Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Chwasty > Jak zrobić kompost?

Jak zrobić kompost?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 

Robienie i używanie kompostu jest podstawą ogrodnictwa organicznego. Jeśli zależy ci na uprawie ekologicznych warzyw nie ma nic lepszego niż własny kompost.

Gotowy kompost jest gęsty, ciemny, kruchy i ma słodki zapach. Zrobiony jest z odpadów ogrodowych i kuchennych, może zawierać w sobie produkty z papieru. Kompost służy do uzdatniania gruntu i nawożenia upraw. Około 40 procent średniej zawartości kosza na śmieci nadaje się do kompostowania w domu.

Robienie kompostu jest często uważane za trudne i skomplikowane, jednak wszystko, co musisz zrobić, to zapewnienie odpowiednich składników a resztę zrobi natura. Poniżej znajdziesz trochę wiedzy na temat robienia dobrego kompostu w efektywny sposób.

1
kompostowanie przydomowe

Gdzie kompostować?

Na rynku znajdziesz wiele pojemników przeznaczonych do kompostowania jednak nie są one konieczne. Zamiast wrzucać odpadki do pojemnika możesz rzucać je na stos a następnie przykryć tekturą lub arkuszem folii, co jednak nie wygląda bardzo schludnie.

Możesz również zrobić własny pojemnik lub wykorzystać stare pudła. Idealny pojemnik na kompost jest łatwo dostępny, może być izolowany za pomocą kartonu lub słomy i ma pokrywkę. Powinien on znajdować się w miejscu nasłonecznionym lub w półcieniu, stać bezpośrednio na ziemi oraz być oddalony od ścieków.

2
robienie kompostu

Co można kompostować?

  • Wszystkie produkty organiczne – wszystko co kiedyś "żyło", jednak niektórych produktów należy unikać (mięso, nabiał i inne pokarmy gotowane mogą ściągnąć owady i nie powinny być kompostowane w domu).

  • Aby uzyskać najlepsze wyniki należy używać różnych rodzajów składników. Sposobu przygotowania idealnie zbilansowanego kompostu nauczysz poprzez doświadczenie, jednak w instrukcjach zalecane jest używanie produktów brązowych i zielonych w proporcji 1:1.

  • Niektóre produkty, takie jak koszona trawa i miękkie młode chwasty szybko gniją. Mają one działanie aktywujące całego procesu kompostowania, jednak same w sobie zamienią się w śmierdzącą masę.

  • Starsze i twardsze rośliny gniją wolniej jednak będą stanowiły bardziej wartościowy składnik kompostu.

  • Drewniane produkty gniją bardzo wolno zatem dobrze je jest drobno pociąć przed kompostowaniem.

3
produkty na kompost

Produkty zielone (z dużą zawartością azotu)

- mocz (rozcieńczony 20:1)
- liście żywokostu
- pokrzywy
- skoszona trawa, siano

Inne „zielone” składniki kompostu:

- surowe obierki z kuchni (owoce, warzywa)
- zużyte torebki z herbatą,
- zużyte liście herbaty, fusy po kawie
- chwasty (unikaj chwastów z nasionami)
- liście
- odchody zwierząt roślinożernych np. krów i koni
- odchody drobiu i ściółka

Produkty brązowe (bogate w węgiel, wolno gnijące)

- Produkty kartonowe np. opakowania po jajkach
- Skrawki papieru (papierowe ręczniki, papier toaletowy)
- Siano, ściółki czy wióry używane dla świnek morskich, chomików itp.
- Obcięte gałazki krzewów
- Suche patyki, gałązki
- Ściółka
- Paprocie
- Trociny
- Kora z drzew i inne odpady drewniane
- Uschnięte, zdrewniałe gałązki czy korzenie
- Suche, jesienne liście
- Słoma zbożowa

Kompostować można jeszcze:

- Popiół drzewny
- Włosy, obcięte skrawki paznokci
- Skorupki jaj (rozdrobnione)
- Naturalne włókna – 100% wełna lub bawełna

Nie wolno kompostować:

- Mięso
- Ryby
- Gotowana żywność
- Popiół węglowy
- Kociego piasku i kocich odchodów
- Odchodów psów
- Jednorazowych pieluszek

4
Kompostowanie

Jak zrobić kompost?

Kompost robimy poprzez rzucanie na jedną stertę różnych produktów (wyżej wymienionych). Możemy je wrzucać również do specjalnego pojemnika na kompost. Wszystkie odpady skompostują się przez zimę. Należy jednak pamiętać, aby mieszanka była zrównoważona – połowa produktów "zielonych" oraz połowa produktów "brązowych". Aby zrobić idealny kompost należy dodać również nieco produktów z listy dodatkowej (włosy, popiół, skorupki, włókna).

5
produkty przeznaczone na kompost

Kompostowanie zimne (pasywne)

1. Nazbieraj tyle materiałów do kompostowania, aby stanowiły około 30 cm w pojemniku na kompost. Wyplew chwasty w ogródku, skoś trawnik, opróżnij kosz z kuchni. Wszystko zmieszaj razem z dodatkiem słomy, drewnianymi odpadkami (wióra, kora, drobne patyczki), skorupkami jajek i kartonowymi opakowaniami po jajkach. Całość powinna być spulchniona a nie ubita, po to, aby cała sterta była maksymalnie napowietrzona. Aby cyrkulacja powietrza oraz drenaż był jeszcze lepszy możesz na spód sterty położyć kilka gałęzi.

2. Stopniowo wypełniaj kontener na kompost odpowiednimi składnikami. Jeśli większość z tego to odpady kuchanne staraj się zmieszać je z kartonami po jajach, papierem toaletowym oraz innym papierem ekologicznym (jak najmniej nadruków, farba drukarska nie jest dobra dla środowiska) i tekturą, aby stworzyć jak najlepszą równowagę.

3. Kiedy już kontener będzie pełny lub jeśli stwierdzisz że odpadków jest wystarczająco dużo przestań do niego cokolwiek dodawać. Albo zostaw wszystko na pewien czas, aż proces kompostowania się zakończy (może to potrwać nawet rok) albo przejdź do następnego kroku.

4. Wyciągnij wszystko z pojemnika do kompostowania. Jeśli dolne partie są już gotowe możesz użyć je jako nawozu w swoim ogrodzie. Resztę produktów dobrze zmieszaj. Jeśli składniki są suche dodaj wody, zaś jeśli wszystko jest zbyt mokre dodaj suchych materiałów (kartony itp). Całość przełóż do pojemnika na kompost i pozostaw aż dojrzeje.

6
kompostowanie gorące (aktywne)

Kompostowanie gorące (aktywne, szybsze kompostowanie)

1. Zbierz wystarczającą ilość materiału do wypełnienia pojemnika na kompost. Upewnij się, że mieszanka składa się z materiałów miękkich oraz twardych.

2. Rozdrobnij wszystkie produkty za pomocą ostrych nożyc, siekiery itp.

3. Zanim przeniesiesz wszystkie produkty do pojemnika na kompost dokładnie je zmieszaj. Miękkie i mokre materiały takie jak np. Skoszona trawa powinny być jak najlepiej zmieszane z materiałami które mają tendencje wysuszające i odprowadzające powietrze takimi jak np. rozdrobnione kartony po jajkach, suche, patyczki, korzenie itp. Zmieszane składniki przełóż do pojemnika i polej wodą.

4. Po kilku dniach stos powinien się nagrzać (podczas rozkładu materii organicznej wytwarzane jest ciepło). Gdy temperatura we wnętrzu stosu zacznie spadać (zacznie spadać po około tygodniu lub dwóch) odwróć go, tak, aby warstwy zewnętrzne zamienić z warstwami wewnętrznymi. Jeśli mieszanina jest za sucha dodaj wody, jeśli jest zbyt mokra dodaj suchych materiałów wchłaniających wilgoć (papier, kartony). Mieszanka powinna być wilgotna, jednak nie może z niej kapać.

5. Stos zacznie znów się nagrzewać. Przemieszanie kompostu należy powtarzać co jakiś czas. Jeśli po którymś kolejnym przewróceniu kompostu temperatura nie wzrośnie oznacza to, że dalsze mieszanie nie ma już sensu. Wówczas pozostaw kompost i poczekaj aż kompostowanie dobiegnie końca.

7
Gotowy kompost

Kiedy kompost jest gotowy?

Kompost może być gotowy w ciągu 6-8 tygodni lub w przypadku kompostowania pasywnego w ciągu roku lub nawet dłużej. Im więcej wysiłku włożymy w kompostowanie tym szybciej będzie on gotowy. Kompost jest gotowy wówczas gdy wszystkie składniki w pojemniku zmienią kolor na czarny lub ciemno brązowy.

Gotowy kompost ma zapach ziemi. Nie należy się martwić jeśli kompost zamiast idealnie kruchego będzie lepki, kluskowaty i grudkowaty, z kawałkami gałązek czy skorupek jaj – jest on i tak użyteczny. Jeśli chcesz, możesz go przez użyciem przecedzić. Wszystkie większe kawałki wybierz i wrzuć do pojemnika z nowym kompostem.

8
gotowy kompost

Dodatkowe wskazówki

Jesienne liście mogą być dodawane do kompostu jednak najlepiej jest zrobić z nich osobny kompost (kompost z liści). Liście wrzuć do luźno powiązanych plastikowych worków lub włóż do otwartego pojemnika wykonanego np. z siatki drucianej. Kompost z liści będzie gotowy do użycia po roku lub dwóch.

Skoszona trawa. Zmieszaj ją dobrze z „brązowymi” produktami aby uniknąć powstania zielonej biomasy. Możesz również zostawić skoszoną trawę na trawniku – wkrótce zniknie odżywiająć glebę. Skoszoną trawę możesz również dodać do kompostu z liści lub użyć bezpośrednio jako ściółkę do przykrycia małych drzew i krzewów na zimę.

Chore rośliny. Rośliny cierpiące na różne choroby takie jak kiła kapusty czy biała zgnilizna, nie powinny być dodawane do kompostu. Rośliny cierpiące na inne choroby mogą być kompostowane w sposób aktywny (gorące kompostowanie) jednak należy z tym uważać. Choroby, które potrzebują żywej materii aby przetrwać, takie jak pleśń, szara pleśń, rdza mogą przeżyć podczas kompostowania pasywnego (zimnego). Jednak ciepło nie jest jedynym czynnikiem który zabija choroby – jest nim również intensywna aktywność drobnoustrojów w kompoście. Jeśli masz jednak jakieś wątpliwości nie dodawaj chorych roślin do kompostu.

Chwasty wieloletnie. Niektóre chwasty wieloletnie zostaną zniszczone podczas kompostowania gorącego. Unikaj kompostowania w ten sposób takich roślin jak: jaskółcze ziele, szczawy, jaskier bulwkowy, podagrycznik pospolity czy powój. Nie pal ani nie wyrzucaj tych roślin – są bardzo bogate w pokarmy roślinne. Wymieszaj je ze skoszoną trawą, przełóż do plastikowego (luźno zawiązanego) worka i pozostaw na kilka miesięcy.

Nasiona chwastów mogą przetrwać kompostowanie metodą pasywną dlatego należy kompostować je metodą aktywną (gorącą). Na wszelki wypadek należy jednak taki kompost zakopać dość głęboko a nie rozkładać na powierzchni gleby.

Odcinki żywopłotu. Zanim dodasz do kompostu odcinki żywopłotu potnij je lub porwij na drobne kawałki. Pozostałe duże kawałki kompostuj oddzielnie. Zmieszaj je z trawą lub innymi produktami aktywacyjnymi, podlej dobrze wodą. Całość udeptaj i przykryj. W przeciągu kilku miesięcy do kilku lat otrzymasz grubą ściółkę, którą będziesz mógł wykorzystać do użyźniania wieloletnich roślin.

Odchody zwierzęce

Ściółka koni oraz bydła bardzo dobrze się kompostuje. Obornik wymieszany z drewnianymi wiórami powinien być pozostawiony tak długo, aż wióra ulegną rozkładowi. Jeśli mieszanka jest sucha należy ją podlać i dobrze zmieszać ze ściętą trawą, obornikiem drobiu lub innym materiałem aktywacyjnym (tzn "zielonym" lub bogatym w azot).

Małe zwierzęta domowe takie jak np. chomiki nie wytwarzają wiele odchodów, jednak ich ściółki można dodawać do kompostu.

Świnki morskie są bardzo niedoceniane – kochają jeść chwasty i szybko przekształcają je do świetnego materiału na kompost.

Produkty z papieru. Gazety mogą być dodawane do kompostu jednak jeśli jest ich większa ilość należy oddać je do recyklingu. Najlepsze do kompostowania będą kartony, ręczniki papierowe itp. Papier błyszczący dłużej się kompostuje niż matowy. Kolorowa farba drukarska (kolorowe magazyny) nie są bezpieczne dla kompostu.

Trociny i kora bardzo wolno próchnieją. Surowe lub nieprzekompostowane wióry drewna mogą zablokować dostęp azotu na rok lub dwa który jest potrzebny dla roślin. Dlatego należy dodawać ich w niewielkich ilościach i dobrze zmieszane z materiałami aktywującymi. Nie używaj drewna które było poddawane jakiejkolwiek konserwacji.

 4/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

monika - 2015-04-07
Mocz?
Maximus Seregatus - 2013-11-03
Wkleić do google.pl hasło "kodeks postępowania śmieciowego" i czytać więcej na temat tego jak można być na co dzień "eko'...
Jesień – chłodne powietrze, pierwsze miesiące szkoły, spadające liście – jesteś podekscytowany zmieniającą się porą...
Jak zadbać o zdrowie psa jesienią?
Jesień – chłodne powietrze, pierwsze miesiące szkoły...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt