Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować storczyki?

Jak hodować storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (274 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Złotą zasadą w owocnej hodowli storczyków jest ich przesadzanie w warunkach jak najbardziej podobnych do naturalnych. W naturze większość storczyków to epifity, co oznacza, że rosną one na innych obiektach, przyczepiając się do kory drzew czy nawet kamieni. Najbardziej preferowane odmiany w uprawach to Phalaenopsis oraz Dendrobium. Zabiegi pielęgnacyjne są bardzo proste. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek co robić, aby twój storczyk był wyjątkowo piękny i kwitnął jak najdłużej.
1
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

- Storczyki lubią mocne światło. Nie można ich jednak wystawiać na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych. Wyjątkiem jest Dendrobium, który może rosnąc w warunkach większego nasłonecznienia. Jeżeli więc zdecydujesz się na wystawienie swojego storczyka na parapet lub balkon, zrób to późnym popołudniem, kiedy promieniowanie jest nieco słabsze.

- Nie zapomnij także o utrzymaniu odpowiedniej wilgotności w doniczce i zapewnieniu storczykowi dobrej wentylacji.

- Na przemian zapewniaj roślinie okres suszy i nadmiernego nawodnienia.

- Utrzymuj temperaturę w granicach 10 – 30 ºC.
2
W większości sklepów storczyki pakowane są w tanie plastikowe doniczki z ziemią nasączoną mchem. Sposób ten sprawia, że korzeń nie ma zapewnionego odpowiedniego przepływu powietrza i nie może całkowicie wyschnąć. Dlatego roślina nie oddycha, a gnicie korzeni jest nieuniknione. Korzeń storczyka to bardzo wyspecjalizowany organ mający za zadanie bardzo szybko chłonąć wodę z otoczenia i szybko oddychać. Tak więc używanie takich doniczek jest błędnym rozwiązaniem tym bardziej, że roślina nie wyciąga składników pokarmowych z gleby.
Jak rozmnażać storczyki?
Jak pielęgnować jukę?
Jak hodować orchidee?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Wskazówki
  • Uważaj na wodę chlorowaną. Jeśli woda w twoim kranie jest chlorowana, nigdy nie podlewaj nią bezpośrednio rośliny. Podlewanie kwiatów wodą z kranu jest możliwe wyłącznie na obszarach, gdzie w kranie mamy wodę źródlaną.
Przeczytaj teraz: Jak hodować orchidee?
 4.5/5 (274 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

Jola - 2015-02-19
Mam storczyka od dwoch lat i cieszyłam sie kwiatkami tylko 3 razy a ostatnio bardzo sie zdziwiłam poniewaz na nowych lodygach wyrosły mu liscie. czy to jest normalne ze storczykowi rosną liscie w gornej czesci?
Oleśniccy - 2014-10-15
To nie są moje ulubione kwiaty (jakiś bałwan to pisał pewnie ) ja mam swoje ulubione kwiaty i są nimi Konwalie a nie to gówienko bez zapachu .
storczyk - 2014-10-15
"Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info."
Najprawdopodobniej twoje storczyki zostały zarażone tarcznikam, szkodnikami, które bardzo ciężko zwalczyć. Poszukaj ich na spodniej stronie liścia lub na kwiatach.
anka - 2014-10-15
nie piszcie ze to ulubione kwiatki polaków bo sie z tym nie zgadzam ja i moi znajomi i wiele jeszcze innych nie znosimy storczyków są ohydne i wyglądają jak takie hojraki nie wiadomo co to ani to eleganckie ani ładne fuj :((((((((((((
Zuza - 2014-10-15
Co wy tam wiecie, termin jest dobrze użyty. Jest coś takiego jak Hodowla roślin, wiem co mówie bo to był jeden z cięższych przedmiotów na moich studiach, obejmowało to zarówno uprawę jak i genetykę roślin.
triadabor - 2014-10-15
Temat dotyczy uprawy orchidei a nie storczyka(dla większości to jeden pies).Storczyka to w ziemi torfowej wymieszą razem z kora drzewną da się uprawiać i o dziwo dużo lepiej rośnie
STORCZYK - 2014-10-15
Storczyk jest PASOŻYTEM,dlatego się go hoduje a nie UPRAWIA-
xer - 2014-10-14
Chyba uprawiać? Hoduje to się zwierzęta a nie rośliny.
jolka - 2014-10-14
Mam 8 storczyków w różnych kolorach,kwitną prawie przez cały rok,rekordzista ma 38 kwiatków.Raz na 2 tygodnie wkładam je do wanny i nalewam wody do 3/4 wysokości doniczki.Zraszam je prysznicem z góry.W ten sposób kurz z liści i kwiatów zostaje usunięty.W Wannie stoją ok 50 minut.Potem zostawiam w tej wannie już bez wody na około 3 godzinki,żeby liście i kwiaty obeschły.Nie cackam się w żadną odstaną ,przegotowaną wodę.Są polewane bezpośrednio z prysznica.Są piękne i zdrowe.Nie używam również żadnych odżywek.
markiz de parch - 2014-10-14
To ja nie mam gustu przeciętnego polaka Moim ulubionym jest bratek Może i powierzchowność ma nieujmującą a nawet odpychającą ale jak pachnie jak on pachnie!....a z kwiatem jest tak, że najlepiej, gdy tak jak kochankowie oddziałuje na jeden zmysł tak silnie i w taki sposób, że człowiek szarpany jest w swym wnętrzu jak Reksio szarpał boczek ;))
ttt - 2014-10-14
terminu Hodowla w roślinach używa się w specyficznej okoliczności, kiedy mówi sie tworzeniu nawych odmian. tu poprawne bedzie użycie slowa uprawa
Jacek - 2014-10-14
Analfabeci. Hoduje się pszczoły, ryby, świnie, krowy i inne zwierzęta. A rośliny się uprawia.
Elizza - 2014-10-14
Mam dużo ciekawych storczyków w sprzedaży jeśli będą Państwo zainteresowani to proszę pisać do mnie na maila nyhuusiae@interia.pl.
Posiadam gatunki z rodzaju Vanda,phalaenopsis,cattleya,miltonia,cymbidium,dendrobium,brassia,cambria,oncidia i wiele innych.
Ona - 2014-10-14
Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info.
ls - 2014-10-14
Do autora.
Jak prawidłowo UPRAWIAĆ storczyki, a nie hodować. Hodowla to tworzenie nowych odmian.
Storczyki to wyjątkowe rośliny, które swoją urodę zawdzięczają pięknym różnobarwnym kwiatom. Są dostępne w wielu...
Jak przesadzać storczyki?
Storczyki to wyjątkowe rośliny, które swoją urodę zawdzięczają pięknym różnobarwnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Bogumila Sikora
  • Grzegorz Grzasko
  • Grazyna Gorczyca
  • Leszek Panacheda
  • Anna Grzywka
  • Monika Rojek
  • Małgorzata Stankiewicz
  • Ewa Kucińska
pasożyt