Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Bóle Pleców > Jakie są podstawowe objawy przepukliny kręgosłupa?

Jakie są podstawowe objawy przepukliny kręgosłupa?

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 2.6/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
W dzisiejszych czasach wiele osób cierpi z powodu przepukliny kręgosłupa. Jest to niezwykle bolesna i upośledzająca zdolność ruchu dolegliwość. Ludzki kręgosłup jest skomplikowanym systemem wielu różnych elementów anatomicznych (kości, mięśni i wiązadeł). Uraz lub zaburzenie pracy któregokolwiek z nich może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Z tego też powodu warto dowiedzieć się jak najwięcej o tej uciążliwej chorobie i nauczyć się rozpoznawać jej objawy.
1
Co to jest przepuklina kręgosłupa
Czym jest ta dolegliwość?

Czym właściwie są dyski w kręgosłupie, które przynoszą nam tyle bólu i dyskomfortu? W celu zrozumienia tego problemu musimy wyobrazić sobie tkankę, wypełniającą przestrzenie między kośćmi w kręgosłupie. Posiada ona galeretowatą konsystencję oraz twardą, zewnętrzną powłokę. Tkanka ta pełni rolę swoistego amortyzatora i dostosowuje się do naszych ruchów.

To właśnie ona tworzy tzw. krążki międzykręgowe, których urazy prowadzą do przepukliny. Czasami dochodzi bowiem do ich rozdarcia i wypłynięcia tzw. jądra miażdżystego.

Galeretowata substancja naciska następnie na rdzeń kręgowy lub nerwy, powodując dotkliwy ból. Kręgosłup na tym odcinku traci również zdolność do amortyzacji wstrząsów.
2
Wypadnięcie dysku przyczyny
Dlaczego dochodzi do wypadnięcia dysku?

Dolegliwość ta jest charakterystyczna dla osób starszych. Wraz ze starzeniem się organizmu kręgosłup traci swoją elastyczność i staje się bardziej sztywny. Dyski stają się coraz mniej nawilżone, co prowadzi do ich powolnej degeneracji.
Za dolegliwość może też odpowiadać zbytnie przeciążanie kręgosłupa, wady postawy lub wady genetyczne.

Jeśli zaczniesz nagle odczuwać przenikliwy ból w tamtym rejonie ciała (zwłaszcza odcinku lędźwiowym) powinieneś sprawdzić, czy przypadkiem nie doszło do wypadnięcia dysku.
3
Czy mam przepuklinę kręgosłupa
Objawy choroby

Najistotniejszym objawem tej dolegliwości jest ból, który podpowie ci, na jakim odcinku kręgosłupa doszło do urazu. Jeśli odczuwasz ból (lub mrowienie) w nogach, które często omdlewają lub wydają się nienaturalnie ciężkie, to prawdopodobnie cierpisz na przepuklinę w odcinku lędźwiowym. Jeśli natomiast odczuwasz dyskomfort na środku pleców, to masz do czynienia z urazem odcinka grzbietowego. Napięcie i bóle szyi lub ramion to natomiast częste objawy przepukliny odcinka szyjnego.

Objawy przepukliny odcinka szyjnego: bóle szyi, sztywność karku, niezdolność do obrócenia głowy w obie strony, skurcze szyi, które dochodzą również do ramion i rąk. Często pojawiają się nudności i omdlenia. Choroba ta wpływa również na ramiona i ręce oraz znacząco utrudnia sen. Może ona prowadzić nawet do nagłych ataków słabości przy podnoszeniu ciężarów - nagle upuszczasz niesione rzeczy. Jest to wyjątkowo uciążliwa i niekiedy obezwładniająca dolegliwość.

Objawy przepukliny odcinka lędźwiowego: W tym przypadku ból pojawia się zwykle w dolnej części pleców. Chory odczuwa zwykle dziwne pieczenie lub intensywne ciepło, które sprawia, że ​​musi utrzymać on wyprostowaną, bardzo sztywną postawę. Sztywności mięśni często towarzyszą skurcze, które promieniują czasami nawet nóg. Pojawia się również dotkliwy, paraliżujący ból korzonków nerwowych, fachowo nazywany rwą kulszową. Istnieje wielu pacjentów, którzy wspominali o bólu, mrowieniu lub uczuciu słabości w nogach, a nawet o problemach z utrzymaniem moczu.

Jest to możliwe, chociaż zdarza się w bardzo skrajnych przypadkach. Jeśli zaobserwujesz podobne objawy, powinieneś natychmiast skontaktować się z lekarzem.

Lekarze często wspominają o promieniującym bólu. Co właściwie oznacza to określenie? Jest to ból, który odczuwamy w jakiejś części ciała, mimo że uraz znajduje się w zupełnie innym miejscu. Dobrym przekładem jest przepuklina w plecach, która powoduje ból w nogach. Bardzo często spotykanym objawem są bóle i pieczenie pośladków, które promieniują w dół, na wewnętrzne części nóg. Jeśli pojawią się u ciebie podobne objawy, może oznaczać to , że cierpisz na tzw. radikulopatię. Konieczna w takim przypadku będzie specjalistyczna diagnoza lekarza.
4
Ból kręgosłupa konsultacja z lekarzem
Kiedy należy udać się do lekarza?

Uciążliwy ból towarzyszący przepuklinie kręgosłupa najczęściej uniemożliwia prowadzenie normalnego życia. Chory nie jest w stanie normalnie chodzić, pracować oraz podnosić ciężarów. Będzie cierpiał również na problemy ze snem. Uciążliwe będzie dla niego nawet siedzenie na krześle.

Jeśli podobne objawy będą utrzymywać się przez około dwa tygodnie, koniecznie trzeba udać się do lekarza. Przeprowadzi on odpowiednie badania w celu zdiagnozowania naszej dolegliwości.

Na pogotowie musimy udać się natychmiast, gdy pojawią się problemy z utrzymaniem moczu lub zaburzenia pracy zwieraczy. W takim przypadku przepuklina upośledza podstawowe funkcje organizmu i może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Wypadnięcie dysku jest schorzeniem, które zazwyczaj wymaga zabiegu operacyjnego. Możliwe jest jednak jego pełne wyleczenie i powrót do normalnego życia. Teraz wiesz już, na jakie objawy zwracać szczególną uwagę. Nie wahaj się poprosić o pomoc lekarza za każdym razem, gdy zaobserwujesz jakieś niepokojące objawy. Nie warto przecież niepotrzebnie ryzykować własnym zdrowiem.
 2.6/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Me_Imie - 2016-04-19
Bajki opisujecie, pójść do lekarza po diagnozę i szybkie leczenie. chyba w wyobraźni autora, ja mam 2 przepukliny i będąc na konsultacjach prywatnych bo na kasę to pół roku trzeba czekać i tak żaden neurochirurg nie wskazał dokładnie co mogę a czego nie. pod jakim kątem mam szukać rehabilitację i czy zaleca operację. Szkoda słów bo to jedna wielka kpina ta nasz służba zdrowia.
Fizjoterapeuta - 2016-04-18
Chyba nie do końca wiecie o czym piszecie Państwo. Trzeba się dokształcić z objawów i przyczyn. Artykuł jest nie dokładny.
xul - 2016-04-18
Byłem na pogotowiu z przepukliną dyskową, a właściwie to mnie pogotowie przywiozło (każdy ruch powodował potworny ból, a niektórych czynności nawet nie byłem w stanie wykonać, organizm sam blokował), a na pogotowiu zrobiono mi EKG, podano przeciwbólowe i odesłano do domu, pomimo, że dalej w zasadzie się nie poruszałem. A na wizytę u lekarza, to się z miesiąc czeka, nie wspominając o rehabilitacji, ale zawsze można płacić składki na NFZ, a leczyć się prywatnie.
rozgoryczona - 2016-04-18
No i co z tego,że badania wykazały , u mego męża, przepukliny(kilka) kręgosłupa lędźwiowego, mamy skierowanie do neurochirurga na dalsze leczenie, zarejestrowałam go - na kwiecień 2017r- i to jest jakoby i tak szybko, nie stać nas na leczenie w prywatnym gabinecie więc do przyszłego roku tabletki przeciwbólowe i kule- dobre rady wyglądają tylko j.w. , rzeczywistość jest całkiem inna.
stara - 2016-04-18
Najlepiej mieć dobre ubezpieczenie. Co w polskich realiach jest raczej awykonalne;-P
Żyjemy w kraju, w którym liczysz się dopóki jesteś zdrowy. Potem spece od NfZ wyrzycą Cię na śmietnik ludzkich odpadków. WELCOME TO POLAND!
 
Bóle pleców to częsta dolegliwość. Może ona występować zarówno u młodych ludzi jak i u starszych osób. W dobie rozwoju...
Jak przeciwdziałać bólom pleców?
Bóle pleców to częsta dolegliwość. Może ona występować...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt