Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Schizofrenia > Jakie są objawy schizofrenii

Jakie są objawy schizofrenii

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Schizofrenia zmienia sposób, w jaki myślisz, czujesz i zachowujesz się. Jej objawy są tak różne jak ludzie, którzy na nią chorują. Symptomy mogą się pojawiać i znikać. Żaden chory nie będzie miał ich wszystkich w jednym czasie. Ogólnie rzecz biorąc można wyróżnić trzy rodzaje objawów schizofrenii: pozytywne (rzeczy, które zaczynają się dziać), negatywne (rzeczy, które przestają się dziać) oraz kognitywne (związane z przetwarzaniem informacji). Zazwyczaj ujawniają się pomiędzy 16. a 30. rokiem życia. U mężczyzn często dochodzi do zachorowania wcześniej niż u kobiet. Kiedy choroba jest w pełni rozwinięta, a jej objawy są silne, osoba cierpiąca na schizofrenię nie potrafi odróżnić, co jest rzeczywistością, a co nie. Jeśli wydaje ci się, że ty lub ktoś, kogo znasz zdradza objawy schizofrenii, porozmawiaj o tym z lekarzem lub terapeutą.
1
schozofrenia objawy
Objawy pozytywne
Zmiany, które zauważasz są “dodatkami” do normalnego zachowania. Osoba chora zaczyna robić rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiła, ani o których nigdy wcześniej nie myślała.

Halucynacje
Osoby chore mogą słyszeć, widzieć, wyczuwać węchem oraz odczuwać to, czego inni nie doświadczają zmysłami. Najczęściej będą to głosy w ich głowach. Głosy te mogą mówić im, co mają robić, ostrzegać ich przed niebezpieczeństwem, albo mówić im nieprzyjemne rzeczy. Głosy te mogą też rozmawiać pomiędzy sobą.

Urojenia
To przeświadczenia, które mogą większości ludzi wydawać się dziwne i łatwo udowodnić ich nieprawdziwość. Chora osoba może na przykład wierzyć, że ktoś próbuje kontrolować jej umysł za pośrednictwem telewizji albo, że FBI właśnie się zbliża, żeby ją złapać. Może też myśleć, że jest kimś innym, na przykład znanym aktorem albo prezydentem, lub że posiada supermoce.
2
objawy choroby
Chaotyczne myśli i mowa
Chorzy na schizofrenię mogą mieć duże problemy z uporządkowaniem własnych myśli. Możliwe, że nie są też w stanie nadążyć za tobą, kiedy do nich mówisz. Zamiast tego może się wydawać, że błądzą gdzieś myślami lub są rozkojarzeni. Kiedy mówią, słowa, które wypowiadają są wymieszane i nie mają sensu. Osoby chore na schizofrenię mogą mieć również problemy z koncentracją. Na przykład mogą gubić sens oglądanego program telewizyjnego.

Inne ruchy
Zachowanie chorych na schizofrenię może wydawać się zmienne. Czasem potrafią w kółko powtarzać ten sam ruch, ale innym razem mogą całymi godzinami wcale się nie ruszać. To tak zwana katatonia. Wbrew powszechnej opinii osoby cierpiące na tę chorobę przeważnie nie są agresywne.

Objawy negatywne
Zauważysz zmianę, ponieważ osoba chora traci zainteresowanie pewnymi rzeczami i przestaje je robić. Te objawy mogą być trudne do wyłapania, zwłaszcza w przypadku nastolatków, ponieważ w tej grupie wiekowej huśtawka emocjonalna jest na porządku dziennym.
3
chorzy na schizofrenię
Zobojętnienie
Osoba cierpiąca na schizofrenię może sprawiać wrażenie, jakby miała paskudną chandrę. Może ona być milcząca lub nie okazywać żadnych uczuć. Kiedy mówi, jej głos może brzmieć płasko, jakby był pozbawiony wszelkich emocji.

Wycofanie
Chory na schizofrenię może przestać robić z tobą jakiekolwiek plany na przyszłość lub też stać się odludkiem. Rozmowa z taką osobą może przypominać wyrywanie zęba: jeśli chcesz dostać odpowiedź, musisz ją z niej wyszarpać siłą.

Zmaganie się z codziennością
Chory może przestać się myć i dbać o siebie. Osoby cierpiące na tę chorobę mogą mieć kłopoty z realizacją zaplanowanych zadań lub kończeniem tego, co zaczęły. Czasem nawet nie są w stanie niczego zacząć.
Przeczytaj teraz: Schizofrenia - fakty i mity
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Nemo - 2016-08-16
Cytat: Chora osoba może na przykład wierzyć, że ktoś próbuje kontrolować jej umysł za pośrednictwem telewizji...

Cóż... Wygląda na to, że mam schizofrenię :)
 
Jest najcięższą, najczęściej spotykaną i najbardziej tajemniczą chorobą psychiczną. Dotyka około 1% populacji,...
Jak rozpoznać schizofrenię?
Jest najcięższą, najczęściej spotykaną i najbardziej tajemniczą chorobą psychiczną...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt