Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kontuzje Sportowe > Jak leczyć ganglion?

Jak leczyć ganglion?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (491 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Masz narośl w pobliżu nadgarstka lub stawów na palcach? Nie wpadaj w panikę - to prawdopodobnie tylko torbiel galaretowata znana także jako ganglion. Torbiel galaretowata to niewielka zmiana nierakowa wypełniona płynem. Najczęściej pojawia się wzdłuż stawów lub ścięgien rąk, zwłaszcza koło nadgarstków, czasami także w pobliżu stóp. Przyczyna powstawania torbieli nie jest dokładnie poznana, jednak wiadomo, że ma ona związek z nadmiernym obciążeniem stawów. Zwykle torbiel galaretowata jest zupełnie niegroźna czasem jednak może wywoływać ból. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak pozbyć się ganglionu.
1
Po pierwsze i najważniejsze - zanim przystąpisz do usunięcia ganglionu upewnij się, że jest to torbiel galaretowata, a nie jakaś poważniejsza zmiana nowotworowa. W celu zdiagnozowania zmiany udaj się do lekarza. Lekarz powinien zbadać zmianę, zlecić rentgen oraz ewentualne badanie USG. Jeżeli cysta powoduje u ciebie jakieś problemy podczas poruszania kończyną lub ostry ból, powiedz o tym lekarzowi.
2
Jeżeli torbiel znajduje się w miejscu niewidocznym i nie przeszkadza ci w żaden sposób, najlepiej jej nie ruszać. Jeżeli jednak znajduje się ona w miejscu widocznym lub przeszkadza ci bardzo, możesz ją przynajmniej zmniejszyć. Pomoże ci w tym noszenie na nadgarstku szyny lub klamry do unieruchomienia tego obszaru. Szyna zmniejsza obciążenie na dane miejsce odciążając nadgarstek. dzięki czemu cysta się zmniejsza.
3
Innym sposobem jest odessanie z wnętrza torbieli płynu. Zbieg ten wykonuje lekarz przy znieczuleniu miejscowym. Polega on na wbiciu strzykawki w cystę i odciągnięciu zalegającego wewnątrz płynu. Zabieg ten nie wymaga hospitalizacji i może być wykonany w gabinecie lekarskim. Jednak sposób ten ma pewien minus, mianowicie po kilku tygodniach ganglion często pojawia się ponownie.
Jak leczyć siniaki?
Jak leczyć stłuczone kolano?
Co zrobić, gdy ość stanie w gardle?
Jak zabandażować kostkę?
 3.3/5 (491 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (71)

Alicze - 2015-06-11
Przykleić przy uzyciu plastra monete jeden euro cent. W zależności jak duży jest ganglion tyle czasu nosić. Ja miałam małego: ok 1 cm srednicy. Zniknął po 2 dniach noszenia i już nie powrócił, a było to jakieś 6 lat temu. Lekarz proponował wycięcie, a pani od medycyny niekonwencjonalnej poleciła właśnie to (lekarze od razu by tylko cięli i faszerowali lekami). Polecam
Magda - 2014-08-28
Ja ciągle mam na nadgarstku gonglina, byłam u lekarza ale powqiedział, że nie ma sensu wycinać bo i tak powstanie. Kazał masować trochę się wchłoną, ale ciągle powraca, lekarz powiedział, że po prostu ma tendencję do powstawania torbieli i nic na to się nie poradzi.
olka - 2014-08-21
Dwa razy miałam odsysany ganglion. Odrastał. Gdzieś przeczytałam,że po odessaniu ,rękę powinno sie unieruchomić. Lekarz,stwierdził,że nie ma takiej potrzeby.Kiedy następnym razem odnowił się, po pęknięciu /sam pękł/ kupiłam bandaz z gipsem i sama unieruchomiłam dłoń. Po 2 dniach,zdjęłam i miejsce gdzie był ganglion wciskałam.Minęło już z pół roku i jest spokój. A już mialam skierowanie do szpitala na czyszczenie.
Danucha007 - 2014-07-07
Absolutnie potwierdzam,że w wielu przypadkach nie ma potrzeby interwencji lekarskiej. Ja moje "stworzonko" masowałam i trochę wciskałam.Robiłam to w wolnych chwilach,przy telewizji,komputerze,rozmowach...Po kilku dniach nie było śladu! :-)
Jette - 2014-02-26

Jette napisał

,Witam,mój ganglion też wyglądał paskudnie i rzucał sie w oczy, zastanawiałam sie nad odsysanem ale po tylu opiniach ze to odrasta postanowiłam ze spróbuje najpierw to smarowac , masowac a moze zniknie, na razie sie udało, siniak zniknoał a po ganglionie ani śladu, mam nadzieje że juz go nie zobacze. Nie dajcie sie kroić!!, spórbujcie najpierw to masować tą maścia z kasztanowca( można ją kupić w aptece za 20 zł), moj ganglion zniknał po 4 miesiącach masowania, robił sie galaretowaty, a jak sie w niego uderzyłam pękł, sinie już zniknął, organizm sam to wszystko wchłonął. Na prawde nie dajcie sie kroić...

Witam Wszystkich ,

Po dwóch latach potwierdzam skuteczność tej metody...ganglion nie powrócił...

Mam nadzieje ze komukolwiek pomogła ta wypowiedź i uchroniła przed niepotrzebną operacją.

Jette

Jette - 2014-02-26

ja pozbyłam się metodą książkową..już 2 lata minęły i nie wrócił z powrotem, przed tym smarowałam maścią z kasztanowca...podobno wycinanie to najgorsze co można zrobić...nie dajcie namówić się na zabieg...to musi pęknąć i sie wchłonąć, wycinane w 90% przypadków powraca bo torebka stawowa jest juz uszkodzona na trwałe...

ANIA :)) - 2014-02-26
Moja mama parę lat temu pozbyła się gangliona,dzięki maści ,którą można kupić w aptece na receptę,,Metindol,, jest REWELACYJA - nie tylko na to schorzenie ortopedyczne .Codziennie przez pół godziny,przy oglądaniu ,,Wiadomości,, robiła masaż ,wystarczy niewielka aplikacja,ponieważ ma tłustawą konsystencję.Po dwóch miesiącach systematycznego wmasowywania , nie było śladu.Pzdrawiam.
ania - 2014-02-02
A ja właśnie jestem po usunięciu gangliona ze stopy za pomocą strzykawki przez ortopedę. Zanim go zauważyłam, przez kilka miesięcy co jakiś czas pobolewało, jakby "ciągnęło" mnie przy zgięciu w stopie. Czułam, że to nadwyrężenie stopy po górach, wielu kilometrach przejechanych na rowerze i bieganiu. Ale jak to "coś" mi wyskoczyło, to nie miałam pojęcia co to jest, przeraziłam się tym guzem i już miałam pisać testament... :-) W mig pobiegłam do ortopedy, ten najpierw wysłuchał historii, potem spojrzał, pomacał, uśmiechnął się, poszedł po strzykawkę i po kilku sekundach było po sprawie. Jeśli jeszcze raz mi się zrobi, to już nie będę panikować, tylko też spróbuję wymasować lub trzepnąć książką ;-)
Wera - 2013-12-02
Ale bzdury. Jedyna porada, która ma jakiś sens to wizyta u lekarza. Miałam ganglion. Lekarz obserwował guzek przez jakiś czas, bodajże 2-3 miesiące, a gdy był dostatecznie duży zrobił nakłucie igłą. Za pomocą strzykawki pozbył się małej ilości płynu stawowego, a w jego miejsce wstrzyknął środek dzięki któremu guzek powoli się zmniejszył. Jedyne co to musiałam oszczędzać nadgarstek przez dwa tygodnie. Dodam, że było to normalne leczenie na NFZ. A autor niech zastosuje metodę biblijną na własną głowę.
ToMi - 2013-10-29
Miałem gangliona o wielkości 2,0 cm na prawym nadgarstku od gry w koszykówkę.Już byłem zarejestorwany do lekarza ortopedy, chirurga itp. I wiecie co? Sam sobie go usunąłem. Już piszę jak to zrobić. Wystarczy wziąc go dobrze do buzi i z wyczuciem zacisnąć szczęki. Usłyszycie delikatne chrupnięcie i w jednej chwili wszystko wraca do normy. Ganglion znika! Polecam!
emma - 2013-04-30
Ja też byłam właścicielką ganglionu ze skierowaniem na zabieg jego usunięcia i znajoma która asystuje przy operacjach mi go odradziła ze względu na jego nawracanie a za to poradziła mi właśnie masowanie miejsca z ganglionem i pomogło nie mam go już od kilku lat.
Eura - 2013-03-06

Miałam niewielki ganglion na środkowym palcu u ręki, przy pierwszym stawie. Po kilku miesiącach sam zniknął. Ale w ub. roku znowu się pojawił i co gorsza, pojawiły się jeszcze dwa mniejsze ! Dziś rozmawiając z koleżanką dość długo na skypie, wzięłam krem do rąk i zaczęłam je masować, w kierunku serca. Naciskałam dość mocno, czułam troszkę bólu ale da się wytrzymać. I wyobraźcie sobie, że te dwa mniejsze zniknęły zupełnie ! Został tylko ten największy, ale i tak zmniejszył się znacznie :) Jest już miękki, a przedtem był twardy jak kamyk. Od dziś zaczynam regularnie masować bo widzę że to działa ! Wieczorem znowu pomasuję, jutro też i tak będę masować aż się pozbędę :) Proszę próbować, nie zrażać się brakiem natychmiastowego skutku :) Metody biblijnej raczej nie polecam, albo może tylko dla odważnych. Zresztą, czytałam że można coś sobie uszkodzić a ganglion może wrócić, więc lepiej dłużej pomasować. Pozdrawiam :)

happy ja :) - 2013-02-27

sadyl napisał

,Podobna etiologia gangliona jest nieznana. Ja bym stawiał na predyspozycje genetyczne. Mój ojciec miał co chwilę - ja też :)

Rozmawiałem kiedyś ze znajomym lekarzem. Stwierdził on, ze ganglion to zaburzenia przepływu limfy - przytkanie odpływu - gdy dopływ działa.

Poradził mi rzecz następującą: przy niewielkim (dopiero rosnącym) ganglionie - silny ucisk i masowanie.

Przay "starym" (kilkutygodniowym lub nawet kilkumiesięcznym) - metoda brutalna, bolesna i ryzykowna - ale zazwyczaj skuteczna: walnąc gangliona albo ganglionem :)

Można go trzepnąć porządnie np. książką (zmodyfikowana metoda "biblijna:).

Ale tak naprawdę działa dopiero cegła.

Ja to robię tak: znieczulam się ogólnie, powszechnie dostępnymi środkami (niestety, obłożonymi akcyzą;)

Jak już jestem "dobry", to walę nadgarstkiem (bo tam mam gangliony) o ścianę.

Jak jestem dobrze znieczulony, to wystarczy raz, porządnie. Jeśli brak mi odwagi - to muszę poprawiać.

O tym, że wystarczy, wiem po badaniu gangiona - z twardej kulki robi sie trochę "kaszkowaty".

Po takim zabiegu wchłania się w ciągu 2-3 dni - i mam spokój na kilka miesięcy.

Robię to od kilku lat. I działa.

Nigdy nie próbowałem interwencji chirurgicznej (ani odsysania ani wycinki) - ten sam lekarz zalecił mi unikanie wszelkich interwencji, póki można, jak ognia :)

Chłop w tym siedzi to pewno się zna :)

pozdrówka dla wszystkich "cystersów" :)

sadyl

Dzięki!dzięki! Dzięki!!!! przed 5 minutami doznałam cudu stosując powyższe zalecenia.

To naprawde dzia ła łaaaa! :D

annan - 2013-02-13
Też kiedyś pojawił mi się na nadgarstku ganglion wielkości tego z ostatniego zdjęcia (no może ciut większy) posłuchałam rady babci i masowałam go codziennie palcem, delikatnie wciskając. Z czasem się zmniejszał, aż w końcu po miesiącu całkowicie się go pozbyłam :)
sweety - 2013-01-17
witam
od dwoch lat mam ganglioma na prawym nadgarstku spowodowane toksoplazmoza oczna ktorej mialam w tym czasie atak.
od pol roku puchnie mi reka w okolicach kciuka i czesto boli . zdecydowalam sie na wizyte u lekarza ktory probowal ja wycisnac ale nic nie ma w srodku, dostalam skierowanie do chirurga na wyciecie ale okazalo sie ze torbiel jest za duzo i za blisko pulsu wiec wysylaja mnie do ortopedy na operacje.
zrobili mi badania krwi we wtorek mam konsultacje z anestazjologiem po czym ustala date operacji :(
Wbrew pozorom stłuczenie kości ogonowej jest dość powszechną dolegliwością. Przyczyn może być wiele, jednak główną...
Jak leczyć stłuczenie kości ogonowej?
Wbrew pozorom stłuczenie kości ogonowej jest dość...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Maciek Marciniak
  • Grzegorz Keller
  • Iwona Lubiejewska
  • Zbigniew Czaja
  • Bogusia Chomka
  • Lucyna Kazimierz Targosz
  • Maria Kobrzyniecka Kołodziejska
  • Dana Pakulska
  • Agnieszka Kuźniar
  • Marzena Cieślikiewicz
  • Barbara Gebska
  • Marianna Wrosławska
pasożyt