Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Przepisy Świateczne > Przepisy Bożonarodzeniowe > Karp świąteczny - dowiedz się więcej

Karp świąteczny - dowiedz się więcej

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Większość z nas nie wyobraża sobie Wigilii bez ryby na stole, przy czym tradycyjnie króluje na nim karp. Jakiego karpia kupić, jak poprawić jego smak i jak poznać jego świeżość to jedne z najczęściej zadawanych pytań. Czytając poniższe wskazówki łatwo poradzisz sobie z każdym karpiem.
1
Największy karp na świecie
Karp - informacje ogólne

* Karp jest rybą słodkowodną, żyje zarówno na wolności jak i w stawach hodowlanych.
* Karp jest potrawą postną. Pierwsze hodowle karpi mieściły się na terenach zakonów. Z racji częstych postów zakonników karp stanowił podstawę ich menu. Zwyczaj jedzenia tej ryby z czasem przeniósł się na stół wigilijny stając się symbolem Świąt Bożonarodzeniowych.
* Największy karp świata ważył ponad 38 kg, lecz ten nasz, wigilijny to znacznie mniejsza ryba.
* Karp ma tłuste, lekko słodkawe mięsko, łuskę na skórze i około 100 ości.
2
Likwidowanie nieprzyjemnego zapachu

* Karpie hodowlane, kupowane przed świętami, rzadko czuć mułem ponieważ przechodzą “oczyszczanie” w zbiornikach z bieżącą wodą.
* Karpie złowione (na kartę wędkarską oczywiście) dobrze jest przez 2 dni potrzymać bez jedzenia w bieżącej wodzie, wtedy stracą nieprzyjemny zapach.
* Jeśli kupiony karp ma nieprzyjemny zapach mułu należy go posolić, obłożyć cebulą i włożyć na 2h do lodówki.
Jak kisić buraki na barszcz Wigilijny?
Jak zrobić śledzie wigilijne w śmietanie?
Jak dekorować ciastka na Boże Narodzenie?
Jak oczyścić rybę z łusek?
3
Usuwanie łusek z karpia

Skóra karpia jest zdrowa i smaczna, lecz wcześniej należy ją oczyścić z łusek, których w zależności od gatunku karpia może być od kilku do kilkuset. W tym celu należy karpia włożyć na godzinę do lodówki - wtedy łuski bardzo łatwo schodzą.
4
Wybór wielkości karpia

* Im karp mniejszy ( około 0,8 - 1,0 kg, mniejszych nie wolno odławiać jeśli ich długość nie przekroczy 30 cm !) tym smaczniejszy lecz trzeba jedząc go bardzo uważać na cieniutkie, prawie niewidoczne ości.
* Karpie od 1,20 do 1,8 kg mają duże ości, łatwo je filetować ( karp w galarecie) i łatwo też omijać ości w smażonej rybie - są grube i sztywne.
* Karp powyżej 2 kg jest już bardzo tłustą rybą, jest ciężkostrawny, lecz ma wielu zwolenników.
5
Jedzenie karpia

Aby łatwiej strawić karpia, należy go jeść z chrzanem, który rozbija tłuszcz na mniejsze, łatwe do strawienia cząstki.
6
Kupowanie karpia
Kupowanie karpia

Kupując karpia, należy zwrócić uwagę na czystość wody w jakiej się znajduje, czy nie jest poobijany, czy nie ma plam i uszkodzeń - karp ma być zdrowy i żywotny.
7
Humanitarne traktowanie karpia

* Ze względów humanitarnych dobrze jest zabić karpia natychmiast po zakupie. Niektóre sklepy świadczą takie usługi, inne sprzedają karpie częściowo wypatroszone lub nawet pokrojone w dzwonka. Na takie karpie należy zwracać szczególną uwagę, ponieważ mogą być nieświeże.
8
Świeżość karpia

* Świeżość poznajemy nie tylko po zapachu lecz również po stanie w jakim jest mięso - po naciśnięciu palcem na karpiu nie może powstać wgłębienie.
9
Delikatny, wyrafinowany smak

* Karp ma delikatniejszy smak jeśli po umyciu wytrzemy go w papierowy ręcznik i skropimy cytryną.
 3.9/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Prosport - 2010-12-24

do 7iab:

Czy zastanawiałaś się w ogóle nad tym co jesz na co dzień? Myślisz, że z czego jest szynka czy kiełbasa? A żeberka? Każde zwierze idąc na rzeź cierpi. Zwierzęta wyczuwają, że mają zostać zabite. Ile razy grzeczne normalnie krowy wyrwały się właścicielom przed wprowadzeniem do uboju i uciekły. A czy wiesz, że koniom lecą łzy bezpośrednio przed ubojem? A teraz pomyśl o ile taka krowa czy zwłaszcza koń są mądrzejsze i bardziej rozumne od karpia! Inna sytuacja dotyczy jaj, pomimo, że kur nikt nie zabija to chyba wiesz, że przez kilka lat trzymane są w ciasnych maleńkich klatkach i doświetlane, aby wydawało im się, że dzień trwa całą dobę. Biedne wymęczone kurki! Jednak skoro jesteś taka "dobra" i dbasz o zwierzęta to z pewnością jesz wyłącznie jajka oznaczone numerem 0 (kury z ekologicznej hodowli, które mają tyle szczęścia, że trawę i słońce zobaczą). A mleko jakie pijesz? Mogę się założyć, że pierwsze lepsze - czyli od krówek całe życie ściśniętych jedna koło drugiej i podłączonych do maszyn, które je cały czas doją. A jeśli jesteś wegetarianką, to co, myślisz, że rośliny nie czują? Czy słyszałaś kiedyś, że należy mówić do kwiatków, aby lepiej rosły? Rośliny bardziej kochane rosną znacznie bujniejsze i większe, niż te zapomniane w kącie.

A teraz się zastanów, czy w ogóle jeść. Bo może, aby nikogo nie skrzywdzić będziesz się odżywiać tylko wodą i promieniami słonecznymi.

Wiedz, że człowiek jeść musi a poza tym jest mięsożerny. Tak nas natura zbudowała. Więc nie rozpaczaj nad losem karpia, bo niejeden karp ma lepiej niż niektórzy ludzie - poniżani, biedni, niekochani, z którymi się nikt nie liczy. Radziłbym ci zainteresować się ludźmi bardziej. Jeśli masz problem z karpiem - to go nie jedz, ale nie broń jeść go innym. A jeśli jego nie chcesz jeść, to tak jak napisałem - nie jedz niczego, bo wszystkie zwierzęta i rośliny cierpią podczas zabijania.

7iab - 2010-12-24
Pomyślcie,ile ta ryba się nacierpi zanim w okrutny sposób przez straci życie. Noszenie w workach foliowych,wyskakują z kadzi i całym ciałem upadają na podłogę, w zbiornikach woda jest nienapowietrzana one duszą się. W wyniku ogromnego stresu wydzielają adrenalinę, która powoduje w jej mięsie bardzo. niedobry smak.Wczujcie się w położenie tych ryb,a potem z wyrzutami sumienia je spożywajcie w te święta Wiwa
ryba - 2009-10-13
ładna ryba
hello xD - 2009-04-21
o jacie ale duże te karpie pozdro dal tych co je złowili :P xD
 
Wiele osób ma swoje własne pomysły na to jak najskuteczniej złowić karpia. Poniżej przedstawiam jeden z...
Jak złowić karpia?
Wiele osób ma swoje własne pomysły na to jak najskuteczniej złowić karpia. Poniżej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt