Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Pielęgnacja Skóry > Trądzik > 3 najczęstsze przyczyny trądziku

3 najczęstsze przyczyny trądziku

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 2.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Co wywołuje trądzik? Wszyscy znamy ludzi, którzy nie dbają o swoją skórę, ale praktycznie nie wiedzą, co to pryszcz. Inni mogą starannie pielęgnować cerę i mimo to ciągle borykają się z wypryskami. Dlaczego jedni są podatni na trądzik a drudzy nie? Istnieją trzy główne czynniki, które mają wpływ na rozwój trądziku i nie mają one nic wspólnego z dbałością o skórę. Skutkiem wystąpienia tych trzech czynników jest trądzik. Wszystkie trzy elementy muszą zaistnieć, aby wystąpiły trądzikowe wypryski.
1
Nadmierna aktywność gruczołów łojowych

Gruczoły łojowe produkują sebum, czy też łój, potrzebne, aby natłuścić powierzchnię skóry. Gruczoły łojowe osób podatnych na występowanie trądziku produkują więcej sebum niż potrzeba. Nadmiar łoju gromadzi się w porach blokując kanał łojowy i zatykając tym samym mieszek włosowy.

Jak podaje Instytut Dermatologiczny, sebum osób cierpiących na trądzik ma nieco inny skład. Ma wyższy poziom estrów skwalenu i estrów woskowych, a zawiera mniej wolnych kwasów tłuszczowych i kwasu linolowego. Taki skład oznacza korzystne środowisko dla rozwoju bakterii powodujących trądzik.
2
Nieprawidłowe złuszczanie się komórek naskórka

Naskórek cały czas się złuszcza usuwając w ten sposób martwe komórki, które odpadają od warstwy rogowej naskórka i zostają zastąpione nowymi. W przypadku skóry podatnej na występowanie trądziku proces ten jest zachwiany – powstaje cztery do pięciu razy więcej komórek naskórka niż w przypadku normalnej skóry.

Cierpiący na trądzik mają też w skórze mniej keratynosomów. Keratynosomy znajdują się w komórkach warstwy rogowej naskórka. Są odpowiedzialne za uwalnianie enzymów trawiących substancję, która sprawia, że komórki trzymają się razem. Mówiąc najprościej, skóra podatna na trądzik produkuje więcej martwych komórek naskórka niż normalna, a te nie złuszczają się prawidłowo. Zamiast tego, komórki naskórka zostają wciągnięte do środka mieszka włosowego i tworzą zaskórnik.
3
Namnażanie się bakterii

Propionibacteria acnes (P. acnes) to bakteria stale obecna na skórze u większości ludzi. Tam, gdzie rozwinął się trądzik, populacja tej bakterii wymknęła się spod kontroli. Zatyczka w porze powstała z martwych komórek i sebum stwarza beztlenowe środowisko. Bakteria Propionibacteria acnes świetnie czuje się w takich warunkach i jej populacja rośnie.

Propionibacteria acnes trawi sebum uwięzione wewnątrz pora, produkując odpad w postaci kwasu tłuszczowego. Substancja ta podrażnia wnętrze pora, co powoduje zaczerwienienie i stan zapalny. Warto zwrócić uwagę, że mycie nie jest w stanie usunąć P. acnes. Obecność tej bakterii nie ma żadnego związku z brakiem higieny.
 2.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Trądzik to zmora głównie nastolatek, ale także w dużo późniejszym wieku niejednokrotnie zdarza się, że padamy jego...
Jak leczyć trądzik domowymi sposobami?
Trądzik to zmora głównie nastolatek, ale także w dużo...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt