Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Artretyzm > Jak leczyć dnę moczanową naturalnymi metodami?

Jak leczyć dnę moczanową naturalnymi metodami?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (375 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Dna moczanowa to specyficzne zapalenie stawów. Najczęściej występuje w dużym palcu u nogi, ale może także występować w kostkach, kolanach, łokciach oraz wszystkich palcach u rąk i nóg. Ból spowodowany dną moczanową daje o sobie znać zwykle nocą, jest on spowodowany nagromadzeniem się w stawach kryształków kwasu moczowego. Ból wywołany przez tą chorobę może być bardzo silny, bywa porównywany z bólem towarzyszącym złamaniom. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak naturalnymi metodami radzić sobie z tą uciążliwą dolegliwością.
1
dna moczanowa - zdjęcie

Rozpoznanie objawów.

Pierwszym objawem dny moczanowej jest zwykle nocny ból dużego palca u nogi. Początkowo może mieć on postać delikatnego szarpania lub niepokoju, a z czasem staje się coraz silniejszy. Z bólem zwykle pojawia się także obrzęk oraz uczucie gorąca. Objawy te zwykle pojawiają się na krócej niż tydzień, ale w i w tym czasie potrafią być bardzo uciążliwe.

Dna moczanowa pojawia się najczęściej u osób w średnim wieku, zwłaszcza, jeżeli mają one wrodzone predyspozycje do tej choroby. Nagromadzenie się kwasu moczowego spowodowane jest jego nadmiarem we krwiobiegu oraz niezdolnością organizmu do jego filtracji. Na zawartość kwasu moczowego w organizmie wpływ ma także dieta. Są pokarmy, które wpływają na namnażanie się tego kwasu i są takie, które powodują jego redukcję.

Jeżeli nie jesteś pewny, że dokucza ci ta choroba skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu.

2
dna moczanowa - zdjęcia

Stan zapalny i ból.

Pierwszą rzeczą, którą będziesz chciał zrobić po wystąpieniu dny moczanowej jest na pewno pozbycie się bólu i stanu zapalnego. Jest kilka sposobów na zmniejszenie stanu zapalnego. Możesz przyłożyć na bolące miejsce zimny okład, najlepiej z lodu owiniętego ściereczką. Innym sposobem jest zawiązanie nad bolącym miejscem opaski uciskowej, tak by zmniejszyć ciśnienie w miejscu bólu, i "wyłączyć" je z krwiobiegu. Dodatkowe możesz także stosować środki przeciwbólowe jednak działają one bardzo krótko, i nie eliminują bólu, a jedynie go zmniejszają. Należy jednak całkowicie zrezygnować z aspiryny lub jakichkolwiek innych form kwasu acetylosalicylowego. Mogą one nasilić objawy choroby.

3
Dna moczanowa - zdjęcie

Zmniejszanie produkcji kwasu moczowego przez odpowiednie odżywianie się.

Spożywaj produkty, który wpływają na zwolnienie produkcji kwasu moczowego i co za tym idzie zwalczają dokuczliwe objawy dny moczanowej. Jedz węglowodany złożone takie jak otręby, płatki owsiane, makaron, ziemniaki, chleb, całe ziarna zbóż, kukurydzę, groch, fasolę, soczewicę oraz dużo owoców i zielonych warzyw liściastych. Duże znaczenie mają także świeże lub przetworzone wiśnie, czereśnie, truskawki i jagody. Pij duże ilości płynów, mogą to być soki owocowe, herbaty ziołowe lub woda, dzięki temu wypłuczesz większe ilości kwasu moczowego.

Stosuj suplementy diety przyczyniające się do odbudowy chrząstki stawowej, działające przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Szczególnie pozytywne opinie zyskuje glukozamina (najlepiej z dodatkiem chondroityny, zobacz tutaj), a także boswellia (kadzidłowiec), czeremcha czy chrząstka z rekina. Suplementów szukaj w Internecie (sprawdź na Ceneo).
4
Dna moczanowa - zdjęcie stopy

Wystrzegaj się produktów zwiększających produkcją kwasu moczowego.

Trzymaj się z dala od produktów, które mogą zwiększać produkcję kwasu moczowego, bo objawy dny moczanowej będą się nasilać. Unikaj białka zwierzęcego a zwłaszcza czerwonego mięsa, wędlin, tłuszczów zwierzęcych, drożdży i produktów drożdżowych, śledzi, sardynek i sardeli. Unikaj także spożywania alkoholu. Staraj się utrzymywać stałą wagę i kontroluj ciśnienie krwi. Nie zmniejszaj ilości posiłków by stracić na wadze, podczas głodu organizm wytwarza więcej kwasu moczowego.

5
dna moczanowa - punkty do akupresury

Akupresura.

Na stopie są punkty, które pod wpływem ucisku powodują zmniejszanie bólu wywołanego przez dnę moczanową. Punkty znajdują się w kilku miejscach:
- Między dużym palcem a drugim palcem u stopy, u podstawy palucha
- Po zewnętrznej stronie dużego palca, na dolnej krawędzi stopy
- Na górnej części podbicia

Jeżeli ból jest nie do zniesienia można także spróbować poszukać punktów w dolnej części paznokcia dużego palca. Ucisk na każdy wybrany punk powinien trwać około 60 sekund.

Wskazówki
  • Powyższe informacje mają na celu poinformować chorych o możliwości niesienia ulgi, ale nie zastąpią one leczenia.
  • Jeżeli ból pojawia się często, trwa dłużej niż kilka dni i towarzyszą mu dreszcze i gorączka koniecznie skonsultuj się z lekarzem.
 3.2/5 (375 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (34)

jagoda - 2015-12-21
SODA JEST KSIAZKA O SODZIE NIEUMYWAKINA SODA W GORACEJ WODZIE
Dana - 2015-02-02
Moja mama cierpi na to schorzenie od lat. Niedawno usłyszałam o Proszku Zasadowym, który odkwasza organizm i przywraca równowagę. Postanowiłyśmy zdobyć ten proszek i spróbować kuracji. Mama pije zawsze na noc, zauważyła poprawę, ból zmniejszył się.
Zuza - 2015-01-29
Polecam dietę lekkostrawną i oczyszczenie organizmu. Proponuję raz dziennie, najlepiej wieczorem wypić Proszek Zasadowy na pewno pomoże.
Grażyna - 2015-01-22
Uważam, ze trzeba ograniczyć spożywanie wieprzowiny, cukru, jeść regularnie, dążyć do przywrócenia równowagi kwasowo - zasadowej organizmu. Jeżeli to nie pomoże polecam do picia proszek zasadowy.
Marcin - 2014-10-24
Przede wszystkim nie można doprowadzić swojego organizmu do takiego stanu. Odkładanie się kryształków kwasu moczowego jest konsekwencją złej diety i długotrwałego zakwaszenia organizmu.Osoby których dieta nie jest zasadowa powinny przynajmniej raz dziennie pić Proszek Zasadowy.W przeciwnym wypadku skutki dla naszego zdrowia mogą być fatalne.
stopa - 2014-08-20
... najlepszym sposobem na diagnozę co mam chorego, jest konsultacja z lekarzem i dobrym masażystą stóp. Polecam te wszystkie miejsca które bolą, masować najpierw delikatnie a później coraz mocniej. Znalezienie przyczyn choroby nie jest takie proste. Nasz organizm to wielki łańcuch którego ogniwa są od siebie zależne. Dlaczego potrzebna jest konsultacja z masażystą ?
Bo tylko on wie gdzie znajdują się receptory odpowiedzialne za funkcjonowanie poszczególnych organów. I pomoże zlokalizować przyczynę choroby. A później stosować się do jego i lekarza zaleceń.
wuwo - 2014-08-20
Aspirina to lek kardiologow, zaden reumatolog nie uzywa jej w leczeniu zapalen stawowych. Na szybkie objawy uzywane sa niesterydowe leki antyzapaleniowe typu indomethacin lub colchicine a na dlugotrwala terapie allopurinol lub probenecid. Zalecane jest unikanie alkololu i czerwonego miesa.
copyt - 2014-08-20
Choruję na dnę już 10 lat.Proponuję autorowi artykułu dokształcić się na temat dny, bo pisze same bzdury. Jaka Aspiryna !!!! jakie Fasole grochy i soczewice!!!!! Nie sugerujcie się tym co jest tu napisane tylko poczytajcie fachowe artykuły na ten temat. Pozdrawiam
jhdshisadlkj - 2014-08-20
nothingman chyba pomieszalo sie Tobie cos produkty rosline mogo byc przyjmowane jedynie bialka zwierzece i puryna zawarta w nich jest nie zdrowa ze tak powiem wiec sam sie doksztalc zanim zaczniesz wypisywac farmazony
piotr - 2014-08-20
kiepski artukol, oj koszmarek, jak sobie radzacie lub nie piszcie: doktorek26@interia.pl
qwert - 2014-08-20
Radzę nie stosować się do zaleceń podawanych w artykule bo jeszcze pogorszycie cała sprawę. Jeśli chodzi o diete to nalezy jeść nisko purynowe produkty. Jeśli macie napad dny to najlepszym dostepnym lekiem jest kolchicyna. po zlikwidowaniu bólu powinniście brać stale lek zmniejszajacy ilość kwasu moczowego w organizmie. Może to być na przyklad Milurid
xcc - 2014-08-20
Pijawki są rewelacyjne na dne m. Tylko trzeba isc do dyplomowanego hirudopaty.
greg - 2014-08-20
Bzdura.
Do wszystkich. Najlepszą metodą pozbycia się kwasu moczanowego jest wypicie soku z około 5 cytryn i spożywanie soku codziennie ale już w mniejszej ilości. Można oczywiście zażywać milurit ale nie wszystkim on odpowiada. Cytryna jest naturalnym lekiem na dnę moczanową. Pozdrawiam wszystkich moczanowców.
Aśka - 2014-08-20
Jak sobie pomóc?
Ano nie jeść glutenu - to po pierwsze...
Marta222 - 2014-08-20
Dna to niestety choroba, której nie da się całkowicie wyleczyć. Możesz dowiedzieć się jak łagodzić jej objawy tam http://dna-moczanowa.dozdrowia.com
enkai - 2014-08-20
borax
popiels - 2014-08-20
naturalnie tylko woda Józefa...
TUR - 2014-08-20
A najlepiej strzel sobie w łeb.
unirek - 2014-08-20
co za idiota medyczny to pisał chyba przy współpracy profesur pawłowicz . proponuję kieliszek wody święconej rano i wieczorem , w południe różaniec 4 zdrowaśki ,alleluja
przemooo - 2014-08-20
Artykuł to jakieś dno. Od kilku lat walczę z dną i metody podane przez autora tylko zaostrzyły objawy. Od kiedy stosuję dietę optymalną wszystkie dolegliwości minęły. Poziom kwasu moczowego skoczył mi ponad normę, ale nie mam żadnych ataków. Natomiast wcześniej co najmniej 2 ataki w roku a poziom kwasu był zawsze w normie.
romek - 2014-08-20
Na atak dny tylko kolchicyna[z przepisu lekarza]pomaga w kilka godzin-docelowo milurit na obniżenie kwasu moczowego-trzeba poznać swój organizm ,używam sporadycznie ale namiętnie co jakiś czas-wynik ostatni atak dny 10 lat temu.Nie stosuje diety.Okazyjnie spożywam alkochol[tylko czysta,żadnego wina,piwo latem i nie popijamy sobie dzisiaj kiliszek ,jutro setkę itp.po prostu mamy ochotę to dajemy na 100% ina jakiś czas odpuszczamy[tak jak kolchicyna jest trucizną-to samo alko.]To moje wieloletnie doświadczenie-może się komuś przyda .Pozdrawiam
pociek - 2014-08-20
Takie artykuły szkodzą. Strączkowe i aspiryna na dnę?. Autor powinien dostać zakaz pisania o zdrowiu. Po pierwsze nie szkodzić!
Desper - 2014-08-20
Artykuł zupełnie do D...
Napisany przez kogoś, kto nigdy nie miał kontaktu z chorobą...
ani z literaturą a ten temat. Wypadałoby cokolwiek przeczytać najpierw.
Artykuł do DNA...
Eryk. - 2014-08-20
Kto to w ogóle pisał??? W tym artykule jest POWAŻNY BŁĄD!! Aspiryny NIE WOLNO PRZYJMOWAĆ podczas ataków dny moczanowej lub w skłonnościach do niej! Żadnych leków na bazie kwasu acetylosalicylowego!!! ŻADNYCH! Pewnego razu, nie wiedząc właśnie o tym, zażyłem dawkę leku "Naxii" i w ciągu 20 minut (!!) spuchł mi prawie cały mały palec u ręki!, a w ciągu następnych 2,5 godziny spuchły wszystkie pozostałe palce!! One "PŁONĘŁY" z bólu! To było w nocy i nie wiedziałem, czy iść na pogotowie, czy nie... postanowiłem studzić zimną wodą i potem udałem się spać. Rano, gdy się obudziłem, atak zniknął. Ludzie nawołuję do Was: sprawdzajcie skład leków przeciwbólowych i pod żadnym pozorem NIE ZAŻYWAJCIE TYCH NA BAZIE KWASU ACETYLOSALICYLOWEGO LUB JEGO POCHODNYCH! Aspiryna ZWIĘKSZA poziom kwasu moczowego we krwi i będziecie płakać z bólu!!! Jako środki przeciwbólowe można zażywać z powodzeniem te, które np. zawierają ibuprofen - może być "Nurofen Forte" lub inne, ale pamiętajcie tylko te, które NIE ZAWIERAJĄ kwasu acetylosalicylowego (aspiryna).
stiwen - 2014-08-20
Popieram przedmówcę totalne bzdury a na dodatek zachęta do spożywania suplementów które nie mają nic wspólnego z leczeniem i niewłaściwych leków .Od dwóch lat choruję i dzięki odpowiednim lekom i diecie ale właściwej a nie takiej jak w tym artykule poziom kwasu moczowego mam w normie i bule stawów na poziomie znośnym .
gg - 2014-08-20
baran fasola baran i tyle
cris&stan - 2014-08-20
Cały art do kosza. Chorowałem 20 lat na wszystkie jej odmiany. Od 13-tu nie wiem co to znaczy i wiedział juz nie bede
ktoś - 2014-08-20
Zalecenia dietetyczne przy dnie moczanowej;
Dieta powinna zawierać odpowiednią ilość białka, tłuszczów i węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych we właściwych proporcjach, a przy tym być pozbawiona produktów zawierających znaczne ilości związków purynowych. To właśnie z puryn powstaje w organizmie kwas moczowy. Zalecenia odnośnie regularności i pory spożywania posiłków nie odbiegają od standardowych, chory powinien jadać 4 - 5 posiłków dziennie, a kolację ok. 3 godziny przed snem.
Ważne jest wypijanie właściwej ilości wody , zwiększa ona wydalanie kwasu moczowego z moczem oraz zapobiega tworzeniu się kamieni w nerkach.
Wyeliminowanie z jadłospisu niektórych produktów pozwala obniżyć poziom kwasu moczowego we krwi:

Grupa produktów Produkty
MIĘSO Dozwolone w ograniczonych ilościach: szynka gotowana wieprzowa, mostek wołowy
Niedozwolone: cielęcina, jagnięcina, wołowina, karkówka, rostbef, wieprzowina, drób, podroby, dziczyzna, tłuste wędliny, parówki, kiełbasy, wywary z kości i mięsa, esencjonalne rosoły, galarety mięsne
RYBY Dozwolone w ograniczonych ilościach: flądra, lin, dorsz, mintaj, sandacz, pstrąg
Niedozwolone: karp, łosoś, makrela, sardynka, sola, szczupak, szproty wędzone, śledź, galarety rybne
PRODUKTY ZBOŻOWE Dozwolone: pieczywo razowe, pełnoziarniste, ryż, kasze, makarony pełnoziarniste, pieczywo chrupkie
Dozwolone w ograniczonych ilościach: pieczywo jasne, makarony
PRODUKTY MLECZNE Dozwolone: sery białe chude, mleko 1,5-2%tł., ,jogurty, kefiry, maślanki, mleko acydofilne
Niedozwolone: sery białe tłuste, sery podpuszczkowe, sery pleśniowe, sery topione, mleko 3,2%tł.
WARZYWA Dozwolone: wszystkie (z wyjątkiem opisanych jako niedozwolone)
Dozwolone w ograniczonych ilościach: warzywa kapustne
Niedozwolone: brokuły, brukselka, groszek zielony, kalafior, kukurydza, papryka, por, szpinak, szczaw, warzywa strączkowe, fasolka szparagowa
OWOCE Dozwolone: wszystkie (z wyjątkiem opisanych jako niedozwolone)
Dozwolone w ograniczonych ilościach: banan, melon
Niedozwolone: rabarbar
NAPOJE Dozwolone: wody mineralne, herbaty owocowe, soki owocowe
Dozwolone w ograniczonych ilościach: słabe napary herbaty lub kawy
Niedozwolone: alkohol, kawa naturalna, herbata czarna, kakao
SŁODYCZE Dozwolone w ograniczonych ilościach: biszkopt, ciasto drożdżowe, sernik z chudego sera, dżemy niskosłodzone
Niedozwolone: czekolada, ciastka, ciasta z kremami, cukierki itd., dżemy, marmolady, miód
TŁUSZCZE Dozwolone: oleje roślinne
Dozwolone w ograniczonych ilościach: masło, śmietana
Niedozwolone: tłuszcze zwierzęce (oprócz masła)
Źródło; " Dietetyka - żywienie zdrowego i chorego człowieka, Ciborowska H., Rudnicka A.
"Dna moczanowa - porady lekarzy i dietetyków", Pachołka L., Jarosz M.
nothingman - 2013-06-28
Wysoce nieprofesjonalny artykuł. Fasola ,groch, soczewica - to produkty wysoko-purynowe.
Kamson - 2012-08-31
Również mam 15 lat. Około 2 lata temu włożenie nogi w gips pomogło i po ok. tygodniu nic już nie czułem a ból miałem jakieś 2 miesiące. To było w wakacje a teraz wiadomo, kończą się a od około tygodnia ból wrócił i nasila się z dnia na dzień nie jest jeszcze taki silny jak poprzednio ale trudno jest chodzić w butach, biegać lub co dopiero kopnąć piłkę. Raczej ponownie będę musiał zwrócić się do lekarza jeżeli to nie minie...(Duży palec u prawej nogi.) W sumie to ból nigdy nie ustał, cztery miesiące temu na w-fie go sobie rozwaliłem ale to już inna historia. Zawsze jakiś lekki ból mi towarzyszył a ostatnio wraca ten większy.
Kasia - 2012-07-30
Mam 15 lat i po paru latach skreceń kolan , gipsów, bólu , badań i ortopedów ( ogromne koszta) na podstawie poziomu kwasu moczowego 7.0 we krwi zdiagnozowano u mnie dnę. To bylo pare dni temu, wczoraj zaczelam przyjmowac leki, dzisiaj dieta. Mam troche za duzo ciala, wiec z tego co widze, schudne. Jak widac, ta choroba nie dotyka tylko ludzi starych, czasem mlodych i w dobrym zdrowiu.Moje marzenia o ratownictwie chyba sie nie spelnia,ech...
Pozdrawiam chorych. Musimy byc silni i wytrali.
Wczoraj mialam 3 ataki po 2 godziny :/
xyz - 2012-05-13
Mam złamanego II palca u stopy i właśnie w nocy łapie mnie ogromny ból stopy. Jest nie do zniesienia, najchętniej w tym momencie odcięłabym sobie nogę. Co mogę zrobić? Muszę ponownie udać się do lekarza i poinformować go o bólu? Niejednokrotnie miałam złamaną nogę, ale jeszcze nigdy nie przytrafiło i się coś takiego. Dodam, że noga jest zawiązana bandażem elastycznym, bo tak zalecił lekarz. Gdy chodzę opieram się lewym brzegiem chorej stopy, czy to ma tak duży wpływ, aby powodować tak duży ból i to właśnie w nocy?
PS, bandaża nie zdejmuję na noc, bo noga ma być 'usztywniona' cały czas. Prosze o szybką odpowiedź, leki przeciwbólowe zażywam w ilościach grubo ponadprzeciętnych, a i tak średnio pomagają (nawet ketonal).
maper - 2012-03-29
Pisząc taki artykuł autor powinien zweryfikować swoją wiedzę na dany temat.
aszka - 2010-05-25
"Nie powinno się stosować kwasu acetylosalicylowego (aspiryny), który w małych dawkach powoduje zatrzymywanie moczanów w ustroju, a w dużych dawkach nasila urykozurię"! (źródło: Zimmermann-Górska I.: Choroby reumatyczne. Wyd. IV. Warszawa, PZWL, 2004)
Ból stawów może mieć wiele różnych przyczyn. Jednak w przypadku takich chorób jak dna moczanowa, jest to skutek...
3 naturalne sposoby na dnę moczanową
Ból stawów może mieć wiele różnych przyczyn. Jednak...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt