Tutaj jesteś: Zdrowie > Medycyna Alternatywna > Ziołolecznictwo > Właściwości lecznicze szałwii lekarskiej

Właściwości lecznicze szałwii lekarskiej

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (9 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Szałwia lekarska pochodzi z Europy Południowej, dorasta do 70 cm wysokości, ma fioletowe kwiaty, występujące w okółkach i połyskujące srebrzyście liście. Najodpowiedniejszym stanowiskiem dla szałwii jest miejsce osłonięte i słoneczne. Ponieważ jest wrażliwa na mróz wymaga okrywania na zimę, najlepiej świerkowymi gałęziami.
1
leczenie gardła
Innym gatunkiem jest szałwia łąkowa, którą można znaleźć na pastwiskach, skarpach i łąkach. Z kwiatów szałwii łąkowej, które wydzielają aromatyczną woń można przygotować ocet szałwiowy, stosowany do nacierania. Natomiast kwiatów szałwii łąkowej najczęściej używa się do płukania gardła. Liście zbiera się przed kwitnieniem w maju i czerwcu, najlepiej w porze obiadowej w suchy i słoneczny dzień, ponieważ wtedy roślina zawiera najwięcej olejku eterycznego. Zebrany surowiec suszy się w cieniu. Herbatka z szałwii lekarskiej zalecana jest do stosowania zewnętrznego przy zapaleniu migdałków, w chorobach gardła, w ropiejących zębach i w zapaleniu jamy ustnej, a napar z szałwii lekarskiej pomaga w gojeniu się dziąseł po wyrywaniu zębów.
2
szałwia lekarska
Herbatka z szałwii lekarskiej korzystnie wpływa na chorą wątrobę, usuwa wzdęcia i wszystkie dolegliwości związane z uszkodzeniem wątroby. Oczyszcza krew, pobudza łaknienie, likwiduje zaburzenia jelitowe i biegunki.
Szałwię dodaje się także do tłustych potraw (pieczeń wołowa, wieprzowa, pieczona gęsina). Ze względów zdrowotnych szałwię można dodać do sera i sosów ziołowych.
3
herbatka z szałwią
Przygotowanie herbatki szałwiowej:
1 łyżeczkę ziół zalej 1/4 l wrzącej wody i pozostaw na 5 minut.

Jak przygotować ocet szałwiowy:
Przygotowaną butelkę napełnij luźno, aż po szyjkę kwiatami szałwii łąkowej. Zalej następnie octem naturalnym tak, aby kwiaty były przykryte. Butelkę postaw w miejscu nasłonecznionym na 14 dni.
 3.1/5 (9 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt