Tutaj jesteś: Praca i Kariera > Rodzaje pracy > Redakcja i Tłumaczenia > Jak napisać scenariusz filmowy?
Jak napisać scenariusz filmowy?

Jak napisać scenariusz filmowy?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 2.6/5 (180 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Masz świetny pomysł na kolejny megahit, niezależną produkcję lub coś pomiędzy? Zastanawiasz się jak przekształcić go w scenariusz? Oto najważniejsze elementy, które każdy potencjalny scenarzysta musi opanować, zanim zacznie pisać scenariusze. Nie są to żadne rewolucyjne pomysły – jedynie podstawy pisarstwa na potrzeby filmu, które nauczyciele i pisarze przekazują sobie od lat. Gdy się z nimi zapoznasz i napiszesz swój własny scenariusz, sam przekażesz tą wiedzę dalej.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Wskazana byłaby książka Syda Fielda pt. „Pisanie Scenariusza Filmowego”., W celu oszczędności czasu: program do formatowania scenariuszy, np. komercyjny Final Draft lub darmowe: Celtx i RoughDraft.
1
Znajdź historię, bohatera, cel i konflikt. Spotykam mnóstwo ludzi mówiących mi, że mają świetny pomysł na film - opisujący ich pracę, historię życia prababci, czy wycieczkę po Europie. Prawda jest jednak taka, że nie każde wydarzenie nadaje się do tego, by na jego podstawie stworzyć film.
W centrum każdej dramatycznej historii znajduje się konflikt. Jeśli masz już pomysł, sformułuj go w formie: „bohater, cel, konflikt”. „Adam (bohater) chce zostać pilotem (cel), ale musi przezwyciężyć lęk przed lataniem, dezaprobatę rodziców i brak samolotu (konflikt)”.
Prawie każdy film może być podzielony ze względu na te trzy składniki, bez nich nie masz ani filmu, ani opowieści, jedynie zbiór wydarzeń.
Trochę czasu musisz spędzić zastanawiając się, za jaką cenę twoja postać chce osiągnąć cel. Im więcej ma ona do stracenia w odniesieniu do „wszechświata” z twojej opowieści, tym większą publiczność uda ci się zainteresować zakończeniem.
Jak zostać modelką?
Jak być dobrą kelnerką?
Wybór idealnej pracy dla miłośników zwierząt
Jak zrobić portfolio modelki?
Wskazówki
  • Pamiętaj o najważniejszych elementach: główny bohater przezwyciężający przeciwności losu w celu osiągnięcia ostatecznego celu.
  • Studiuj scenariusze twoich ulubionych filmów.
2
Zapoznaj się ze strukturą trzech aktów. Prawie każdy dobry film jest oparty na czymś, co nazywa się „strukturą trzech aktów”. Te trzy elementy odpowiadają naturalnemu rozwojowi opowieści: wstępowi (akt pierwszy), rozwinięciu (akt drugi) i zakończeniu (akt trzeci).
W typowym scenariuszu dwugodzinnego filmu (120 stron), pierwsze 30 stron/30 minut stanowi akt pierwszy, w którym określa się głównego bohatera i jego otoczenie, kolejne 60 stron/60 minut składa się na akt drugi, w którym bohater walczy z przeciwnościami losu, żeby osiągnąć ostateczny cel, a ostatnie 30 stron/30 minut to akt trzeci, w którym konflikt zostaje zażegnany, a bohater osiąga (albo nie) swój cel. Podane tutaj liczby stron są oczywiście orientacyjne, chodzi o to, żeby połowy scenariusza nie poświęcić na opisywanie pięciominutowej walki z przeszkodami, a przez następne 60 minut rozwlekać podsumowanie.
Dobrze umiejscowiony w czasie punkt kulminacyjny powstrzyma cię od zbyt wolnej lub zbyt szybkiej akcji. Nie jest to sztywna reguła, raczej prawo natury. Polecam książkę Syda Fielda pt. „Pisanie Scenariusza Filmowego”. Jest ona wyczerpującym podręcznikiem opisującym strukturę trzech aktów.
3
Dowiedz się wszystkiego o punktach zwrotnych akcji. Część książki Syda Fielda na temat struktury trzech aktów zawiera koncepcję punktów zwrotnych. Scenarzyści stosują je powszechnie, żeby akcja była wartka, a opowieść poruszająca i dobrze osadzona. Mówiąc najprościej, punkt zwrotny jest wielkim wydarzeniem, które odwraca akcję nadając jej nowy, dramatyczny kierunek.
W typowym scenariuszu są dwa punkty zwrotne: pierwszy, który wprowadza cię w Akt 1. i kolejny, przenoszący do Aktu 3. Zazwyczaj pierwszy punkt zwrotny pozwala bohaterowi znaleźć się w punkcie początkowym, z którego będzie podążać w kierunku realizacji ostatecznego celu, np. scena w „Pretty Woman”, w której Julia Roberts przyjmuje propozycję stałej pracy dla Richarda Gere'a. Drugi punkt zwrotny wprowadza w konflikt większy, niż dotychczasowy, sprawiając, że zmagania bohatera nabierają nowego, bardziej znaczącego kierunku.
Jeśli weźmiemy jako przykład „Gwiezdne Wojny”, celem ostatecznym jest „pokonanie Imperium”. Drugim punktem zwrotnym, mającym miejsce po uratowaniu księżniczki, jest „zniszczenie Gwiazdy Śmierci” - finałowa wielka walka w celu osiągnięcia ostatecznego celu.
W połowie Aktu 2. znajduje się zazwyczaj „punkt środkowy”, który jest podobny do punktu zwrotnego, ale ma mniejsze znaczenie. Na przykład w „Powrocie do Przyszłości” za punkt środkowy można by uznać moment, w którym Doc odkrywa, jak przenieść Marty'ego z powrotem do lat 80. Nadaje to opowieści wielki impuls w nowym kierunku. I znów polecam książkę Syda Field'a, która jest podręcznikiem każdego studenta uczącego się scenopisarstwa.
4
Naucz się pokazywać, nie mówić. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez nowych scenarzystów jest zawieranie wszystkich myśli ich bohaterów na papierze. Sztuka scenopisarstwa polega na tym, żeby znaleźć sposób opisu opowieści wizualnie, za pomocą obrazów. Zamiast pisać na przykład „On naprawdę bardzo ją kocha..” powinieneś napisać: „Gdy Anna z przejęciem opowiadała, co ją dziś spotkało, Adam, siedząc głęboko w fotelu, ani na chwilę nie spuszczał z niej wzroku”. Nauka pisania za pomocą obrazów nie jest łatwa, ale konieczna. Najlepszym sposobem na nauczenie się tej umiejętności jest czytanie scenariuszy przebojów kinowych. Zobacz w jaki sposób scenarzyści ubierali opowieść w słowa tak, że reżyser i aktorzy mogli stworzyć obraz, który oglądasz na ekranie.
5
Naucz się budować napięcie. Napięcie powinno mieć formę „łuku”: akcja rozwija się dopóki nie osiągnie punktu kulminacyjnego, a następnie „opada”, gdy konflikt, czy zagadka zostają rozwiązane. To droga, którą powinieneś podążać pisząc scenariusz. Nikt nie chce oglądać w kółko tego samego faceta, biegnącego w stronę tego samego drzewa, tym samym co zwykle chodnikiem. Chcemy, żeby akcja rozwijała się do jakiegoś ważnego momentu. Jeśli chcesz oprzeć strukturę scenariusza na opisanym tutaj „łuku” miej na względzie to, że każdy konflikt powinien być bardziej znaczący od tego, który go poprzedza.
6
Wykonaj szkic scenariusza i nadaj mu strukturę, zgodnie z tym czego już się nauczyłeś. Gdy opanujesz już strukturę trzech aktów, punkty zwrotne i budowanie napięcia, stworzysz głównego bohatera i cel, do którego ma dążyć, wymyślisz potężne przeciwności losu, jakie staną mu na drodze, zastanów się jak dopasować do tego strukturę scenariusza.
Utrzymaj odpowiednie proporcje między pierwszym, drugim i trzecim aktem. Jaki jest pierwszy i drugi punkt zwrotny? Co jest momentem kulminacyjnym? Czy konflikty robią się coraz silniejsze? Czy twój film zawiera obrazy opowiadające twoją historię? Odpowiedni plan pozwala uniknąć porażki przy pierwszym szkicu, dlatego ważne jest poświęcić dużo czasu na określenie i dopracowanie poszczególnych etapów.
7
Naucz się podstaw formatowania albo pobierz program, który sformatuje tekst za ciebie. Większość początkujących scenarzystów najwięcej czasu traci na formatowanie. Z jakiegoś powodu myślą oni, że największym wyzwaniem w pisaniu scenariusza jest umieszczenie wszystkiego na właściwym miejscu.
Formatowanie scenariusza ma mnóstwo drobnych reguł, do których można się przyczepić. Najlepszą radą, jakiej można udzielić, jest zdobycie kopii scenariusza ulubionego filmu i przyjrzenie się układowi tekstu na stronie. Książka Syda Field'a pomoże ci się uporać również z tym problemem.
Najważniejsze sugestie: unikaj kierowania kamery i oficjalnego żargonu, niech reżyser na podstawie twojego scenariusza, sam wymyśli, jakie ujęcia będą najlepsze. Pamiętaj, że kluczowym elementem jest przejrzystość tekstu, wybierz takie formatowanie, które sprawia, że scenariusz łatwiej się czyta.
8
Ćwicz! W końcu dojdziesz do punktu, w którym początkujący scenarzysta musi przejść od teoretycznych podstaw do praktyki. Nie zapomnij więc o pisaniu! Jeśli to możliwe, pisz codziennie. Pisz nawet, jeśli sprawia ci to trudność. Bądź gotowy na poprawki. Jak powiedział kiedyś Ernest Hemingway: „The first draft of anything is shit” („Pierwszy szkic czegokolwiek jest gównem”). Miej to na uwadze. Powodzenia i dobrej zabawy!
Wskazówki
 2.6/5 (180 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (9)

Giluna - 2012-02-27
dobre
airanka - 2012-02-02
Niezłe wskazówki:)

"stworzysz głównego bohatera i cel, do którego ma dążyć, wymyślisz potężne przeciwności losu, jakie staną mu na drodze"
To już mam... Moje życie doskonale zrobiło to za mnie... Od jakiegoś czasu myślę, aby stworzyć film.
Od czegoś muszę zacząć, ale muszę się bardzo dużo nauczyć:)
Pozdrawiam:)
xxx - 2012-01-24
a gdzie takową książkę można kupić?
nie ma w empikach ect.
proszę o szybką pomoc
Krzysiek - 2011-02-24
Chętnie nakręcę ciekawy film czekam na propozycję www.segavideo.pl
mcdinner - 2010-12-05
Hym... Pisanie scenariusza nie jest tak trudne jak początkowo sądziłem :).

Mnie będzie go nieco łatwiej napisać, gdyż lubię pisać opowiadania, mam również w planach powieść, którą już zacząłem.... Ale mimo to i tak bardzo mi pomogłeś. Teraz wiem, jak się do tego zabrać.
doris - 2010-12-01
mam zamiar nakrecic ''dziwny'' serial za znajomymi.jestem scenarzysta i pomyslodawca tego i powiem szczerze ze bardzo pomoglo mi to co napisales:) pozdro:)
lopfel - 2010-10-24
doobra...
może być ;D
przynajmniej rozumiem teraz jak napisaac scenariusz.
pozdro ^^
__ll<< - 2010-08-27
Bardzo ciekawy.. Pomocne :)
Dziekuję.
dexterking - 2010-06-04
Chcesz nauczyć się pisać scenariusze filmowe, ale nie wiesz od czego zacząć? Zapraszamy na II edycje kursu scenariopisarstwa dla początkująych, zapisy do 20 czerwca! Więcej na stronie www.bahamafilms.pl
 
Import towarów z Chin jest dobrym pomysłem na biznes pod warunkiem że wiemy co importować. Importować może każdy jednak...
Jak importować z Chin?
Import towarów z Chin jest dobrym pomysłem na biznes pod warunkiem że wiemy co importować...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt