Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Lęk Wysokości > Jak pokonać lęk wysokości?

Jak pokonać lęk wysokości?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (209 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Akrofobia, zwana potocznie lękiem wysokości, dotyka na co dzień wielu ludzi. Sprawia, że dana osoba czuje się niepewnie i ma zawroty głowy ilekroć znajduje się w położonym wysoko miejscu. Przezwyciężenie lęku wysokości jest z początku sprawą trudną. Jednak dzięki pomocy i determinacji, można lęk ten pokonać.
1
Postaraj się określić prawdziwy powód twojego lęku. Porozmawiaj na ten temat z psychologiem, lekarzem lub kimś kto pomoże ci odkryć, co kryje się u jego podstaw. Czasem pomaga zwykła rozmowa z dobrym przyjacielem, który będzie wspierać cię w walce z lękiem wysokości.
2
Stopniowo wystawiaj się na coraz większe wysokości. Zacznij od wyglądania przez okna wyższych budynków, spoglądania w dół z balkonu, aż w końcu będziesz w stanie spojrzeć w dół z okna samolotu. Pokonuj kolejne etapy w swoim własnym tempie, tak by ich przezwyciężanie było dla ciebie dogodne i naturalne.
3
Gdy spoglądasz w dół z dużej wysokości, przytrzymaj się balustrady lub poręczy. Da ci to poczucie bezpieczeństwa i pomoże łatwiej przezwyciężyć lęk.
4
Gdy poczujesz się wystarczająco pewny siebie, spróbuj skoczyć z trampoliny na basenie.
5
Jeśli po pewnym czasie wyćwiczysz się już na tyle mocno, że stwierdzisz, iż pokonałeś swój lęk, spróbuj udać się na szczyt najwyższego budynku w twoim mieście i sprawdzić, czy udało ci się całkowicie wyleczyć z akrofobii.
6
Wypróbuj kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonywać w domu lub w jego pobliżu. Pomogą ci one stopniowo przyzwyczaić się do wysokości. Możesz na przykład:
- balansować na desce umieszczonej pomiędzy dwoma krzesłami (pamiętaj o tym, żeby cały układ był na tyle stabilny, by można było spokojnie na nim stanąć)
- z pomocą przyjaciela spróbuj wspiąć się na drzewo
- wejdź na drabinki, za każdym razem stopień wyżej
- huśtaj się na huśtawce, za każdym razem coraz wyżej.
7
Bądź cierpliwy. Gdy poczujesz przypływ lęku, pomyśl o czymś przyjemnym, co pozwoli ci się uspokoić. Pamiętaj, by nigdy nie tracić nadziei.
Jak leczyć zatrucie pokarmowe?
Domowe sposoby na zajady
Jak leczyć nerwicę lękową?
Jak leczyć swędzenie skóry?
 4.9/5 (209 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

jak się czujesz - 2014-12-23
Powyższy artykuł w sumie mi nie pomógł gdy na ostatnich wakacjach byłam w parku kinowym wybrałam opcje dla nastolatków nie zbyt wysoko ale gdy tylko weszłam po drabinie moje nogi zaczęły się część a ja nie wiedziałam jak to powstrzymać po tej nie udanej próbie postanowiłam pójść na opcję dla dzieci od do 12 lat gdy tylko weszłam na 1 stopień nogi znowu zaczęły mi się trzęsą było mi wstyd boleśnie dzieci po tym biegał a ja stałam patrzyłam się w dal i próbowałam powstrzymać moje nogi po tym to ja na 4 stopień drabiny boje się wejść jak to powstrzymać..?
tsd - 2014-01-31
tyle to bym sam wymyślił, tyle że nie wypisywał bym głupot o samolocie. Ja współczuję, gdy weszłem na szafę, która robiła za rusztowanie siadłem i nie mogłem zejść.
ja - 2013-07-04
Taa... ja nie wiem czy mam lęk wysokości, nie boje się wspiąc na grzewo ani na drabinę, wychodze na balkony bez większego lęku ale... mam pracować na wysokości ok 30 metrów na które mam wspiąc się po prętach wystająceych ze spłupa, na który pierw mam po nich wejść, później mam przejść po cienkiej desce a na końcu zbadać końcówkę tej deski pod względem zmęczeniowym praktycznie bez większych zabezpieczeń i delikatnie mówiąc słabo mi się robi na samą myśl o tym.
Ewka - 2012-08-28
co za durny artykuł.. widać, że pisał to ktoś, kto nie ma o tym zielonego pojęcia.. ludzie, którzy nie cierpią na akrofobię nie są w stanie wyobrazić sobie tego.. a takie głupie gadanie jak w artykule powyżej nie pomaga, wiem to z własnego doświadczenia!
dEaK - 2012-08-01
O czym Ci ludzie piszą? Ja boję się wyjść na kładkę na brzegu, osadzoną na wysokości 2 metrów...
cel - 2012-05-06
co za bzdurny artykuł!
pazurek16 - 2012-04-25
Od niedawna pojawił się u mnie lęk przed lękiem wysokości. Mam wyjechać do wysokiego hotelu nad morzem i boję się. Co robić, nie jechać?
doc - 2012-02-20
hej, ja mam podobnie jak Ty "Gajer" jak mam się czego trzymać to niema problemu gorzej jak koło mnie niema nic czego mógłbym się złapać, mam ofertę pracy przy dociepleniach budynków i chciałbym wiedzieć co mi dolega czy to lek wysokości czy co...?
Gajer - 2012-01-12
Ja też jestem jak kolega niżej monterem rusztowań lecz u mnie sprawa wygląda inaczej jak mam się czego trzymać to ja mogę stać nawet 100 m nad ziemią gorzej jak stoję na gołym podeście roboczym czyli bez barierek. Wspinam się po rusztowaniu po stójkach i nic mi nie jest stoję na rurkach zawsze jak się czymś podpieram utrzymuje mogę tak stać i patrzeć w dół ile zechce nie wiem co dokładnie mi jest czy to lek przestrzenny w powietrzu? A może akrofobia tylko inaczej ją rozumiem prosił bym od odpowiedź bo chce coś z tym zrobić.
pzdch - 2011-01-20

Quote From Monter,
Witam zawodowo montuje rusztowania , i n początku miałem lęk wysokości wyjście na 20 m było katorgą lecz zaparłem się i wychodziłem montować nawet wyżej i nawet nie wiem kiedy przestałem się bać teraz bez trudu wychodzę na 80m , 90m

PS: pozdrawiam wszystkich którzy pracowali przy remoncie rafinerii w Płocku i katedry w Rybniku oni wiedzą o czym mówię :)

Pozdrawiam, co dzień mijałem panów idąc do szkoły. ;))

Monter - 2010-12-07
Zen - 2010-05-28

właśnie o to chodzi w pokonywaniu własnych lęków - trzeba się im przeciwstawić. Nie ważne jak bardzo się boisz. Podejdź do okna - nawet na pierwszym piętrze i patrz w dół. Z czasem się przyzwyczaisz jak zrozumiesz że nic ci nie grozi. Nikt nie mówi że będzie to łatwe i proste jednak gra może być warta tego - zwłaszcza jeśli z jakiś powodów ci na tym zależy (np chcesz zacząć chodzić po górach). Moja sąsiadka miała zawsze ogromny lęk wysokości dopóki się nie przeprowadziła do bloku na 7 piętro. Na początku bała się podejść do okna a teraz mówi że ta wysokość nie robi na niej żadnego wrażenia.

jaaga28 - 2010-05-28
w kroku nr 2 jest mowa o tym, iż należy zacząć od wyglądania przez okna wyższych budynków czy spoglądania w dół z balkonu... Problem w tym, że ja nie jestem w stanie wejść na balkon nawet na pierwszym piętrze, taki odczuwam lęk... :/
Urojenia prześladowcze zazwyczaj pojawiają się po traumatycznym przeżyciu lub są jednym z objawów schizofrenii...
Jak walczyć z urojeniami prześladowczymi?
Urojenia prześladowcze zazwyczaj pojawiają się po traumatycznym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Krzysztof Zbrożek
  • Agnieszka Mituta
  • AnJa Domoradzka
  • Dawid Owczarek
  • Lidia Misztak
  • Joanna Jeruzalem
  • Maria Januszewska
  • Adam Kielbowicz
  • Roman Bednarski
  • Pau Lincia
  • Tomczyk Dariusz
pasożyt