Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować storczyki?

Jak hodować storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Złotą zasadą w owocnej hodowli storczyków jest ich przesadzanie w warunkach jak najbardziej podobnych do naturalnych. W naturze większość storczyków to epifity, co oznacza, że rosną one na innych obiektach, przyczepiając się do kory drzew czy nawet kamieni. Najbardziej preferowane odmiany w uprawach to Phalaenopsis oraz Dendrobium. Zabiegi pielęgnacyjne są bardzo proste. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek co robić, aby twój storczyk był wyjątkowo piękny i kwitnął jak najdłużej.
1
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

- Storczyki lubią mocne światło. Nie można ich jednak wystawiać na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych. Wyjątkiem jest Dendrobium, który może rosnąc w warunkach większego nasłonecznienia. Jeżeli więc zdecydujesz się na wystawienie swojego storczyka na parapet lub balkon, zrób to późnym popołudniem, kiedy promieniowanie jest nieco słabsze.

- Nie zapomnij także o utrzymaniu odpowiedniej wilgotności w doniczce i zapewnieniu storczykowi dobrej wentylacji.

- Na przemian zapewniaj roślinie okres suszy i nadmiernego nawodnienia.

- Utrzymuj temperaturę w granicach 10 – 30 ºC.
2
W większości sklepów storczyki pakowane są w tanie plastikowe doniczki z ziemią nasączoną mchem. Sposób ten sprawia, że korzeń nie ma zapewnionego odpowiedniego przepływu powietrza i nie może całkowicie wyschnąć. Dlatego roślina nie oddycha, a gnicie korzeni jest nieuniknione. Korzeń storczyka to bardzo wyspecjalizowany organ mający za zadanie bardzo szybko chłonąć wodę z otoczenia i szybko oddychać. Tak więc używanie takich doniczek jest błędnym rozwiązaniem tym bardziej, że roślina nie wyciąga składników pokarmowych z gleby.
Jak podlewać paprocie?
Jak pielęgnować difenbachię?
Jak podlewać storczyki?
Jak pielęgnować grudnika?
Wskazówki
  • Uważaj na wodę chlorowaną. Jeśli woda w twoim kranie jest chlorowana, nigdy nie podlewaj nią bezpośrednio rośliny. Podlewanie kwiatów wodą z kranu jest możliwe wyłącznie na obszarach, gdzie w kranie mamy wodę źródlaną.
3
Zazwyczaj storczyki w sklepach znajdują się w fazie kwitnienia. Nie próbuj nigdy przesadzać rośliny znajdującej się w tej fazie wzrostu. Gdy roślina przekwitnie, obetnij martwe kwiatostany i dopiero wówczas przesadź roślinę. Na dobry początek przesadź storczyka do pojemnika z glebą zawierającą kilka niezbędnych składników, takich jak kora sosnowa, węgiel drzewny czy nawet styropian. Tych samych materiałów użyj do przykrycia górnej części korzenia.
4
Podczas przesadzania storczyków, postępuj według następujących wskazówek:

Nie używaj sztucznych doniczek. Zdejmij z rośliny tyle mchu, ile jest możliwe. Zdrowe korzenie powinny być białe i twarde.

Odetnij wszystkie opadające części, a także zgniłe i sczerniałe korzenie.

Umieść storczyka w specjalnej doniczce i wypełnij ją mieszanką (jak w kroku 3.). Po zakorzenieniu roślina rozpocznie wzrost.

Pamiętaj o doborze odpowiedniego miejsca dla rośliny. Nie zapomnij również o umieszczeniu doniczki na szerokiej i głębokiej podstawce wypełnionej żwirem dla lepszego odpływu wody.
5
Dbanie o storczyka jest bardzo proste. Latem intensywnie podlewamy go wodą. Żwirowa podstawka zapewni roślinie odpowiednią wilgotność. Nie bój się od czasu do czasu przepłukać rośliny pod bieżącą wodą (może być nawet w zlewie). Dopóki nie pozwolisz na to, by korzeń przysechł, storczyk nie będzie normalnie się rozwijał. Raz na kwartał możesz zastosować sypki nawóz, który znakomicie się do tego nadaje.
6
Jeśli zobaczysz jakieś niepokojące objawy, takie jak: żółknięcie liści, ich pofałdowanie lub brak kwiatów, przenieś roślinę w inne miejsce i zapewnij jej odpowiednie warunki wzrostu. Jeśli zapewnisz jej odpowiednie warunki, w następnym roku odpłaci się pięknymi kwiatami.
Wskazówki
 4.5/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

Jola - 2015-02-19
Mam storczyka od dwoch lat i cieszyłam sie kwiatkami tylko 3 razy a ostatnio bardzo sie zdziwiłam poniewaz na nowych lodygach wyrosły mu liscie. czy to jest normalne ze storczykowi rosną liscie w gornej czesci?
Oleśniccy - 2014-10-15
To nie są moje ulubione kwiaty (jakiś bałwan to pisał pewnie ) ja mam swoje ulubione kwiaty i są nimi Konwalie a nie to gówienko bez zapachu .
storczyk - 2014-10-15
"Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info."
Najprawdopodobniej twoje storczyki zostały zarażone tarcznikam, szkodnikami, które bardzo ciężko zwalczyć. Poszukaj ich na spodniej stronie liścia lub na kwiatach.
anka - 2014-10-15
nie piszcie ze to ulubione kwiatki polaków bo sie z tym nie zgadzam ja i moi znajomi i wiele jeszcze innych nie znosimy storczyków są ohydne i wyglądają jak takie hojraki nie wiadomo co to ani to eleganckie ani ładne fuj :((((((((((((
Zuza - 2014-10-15
Co wy tam wiecie, termin jest dobrze użyty. Jest coś takiego jak Hodowla roślin, wiem co mówie bo to był jeden z cięższych przedmiotów na moich studiach, obejmowało to zarówno uprawę jak i genetykę roślin.
triadabor - 2014-10-15
Temat dotyczy uprawy orchidei a nie storczyka(dla większości to jeden pies).Storczyka to w ziemi torfowej wymieszą razem z kora drzewną da się uprawiać i o dziwo dużo lepiej rośnie
STORCZYK - 2014-10-15
Storczyk jest PASOŻYTEM,dlatego się go hoduje a nie UPRAWIA-
xer - 2014-10-14
Chyba uprawiać? Hoduje to się zwierzęta a nie rośliny.
jolka - 2014-10-14
Mam 8 storczyków w różnych kolorach,kwitną prawie przez cały rok,rekordzista ma 38 kwiatków.Raz na 2 tygodnie wkładam je do wanny i nalewam wody do 3/4 wysokości doniczki.Zraszam je prysznicem z góry.W ten sposób kurz z liści i kwiatów zostaje usunięty.W Wannie stoją ok 50 minut.Potem zostawiam w tej wannie już bez wody na około 3 godzinki,żeby liście i kwiaty obeschły.Nie cackam się w żadną odstaną ,przegotowaną wodę.Są polewane bezpośrednio z prysznica.Są piękne i zdrowe.Nie używam również żadnych odżywek.
markiz de parch - 2014-10-14
To ja nie mam gustu przeciętnego polaka Moim ulubionym jest bratek Może i powierzchowność ma nieujmującą a nawet odpychającą ale jak pachnie jak on pachnie!....a z kwiatem jest tak, że najlepiej, gdy tak jak kochankowie oddziałuje na jeden zmysł tak silnie i w taki sposób, że człowiek szarpany jest w swym wnętrzu jak Reksio szarpał boczek ;))
ttt - 2014-10-14
terminu Hodowla w roślinach używa się w specyficznej okoliczności, kiedy mówi sie tworzeniu nawych odmian. tu poprawne bedzie użycie slowa uprawa
Jacek - 2014-10-14
Analfabeci. Hoduje się pszczoły, ryby, świnie, krowy i inne zwierzęta. A rośliny się uprawia.
Elizza - 2014-10-14
Mam dużo ciekawych storczyków w sprzedaży jeśli będą Państwo zainteresowani to proszę pisać do mnie na maila nyhuusiae@interia.pl.
Posiadam gatunki z rodzaju Vanda,phalaenopsis,cattleya,miltonia,cymbidium,dendrobium,brassia,cambria,oncidia i wiele innych.
Ona - 2014-10-14
Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info.
ls - 2014-10-14
Do autora.
Jak prawidłowo UPRAWIAĆ storczyki, a nie hodować. Hodowla to tworzenie nowych odmian.
Dominik W. - 2014-10-14
Wiem jaki jest ulubiony kwiat prawdziwych mężczyzn - żonkil bo każdy chciał by mieć żon kilka.
jurekessen - 2014-10-14
wlasinie zawsze mi padaly czesto
jacek - 2014-10-06
Od 10 lat mam w domu storczyki.Ostatnio dostałem w prezencie prześliczny kwitnący storczyk o b.wąskich 4 płatkach + jeden szeroki środkowy pod słupkiem.Kolor zielonkawy z żółtym ,gdy przekwita zmienia barwę na brązową,a prześwietlony słońcem robi niespodziankę bo zmienia kolor na czerwonawy.Nie znalazłem nigdzie w katalogach obrazkowych.Mogę przesłać zdjęcia.Proszę o info.czy ktoś ma podobną roślinkę.Liście wyrastają z jakby płaskiej bulwy i są obrócone o90 stopni,długie,wąskie ,lancetowate ,cienkie i wiotkie.
Zuza - 2013-11-25
Czy ktoś miał storczyka z rodz. Paphilodelium, bo mam go od dwóch lat i nie mogę spowodować kwitnienia. Od lat choduję Phalaenopsis i Oncidium i pieknie kwitną jak szalone a sabotek nie chce mimo tego że liście wypuszcza kwiatków nie widać. Wszystkie traktuję jednakowo. Czy ktoś miał kiedyś coś z Paphilodelium ?
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . Bardzo cenne wskazówki. latem proponuje wystawić storczyki na taras, balkon, ale oczywiście nie do ostrego słońca. Kwitnienie murowane.
Roza - 2010-03-12

Proszę dokładnie oglądnąć, najlepiej przez szkło powiększające te lepki kropelki. Jeśli są w środku białe owady to znaczy że storczyka zaatakowały wełnowce. Wełnocne można usunąć wacikiem nasączonym w denaturacie a następnie spłukać wodą. Dobrze jest również spryskać kwiatka jakimś preparatem, np. Provado Plus (nejlepiej jednak iść do sklepu ogrodniczego i poprosić o środek na wełnowce).

Możliwe też, że twojego storczyka zaatakowały czerwce.

Charakterystyka - Roślina jest osłabiona, lepka i pokryta czarnym nalotem. Na liściach i łodygach znajdują się narośla w postaci tarczek, spod których po zdrapaniu wysypuje się biały proszek. Jeśli tak jest to zmywaj je wacikiem nasączonym roztworem wody i spirytusu (pół na pół), lub roztworem wody z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Możesz również iść do sklepu ogrodniczego - tam kupisz specjalne pałeczki do ziemi przeciwko czerwcom.

baska - 2010-03-12
mój storczyk kwitnie na biało,był piekny,zaczęły żółknąć liście,a teraz na pędzie kwiatowym obok kwiatów widzę kropelki przypominające,krople wody,ale jest to lepka,ciągnąca się kropla,gęsta maż...proszę o pomoc.
 
Storczyki to wyjątkowe rośliny, które swoją urodę zawdzięczają pięknym różnobarwnym kwiatom. Są dostępne w wielu...
Jak przesadzać storczyki?
Storczyki to wyjątkowe rośliny, które swoją urodę zawdzięczają pięknym różnobarwnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt