Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Źródła Zasilania > Jak przedłużyć żywotność baterii w laptopie?

Jak przedłużyć żywotność baterii w laptopie?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Laptopy tracą swój urok, gdy musimy nieustannie szukać gniazdka, by podłączyć zasilanie. Zwykle wydaje nam się, że bateria działa dosyć długo, ale przekonujemy się, że tak nie jest dokładnie wtedy, gdy musimy zrobić coś ważnego. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak maksymalnie wydłużyć żywotność baterii w laptopie.
1

Defragmentuj regularnie.
Im szybciej twój komputer wykonuje swoje zadania, tym mniej zużywa baterii. Spraw by twój twardy dysk był tak szybki, jak to tylko możliwe, defragmentując go regularnie (ale nie wtedy, gdy laptop działa tylko na baterii).

2

Zmniejsz podświetlenie ekranu.
Większość laptopów posiada opcję zmniejszania jasności ekranu, co powoduje mniejsze zużycie baterii. Niektóre, zwłaszcza nowsze modele, mają także możliwość modyfikacji wydajności chłodzenia procesora. Jest to kolejny sposób na zyskanie nieco lepszego wykorzystania baterii.

3

Wyłącz programy działające w tle.
Gdy laptop działa tylko na baterii, wyłącz wszystkie programy, które nie są ci potrzebne w danej chwili. Dodatkowe obciążenie procesora zmniejsza żywotność baterii

4

Usuń urządzenia zewnętrzne.
Urządzenia USB (w tym także mysz) i WiFi wpływają na zwiększenie zużycia baterii, więc najlepiej odłączyć wszystkie urządzenia, które nie są potrzebne w czasie, gdy laptop działa tylko na baterii.

Jak wyłączyć touchpad w laptopie?
Jak połączyć dwa komputery kablem sieciowym (Windows 7)?
Jak zrobić zrzut ekranu na laptopie?
Jak wyczyścić ekran LCD?
Wskazówki
  • Wyłącz funkcję automatycznego zapisywania. Jest to bardzo wygodne, ale powoduje większe zużycie energii. Aby nie stracić danych włącz tą opcje z powrotem, gdy zostanie bateria będzie bliska rozładowania.
  • Możesz zmniejszyć zużycie baterii zmieniając rozdzielczość ekranu.
5

Dadaj więcej pamięci RAM.
To pozwoli na przetwarzanie większości informacji w pamięci twojego komputera, a nie w pamięci wirtualnej. Pamięć wirtualna bazuje na twardym dysku i jest znacznie mniej energooszczędna. Należy jednak pamiętać, że większa pamięć RAM też zużywa więcej energii, więc jej dodanie jest rozwiązaniem tylko wtedy, gdy musisz korzystać z programów, które pochłaniają dużo pamięci wirtualnej.

6

Korzystaj raczej z dysku twardego, a nie CD/DVD.
Zużycie energii podczas pracy dysku twardego jest znacznie mniejsze, niż podczas uruchamiania napędu CD i DVD. Stacja dysków wymiennych zużywa pewną ilość energii nawet wtedy, gdy nie jest aktywnie używana. Aby zaoszczędzić baterię, najlepiej jest zawsze wyjąć płytę ze stacji dysków wymiennych. Ilekroć to możliwe (np. w przypadku plików ISO), korzystaj z napędu wirtualnego używając programów takich jak np. Alkohol 120%.

7

Utrzymuj styki baterii w czystości.
Raz w miesiącu przemywaj wszystkie metalowe styki szmatką zwilżoną alkoholem. Zapewnia to bardziej wydajne przekazywanie energii.

8

Uważaj na baterię.
Nie pozostawiaj baterii podłączonej do zasilania przez długi okres czasu. Naładowaną baterię powinieneś odłączyć od zasilania i używać przynajmniej co dwa, trzy tygodnie. Ponadto nie należy pozostawiać na długo całkiem rozładowanej baterii.

9

Hibernacja, a nie stan wstrzymania.
Chociaż wprowadzenie komputera w stan wstrzymania może zaoszczędzić nieco energii i pozwala zacząć pracę dokładnie w tym miejscu, w którym skończyłeś. Jednak nigdy nie uda ci się zaoszczędzić tyle energii, co w stanie hibernacji.

10

Zmniejsz temperaturę.
Twój laptop pracuje efektywniej, gdy jest dobrze chłodzony. Oczyść dokładnie wszystkie otwory wentylacyjne i klawiaturę. Możesz także zapoznać się z innymi sposobami na obniżenie temperatury, które znajdziesz na LapTopMag.pl.

11

Konfigurowanie i optymalizacja opcji zasilania.
Przejdź do menu „Opcje zasilania” w Panelu sterowania Windows i skonfiguruj je tak, by zoptymalizować zużycie energii („maksimum baterii”).

12

Skoncentruj się na jednym.
Gdy laptop działa tylko na baterii, nie rób kilku rzeczy na raz. Zamiast jednocześnie pracować z arkuszem kalkulacyjnym, wysyłać maila i słuchać ulubionej muzyki, skup się tylko na jednym zadaniu na raz. W przeciwnym razie najprawdopodobniej zużyjesz baterię zanim choć jedna czynność zostanie zakończona.

13

Ogranicz swoje wymagania.
Działania pasywne takie jak wysyłanie e-maila, czy pisanie w edytorze tekstowym zużywa znacznie mniej baterii, niż słuchanie muzyki czy oglądanie filmów DVD. Gdy zależy ci na dobrym wykorzystaniu baterii zastanów się, co w danej chwili jest dla ciebie najważniejsze.

14

Zmień laptop na lepszy model.
Producenci coraz bardziej prześcigają się w innowacjach dających większa wydajność baterii. Mówi się już nawet o laptopach działających na baterii przez cały dzień. Wybierz jeden z nowszych i bardziej wydajnych laptopów, a bateria na pewno wystarczy na dłużej.

15

Zapobiegaj „efektowi pamięci”.
Jeżeli używasz bardzo starego laptopa musisz zapobiegać „efektowi pamięci”. Dobry stan baterii utrzymasz przez ładowanie jej do pełna i następnie rozładowywanie do zera przynajmniej raz na dwa tygodnie.

Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak schłodzić laptopa?
 3.7/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Goya - 2010-04-07
O, może to w końcu ruszy tego starego rzęcha! Żaden z niego komputer przenośny skoro muszę go ładować co 40 minut!!!! wrrr
Czyszczenie klawiatury jest bardzo ważne. To właśnie na niej zbiera się najwięcej bakterii i zarazków. Nieczyszczona,...
Jak czyścić klawiaturę laptopa?
Czyszczenie klawiatury jest bardzo ważne. To właśnie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt