Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Publiczne i Bezpieczeństwo > Bezpieczna Żywność > Pokarmy, o których nie wiesz, że zawierają glutaminian sodu

Pokarmy, o których nie wiesz, że zawierają glutaminian sodu

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Glutaminian sodu (występujący też pod nazwą E621) jest wzmacniaczem smaku powszechnie występującym w zupach w proszku, konserwach, przetworzonym jedzeniu a nawet w chińskich gotowych daniach. Jest on stosowany od wielu lat i wciąż na temat jego działania na organizm toczą się poważne dyskusje. Amerykańska organizacja zajmująca się żywnością twierdzi, że E621 jest generalnie bezpieczną substancją. Jednak agencja ta, od wielu dziesięcioleci otrzymuje również zażalenia dotyczące stosowania glutaminianu sodu.
1
zupka chińska
Wzmacniacz smaku jest uważany za ekscytotoksyczny z powodu nadmiernego stymulowania komórek ludzkich, co prowadzi do ich obumierania. Wielu ludzi twierdzi, że konsumpcja glutaminianu sodu prowadzi do problemów z pamięcią, wypłukiwania z organizmu substancji odżywczych, bólów głowy oraz innych poważnych dolegliwości takich jak fibromialgia. Badania pokazują także, że spożywanie glutaminianu doprowadza do zapaleń mięśni, uczucia palenia w jamie ustnej, bóli brzucha, zaburzeń hormonalnych oraz otyłości. Badania naukowe wykazały także, że stosowanie tego wzmacniacza smaku jest szkodliwe dla mózgu i powoduje silne migreny, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne i w negatywny sposób wpływa na komórki znajdujące się w mózgu.
2
parmezan
Jedzenie, które zawiera glutaminian sodu
Faktem jest, że istnieje wiele znanych produktów zawierających E621, aczkolwiek w naszym jadłospisie znajdują się też takie, których o zawartość glutaminianu byśmy nigdy nie podejrzewali. E621 jest składnikiem wielu pakowanych i przetwarzanych produktów.

Przekąski
Większość przekąsek, między innymi chipsy zawiera glutaminian sodu do wzmocnienia smaku. Także orzeszki ziemne zawierają około 13 substancji konserwujących a glutaminian jest jedną z nich.

Ser parmezan
Osoby kochające makaron z pewnością uwielbiają także parmezan. Pakowana wersja tego popularnego sera zawiera także pewne ilości glutaminianu sodu.
3
nabiał
Nabiał
Beztłuszczowe oraz zawierające niewielką ilość tłuszczy przetwory mleczne także posiadają glutaminian sodu.
Glutaminian jest składnikiem ponad 40 legalnych dodatków do żywności. Obecnie obowiązujące przepisy sprawiają, że nie ma wtedy obowiązku publikowania na etykiecie produktu informacji, że dane pożywienie zawiera E621.

Ekstrakt drożdżowy, autolizowane drożdże, hydrolizowane białka i kwas glutaminowy to tylko niektóre z tych dodatków, zawierające w sobie glutaminian sodu. A więc chcąc pozostać wolnym od glutaminianu sodu, czytaj dokładnie etykiety, aby upewnić się, czy dany produkt nie zawiera powyższych substancji.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Dlaczego należy zwracać uwagę na to, co jemy? Każdy produkt wpływa na nasze zdrowie. Doskonale wiemy, że nie powinniśmy...
Jak sprawdzić, czy ryż jest sztuczny?
Dlaczego należy zwracać uwagę na to, co jemy? Każdy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt