Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Naprawy Domowe i Remonty > Malowanie > Jak łączyć kolory?

Jak łączyć kolory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 
Łączenie kolorów jest jedną z najważniejszych części teorii kolorów i ich projektowania. Umiejętność ta sprowadza się do osobistej oceny i tego, jak patrzysz na kolory. Istnieją jednak pewne wytyczne, które mogą być wykorzystywane do łączenia kolorów. Połączenia te będą interesujące i przyjemne dla oka.
1
kolory

Ile kolorów?

Trudno jest podać dokładną odpowiedź na to pytanie. Ale ogólnie można powiedzieć, że ryzyko związane z korzystaniem z większej ilości kolorów jest większe, niż w przypadku łączenia ich mniejszej ilości. Zbyt wiele kolorów sprawi, że strony będą wyglądały na przepełnione i obserwatorowi trudno będzie znaleźć pożądaną informację. Jest to także bardzo męczące dla oczu. Jednakże, jeśli użyjemy zbyt mało kolorów strony mogą być postrzegane jako nudne. Jednak jeśli zrobimy to umiejętnie, wcale nie musi tak być.

2
koło kolorów
Jedną z powszechnie stosowanych w tym przypadku reguł jest użycie trzech kolorów:

• Podstawowy kolor – jest to główny kolor na danej stronie. Będzie on zajmował większość obszaru i będzie stanowił podstawę projektu, jako całości.

• Drugoplanowy kolor – jest to drugi kolor na stronie i zwykle współgra z kolorem podstawowym. Zazwyczaj jest to kolor bardzo zbliżony do podstawowego.

• Wyróżniający się kolor – jest to kolor używany zazwyczaj do podkreślenia niektórych części strony. Zwykle jest to kolor kontrastujący z kolorem podstawowym oraz drugorzędnym i powinien być stosowany z umiarem.
3
koło kolorów

Koło kolorów.

Zapoznaj się z paletą kolorów, jest to bardzo ważne, jeśli chcesz połączyć kolory w sposób miły dla oka. Poniżej przedstawiam najczęstsze sposoby łączenia kolorów z palety.

4
kolory analogowe

Kolory analogowe.

Analogowe kolory to kolory, które leżą po obu stronach danego koloru. Często ten schemat kolorów wykorzystywany jest w naturze. Strona zrobiona przy użyciu kolorów analogowych jest zazwyczaj bardzo harmonijna. Drugoplanowym kolorem bardzo często może być kolor analogiczny.

5
kolory uzupełniające

Kolory uzupełniające.

Kolory uzupełniające to kolory, które znajdują się naprzeciwko siebie na kole kolorów. Kolory uzupełniające kontrastują ze sobą i odróżniają się od siebie nawzajem. Często kolory te używane są jako kolory wyróżniające.

6
sąsiedzi koloru uzupełniającego

Sąsiedzi koloru uzupełniającego.

Tego typu kolory to kolory analogiczne do uzupełniającego koloru. Używając sąsiadów koloru uzupełniającego możemy uzyskać projekt o wysokim stopniu kontrastu, ale nie tak mocnym jak w przypadku użycia prawdziwego koloru uzupełniającego. Dzięki temu możemy zachować większą harmonię, niż przy użyciu bezpośredniego uzupełnienia.

7
triada kolorów

Triada kolorów.

Triada kolorów to trzy kolory znajdujące się w tej samej odległości na kole kolorów. Jeśli chcesz, aby twój projekt był kolorowy i jednocześnie zrównoważony, użyj triady kolorów.

8
Monotonia barw (rysunek wyżej z kolorami niebieskimi) i bezbarwna monotonia (niżej, odcienie od czerni do bieli)

Oprócz kombinacji kolorów opartych ma kole, istnieją tez inne sposoby łączenia kolorów:

• Monotonia barw – jest to tylko jedna barwa i jej odmiany w postaci nasycenia i odcienia. Korzystanie z różnych odcieni/nasyceni jednej barwy jest zawsze dobre. Jednak w większości przypadków odradzam z korzystania z tego typu połączenia barw, obraz może wyjść monotonny. Połączenia tych kolorów z czystą bielą lub czernią mogą być bardziej skuteczne.

• Bezbarwna monotonia – jest to połączenie składające się tylko z neutralnych barw, od czerni do bieli. Połączenia te są bardzo skuteczne, ale mogą łatwo stać się nudne. Korzystanie z tego schematu barw z tylko jednym jasnym wyróżniającym się kolorem może być bardzo efektowne.

Przeczytaj teraz: Jak pomalować ściany?
 3.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

lili - 2013-03-01
Ja przy malowaniu korzystam z porad producenta. Śnieżka na stronie z kolorami podaje kolory uzupełniające i kontrastowe. Zawsze pięknie wszystko ze sobą współgra.
pela - 2011-11-01
sory ale nic niepomaga potrzebne tylko kolory;niebieski,czerwony,fioletowy,żółty, zielony,pomarańczowy...
 
Malowanie jest zajęciem które może potrwać kilka godzin, ale równie dobrze może nam ono zająć kilka dni. Jak...
Jak przygotować pokój do malowania?
Malowanie jest zajęciem które może potrwać kilka godzin...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt