Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Mężczyzny > Jakie są objawy przerostu prostaty?

Jakie są objawy przerostu prostaty?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prostata (zwana także sterczem) to męski gruczoł zlokalizowany pod pęcherzem i otaczający cewkę moczową. Jego zadaniem jest produkcja płynu nasiennego, który odżywia plemniki. Problem zaczyna się, gdy dochodzi do przerostu prostaty. Jakie są tego objawy, kto znajduje się w grupie ryzyka oraz co robić, gdy podejrzewamy, że do tego doszło dowiesz się z dalszej części artykułu.
1
Jakie są objawy przerostu prostaty?

Najczęściej przerośnięta prostata to trudności z rozpoczęciem oddawania moczu i uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza. Pacjenci skarżą się, że muszą bardzo często chodzić do toalety, w tym kilkakrotnie w nocy (tzw. nykturia), a samo oddawanie moczu wymaga wysiłku i odbywa się kroplami lub przerywanym strumieniem.

Trudności z pełnym opróżnieniem pęcherza mogą prowadzić do nawracających zakażeń dróg moczowych. W moczu może się też pojawiać krew, bo przerost prostaty prowadzi do pękania drobnych naczynek.
2
Kto znajduje się w grupie ryzyka?

Powiększony stercz to problem ponad połowy mężczyzn po 60. r.ż., a aż ośmiu na dziesięciu panów po 80. r.ż. Ryzyko nasilenia objawów zwiększają też niektóre leki przeciwdepresyjne, moczopędne i przeciwbólowe oraz preparaty dostępne bez recepty, jak przeciwalergiczna difenhydramina, pseudoefedryna czy oksymetazolin.

Niesterydowe leki przeciwzapalne (pochodne aspiryny) mogą obniżać ryzyko przerostu stercza. Jeśli jednak już on jest powiększony – zwykle nasilają trudności z oddawaniem moczu.
Domowe sposoby na prostatę
Jak używać tamponów bez aplikatora?
Jak rozpoznać uzależnienie od kokainy?
Jak przestać ziewać?
3
O czym panowie powinni pamiętać?

Przewlekły rozrost stercza bywa przyczyną kamicy, nawracających zakażeń i uchyłków pęcherza, a nawet pozanerkowej niewydolności nerek. Najpoważniejszym powikłaniem jest nagłe zatrzymanie moczu, wymagające pilnego cewnikowania, aby uniknąć uszkodzenia nerek.

Przerost prostaty nie jest nowotworem i sam w sobie nie podwyższa ryzyka zachorowania na raka tego narządu. Ważne jednak, by nie zaniedbywać okresowych badań. Tylko one pozwalają bowiem na wczesne wykrycie ewentualnych złośliwych zmian prostaty.
4
Kiedy trzeba się wybrać do lekarza?

Prostatę powinno się badać podczas wizyty u lekarza rodzinnego. Jeśli badanie przez odbyt ujawnia jakieś nieprawidłowości, lekarz może zlecić badanie urodynamiczne.

Leczenie zależy od stopnia przerostu prostaty, ale bardziej od nasilenia objawów. Z leków stosuje się tzw. alfa-blokery (rozluźniające mięśnie wokół cewki i pęcherza) – niestety mogą one zmniejszać libido, a przy ich zażywaniu nie powinno się stosować preparatów na potencję.

Skuteczne są ponadto blokery 5-alfa-reduktazy, obniżające poziom DHT (dihydrotestosteronu) w organizmie, ale uwaga! – obniżają poziom PSA, antygenu używanego w badaniach raka prostaty, więc mogą fałszować wyniki takich badań.

Przy nasilonych dolegliwościach stosuje się zabiegi chirurgiczne, głównie małoinwazyjne. Najnowszym jest embollizacja tętnic stercza, wykonywana pod kontrolą rtg.
5
Jak sobie pomóc?

Przy niewielkich dolegliwościach wystarczy regularny wysiłek fizyczny, unikanie wypijania dużych ilości płynów jednorazowo, a także alkoholu, kawy i mocnej herbaty, szczególnie przed snem. ​

Wielu pomagają ziołowe leki, np. wyciągi z palmy sabal, korzeni pokrzywy zwyczajnej, czy beta-sitosterol (dobrym źródłem są pestki dyni). ​​

Jeśli chcemy zapobiegać rakowi prostaty, to dieta powinna być uboga w cholesterol (podroby, jaja), a bogata w cynk.​​
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

mati - 2016-03-08
Co artykuł to straszne głupoty - jajka zawierają dobry cholesterol, który obniza zawartość tego niepożądanego we krwi poza tym jajka, a dokładniej ich zoltko to idealne źródło właśnie cynku :)
 
Z wiekiem, gdy w organizmie mężczyzny zmniejsza się produkcja męskich hormonów, prostata zaczyna się powiększać. To...
Jakie są objawy prostaty u mężczyzn?
Z wiekiem, gdy w organizmie mężczyzny zmniejsza się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt