hannibal - 2013-11-13
Bzdura straszna, witaminy giną powyżej temperatury 60 stopni C. zdrowe są tylko i wyłącznie surowe dlatego do obiadu nieodzowną przystawką powinna być surówka!!!
kjbkjb - 2013-02-08
Zastanawiam się jak to jest. Oglądałam świetny dokument na temat żywności. Niestety ale jakiekolwiek gotowanie, podgrzanie - odbiera cenne witaminy! Najlepiej jeść surowe warzywa. Oczywiście, podgrzanie ich na patelni (wg tabeli jaka jest w artykule) nie spowoduje, ze warzywa nie będą miały w ogóle wartości odżywczych, jednak ma to już JAKIŚ wpływ na to.
patrycja - 2012-04-13
super porady bardzo mi się przydały
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Lucyna Szreder
  • Olka Szukalska
  • Violetta Muciek
  • Marcin Minicki
  • Igor Biliński
  • Daria Waluga
  • Mariusz Zakrzewski
  • Jan Stolarczuk
  • Maria Dorota Krol
  • Małgorzata Konkel
  • Ewa Olesinska
  • Krystyna Skiba
  • Krzysztof Goliński
pasożyt