Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Cholesterol > Jak obniżyć cholesterol?

Jak obniżyć cholesterol?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
W organizmie ludzkim cholesterol występuje w dwóch odmianach, są to: cholesterol dobry (HDL) i cholesterol zły (LDL). Dobry cholesterol swobodnie przemieszcza się po tętnicach do wątroby i zostaje usunięty z organizmu. Natomiast zły cholesterol przyczepia się do ścian tętnic przyłączając dodatkowo jeszcze inne szkodliwe substancje, co może w końcu doprowadzić do całkowitego zablokowania przepływu krwi. W organizmie człowieka do normalnego funkcjonowania potrzebna jest pewna ilość cholesterolu, ale duża ilość złego cholesterolu może doprowadzić nawet do zawału serca czy udaru mózgu. Obniżając poziom złego cholesterolu w organizmie możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia tych chorób. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci obniżyć poziom złego cholesterolu.
1
płatki owsiane

Na dobry początek dnia płatki owsiane.

Jedz płatki owsiane lub owsiane otręby, badania wykazały, że te produkty posiadają rozpuszczalny błonnik, który wpływa na zmniejszenie wchłaniania cholesterolu w jelitach. Spożywanie 10 g błonnika dziennie może w widoczny sposób wpłynąć na zmniejszenie poziomu cholesterolu. Inne produkty zawierające błonnik to np. banany, gruszki, jabłka, śliwki, fasola i jęczmień.

2
danie z soji

Ogranicz spożycie mięsa i produktów mlecznych.

Zastąp je produktami na bazie soi. Nie musisz całkowicie rezygnować z produktów mięsnych i nabiału. Wystarczy, że 2-3 posiłki mięsne w tygodniu zastąpisz sojowymi. Spróbuj kotletów, hamburgerów i parówek sojowych, zamiast posiłków z czerwonego mięsa. Produkty sojowe mają mniej złego cholesterolu niż mięso i nabiał, ale jednocześnie dostarczają białko potrzebne do prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu. Używanie margaryny wzbogaconej o sterole roślinne również pomaga obniżyć poziom cholesterolu.

Domowe sposoby na ból zęba
Jak leczyć zatrucie alkoholowe?
Domowe sposoby na ból gardła
Jak obniżyć ciśnienie krwi domowymi sposobami?
Wskazówki
  • Zmiany w żywieniu wprowadzaj powoli, abyś nie poczuł się zniechęcony.
  • Spójrz na zmianę diety jak na pozytywną zmianę przyszłości.
3
ryby

Jedz więcej ryb.

Ryby posiadają kwas omega 3, który nie tylko pomaga obniżyć cholesterol, ale zmniejsza także ciśnienie tętnicze i ryzyko powstawania zakrzepów. Zaleca się jedzenie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu. Najwięcej kwasów omega 3 mają: makrela, łosoś, śledź, sardynki, tuńczyk i pstrąg hodowlany. Najzdrowszy sposób przygotowania ryb to gotowanie na parze lub grillowanie bez tłuszczu.

4
bazylia

Przyprawiaj żywność.

Używaj przypraw zamiast masła i tłustych sosów. Spróbuj przyprawić ziemniaki do obiadu zamiast polewać je masłem lub ciężkim sosem. Przyprawy takie jak: rozmaryn, bazylia, pietruszka, oregano, kminek, tymianek lub kolendra dodadzą potrawom niesamowity smak bez grama tłuszczu.

5
Oliwa z oliwek

Używaj oliwy z oliwek.

Zamień inne tłuszcze na oliwę z oliwek. Zawiera ona duże ilości przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu w organizmie. Optymalna ilość oliwy z oliwek to około 2 łyżki dziennie. Oliwę możesz dodawać do przygotowania mięs lub warzyw, lub wymieszaną z octem do sałatek.

6
orzechy

Jedz orzechy i migdały.

Orzechy włoskie, laskowe, migdały, orzeszki piniowe, orzeszki ziemne - wszystkie pomagają obniżyć ryzyko występowania chorób serca. Około 35 g wybranych orzechów lub migdałów dziennie wystarczy by cieszyć się zdrowiem. Możesz je dodawać do sałatek, surówek lub spożywać same jako zdrowe przekąski.

7

Bądź poważny w walce o swoje zdrowie.

Jeżeli poważnie myślisz o obniżeniu poziomu złego cholesterolu musisz uważnie robić zakupy. Uważaj na produkty zawierające duże ilości tłuszczów nasyconych, obniż spożycie czerwonego mięsa i tłustych produktów mlecznych. Wystarczy kilka małych zmian w diecie i możesz cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.

Wskazówki
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Aisa - 2016-05-16
Dzisiaj, przy dostępie do tylu rzetelnych źródeł informacji, każdy powinien wiedzieć dwie sprawy. Po pierwsze - że norma 200 wzięła się z kapelusza. Po drugie - że całkowity poziom cholesterolu nie ma znaczenia, jeżeli nie wykracza poza 280 mg/dL. A u sportowców może być on nawet wyższy, bo ich organizm tego po prostu wymaga. Nienormalnie robi się dopiero, jak jest zły stosunek frakcji LDL do HDL. Podziel wynik LDL przez HDL i masz wynik. Jeżeli wynosi poniżej 4,0 - śpij spokojnie, o to chodzi. Warto też obliczyć stosunek Trójglicerydów do HDL. Dzielimy trójglicerydy przez HDL i mamy wynik - wszystko w okolicy 2,0 to b. dobry wynik. W okolicy 3 - dobry, w okolicy 4 - przeciętny , w okolicy 6 - źle.
freelancer2014 - 2014-04-22
Ja wspomagam sie preparatem (http://www.vitero.pl/pl/p/Pure-Yucca-100-kaps./116) Pure Yucca i musze przyznac, ze naprawde widac efekty.
Ketjow - 2013-02-26
W artykule jest błąd.!! Pod koniec piszą, że mamy uważać na tłuszcze nienasycone ale przecież to są te dobre tłuszcze. Mamy uważać na tłuszcze nasycone pochodzenia zwierzęcego które niekorzystnie wpływają na cholesterol.
emiliana - 2012-07-05
Ja z wysokim cholesterolem walczę dietą ułożoną przez lekarza oraz wspomagam się suplementem Betalip.
Blondynka - 2010-09-07
Czosnek rewelacyjnie obniża poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze.
 
Cholesterol jest tłuszczem o skomplikowanej strukturze chemicznej. Powstaje w nadnerczu i rozchodzi się po organizmie...
Jak utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu?
Cholesterol jest tłuszczem o skomplikowanej strukturze...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt