Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Rozpoczynanie Nauki > Jak uczyć dziecko czytać?

Jak uczyć dziecko czytać?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Uczenie dziecka czytać to jedno z najbardziej satysfakcjonujących doświadczeń w życiu każdego rodzica. Wielu rodziców zastanawia się, w jaki sposób nauczyć dziecko czytać i co jest do tego potrzebne. W istocie jedyne czego potrzebujesz to odrobina cierpliwości i czasu. Jeśli jesteś w stanie poświęcić go dziecku, już wkrótce zauważysz jak otwiera się przed nim nowy świat symboli i znaków, które zaczną w jego umyśle tworzyć słowa, nabierać znaczenia i kształtować jego wyobraźnię.
1
Codziennie czytaj swojemu dziecku książkę. Nic nie zastąpi efektu, jaki przyniesie oswojenie się dziecka z brzmieniem poszczególnych słów. Jeśli dziecko zobaczy, że czytanie jest dla ciebie istotne, wówczas chętniej samo zechce się go nauczyć.
2
Upewnij się, że dziecko jest gotowe na naukę czytania. Procesu tego nie można pośpieszać. Jeśli zbyt wcześnie zaczniesz lekcje, nie osiągniesz nic prócz zdenerwowania siebie i dziecka. Jeśli dziecko nie wykazuje zainteresowania nauką liter, poczekaj miesiąc i spróbuj ponownie.
3
Naukę czytania rozpocznij od samogłosek. Ich brzmienie dziecko zna już z okresu niemowlęcego.
4
Naucz dziecko brzmienia każdej litery. Możesz robić to w żartobliwy sposób, np. mówiąc „k-k-k-k-kot” gdy tylko zobaczycie kota.
5
Koncentruj się tylko na jednej literze naraz. Zamiast wtłaczać dziecku do głowy od razu 26 nowych liter, skup jego uwagę na jednej dziennie lub tygodniowo. Pozwoli to dziecku nauczyć się danej litery i poczuć dumę z osiąganych przez siebie postępów.
Jak napisać podanie?
Jak zrobić rysunek
Jak powiedzieć komuś, że śmierdzi?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
6
Gdy uczysz dziecka określonej litery, uwzględnij wrażenia wzrokowe, dźwiękowe i dotykowe. Niektóre dzieci uczą się szybciej widząc lub słysząc litery, inne dotykając ich (możesz kupić plastikowe literki, które znacznie ułatwią naukę). Zachęć dziecko do napisania danej litery, a następnie narysuj coś, co zaczyna się na tą literę, np. psa przy literce P. Spróbuj wymyślić piosenkę o danej literce. Poczytaj dziecku historyjkę, w której często powtarza się dana litera. Ucząc dziecko alfabetu staraj się być kreatywny!
7
Czytanie rozpoczynaj od słów krótkich, najlepiej o układzie spółgłoska-samogłoska-spółgłoska, np. kot, dom. Przygotuj fiszki lub kup książeczki do nauki czytania. Pozwól dziecku wypowiedzieć na głos każdą napisaną literę, a następnie połączyć je wszystkie w słowo. Dziecko czuje się podekscytowane, kiedy może samodzielnie rozszyfrowywać słowa.
8
Codziennie ćwiczcie czytanie. Dziecko potrzebuje dużo praktyki, więc kup lub pożycz od znajomych różne książki do nauki czytania. Minie dużo czasu nim dziecko przejdzie od literowania słów do ich płynnego czytania, ale wszystko jest tylko kwestią ćwiczeń.
9
Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Jeśli nauka będzie dla dziecka dobrą zabawą, będzie czytać chętniej i więcej.
10
Ćwiczcie nawet gdy jedziecie razem samochodem. Poproś dziecko, żeby wymieniło wszystkie znane mu słowa, zaczynające się na każdą literę alfabetu. Zamieńcie się rolami. Niech dziecko wybierze literę, a ty podawaj przykłady. W ten sposób dziecko będzie mogło się nauczyć nowych słów od ciebie.
11
Jeśli twoje dziecko niechętnie podchodzi do nauki czytania, nie zakładaj, że robisz coś źle. Twoje dziecko może być jeszcze za młode na naukę. Kiedy trochę dorośnie, cały proces będzie znacznie łatwiejszy.
Przeczytaj teraz: Przebrania na Dzień Wiosny
 3.2/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

kacper - 2010-09-17
przy nauce literek swietnie sprawdzaja sie gotowe ukladanki np. LITERKOWE ZOO
 
Proste i szybkie ćwiczenia poprawiają kondycję sportowców. U dzieci, ćwiczenia te mogą pomóc rozwijać dobrą formę,...
Jak zaplanować sprawnościowe ćwiczenia dla dzieci?
Proste i szybkie ćwiczenia poprawiają kondycję sportowców...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt