Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Witaminy > Jakie korzyści zdrowotne posiada witamina C?

Jakie korzyści zdrowotne posiada witamina C?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Witamina C jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy obok witaminy E oraz selenu. Znaleźć ją możemy przede wszystkich w owocach i warzywach. Znana jest również jako kwas L-askorbinowy. Jest ona witaminą odgrywająca w organizmie bardzo ważną rolę, mianowicie wspomaga procesy wzrostu, a także pomaga w regeneracji uszkodzonych tkanek. Jest ona także niezbędna w produkcji białek, kolagenu, który jest niezbędny dla zdrowia skóry, chrząstek, ścięgien, wiązadeł oraz naczyń krwionośnych. Witamina C ma również wpływ na wchłanianie żelaza i wspomaga walkę komórek z wolnymi rodnikami. Badania naukowe wykonane w 2016 roku wykazują, że regularna suplementacja witaminy C pomaga w utrzymaniu dobrego stanu mięśnia sercowego, dodatkowo stosując dietę zawierająca inne antyoksydanty- można ograniczyć ryzyko wysokiego ciśnienia krwi.
1
witamina c właściwości
Czy faktycznie im więcej tym lepiej?
Do tej pory wykonano setki badań próbując odpowiedzieć na pytanie czy duża ilość witaminy C może przynieść niezwykłe efekty terapeutyczne oraz ograniczyć zachorowania. Odpowiedź nadal jest niejednoznaczna, jednak badania potwierdziły, że włączenie do diety witaminy C pomaga zwiększyć skuteczność tradycyjnych metod leczenia.
2
witamina c zdrowie
Naturalne źródła witaminy C
Wiele rodzajów żywności zawiera w sobie witaminę C, jednak jak w przypadku wszystkich witamin - najlepiej gdy spożywane one będą z organicznych, naturalnych źródeł jakimi są przede wszystkim owoce i warzywa. Źródłami o najwyższej zawartości witaminy C są kolejno m.in.: dzika róża, czarna porzeczka, papryka, natka pietruszki, brokuły, owoce cytrusowe.
3
witamina c zdrowie
Niedobór witaminy C, jakie mogą być skutki?
Najbardziej popularną chorobą spowodowana niedoborem witaminy C jest szkorbut (gnilec). Podstawowymi objawami są: zmęczenie, choroby dziąseł, niedokrwistość, łuszczenie skóry oraz siniaki. U ludzi, których dieta jest mało różnorodna, istnieje duża możliwość niedoboru witaminy C. To samo ryzyko istnieje u osób pozostających na diecie mięsnej. Niedobór witaminy C mogą również powodować różne schorzenia. Niedobór czy też słabą przyswajalność witaminy mogą powodować np. urazy, choroby genetyczne, choroby nerek.
Palenie tytoniu powoduje uszkodzenia tkanek, a przez to szybsze zużywanie przez organizm witaminy C, która jest ważnym elementem w procesie regeneracji, dlatego palacze mogą potrzebować nawet 35 mg większej dawki dziennej. Na powyższe ryzyko narażeni są również bierni palacze.
4
witamina c korzyści zdrowotne
Suplementacja witaminy C
Zazwyczaj jeśli Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana, bogata w owoce i warzywa w naturalnej postaci, nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji. Jeśli Twoja dieta jest mało zróżnicowana, warto skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia zapotrzebowania.
Jest zasadnicza różnica między suplementami. Na rynku dostępne są dwa rodzaje suplementów: pochodzenia naturalnego oraz syntetyczne. Suplementy syntetyczne są produkowane z nienaturalnych składników i substancji chemicznych. W suplementach naturalnych witamina oddzielana jest z jej naturalnych źródeł. Witamina C występuje w różnych postaciach tj. kwas askorbinowy, askorbinian sodu, askorbinian wapnia. Syntetyczny i naturalny kwas askorbinowy mają podobne właściwości, ale zawsze polecam naturalne źródło ze względu na to, że wytwarzane są na bazie roślin.
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

dietetyk - 2017-01-09
wytamina C posiada takje korzyści zdrowotne, że ona drastycznie podbija libida partnerowi i jego partnerce
 
Wiele kobiet rezygnuje latem z używania kremów z witaminą C. Niesłusznie. To składnik, którego powinnaś szukać w...
Witamina C - jaki ma wpływ na urodę?
Wiele kobiet rezygnuje latem z używania kremów z witaminą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt