Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Depresje > Jak leczyć depresję metodami naturalnymi?

Jak leczyć depresję metodami naturalnymi?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 
Depresję leczy się zwykle przy pomocy leków antydepresyjnych lub środków nasennych, jednakże często lekarze przepisują je przedwcześnie i bez dokładnego zapoznania się z przyczyną wystąpienia depresji. Zdarza się, że stosowanie tych leków nie jest wcale konieczne i utrudnia tylko powrót do zdrowia. Jest wiele innych sposobów leczenia depresji, zwłaszcza takich, które mają charakter przejściowy. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad, które mogą okazać się skuteczniejsze i bardziej trwałe w działaniu, niż środki farmakologiczne.
1
ćwiczenia na siłowni

Ćwiczenia fizyczne.

Tak to prawda, bardzo trudno jest zacząć regularnie ćwiczyć, ale prawdą jest również, że ćwiczenia fizyczne pomagają poczuć się lepiej. Wysiłek fizyczny wzmaga wydzielanie się w organizmie endorfin, które są hormonami szczęścia, pomagają nam poczuć się lepiej, wpływają na zwiększenie poczucia własnej wartości, a co za tym idzie zmniejszają objawy stresu, depresji i niepewności. Kluczem do sukcesu jest regularność. Powinieneś ćwiczyć co najmniej przez 30 minut trzy razy w tygodniu, ale pamiętaj, że im częściej, tym lepiej, więc najskuteczniejsze będą codzienne ćwiczenia. Wszystko jedno jaką wybierzesz dyscyplinę, może to być spacer, jogging, pływanie, taniec czy aerobik, byle wywoływało szybsze bicie serca i wystąpienie potu na skroniach. Wierzcie lub nie, ale jeżeli wytrwacie, będziecie się cieszyć.

2
wsparcie otoczenia

Wsparcie z otoczenia.

Kiedy jesteś w depresji, starasz się za wszelką cenę izolować i unikasz towarzystwa, a przecież przyczyną depresji jest samotność. Wyjdź z domu i zacznij cieszyć się życiem! Na początku może ci się to nie podobać, ale nie poddawaj się, w końcu poprawi to twoje samopoczucie i sprawi, że nie będziesz czuć się tak samotnie. Jeżeli nie utrzymujesz z nikim bliskich kontaktów, przyłącz się do klubu sportowego, oazy przy swojej parafii, zapisz się na warsztaty itp. Sprawdź kilka alternatyw i znajdź to, co lubisz. Kto szuka, nie błądzi! I przede wszystkim nie poddawaj się!

3
pomoc psychologa

Porozmawiaj o tym, co cię dręczy.

Jest no najbardziej efektywny sposób łagodzenia depresji. Podziel się swoimi problemami, uzewnętrznij je, zamiast dusić w sobie. Będziesz zaskoczony jak dużą ulgę ci to przyniesie, a ponadto będziesz mógł spojrzeć na wszystko z pewnej perspektywy. Porozmawiaj z kimś z rodziny, z zaufanym przyjacielem lub, jeśli wolisz, z psychologiem. Doskonałym rozwiązaniem jest też przelewanie smutków na papier, zacznij więc prowadzić pamiętnik lub napisz książkę.

4
relaksująca kąpiel

Dogadzaj sobie.

Zasługujesz na wszystko, co najlepsze! Zrób sobie kąpiel z pianą, kup sobie coś, o czym od dawna marzysz, słuchaj muzyki, którą lubisz, zafunduj sobie masaż, aromaterapię lub zanurz się w wannie z kropelką kojącego olejku lawendowego – zrób to i wiedz, że jesteś kimś wyjątkowym. Naucz się mówić "nie", gdy ktoś oczekuje od ciebie czegoś niewłaściwego. Mów "tak", gdy jest ci to potrzebne. Jeśli powiesz sobie "nie mam wystarczająco dużo czasu, aby to zrobić dla siebie", zastanów się, czy dla kogoś innego znajdziesz czas. Okaże się pewnie, że dla innych zawsze znajdziesz czas, którego nigdy nie masz dla siebie samego. Zapamiętaj więc, że twoje potrzeby są tak samo ważne jak potrzeby innych ludzi. Nie rób z siebie męczennika i nie obwiniaj innych o to, że za mało się o ciebie troszczą.

5
jedzenie banana

Odpowiednia dieta.

Właściwa dieta ma znaczenie nie tylko w odchudzaniu. Jedz zdrowo i ciesz się jedzeniem. Są produkty, które pozytywnie wpływają na samopoczucie, np. jedzenie niektórych węglowodanów powoduje wzmożone wydzielanie serotoniny, która jest jednym z hormonów szczęścia. Do pokarmów, które najbardziej wpływają na wzrost poziomu serotoniny należą: owies, pszenica i banany. Upewnij się (najlepiej zrób badania), czy masz w organizmie odpowiednio dużo witaminy B, magnezu, cynku i żelaza, niedobór każdego z tych składników może powodować depresję i bezsenność.

6
olejek lawendowy do aromaterapii

Naturalna alternatywa dla środków farmakologicznych.

Jest wiele naturalnych środków, którymi można z powodzeniem zastąpić leki antydepresyjne i nasenne. Badania dowodzą, że doskonałym środkiem antydepresyjnym jest wywar z dziurawca, a ma on znacznie mniej skutków ubocznych, niż leki przepisywane przez lekarza. Męczennica, melisa, lawenda to doskonałe środki uspokajające i ułatwiające zasypianie. Jest też wiele gotowych mieszanek ziołowych i preparatów ziołowych w postaci tabletek o działaniu antydepresyjnym i nasennym.

7
medytacja

Naucz się sposobów relaksacji lub medytacji.

Techniki relaksacyjne i medytacja są łatwe do nauczenia się i pomagają w leczeniu depresji. Informacje o medytacji znajdziesz w czasopismach medycznych, internecie, a także w wielu książkach na temat relaksacji.

8
depresja

Zrozum objawy.

Odpowiedz sobie na pytania, które pomogą ci ustalić przyczynę takiego samopoczucia. Czemu masz depresję? Co cię gnębi? Co trzeba zmienić, abyś poczuł się lepiej? Czy jest to coś z twojego obecnego życia? A może gnębi cię nierozwiązana sprawa z przeszłości? Czy twoje obawy są rzeczywiste, czy może związane są z twoją niską samooceną, czy może dotyczą spraw z dzieciństwa lub problemów w związku? Objawy depresji są bardzo uciążliwe, ale są też pierwszymi sygnałami ostrzegawczymi, że dzieje się coś niedobrego i trzeba to zmienić. Słuchaj swojego ciała i pracuj nad problemami, aby uniknąć pogorszenia stanu zdrowia.

Wskazówki
  • Jeżeli naturalne środki nie poprawiają twojego samopoczucia, koniecznie zgłoś się do specjalisty.
 3/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (30)

tosskaffka94 - 2016-05-31
Nie pomaga nic z opisanych tu rzeczy. Zadne kapiele banany czy oazy parafialne...
barsa75 - 2016-01-05
Witam ,mam pytanie . Co jesli boje sie wyjść z domu ,nie chce z nikim rozmawiać i mam myśli samobojcze ? Co w takim wypadku moze mi pomoc ? Prosze o szybką odpowiedz na mojego emaila..
Ewa - 2015-12-14
Powiedzieć osobie z depresją "zacznij cieszyć się życiem" to jak powiedzieć osobie ze złamaną nogą "zacznij biegac".
mila - 2015-06-08
zamierzam skorzystać z tych porad,nie mogę iść do lekarza( a zresztą na pewno nikomu obcemu nie będę o niczym opowiadać), a w tej chwili podejrzewam że mam depresję o kilkunastu lat (myślałam że jestem po prostu pesymistką) zawsze byłam odludkiem, przy życiu trzyma mnie tylko dziecko, jak coś się zmieni napiszę, od jutra zaczynam "soloterapię".
Depresant - 2015-04-15
Fajne rady, tylko jest mały problem, jak ktoś to kurwa nie ma siły wstać z łóżka badż ma kłopoty z np. umyciem się ma to wszytko wykonać ja biorę antydepresanty i powiem szczerze, ze nadal nie mam energii, a co dopiero po jakiś ziółkach czy kąpieli w olejku, jak ktoś ma zrobić zakupy jak ma potężne stany lękowe i boi się wyjść z domu??
dakota - 2014-12-29
To nie są bzdury jak piszecie, na tym polega psychoterapia, każdy psychoterapeuta Wam to powie za 200 zł :) tu macie za darmo.
Wiem co piszę i wiem że to pomaga, nikt nie powiedział że będzie szybko i bezboleśnie. A psychotropy sprawią że będziecie je brali przez lata. Znam wielu ludzi którzy biorą przez 10, 15 lat. Szok! ale znam takich przypadków sporo
Jogin - 2014-11-06
Bzdury!! Oba pisząca artykuł nigdy z tym problemem się nie borykała!!! Artykuł napisany bo coś trzeba było....zero znajomości problemu!
Nickbyła minęła - 2014-10-14
Miałem.Trzeba brać leki.Potem stopniowo leki trzeba odkładać,rok może dwa.Teraz po upływie ok 5-6 lat jestem zadowolony prawie z "wszystkiego".Tak jakby mi dodała nawet energii do działania.Patrzę z dystansem na życie .To jakby szkoła życia.Przejdzie i będzie dobrze ,tylko trzeba powalczyć. Piłkarze powalczyli i pokonali niemców a wcześniej wygladali jakby mieli też deprechę.Teraz jacy zadowoleni.???
pozdrawiam -Rycho
Marek - 2014-10-13
No właśnie,zgadza się.Potrzebne jest wsparcie otocznia,tylko w 99% przypadków jest tak,że otocznie ma w d..ie cierpiącego na depresję.Ludzie wolą chlać ,bawić się a o kumplach często zapominają ,albo traktują jak "zamulacza",niejednokrotnie kontakt się w ogóle urywa.Taka niestety jest brutalna prawda.Ludzie to k..wy są Pamiętajcie
GREGskiLDN - 2014-10-13
DEPRESJA! Mieszkam w Londynie sam od dluzszego czasu...nabawilem sie tej choroby jakies 3 lata temu.Prawie odrazu dostalem srodki antydepresyjne terapie CBT i mase innej pomocy...mialem troche skomplikowany przypdek po wypadku w pracy ale teraz wszyscy pomagaja mi wyjsc z tego...musialem brac psychotropy bo jak sie zdenerwowalem to dostawalem ataku PANIKI ktory wyglada doslownie jak ZAWAL albo udar mozgu...PTSD post traumatic stres disorder,depresja,panick attacks EMDR Therapy-polega na wzrokowym zapamietywaniu9cos jak hipnoza... CBT - swietna terapia polegajaca na wyrobieniu w sobie technik radzenia z problemami.... WIZYTA U PSYCHIATRY idz,zapytaj i on Ci wskarze drog-To sa tani terapeuci.Za wizyte u innego lekarza specjalisty bedziesz musial zaplacic 30% wiecej...nie bujcie sie ...
lacki - 2014-10-13
Depresja przychodzi by pokazać że nie tak coś robimy w naszym życiu, nie tak żyjemy.
Leczyłem się na depresję 6 lat - 4 lata leków i między czasie 6 lat terapii. Czasami było naprawdę ciężko...(mam wrażenie że zrozumie to tylko ten który też miał depresję, stany lękowe i paniki - tego nie da się opowiedzieć)
Ale po tej całej wojnie z samym sobą stwierdzam: DEPRESJA URATOWAŁA MI ŻYCIE!!!
Nawiązałem nowe fantastyczne znajomości, mam fantastyczną żonę, urodził mi się syn, ogarnąłem się finansowo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Depresja to nie wróg, to taka higiena życia:)
Większość osób z terapii które poznałem przez te 6 lat twierdzą podobnie.
Ale to nie łatwe zmierzyć się z tym całym dotychczasowym bałaganem w naszym życiu - ale kto spróbuje ten wygra nowe życie!
Życzę wszystkim dużo zdrowia
rafi - 2014-10-13
Może zanim napisze się artykuł trzeba by poznać problem? Poczytać, zapytać specjalistę...anie pisać do ludzi takie rzeczy. Nie życzę autorowi artykułu ani depresji, ani takich porad. Pozdrawiam!
zdesperowana - 2014-10-13
Naprawde tutaj komus sie cos pomieszalo,jestem chora na depresje juz 4 lata..Czlowiek chory na depresje nawet nie wie ze ja ma..po prostu mysli ze to z powodu zlych okolicznosci zyciowych ktore go spotkaly chwilowo czuje sie tak zle.np ,ma zly dzien albo chandre..takie tam cos co przejdzie..Ale jak to jest depresja.. to nie ..przejdzie..uwierzcie,poglebiac sie bedzie coraz bardziej kazdego dnia...I WARTO WTEDY ISC DO LEKARZA.. a nie czytac bzdety tutaj osob niekompetentnych w tym co pisza ze gimnastyka pomaga ..czy inne bzdety..moze pomaga ale juz osobom leczacym sie,ktore w jakis sposob probuja walczyc z ta tak ciezka choroba..Ja tez myslalam na poczatku,ze przejdzie mi po jakims czasie te zle samopoczucie,ze jak to mowia czas leczy rany..nie jest to prawda..Pomoc lekarska jest potrzebna..depresji nie idzie wyleczyc samemu..w moim przypadku..od chwil placzu..smutku..unikania ludzi po jakims czasie ..nie wychodzenia z domu ,leku przed innymi,,doszlam do tego ze polozylam sie do lozka i tam bylam nawet 2 tyg,,nie umiejac sie zebrac wsobie by zrobic sobie zwykle sniadania..o obiedzie nie mowiac..I wlasnie na poczatku mojej depresji kazdy mi mowil..To minie po co do lekarza wez sie w sobie i walcz z ta chandra,,teraz po czasie wiem na 100% ze to byly poczatki depresji..i mialam wtedy nie sluchac innych..szkoda ze wszyscy pozniej Ci sami mowili ze jestem len..ze wykorzystalam moja tragedie zyciowa by inni mi wspolczuli,,musieli pomagac ze z lenistwa nie chcialo mi sie nawet wstac z lozka nie mowiac o pracy..Depresja to bardzo ciezka choroba..i niech tutaj ktos niepisze ze mozna ja leczyc samemu..bo to nie pomoze osobom z ta tak ciezka choroba...takie porady tylko szkodza..to tak jakby kazac schyzofrenikowi ..isc na spacer..na silownie..i mu przejdzie..Naprawde ludzie ktorzy pisza do masy takie glupie.porady powinni sie zastanowic nad soba..Ze raczej szkodza niz pomagaja i ile osob z depresja to czyta..
n
oczuś... - 2014-10-13
Ćwiczyć// Brak siły by wstać z łóżka,umyć się,uczesać.coś zrobić choć trochę do jedzenia. To chyba żarty z tą gimnastyką..Piszą osoby które są zdrowe i nie mają pojęcia o depresji.
kicia - 2014-10-13
Te porady dotyczą chandry jesiennej, bo przy depresji nawet nie wiesz w jak złym stanie jesteś, to takie rady w stylu weź się w garść, albo miej otwarty umysł, na pewno skorzystam z nich w pochmurny dzień
gregoriampn - 2014-10-13
Jakieś bzdury drodzy Państwo
Ja nie mam siły się ubrać na rower a jak pomyślę,że za godzinę mam pójść na rower to jestem załamany i wiem ,że nie dam razy nawet się ubrać.Nie piszcie o czymś o czy nie macie pojęcia lub o czymś czego nie doświadczyliście.
Pozdrawiam
As - 2014-10-13
Już na początku "porady" mnie rozwaliły. Na depresję pani redaktor proponuje gimnastykę i ćwiczenia. Następnie uzyskanie wsparcia od otoczenia. To chyba pisała osoba, która depresję pomyliła ze złym samopoczuciem, chwilowym smutkiem. W depresji problemem jest, że "porady" nie docierają do chorego, gdyż nawet najprostsze czynności urastają do rangi problemu życiowego (np. zrobienie sobie śniadania). Już widzę człowieka z depresją, który dla poprawy swojego stanu idzie na siłownię, tam poznaje ludzi, którzy zapewnią mu towarzystwo, następnie po powrocie wypije ulubioną herbatkę i sam sobie w ten sposób poradzi z depresją. Bujdy na kółkach pisane przez nieodpowiedzialnego amatora.
cliff - 2014-10-13
Tak, to można chandrę leczyć, a nie depresję....Leczę się od dwóch lat i już prawie z wyszedłem z tego gówna
bul - 2014-10-13
modlitwa !!!
bz - 2014-07-14
ja tez jestem w depresji od trzech miesięcy chodze na akupunkturę. lęki, panika dusznosci przeszły. wciqż mqm duzo gniweu w sobie ale nastrój jakby lepszy.
A. - 2014-02-17
Jestem chora na depresję. Do choroby doprowadziło mnie całe życie, praca w korpo. też zrobiła swoje. Zbyt duża dawka stresu, toksyczni ludzie dokręcili śrubkę ... ale żyję.
Walczę każdego dnia bo jestem mamą dwójki dzieci. Czasami wydaje mi się , że wiecznie narzekam... że nic mnie nie cieszy. Ale walczę, ćwiczę, dużo spaceruje, napadają mnie lęki, unikam ludzi to fakt. .. jestem nieufna, dużo przeszłam. Ale trzeba z tym żyć, sport pomaga. Od jutra rzucam kawę, wypłukuję witaminy, sprzyja depresji. Piję napar z dziurawca, łykam witaminy i są lepsze dni, coraz częściej. Będzie dobrze, a jak nie.. to będę walczyć. Nie poddam się nigdy.
efi5 - 2013-04-14
Depresja jak wiadomo jest chorobą uciążliwą i skutecznie potrafi zniechęcić do wszystkiego.Jednak dobrym sposobem jest picie -"Pyłku kwiatowego" jest to naturalny produkt pszczeli, który skutecznie wzmocni, poprawi samopoczucie i nastrój, co w przypadku depresji jest ważne.Dobrze zrobi także podjadanie -"Mleczka pszczelego"- również dobrze wpływa na organizm.Do tego pomocne jest spacerowanie i otaczanie się życzliwymi ludżmi.Dobrze jest również "odpędzanie" natrętnych myśli np. w momencie tych właśnie nachodzących myśli zacząć rysować, modlić się i powoli przyjdzie ukojenie.
mila56 - 2013-03-12
Super dziękujemy Wam !
jagda - 2013-02-22
Ja doskonale wiem co jest przyczyną mojej depresji. To nieodwzajemniona miłość. Jak się z niej wyleczę to i depresja mnie, ale to już trwa 5 lat i końca nie widać.
pechowiec - 2012-10-05
Z czego się cieszą normalni ludzie bo ja nie wiem :(
dori - 2012-03-20
też mam objawy depresji, nic mi się nie chcę, na niczym mi nie zależy, nocą mam napady paniki i nie mogę oddychać.Co mam zrobić?
Tojka - 2011-08-02

Potrzebuje informacji jak naturalnie obniżyć poziom dopaminy u osoby z schizofreniom? Znalazłam tylko jak zwiększyć poziom dopaminy,ale jeśli dostaje się leki z blokerem dopaminy to znaczy to ze osoba ta ma nadmiar dopaminy,czy się mylę??mam nadzieje ze te forum jest aktywne i dostane odpowiedzi na kilka pytań bym mogła pomóc komuś mi bliskiemu.dzięki

marcelak - 2011-07-20

Depresji nie leczy się środkami nassenymi, środki nasenne mają złagodzić objawy a wśród nich bezsenność. Jeśli macie utrzymujący się długo niski nastrój, brak sił, brak napędu to nie polecam dziurawca tylko wizytę u psychologa i psychiatry. To nie jest prawda, że lekarze bezmyślnie przepisują leki. Poza tym psychoterapia jest także środkiem leczniczym w depresji (a często najlepsze efekty daje połączenie psychoterapii i terapii lekowej).

Cassie - 2011-07-20
Ja też mam depreche ( już ponad pół roku) i z pewnością będę tych sposobow uzywac :) I dołożę sobie jeszcze... nie wiem czy to pisac, bo pewnie pomyslicie ze to głupie ale, dołożę sobie jeszcze autosugestię. Wiecie: codziennie rano i wieczorem po dwieście razy pisze: Nie mam depresji; albo: jestem szczesliwa i takie tam rożne zdania. Autosugestia pomaga i jest to zbadane przez amerykanskich naukowców.
P.s jak ktos chce tego wyprobowac, ostrzegam ze ręka, tak po tym zapierdziela ze nie mozna tego zniesc. ale za wszelka cene nie przestawajcie pisac!!!!!! ja se mowie, jak mnie tak ręka zapierdziela: dopóki nie pozbede sie deprechy to nie przestanie boleć.
I tak też sobvie troche pomagam ;p;p

pozdro :* trzymajcie sie ludzie !!
nie wywar - 2010-03-08
Nie wywar, nie wywar z dziurawca! antydepresyjnie w dziurawcu działa hiperycyna a ona jest rozpuszczalna w alkoholu. Dlatego najlepszy jest intrakt.
W czasach coraz szybszego tempa życia, dużego bezrobocia i rosnącej izolacji społecznej, ludzie mają coraz więcej...
Jak wyjść z depresji?
W czasach coraz szybszego tempa życia, dużego bezrobocia i rosnącej izolacji społecznej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt