Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak czyścić marmur?

Jak czyścić marmur?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Marmur to kamień użytkowy, który jest polerowany i używany jako wykończenie budynków. Z marmuru produkowane są podłogi, parapety, schody, kominki czy nagrobki. Marmur może też być stosowany do produkcji mebli, takich jak różnej wielkości stoły i stoliki, jako surowiec na rzeźby. Kamień ten wydaje się być bardzo twardy i trały jednak w rzeczywistości ma on strukturę porowatą, więc stosunkowo łatwo może ulegać zabrudzeniu. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak pielęgnować i czyścić marmurowe powierzchnie.
1

Pielęgnacja i czyszczenie mebli z marmuru.

Przez swoją porowatość meble marmurowe bardzo łatwo ulegają zabrudzeniu, więc aby nie postały plamy, kiedy tylko coś się rozleje trzeba to natychmiast wytrzeć tak jak z powierzchni drewnianych. Należy także używać zawsze podkładek pod szklanki i talerze, aby nie powstały okrągłe odciski.

2

Systematyczna pielęgnacja.

Powierzchnie marmurowe przemywamy lekko ciepłą wodą i wycieramy do sucha szmatką. Można je także przecierać wilgotną irchą, która zapobiega powstawaniu smug. Raz lub dwa razy do roku (zależnie od stopnia zabrudzenia) umyj marmur ciepłą wodą z dodatkiem detergentu, (ale niezbyt mocnego) i wytrzyj do sucha. Niewielka warstwa wosku ochroni powierzchnie marmurowe jednak nie jest konieczna. Jeżeli zdecydujesz się na zapastowanie marmuru używaj wosku bezbarwnego, kolorowy wosk może lekko zażółcić powierzchnię. Możesz też zastosować specjalny uszczelniacz do marmuru, musi on być stosowany na czystą powierzchnię. Uszczelniacz ochroni marmurowe powierzchnie przed powstawaniem plam i dodatkowo sprawi, że wszelkie zabrudzenia będzie łatwo zetrzeć tylko przy pomocy wilgotnej szmatki.

Jak wyczyścić wosk?
Jak usunąć plamy z wosku?
Jak myć różnego typu podłogi?
Jak wywabić plamy z długopisu?
3

Specjalne czyszczenie.

Marmur, który stał się matowy może zostać ponownie ożywiony użyciu płynu do powierzchni marmurowych i polerowania. Najlepiej kupić taki środek w firmie zajmującej się sprzedażą marmuru. Takie firmy są na ogół zaopatrzone w płyny przeznaczone nawet do delikatnych marmurów importowanych, produkt tam zakupiony z pewnością będzie bezpieczniejszy i skuteczniejszy niż płyny tego typu sprzedawane w sklepach. Jeżeli twoja powierzchnia marmurowa uległa uszkodzeniu, zadrapaniu śrubuj ją naprawić przy pomocy sproszkowanego tlenku cyny lub cyny i ołowiu (nazywanego także sproszkowanym kitem). Potrzebny będzie ci także kamień szlifierski, zawiń go w wilgotną szmatkę, aby nawilżyć polerowaną powierzchnię. Jeżeli nie masz kamienia szlifierskiego użyj innego kamienia lub kawałka marmuru. Możesz użyć także szlifierki elektrycznej, ale jest ona niestety trudno dostępna. Jeżeli uszkodzenia są głębokie najlepiej wezwać fachowca.

4

Usuwanie plam.

W celu usunięcia plam z powierzchni marmurowych najlepiej zastosować okład z chłonnego materiału (serwetka, chusteczka, ręcznik papierowy, bibuła) namoczonego w chemicznym środku do usuwania plam. Środek taki można również zmieszać z kredą malarską by powstała papka. Okład lub papkę nałóż bezpośrednio na plamę na 1- 48 godzin zależnie od rodzaju zabrudzenia. Na okład możesz przyłożyć folię spożywczą, dzięki czemu pozostanie on wilgotny, w przeciwnym razie musisz go stale nawilżać środkiem chemicznym. Przygotuj tylko tyle roztworu lub papki ile będzie ci potrzebne, jeżeli powstaną nowe plamy zrób świeży.

5

Plamy z kawy, herbaty i kolorowe zabrudzenia z gazet.

Przygotuj na nie roztwór z 20% wody utlenionej (rozjaśniacz do włosów) i kilku kropli amoniaku.

6

Tłuste plamy z oleju, masła, kremu do rąk lub balsamu.

Tak szybko jak to tylko możliwe posyp proszkiem wchłaniającym może to być wapno palone, kreda malarska, a nawet mąka kukurydziana. Po krótkim czasie zmyj proszek i nałóż ponownie jego większa porcję, pozostaw na 24 godziny. Po tym czasie zmyj proszek roztworem detergentu i szczotką ryżową lub szmatką nasączoną amoniakiem. Jeżeli plamy nie zeszły użyj rozpuszczalniki. Zrób okład z acetonu, octanu azylu lub płynu do prania chemicznego. Podczas stosowania tych środków otwórz okno by wywietrzyć opary, nie zapalaj w pobliżu ognia. Nie zostawiaj okładu na zbyt długo.

7

Plamy z rdzy.

Powstają od stawiania metalowych przedmiotów np. lamp czy donic, aby je usunąć użyj płynu do odrdzewiania, postępuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu, nie pozostawiaj go na marmurze zbyt długo gdyż kwas zawarty w odrdzewiaczu może zniszczyć powierzchnię.

8

Kwasy owocowe i napoje gazowane mogą zmatowić powierzchnie marmurowe.

Zetrzyj je natychmiast a następnie przetrzyj powierzchnię wilgotną szmatką. Jeżeli to konieczne wypoleruj marmur specjalnym płynem.

 3.2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Lodówka stanowi niezbędny element wyposażenia kuchni każdego z nas. Dzięki niej możliwe jest przechowywanie potraw...
Jak myć lodówkę?
Lodówka stanowi niezbędny element wyposażenia kuchni każdego z nas. Dzięki niej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt