Tutaj jesteś: Zwierzęta > Ptaki > Karmienie Ptaków > Jak karmić ptaki zimą?

Jak karmić ptaki zimą?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.6/5 (418 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 11 
Zima to ciężki okres dla ptaków zwłaszcza, jeżeli jest dużo zamarzającego śniegu. Jeżeli chcesz dokarmiać ptaki, możesz próbować metodą prób i błędów przyciągnąć je do swojego karmnika, ale możesz także przeczytać poniższą instrukcję i od razu dowiesz się jak i czym karmić ptaki podczas zimy.
1
ziarna słonecznika

Ziarna czarnego słonecznika.

Takie ziarna słonecznika są w świecie ptaków jak najlepsze hamburgery. Prawie każdy ptak, który odwiedzi twój karmnik skusi się na ziarna słonecznika. Ptaki, które nie będą mogły same rozłupać ziarenek dokładnie wyczyszczą resztki, które zostawią inne. Dlaczego czarne ziarna mają przewagę nad jasnymi?

2
orzeszki ziemne

Orzeszki ziemne.

Często dla ptaków przeznacza się orzeszki, które odrzucone są z normalnej sprzedaży przez jakieś drobne uszkodzenia. Zapytaj sprzedawców o takie odrzuty, pewnie chętnie sprzedadzą je po nieco niższej cenie. Możesz też kupić w sklepach zoologicznych specjalne sklejane zawieszki z orzeszków ziemnych. Dzięcioły, wróbelki i sikorki a nawet zięby z pewnością skuszą się na taki przysmak, ze względu na jego dużą wartość energetyczną.

3
słonina

Łój, słonina, smalec.

Większość ludzi nie ma w swojej diecie dużych ilości tłuszczu, jednak dla ptaków zwłaszcza zimą jest on bardzo ważnym źródłem energii. Zapytaj w sklepie mięsnym o gotowy łój dla ptaków, jeżeli takiego nie ma możesz go przetopić, usunąć wszystkie zanieczyszczenia a następnie pozostawić do zastygnięcia (najlepiej osiągnąć to w mikrofalówce). Zastygnięty łój możesz umieścić w siateczce po cebuli i zawiesić w karmniku. Kiedy łój jest jeszcze ciekły możesz do niego wsypać inne składniki. Zamiast łoju możesz dać ptakom smalec lub słoninę (zawieszasz ją na nitce na gałęzi).

4
mieszanka nasion

Dobra mieszanka nasion.

Zapytasz czy mieszanka nasion może być zła? Otóż może. Kiepskie mieszanki nasienne zawierają mnóstwo wypełniaczy, łusek nasiennych i innych odpadków, których ptaki nie zjedzą. Niektóre mieszanki zawierają także barwione ziarna, które jedzą ptaki hodowane w domach, ale dzikie ptaki raczej na pewno ich nie zjedzą. Dobra mieszanka nasienna zawiera dużo słonecznika, kukurydzę, proso i czasem nawet orzeszki. Dostępne w sklepach mieszanki, zwykle mają wiele niepotrzebnych ziaren, jeżeli chcesz kupić dobrą zapytaj w sklepach zoologicznych lub u hodowców ptaków. Możesz także kupić ziarna oddzielnie i zrobić własną mieszanką.

5
nasiona ostu

Nasiona ostu czarnego.

Specjalne nasiona dla ptaków, nazywane nasionami ostu czarnego w rzeczywistości jednak stanowią specjalną mieszankę nasion, która dostarcza ptakom dużych ilości energii. Ponieważ nasiona te są dosyć kosztowne trzeba je podawać w niewielkich ilościach. Jednym ze sposobów jest podawanie w woreczkach zrobionych z półplastycznego materiału z małymi otworkami (doskonale nadają się skarpetki). Wadą tych ziaren jest to, że mogą one szybko pleśnieć lub kiełkować, jeżeli chcesz tego uniknąć zapytaj w sklepie zoologicznym o prażone ziarna. Nie będą one w ogóle kiełkować i będą się wolniej psuły.

6
krokosz barwierski

Krokosz barwierski.

Białe nasiona w cienkich łupkach, chętnie spożywane przez ptaki, bardzo lubiane przez kosy a także wiewiórki. Krokosz może zastąpić ziarna słonecznika. Uważaj jednak by ziarna nie zamokły, bo napęcznieją i staną się niejadalne.

7
kukurydza

Kukurydza.

Wróble, kosy, sójki, gołębie, przepiórki i wiewiórki to tylko niektóre zwierzątka z pośród tych, które odwiedzą twój karmnik, jeżeli znajdą się w nim ziarna kukurydzy. W zależności od tego gdzie mieszkasz możesz spodziewać się także indyków, jeleni a nawet łosi. Ogólnie kukurydza może przyciągnąć do karmnika praktycznie każdy gatunek, należy jednak pamiętać, że musi być ona w postaci ziaren, najlepiej popękanych lub rozdrobnionych na mniejsze kawałki. Kukurydza w kolbach nie jest dobra dla ptaków, bo ziarna są zbyt trudne do wyjęcia i zbyt duże do zjedzenia i strawienia. Popękane ziarna mogą być natomiast łatwo zjedzone nawet przez małe ptaszki.

8
mączniki

Mączniki.

Większość ptaków, z wyjątkiem szczygłów chętnie zje mączniki, jeżeli tylko znajdą się w karmniku. Mączniki dostępne są w sklepach zoologicznych. W domu możesz je trzymać w pojemnikach z płatkami owsianymi, ptakom podawaj w płytkich naczyniach ceramicznych ze śliskimi brzegami tak by nie mogły z nich wypełznąć. Nie możesz trzymać mączników zbyt długo w cieple, bo przepoczwarzą się w chrząszcze i będą się rozchodzić po domu.

9
owoce

Owoce.

Ludziom zaleca się jedzenie przynajmniej trzech porcji owoców dziennie. Owoce są również ważnym elementem jedzenia ptaków. Ptaki chętnie jedzą winogrona, kawałki owoców cytrusowych, plasterki banana, jabłka. Możesz im także podawać rodzynki, ale musisz je wcześniej pokroić i namoczyć w ciepłej wodzie by napęczniały i zmiękły.

10
masło orzechowe

"Jedzenie domowe."

Możesz także wymyślać własne receptury na zimowe jedzenie dla ptaków. Podstawą może być masło orzechowe z wrzuconymi do środka większymi kawałkami orzechów. Możesz roztopiony łój wylać na foremki do kostek lodu, gdy zastygnie powstaną poręczne małe porcje. Przed zastygnięciem możesz dodać do łoju rodzynki, kawałki orzeszków lub jabłek.

 2.6/5 (418 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (31)

Janusz - 2014-12-08
COS TU NIE TAK Z TYM POKARMEM DLA PTAKÓW ! JEZELI CHCECIE KARMIC PTAKI KUPUJCIE GOTOWA MIESZANKE DLA PTAKOW , BEDZIE IM SMAKOWALA I JEST BEZPIECZNA .... MASŁO ORZECHOWE , SŁONINA , ORZESZKI - CZESTO ZAWIERAJA SÓL - DLA PTAKÓW JEST ONA BARDZO SZKODLIWA - KILKA ZIARENEK SOLI MOZE ZABIC PTAKA !
marek - 2014-12-08
SLONECZNIK, SLONECZNIK I jeszcze raz SLONECZNIK - najlepiej luskany. Nie znam ptakow ktore nie preferowalyby tego kalorycznego przysmaku. Od kilkunastu lat skarmiam corocznie 20-kilogramowy worek LUSKANEGO SLONECZNIKA. To najlepsza przysluga dla ptakow. Inne karmy to zawracanie glowy i marnowanie pieniedzy. Szczegolnie gotowe mieszanki. Z obserwacji wiem, ze ptaki ZAWSZE WYBIERAJA SLONECZNIK ! Jesli im sie go dosypuje to inne ziarna pozostaja nietkniete. Wielokrotnie eksperymentowalem z pszenica, platkami , kaszami - znikaly tylko w czasie bardzo ciezkich zim i wowczas gdy nie bylo slonecznika. Karmik mam tak skonstruowany by dokarmiac tylko male ptaki. Co zima mam kilka rodzajow sikorek, rudziki, kowaliki, jemioluszki, cale chmary dzwoncow , zdarzyly sie grubodziby, czesto dziecioly , wroble i mazurki rączej wydziobuja spod karmika, ktorefs zimy zajrzaly tez gile ale one oskubuja raczej klonowe noski za plotem. Duzych ptakow generalnie nie dokarmiam, bo te radza sobie lepiej i wyzarlyby caly worek karmy w miesiac, bo zlatuja sie calymi grupami golebie, wrony, sroki, sojki, kosy. Rzucam im czasami czerstwe pieczywo za plot. Gdybym dopuscil je do karmika to male pozyteczne ptaszki zostalyby przegonione. Reasumujac: kupujcie ptakom slonecznik to najlepsza i najwartosciowsza dla nich karma. U mnie wyroslo na sloneczniku juz wiele ptasich pokolen.
marek - 2014-12-08
Dokarmiacz - 2014-12-08
Do mnie na balkon wlazł jeden taki łoś jak wsypałem słonecznika do karmnika.
ja - 2014-12-08
dokarmiam ptaki zima od kilkunastu lat i wiem na pewno ze kukurydza jest jednym z ostatnich ziaren jakie ptaki w karmniku zjedzą bo w moim karmniku nie ma indyków jeleni itp.
gargamel - 2014-12-08
a ja sikorkami karmię kota
goma - 2014-12-08
Ja dokarmiam ptaki 2 rok i co ciekawe przylatują jak jeszcze nie ma śniegu i wielkich mrozów a zaczynam w listopadzie a jak jest śnieg nie ma żadnego ptaszka. Kupuję ziarenka w sklepie.
grzegorj - 2014-12-08
PSM w Chrzanowie zakazuje mieszkańcom dokarmiania ptaków: http://grzegorj.w.interia.pl/zima.html
bella - 2014-12-08
u mnie lubią pęczak, słonecznik, i otręby gryczane (kupiłam w tesco 1,5 kg kosztuje 4,20 i to tak wygląda jak kasza gryczana taka pokruszona)
ffddg - 2014-12-08
Błędem jest dokarmianie ptaków. Niszczycie ich instynkt zachowawczy. To, że część z nich nie przeżyje, to Wasza wina. Ptak uczy się jak pies, w tym samym miejscu wciąż karma, i o tych samych porach roku. Przestaje być dziki a staje się świnią domową...
paragraf - 2014-12-08
Dokarmianie ptaków nie jest legalne.
Ralf_S - 2014-12-08
Od kilku lat mam karmnik i systematycznie dokarmiam ptaki. Teraz jeszcze nie ma zimy, ale mam stały skład, czyli sikorki: bogatki, modraszki, ubogie i gnieżdżące się w moim domu sosnówki, spore stado mazurków, sójki i okazyjnie kowalika, pełzacze i rudzika. Jak spada śnieg, to przylatują dzwońce, zięby, grubosze, jemiołuszki i gile. Ponieważ pod karmnik zlatują się bażanty, to w tym roku naszykowałem spory blat ustawiony na cegłach, na który sypę ziarno. Karmię głównie słonecznikiem, ale nie łuskanym - czysty gościom nie pasował, wolą same skubać, do tego kupuję karmę dla gołębi z kukurydzą, pokarm dla ptaków z prosem, konopie (ale nie indyjskie ;P ), oraz krojone owoce - hitem okazały się krojone jabłka. Dobre są też kule tłuszczowe (do kupienia nawet w marketach). W tym roku dla kowalika kupiłem dużą kolbę z orzechami. Zobaczymy, czy mu posmakuje, a liczę też że skuszę na nie dzięcioły. Co do przyzwyczajenia ptaków do dokarmiania, to powiem tylko tyle, że jak się robi ciepło to w karmniku robi się pusto i żarcie zostaje. Ptaki nie przyzwyczajają się więc do dokarmiania. Zawsze wolą świeże jedzenie niż stołówkę w karmniku :]
Acha, hitem ściągającym różne ptaki do karmnika jest żurawina, ale to diablo droga zabawa. A goście potrafią zeżreć kilo w ciągu kilku godzin....
Jeśli ktoś chce dokarmiać ptaki, to proponuję zakupy przez internet. Można kupić taniej niż w marketach, Druga opcja to rynek, jeśli ktoś ma w swojej miejscowości.
Najważniejsze to karmnik - im większy, tym lepszy ;) Ja mam 40x50 cm, ale zrobię większy, bo nie mieszczą się sójki i inne większe ptaki.
Pozdrawiam dokarmiaczy!!
BIOLOG - 2014-12-08
Co do Krokosza barwierskiego i kukurydzy - większość ptaków nie zdoła rozłupać tych nasion, szczególnie tych drugich . Dzioby papug trudno sobie z nimi radzą, a co dopiero "cherlawy"dziobek wróbla czy sikory... Może kuraki typu bażant, kuropatwa z nich skorzystają.
BIOLOG - 2014-12-08
Prażonych ziaren nie wolno podawać ptakom, ponieważ pęcznieją w żołądku, co się kończy tragicznie dla nich... zresztą źli ludzie w Krakowie w ten sposób tępią biedne gołębie... masło orzechowe to też słaby pomysł, przecież tam jest dodawana sól, dla ptaków toksyczna...
DEDE - 2014-12-08
Najciekawsze że najwięcej pretensji i nienawiści do ptaków mają psiarze ... "miłośnicy zwierząt".
Wojtek1080 - 2014-12-08
Tłuste odpady z mięsa czy tłuste skóry (np. z golonki) bardzo smakują mięsożernym ptakom, takim jak wrony czy mewy. Zawsze zimą daję im te frykasy.
plesserin - 2014-12-08
Po latach prób, wiem jedno-słonecznik i orzechy,to jest to co ptaki lubią najbardziej. Przy ciężkiej zimie schodzi u mnie i do 180kg słonecznika, nie licząc orzechów-ale radość z obserwowania wielka. I jeszcze jedno,przy mrozie i braku śniegu,nie zapominam o wodzie. Dziennie.
rich - 2014-12-08
Album -Ptaki Polski - Andrzeja Kruszewicza tom II - zdjecia i opisy wydawnictwo Multico
Hesperornis - 2014-12-08
A jeśli szczęście dopisze to przyfrunie papuga ara, koliber albo przytruchta kazuar nie mówiąc już o droncie dodo. :)
zdfg - 2014-12-05
dokarmiają ludzie o dobrym sercu niekoniecznie katole a chamstwo wiejskie w miescie mieszkające raczej nie bo oni nie maja poszanowania dla zwierzat
asa - 2014-12-05
indyki w polsce?? chyba jak ktos ma hodowle! maslo orzechowe?? o zgrozo kto to pisze!!
Gosia - 2014-12-05
Chciałabym prosić o wykaz zdjęć ptaków, które można u nas spotkać zimą. Ładny kolorowy katalog.
piłat - 2014-12-05
NAJWIĘCEJ JEST TYCh "DOKARMIACZY",KTÓRZY USZCZĘŚLIWIAJĄ PTAKI SPLEŚNIAŁYM CHLEBEM.SAM SPLEŚNIAŁEGO NIE ZEŻRE A MYŚLI ,ZE PTAKOM SMAKUJE...
KB - 2014-12-05
Pamiętajmy o ptakach i uzupełniajmy karmę w karmniku! Mroźna i śnieżna wiosna to najtrudniejszy okres dla nich! Także jeżeli dokarmialiście ptaki to róbcie to proszę nadal. Najlepszy jest słonecznik, w łupkach lub bez, byle nie solony. W łupkach można w Internecie kupić worek 30 kg za 75 zł z przesyłką. Łuskany dostępny jest w torebkach 0,2 - 1 kg w każdym markecie w cenie ok. 8 - 12 zł /kg.
patrycja - 2014-01-29
Bardzo fajny przydatny post. u mnie w karmniku same sikorki. też chciałabym zwabić inne ptaszki, ale nie wiem czym je skusić...
agnesss1982 - 2013-01-22
Zawsze wystawiałam sikorkom słoninkę, kilka dni temu mąż zrobił karmnik dla ptaków, Dałam im mieszanke musli, bo na razie nic innego nie miałam, zjadły orzechy,słonecznik,rodzynki i suszone banany...reszta z musli została ;), teraz podaję im słonecznik i orzechy włoskie, słoninka wisi pod karmnikiem ) mnóstwo ptaków się zlatuje, z kazdym dniem jest ich coraz więcej, są sikorki bogatki, dziś widziałam modraszkę, są rudziki, byl kowalik, oczywiście wróble, i inne, których jeszcze nazw nie znam...ale mam pytanie Jak zwabić inne ptaki? np gile?(mieszkam tu 5 lat i nigdy ich tu nie widziałam,ale w miejscowości 15 km oddalonej ode mnie bywały zimą-jak byłam mała ;)....są tu sójki, jak je zwabić do karmnika? albo inne ciekawe ptaszki????? januszewska_aga@onet.eu
danuta - 2012-12-10
Czy można sikorkom dawać wytopiony tłuszcz ze skórek kurczaków ? Oczywiście czysty, bez soli i jakichkolwiek przypraw.
kot - 2012-01-30
Uwaga! Jeśli ktoś dokarmia ptaki, ważne jest, żeby to robił regularnie i zawsze w tym samym miejscu. Spontaniczne akcje w parkach, nad stawem itp. powodują, że ptaki zamarzają z głodu... Tam, gdzie raz znalazły pokarm, będą go szukać przez następne dni. Jeśli nie znajdą - czekają. I to się często źle dla nich kończy. Karmik jest dobrym rozwiązaniem.
bjz - 2011-11-15
Pszenica ,pestki slonecznika luszczone i sloninka.Mieszka u mnie na dzialce kilkadziesiat wrobelkow,sa sikorki i inne nie znane mi ptaki.Nawet dwa golebie wchodza do karmnika zeby pojesc sobie.Mysle ze ze wzgledu na oczko wodne pomieszkuja w moim sasiedztwie.Wiosna przestaje dokarmiac i sa rozczarowane pustym karmnikiem,zrezygnowane po 2 tygodniach gdzies odlatuja.Cudowny widok z okna zima ,polecam wszystkim,ktorzy maja warunki zeby zbudowac karmnik i uiescic np na drzewie w poblizu okna.Szybko sie przyzwyczajaja do obecnosci ludzi i psow.Po wyjsciu psow z domu bacznie obserwuja ale nie odlatuja.Pomozmy ptakom przezyc zime,szczegolnie ciezkie mrozy.
rysiu - 2010-12-05
Nareszcie znalazłem to o co mi chodziło, czym karmić ptaki w zimie dziękuję!!!
444 - 2010-02-22
moje sikorki tak sie przezwyczaily do slonecznika ze orzechy i sloninka to w ostatecznosci cala zime dokarmiam drobne ptaki ale najwiecej przylatuje sikorek pozdrawiam
Papugi pod względem jedzenia w niczym nie różnią się od innych stworzeń. By dobrze się rozwijać muszą jeść dobre,...
Jak karmić papugę?
Papugi pod względem jedzenia w niczym nie różnią się od innych stworzeń. By dobrze...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt