Tutaj jesteś: Sztuka i Rozrywka > Sztuka > Fotografia Artystyczna > Jak robić zdjęcia nieba nocą?

Jak robić zdjęcia nieba nocą?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.3/5 (23 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zaskakująco dobrą jakość zdjęć i szeroki kąt zdjęcia nieba nocą możemy uzyskać już przy użyciu łatwo dostępnych i tradycyjnych aparatów z kliszą 35 mm lub aparatów cyfrowych. Ten rodzaj fotografii znany jest jako astrofotografia. Jeśli chcesz zrobić doskonałe zdjęcie niebu nocą, przeczytaj poniższe wskazówki.
1
Zamontuj solidny statyw. Do aparatu włóż kliszę o dużej czułości – co najmniej ISO 200. Jeśli używasz aparatu cyfrowego ustaw czułość w granicach 200 – 800. Pamiętaj jednak im wyższa czułość tym lepsze będą zdjęcia.
2
Wyłącz funkcję autofocus czyli automatycznego ustawiania ostrości na wybrany fotografowany obiekt. Ręcznie ustaw ostrość obiektywu na nieskończoność. Niektóre aparaty mają również funkcję ustawiania ostrości na bardzo oddalone obiekty w krajobrazie.
3
Ustaw czas otwarcia migawki albo błysku lampy w zakresie pomiędzy dwoma a trzydziestoma sekundami. W tańszych aparatach czas otwarcia migawki jest ustawiany automatycznie. Wybierz wówczas tryb "zdjęcie nocne" lub jeśli go nie masz to "krajobraz" – ma on możliwie najdłuższy czas otwarcia migawki.
4
Skieruj aparat na pożądany obszar nieba, a następnie włącz samowyzwalacz. Dzięki temu zminimalizujesz wibracje i unikniesz niepowodzenia podczas wykonywania zdjęcia. Pamiętaj, by zmieścić się w czasie, gdy migawka będzie otwarta.
5
Ustaw przysłonę w ten sposób, aby pole widzenia było jak najszersze, a następnie zablokuj ją poprzez funkcję F stop.
Jak ładnie wychodzić na zdjęciach?
Jak fotografować martwą naturę?
Jak pozować do sesji?
Jak wyretuszować zdjęcie?
Wskazówki
  • Aby uzyskać jak najlepszą jakość zdjęcia należy ustawić odpowiednią wartość przysłony (często f / 1,4; 1,8 lub 2,0 dla aparatu). Zmniejszy to nierówne oświetlenie obrazu, a także odchylenie zdjęcia gwiazdy, pozbywając się tym samy niechcianego efektu wybrzuszenia lub zniekształcenia.
  • Oprócz pozostawienia migawki na kilka minut do godziny, możesz użyć także innych trików, by zrobić doskonałe zdjęcia za pomocą amatorskiego sprzętu.
  • Nie skupiaj swoich działań tylko na jeden kadr czy kompozycję. Możesz również dołączyć do swoich zdjęć drzewa lub inne obiekty na tle nieba. Do oświetlenia obiektów może wystarczyć światło księżyca czy latarni. Jeśli takiego ma, wówczas możesz oświetlić je latarką (kierując ją wprost na obiekt, który chcesz mieć na zdjęciu) lub światła samochodu. Dojście do pewnej perfekcji może zająć ci trochę czasu, dlatego przemyśl i przygotuj plan podejmowanych działań, a zobaczysz, że za niedługo jakość wykonywanych przez Ciebie zdjęć będzie coraz lepsza - uzyskasz na zdjęciu jasne gwiazdy oraz dobrze oświetlone obiekty na pierwszym planie.
  • Używaj dobrego filmu, by oddać w pełni blask gwiazd. Jako minimum użyj filmu 400, ale musisz być też skłonny do eksperymentowania z nieco szybszymi specjalistycznymi filmami, takimi jak na przykład 3200.
  • Zdarza się czasem, że pomimo wykorzystania wszystkich wyżej wymienionych wskazówek zdjęcie nie wyjdzie. Dlatego zapisuj wszystkie swoje ustawienia. Będzie to jedyny sposób na ich poprawę.
 2.3/5 (23 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Gabik001 - 2015-08-14
Super. Tylko autor zapomniał że ziemia się kręci i jak czas nświetlania będzie między 10-30 sekund to na zdjęciu wyjdą kreski w kształcie łuku a nie gwiazdy. Aparat obraca się razem z ziemią...Pozdrawiam
Piotr2006(L) - 2015-08-14
dobra jakość zdjęcia dla przysłony f/1.4 1.8 2.0 to tylko w obiektywach za cenę kilku tysi wzwyż Panie redaktorze. Im wyższa wartość ISO tym gorsza, a nie lepsza jakość.Ustawiając czas na kilkanaście minut lub jak Pan piszę godzinę otrzymamy "rozmaz" nieboskłonu.To tak jest jak za porady bierze się laik.
Arc - 2015-08-14
im wyższa czułość tym lepsza jakość zdjęcia ? cóż to za teoria ?
kp - 2012-01-16
jeśli to nie jest niemożliwe i niewskazane polecam tylko przysłonę F 8
Sonia - 2010-08-16
fajnie napisany artykul, niczego nowego z niego sie nie dowiedzialam ale i tak milo sie czytalo... ;)
Czy należysz od tych osób, które nie lubią jak się im robi zdjęcia, ponieważ uważasz, że nie wychodzisz na nich...
Jak ładnie wychodzić na zdjęciach?
Czy należysz od tych osób, które nie lubią jak się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Irena Olejarczyk
  • Grażyna Lewandowska
  • Danuta Wojcieszyńska
  • Kazimiera Majka
  • Daria Lesik
  • Joanna Gac-Ciszek
  • Magda Niedowóz
  • Elżbieta Pyzio
  • Konrad Macel
  • Danuta Prusek
  • Osvaldo Rampin
  • Małgorzata Osińska
pasożyt