Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Żywność > Warzywa > 7 warzyw i owoców, których skórki i liście powinieneś wykorzystać

7 warzyw i owoców, których skórki i liście powinieneś wykorzystać

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Może warto pomyśleć dwa razy zanim wyrzucisz skórki z twoich owoców i warzyw. Nauka od dawna mówi nam, że jest to najbardziej wartościowy element pożywienia, ponieważ zwykle znajduje się tam najwięcej składników odżywczych. Przedstawiam ci 7 owoców i warzyw, które powinieneś wykorzystać w pełni i regularnie dodawać je do swojej diety.
1
liście rzodkiewki
Zewnętrzne liście kapusty
Im ciemniejsza zieleń na liściu kapusty, tym więcej witamin i minerałów ona zawiera. Zewnętrzne liście kapusty maja tych witamin i minerałów najwięcej, a duża grupa z nas je po prostu wyrzuca. Ze względu na budowę ciężko jest wykorzystać takie liście lecz wystarczy na przykład je drobno pokroić i dodać do frytek, zapiekanek, zup itd. Mogą być również cennym składnikiem koktajli, lub jako urozmaicenie do sałatek.

Rzodkiewki
Większość ludzi wyrzuca liście rzodkiewki, lecz są one jadalne i smaczne. Już jeden liść rzodkiewki może dodać twojej sałatce niepowtarzalnego smaku.
2
brokuły
Skórka z ziemniaków
W całym ziemniaku ze skóra znajduje się więcej substancji odżywczych niż w ziemniaku bez skóry. Pozostaw skórę ziemniaka podczas pieczenia lub gotowania- co pozwoli zachować więcej składników odżywczych, oraz zapobiegnie ich wypłukiwaniu. Ziemniak zawiera około 2 gramów włókien, z których większość znajduje się w skórce. Skórka ziemniaka zawiera dodatkowo witaminy B, C, żelazo, wapń i potas. Jak przygotować? Po prostu umyj ziemniaki i usuń wszystkie wady przed gotowaniem. Pozostałe czynności już znasz.

Liście i łodygi brokuła
Brokuł pochodzi z rodziny krzyżowych i doskonale nadaje się do utrzymania zdrowia Twojej wątroby. Różyczki i łodygi brokuła są bardzo zbliżone jeśli chodzi o zawartość składników odżywczych. Ilościowy stosunek witaminy B i włókien są podobne w liściu jak i w kwiecie, dlaczego więc wyrzucać połowę cennego jedzenia, za które płacimy? Największa różnica występuje w przypadku beta-karotenu ponieważ jest go o około siedem razy więcej w różyczkach niż w łodydze. Ciemniejsze różyczki brokuła zawierają również większą ilość chlorofilu, który jest niezwykle cenny dla organizmu. Ponieważ łodygi gotują się trochę dłużej niż kwiaty, warto zacząć je gotować wcześniej- dwie minuty wydaje się być wystarczające. Liście brokuła są również doskonałym źródłem składników odżywczych. W rzeczywistości posiadają one większą ilość beta-karotenu niż różyczki. Możesz również je posiekać i dodać do smażenia, zup, grilla, szaszłyków, ananasa i papryki.
3
zdrowe kiwi
Skórki cytrusa
Istnieje ponad 60 różnych flawonoidów w owocach cytrusa takich jak cytryna. Najwyższe stężenie flawonoidów wypada właśnie na skórkę. Naringina to flawonoid, który jest silnym przeciwutleniaczem. Naringina może nasilać działanie niektórych leków, dlatego należy skonsultować to z lekarzem, jeśli przyjmujesz leki, a chcesz regularnie korzystać z tych produktów. Hesperydyna, jest kolejnym flawonoidem, znajdującym się w wewnętrznej warstwie skórki cytryn i wykazano, że hamuje ona spadek utraty masy kostnej i lipidów w osoczu i wątrobie. Około grama skórki z owoców cytrusowych zawiera więcej witaminy C i błonnika niż owoce.

Kiwi
Skórka kiwi jest całkowicie jadalna i sprawia, że owoc ten jest jeszcze bardziej wartościowy. Jedzenie kiwi ze skórką zwiększa ilość błonnika. Tak jak każdy świeży owoc lub warzywo należy umyć przed spożyciem. Od długich stuleci owoc ten był spożywany ze skórką bez żadnych negatywnych skutków.
4
liście buraka
Liście buraka
Oprócz dostarczania ogromnych ilości białka, fosforu i cynku, są doskonałym źródłem błonnika, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Dodatkową zaleta jest duża ilość antyoksydantów, które opóźniają proces starzenia się organizmu oraz chronią komórki przed atakami szkodliwych organizmów. Witamina B6, magnez, potas, miedź i mangan są uzupełnieniem wspaniałej całości. Liście z buraka mogą śmiało spożywać osoby mające problem z nadwagą lub chorobami serca, ponieważ zawiera małą ilość tłuszczy i cholesterolu. Zawartość witaminy K w tych zielonych liściach pomaga regulować procesy związane z krzepnięciem krwi, jest skuteczna w walce z osteoporozą i współpracuje z wapniem w celu zwiększenia masy kostnej oraz jej wytrzymałości. Liście buraka mają wyższą zawartość żelaza niż szpinak i wyższą wartość odżywczą niż same buraki. Zawartość witaminy A pomaga organizmowi utrzymać zdrowy układ odpornościowy i stymuluje produkcję przeciwciał i białych krwinek.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Wiele osób pewnie nie zdaje sobie sprawy, ale grupa krwi pozwala nie tylko określić, od kogo możemy przyjąć krew lub...
Newsletter - Bądź na bieżąco Codziennie nowa porada w twojej skrzynce
 
Liście sałatki mają bardzo fajny, lekko ostry smak – podobnie jak sama rzodkiewka. Ale okazuje się, że zawierają one...
Jak zrobić sałatkę z liści rzodkiewki?
Liście sałatki mają bardzo fajny, lekko ostry smak...
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
Czym są Tipy.pl? Co chcesz zrobić? Zmotywować się do pracy? Zrobić samolot z papieru? Zareklamować się w Internecie? Tipy.pl to miejsce, gdzie możesz znaleźć porady i wskazówki na każdy temat.
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


   Akceptuje regulamin *wyrażam zgodę na świadczenie usługi, przyjmuję do wiadomości, że jednocześnie tracę prawo do odstąpienia od Umowy.
   Wyrażam zgodę na otrzymywanie od GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.| z siedzibą w Krakowie, Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków |Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS – 416593| NIP – 5272644300 |za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej informacji handlowych w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r., nr 144, poz. 1204, z późn. zm.). Do korespondencji powyżej wskazuję m. in. podany przeze mnie w formularzu i należący do mnie adres e-mail.
Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub
Usługę świadczy

GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie
XI Wydział Krajowego Rejestru Sądowego

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10
E-mail: tipy@firma.interia.pl
Adres: Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków

KRS 0000416593    NIP 5272644300    REGON 142734048
Nie jestem pasożytem, nie blokuje reklam
pasożyt
Proszę wyłącz Adblock-a, jeśli chcesz zobaczyć treść artykułu.