Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować storczyki?

Jak hodować storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Złotą zasadą w owocnej hodowli storczyków jest ich przesadzanie w warunkach jak najbardziej podobnych do naturalnych. W naturze większość storczyków to epifity, co oznacza, że rosną one na innych obiektach, przyczepiając się do kory drzew czy nawet kamieni. Najbardziej preferowane odmiany w uprawach to Phalaenopsis oraz Dendrobium. Zabiegi pielęgnacyjne są bardzo proste. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek co robić, aby twój storczyk był wyjątkowo piękny i kwitnął jak najdłużej.
1
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

- Storczyki lubią mocne światło. Nie można ich jednak wystawiać na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych. Wyjątkiem jest Dendrobium, który może rosnąc w warunkach większego nasłonecznienia. Jeżeli więc zdecydujesz się na wystawienie swojego storczyka na parapet lub balkon, zrób to późnym popołudniem, kiedy promieniowanie jest nieco słabsze.

- Nie zapomnij także o utrzymaniu odpowiedniej wilgotności w doniczce i zapewnieniu storczykowi dobrej wentylacji.

- Na przemian zapewniaj roślinie okres suszy i nadmiernego nawodnienia.

- Utrzymuj temperaturę w granicach 10 – 30 ºC.
2
W większości sklepów storczyki pakowane są w tanie plastikowe doniczki z ziemią nasączoną mchem. Sposób ten sprawia, że korzeń nie ma zapewnionego odpowiedniego przepływu powietrza i nie może całkowicie wyschnąć. Dlatego roślina nie oddycha, a gnicie korzeni jest nieuniknione. Korzeń storczyka to bardzo wyspecjalizowany organ mający za zadanie bardzo szybko chłonąć wodę z otoczenia i szybko oddychać. Tak więc używanie takich doniczek jest błędnym rozwiązaniem tym bardziej, że roślina nie wyciąga składników pokarmowych z gleby.
Jak pielęgnować storczyki?
Jak pielęgnować anturium?
Jak przycinać storczyki?
Jak pielęgnować fiołka afrykańskiego?
Wskazówki
  • Uważaj na wodę chlorowaną. Jeśli woda w twoim kranie jest chlorowana, nigdy nie podlewaj nią bezpośrednio rośliny. Podlewanie kwiatów wodą z kranu jest możliwe wyłącznie na obszarach, gdzie w kranie mamy wodę źródlaną.
3
Zazwyczaj storczyki w sklepach znajdują się w fazie kwitnienia. Nie próbuj nigdy przesadzać rośliny znajdującej się w tej fazie wzrostu. Gdy roślina przekwitnie, obetnij martwe kwiatostany i dopiero wówczas przesadź roślinę. Na dobry początek przesadź storczyka do pojemnika z glebą zawierającą kilka niezbędnych składników, takich jak kora sosnowa, węgiel drzewny czy nawet styropian. Tych samych materiałów użyj do przykrycia górnej części korzenia.
4
Podczas przesadzania storczyków, postępuj według następujących wskazówek:

Nie używaj sztucznych doniczek. Zdejmij z rośliny tyle mchu, ile jest możliwe. Zdrowe korzenie powinny być białe i twarde.

Odetnij wszystkie opadające części, a także zgniłe i sczerniałe korzenie.

Umieść storczyka w specjalnej doniczce i wypełnij ją mieszanką (jak w kroku 3.). Po zakorzenieniu roślina rozpocznie wzrost.

Pamiętaj o doborze odpowiedniego miejsca dla rośliny. Nie zapomnij również o umieszczeniu doniczki na szerokiej i głębokiej podstawce wypełnionej żwirem dla lepszego odpływu wody.
5
Dbanie o storczyka jest bardzo proste. Latem intensywnie podlewamy go wodą. Żwirowa podstawka zapewni roślinie odpowiednią wilgotność. Nie bój się od czasu do czasu przepłukać rośliny pod bieżącą wodą (może być nawet w zlewie). Dopóki nie pozwolisz na to, by korzeń przysechł, storczyk nie będzie normalnie się rozwijał. Raz na kwartał możesz zastosować sypki nawóz, który znakomicie się do tego nadaje.
6
Jeśli zobaczysz jakieś niepokojące objawy, takie jak: żółknięcie liści, ich pofałdowanie lub brak kwiatów, przenieś roślinę w inne miejsce i zapewnij jej odpowiednie warunki wzrostu. Jeśli zapewnisz jej odpowiednie warunki, w następnym roku odpłaci się pięknymi kwiatami.
Wskazówki
 4.5/5 (275 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

Jola - 2015-02-19
Mam storczyka od dwoch lat i cieszyłam sie kwiatkami tylko 3 razy a ostatnio bardzo sie zdziwiłam poniewaz na nowych lodygach wyrosły mu liscie. czy to jest normalne ze storczykowi rosną liscie w gornej czesci?
Oleśniccy - 2014-10-15
To nie są moje ulubione kwiaty (jakiś bałwan to pisał pewnie ) ja mam swoje ulubione kwiaty i są nimi Konwalie a nie to gówienko bez zapachu .
storczyk - 2014-10-15
"Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info."
Najprawdopodobniej twoje storczyki zostały zarażone tarcznikam, szkodnikami, które bardzo ciężko zwalczyć. Poszukaj ich na spodniej stronie liścia lub na kwiatach.
anka - 2014-10-15
nie piszcie ze to ulubione kwiatki polaków bo sie z tym nie zgadzam ja i moi znajomi i wiele jeszcze innych nie znosimy storczyków są ohydne i wyglądają jak takie hojraki nie wiadomo co to ani to eleganckie ani ładne fuj :((((((((((((
Zuza - 2014-10-15
Co wy tam wiecie, termin jest dobrze użyty. Jest coś takiego jak Hodowla roślin, wiem co mówie bo to był jeden z cięższych przedmiotów na moich studiach, obejmowało to zarówno uprawę jak i genetykę roślin.
triadabor - 2014-10-15
Temat dotyczy uprawy orchidei a nie storczyka(dla większości to jeden pies).Storczyka to w ziemi torfowej wymieszą razem z kora drzewną da się uprawiać i o dziwo dużo lepiej rośnie
STORCZYK - 2014-10-15
Storczyk jest PASOŻYTEM,dlatego się go hoduje a nie UPRAWIA-
xer - 2014-10-14
Chyba uprawiać? Hoduje to się zwierzęta a nie rośliny.
jolka - 2014-10-14
Mam 8 storczyków w różnych kolorach,kwitną prawie przez cały rok,rekordzista ma 38 kwiatków.Raz na 2 tygodnie wkładam je do wanny i nalewam wody do 3/4 wysokości doniczki.Zraszam je prysznicem z góry.W ten sposób kurz z liści i kwiatów zostaje usunięty.W Wannie stoją ok 50 minut.Potem zostawiam w tej wannie już bez wody na około 3 godzinki,żeby liście i kwiaty obeschły.Nie cackam się w żadną odstaną ,przegotowaną wodę.Są polewane bezpośrednio z prysznica.Są piękne i zdrowe.Nie używam również żadnych odżywek.
markiz de parch - 2014-10-14
To ja nie mam gustu przeciętnego polaka Moim ulubionym jest bratek Może i powierzchowność ma nieujmującą a nawet odpychającą ale jak pachnie jak on pachnie!....a z kwiatem jest tak, że najlepiej, gdy tak jak kochankowie oddziałuje na jeden zmysł tak silnie i w taki sposób, że człowiek szarpany jest w swym wnętrzu jak Reksio szarpał boczek ;))
ttt - 2014-10-14
terminu Hodowla w roślinach używa się w specyficznej okoliczności, kiedy mówi sie tworzeniu nawych odmian. tu poprawne bedzie użycie slowa uprawa
Jacek - 2014-10-14
Analfabeci. Hoduje się pszczoły, ryby, świnie, krowy i inne zwierzęta. A rośliny się uprawia.
Elizza - 2014-10-14
Mam dużo ciekawych storczyków w sprzedaży jeśli będą Państwo zainteresowani to proszę pisać do mnie na maila nyhuusiae@interia.pl.
Posiadam gatunki z rodzaju Vanda,phalaenopsis,cattleya,miltonia,cymbidium,dendrobium,brassia,cambria,oncidia i wiele innych.
Ona - 2014-10-14
Uprawiam storczyki pięknie rosły i kwitły a od jakiegoś czasu mają lepkie liście do tego stopnia że ciągle brudzą i okno i parapet . Nie wiem co robić przestaje je lubić . Może ktoś ma na to sposób proszę o info.
ls - 2014-10-14
Do autora.
Jak prawidłowo UPRAWIAĆ storczyki, a nie hodować. Hodowla to tworzenie nowych odmian.
Dominik W. - 2014-10-14
Wiem jaki jest ulubiony kwiat prawdziwych mężczyzn - żonkil bo każdy chciał by mieć żon kilka.
jurekessen - 2014-10-14
wlasinie zawsze mi padaly czesto
jacek - 2014-10-06
Od 10 lat mam w domu storczyki.Ostatnio dostałem w prezencie prześliczny kwitnący storczyk o b.wąskich 4 płatkach + jeden szeroki środkowy pod słupkiem.Kolor zielonkawy z żółtym ,gdy przekwita zmienia barwę na brązową,a prześwietlony słońcem robi niespodziankę bo zmienia kolor na czerwonawy.Nie znalazłem nigdzie w katalogach obrazkowych.Mogę przesłać zdjęcia.Proszę o info.czy ktoś ma podobną roślinkę.Liście wyrastają z jakby płaskiej bulwy i są obrócone o90 stopni,długie,wąskie ,lancetowate ,cienkie i wiotkie.
Zuza - 2013-11-25
Czy ktoś miał storczyka z rodz. Paphilodelium, bo mam go od dwóch lat i nie mogę spowodować kwitnienia. Od lat choduję Phalaenopsis i Oncidium i pieknie kwitną jak szalone a sabotek nie chce mimo tego że liście wypuszcza kwiatków nie widać. Wszystkie traktuję jednakowo. Czy ktoś miał kiedyś coś z Paphilodelium ?
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . Bardzo cenne wskazówki. latem proponuje wystawić storczyki na taras, balkon, ale oczywiście nie do ostrego słońca. Kwitnienie murowane.
Roza - 2010-03-12

Proszę dokładnie oglądnąć, najlepiej przez szkło powiększające te lepki kropelki. Jeśli są w środku białe owady to znaczy że storczyka zaatakowały wełnowce. Wełnocne można usunąć wacikiem nasączonym w denaturacie a następnie spłukać wodą. Dobrze jest również spryskać kwiatka jakimś preparatem, np. Provado Plus (nejlepiej jednak iść do sklepu ogrodniczego i poprosić o środek na wełnowce).

Możliwe też, że twojego storczyka zaatakowały czerwce.

Charakterystyka - Roślina jest osłabiona, lepka i pokryta czarnym nalotem. Na liściach i łodygach znajdują się narośla w postaci tarczek, spod których po zdrapaniu wysypuje się biały proszek. Jeśli tak jest to zmywaj je wacikiem nasączonym roztworem wody i spirytusu (pół na pół), lub roztworem wody z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Możesz również iść do sklepu ogrodniczego - tam kupisz specjalne pałeczki do ziemi przeciwko czerwcom.

baska - 2010-03-12
mój storczyk kwitnie na biało,był piekny,zaczęły żółknąć liście,a teraz na pędzie kwiatowym obok kwiatów widzę kropelki przypominające,krople wody,ale jest to lepka,ciągnąca się kropla,gęsta maż...proszę o pomoc.
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i...
Jak przycinać storczyki?
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt