Tutaj jesteś: Zwierzęta > Owady > Muchy > Jak pozbyć się muszek owocówek?

Jak pozbyć się muszek owocówek?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (397 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Czy w twojej misce z owocami pojawiły się małe muszki owocówki? Jeśli raz osiedlą się w twoim domu, trudno będzie się ich później pozbyć. Jednak istnieje na to kilka sposobów. Przeczytaj poniższe wskazówki, a dowiesz się jak w prosty, szybki i przyjazny dla środowiska sposób, wygonić muszki z twojego domu.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Arkusz papieru, Kubek wykonany ze szkła lub przeźroczystego tworzywa sztucznego, Szklanka lub słoik, Taśma klejąca, Ocet jabłkowy lub inny płyn na przynętę, Dwulitrowa plastikowa butelka, Wino jabłkowe, Słodkie czerwone wino, Folia spożywcza, Widelec lub ostre narzędzie do wykonania dziurek, Miska
1
Przede wszystkim usuń to, czym żywią się muszki, zwłaszcza miskę, w której odkryłaś ich hodowlę. Cykl życiowy muszek owocówek trwa tylko 10 dni, miały więc wystarczająco dużo czasu, by złożyć tam jajeczka. Jeśli wystarczająco szybko odkryjesz obecność muszek w domu, usunięcie hodowli może pozwolić pozbyć się ich całkowicie. Czasem może to nie wystarczyć i trzeba będzie zastosować inne środki. Znalezienie miejsca, w którym gnieżdżą się muszki, nie jest jednak łatwe.

Zastosuj się do kilku prostych zasad:

- Umyj wszystkie naczynia. Wyczyść zlew i odpływ.

- Wymyj gąbkę do mycia naczyń, najlepiej wodą z mydłem. Wypłucz ją dobrze i wysusz. W żadnym wypadku nie zostawiaj jej mokrej w zlewie.

- Kosz na śmieci powinien być przykryty.

- Resztek żywności nie przetrzymuj na talerzach, tackach czy stole.

- Miskę, w której przechowujesz owoce zakryj pokrywką lub włóż do lodówki. Rodzynki, daktyle i suszone śliwki również wabią muszki owocówki.

- Wyrzuć wszystkie przejrzałe owoce.

- Umyj z zewnątrz wszystkie otwarte pojemniki z sokami, ketchupem, czy octem jabłkowym. Szczelnie je zamknij. Jeśli to możliwe, trzymaj je w lodówce.

- Zetrzyj wszystkie plamy i okruszki z kredensu, stołu i podłogi.

- Wyrzuć wszystkie śmieci. Plastikowe torby na śmieci nie nadają się już do ponownego użytku.

- Wyczyść wszystkie uszczelki na drzwiach lodówki. Umyj ją z zewnątrz. - Pamiętaj także o wyczyszczeniu podłogi pod lodówką.

- Umyj podłogę pod i wokół zmywarki i kuchenki.

- Po sprzątnięciu wylej wodę z wiadra i wymyj je. Mopa wymyj i wysusz.

- Wysusz wilgotne pranie.

- Wyrzuć śmieci, a kosz regularnie opróżniaj.

- W pobliżu domu nie należy stosować obornika, cieczy pofermentacyjnej i nawozów.

- Na okna i drzwi zakładaj siatki.
Jak usunąć kamień z czajnika?
Jak czyścić zmywarkę?
Jak zwalczyć pluskwy domowe?
Jak odstraszyć szerszenie?
Wskazówki
  • Możesz również zakupić chemiczne preparaty na muszki owocówki - do kupienia tutaj.
2
Wykonaj prostą pułapkę.

- Po wyczyszczeniu i usunięciu z domu wszystkich wabiących muszki produktów, do słoika lub szklanki nalej odrobinę octu jabłkowego lub balsamicznego. Zwykły ocet zazwyczaj nie wabi muszek, zmieszaj go więc z octem jabłkowym, a uzyskasz bardziej intensywny zapach.

- Dodaj kilka kropli płynu do naczyń lub innego detergentu i całość dokładnie wymieszaj.

- Szklankę połóż na noc w miejscu, gdzie zaobserwowałaś pojawienie się muszek. Rano w szklance znajdziesz mnóstwo martwych małych muszek, które wpadły w twoją pułapkę.

- Oczywiście pułapkę możesz położyć także w ciągu dnia. Jednak ciemność i niższa temperatura sprawią, że muszki chętniej się zlatują. W ciągu dnia złapiesz ich znacznie mniej.

- Ocet przyciąga muszki, gdyż jego aromat przypomina zapach gnijących owoców. Muszki wlatują do słoika i siadają na powierzchni octu. W normalnym przypadku napięcie powierzchniowe pozwoliłoby im na utrzymanie się na powierzchni, jednak dodatek detergentu sprawia, że muszki się topią.
3
Przykryta pułapka.

- Weź słoik lub szklankę i nalej do niej wina, soku lub octu jabłkowego na wysokość ok. 1-2cm.

- Jeśli pojemnik ma pokrywkę, zrób w niej kilka małych otworków. Jeśli nie, przykryj wierzch kawałkiem folii spożywczej i zrób w niej niewielkie nakłucia.

- Umieść pułapkę w miejscu, gdzie występują muszki. Zdziwisz się, jak wiele owadów można w ten sposób złapać.
4
Zrób pułapkę w misce.

- Na dnie miski połóż kilka skórek z owoców i dodaj odrobinę wina lub octu jabłkowego.

- Miskę szczelnie przykryj folią spożywczą, uważaj by nie utworzyć zmarszczek.

- Przy pomocy widelca zrób kilka małych otworków. Pamiętaj, nie mogą one być zbyt duże. Muszki muszą przez nie wejść, ale nie mogą wyjść. Jeśli dziurki będą zbyt duże, muszki najedzą się i wylecą z powrotem.
5
Zrób pułapkę z woreczków z zapięciem strunowym.

- Kilka plasterków jabłka włóż do odpowiedniej wielkości woreczka z zapięciem strunowym.

- Pozostaw woreczek otwarty, aby umożliwić szkodnikom wejście do środka. Po pewnym czasie zauważysz, że na jabłku pojawiły się muszki.

- Zamknij woreczek i zmiażdż koniuszkami palców każdą muszkę znajdującą się wewnątrz.
6
Pułapka w zmywarce lub kuchence.

- Usuń z kuchni całą dostępną dla muszek żywność. Umyj naczynia, owoce włóż o woreczków z zapięciem strunowym lub do lodówki.

- Otwórz drzwiczki do piekarnika i umieść w nim kawałek owocu – może to być skórka z jabłka, kiwi lub banana. Piekarnik na noc pozostaw otwarty. Nie korzystaj z tej metody, jeśli masz piekarnik na gaz! Możesz ją wykorzystać tylko, jeśli masz kuchenkę elektryczną.

- Wstań wcześnie rano i powoli, cicho zamknij drzwiczki piekarnika.

- Włącz piekarnik i nastaw temperaturę na około 200º. Poczekaj 10–15 minut. Większość muszek owocowych zginie.

- Dokładnie wyczyść piekarnik.

- Jeśli nie chcesz czyścić piekarnika, wykorzystaj zamiast niego zmywarkę do naczyń.

- Do niewielkiej szklanki nalej odrobinę octu jabłkowego i umieść ją w zmywarce. Pozostaw uchylone drzwi. Możesz dodać do szklanki z octem również odrobinę płynu do mycia naczyń, muszki, które wylądują na powierzchni cieczy, utopią się.

- Drzwiczki od zmywarki zostaw na noc lekko uchylone. Rano bardzo delikatnie i cicho zamknij drzwiczki i uruchom krótki cykl zmywania. W żadnym wypadku nie uchylaj drzwiczek, aby zobaczyć ile muszek złapałeś.
7
Zrób pułapkę z lejkiem.

- Z arkusza papieru zrób stożek. Taśmą klejącą zabezpiecz stożek z zewnątrz tak, by się

nie rozwinął. Stożek musi zmieścić się do szklanki lub przezroczystego kubka.

- Odetnij niewielka końcówkę stożka, w ten sposób utworzysz lejek.

- Do szklanki wlej niewielką ilość octu jabłkowego. Doskonale do tego celu nadaje się również rum z sokiem owocowym lub pół łyżeczki drożdży rozpuszczonych w odrobinie wody.

- Włóż lejek do szklanki lub kubka. Uważaj, by nie miał on kontaktu z cieczą. Przy pomocy taśmy przymocuj lejek do szklanki. Zadbaj o to, by nie było szczeliny, przez którą muszki mogłyby uciec.

- Ustaw pułapkę na płaskiej powierzchni. Muszki zwabione zapachem wlecą do stożka. Ześlizgną się po powierzchni lejka i utopią w znajdującej się na dnie cieczy lub zostaną uwięzione w szklance. Jeśli zostawisz pułapkę na noc, wszystkie uwięzione muszki wpadną w końcu do octu i utoną.
8
Pułapka w butelce.

- Przygotuj dwulitrową plastikową butelkę. Zdejmij z niej etykietę i nakrętkę.

- Ostrożnie odetnij górną cześć butelki na 1/3 wysokości, tam gdzie zazwyczaj znajduje się górna część etykiety.

- Górną część butelki odłóż na bok. Do dolnej jej części nalej odrobinę atrakcyjnego dla muszek płynu – soku lub octu jabłkowego.

- Odcięty stożek obróć do góry nogami i umieść go na dolnej części napełnionej sokiem. Miejsce łączenia dokładnie zaklej taśmą, aby nie było szczelin.

- Muszki owocowe znajdą drogę do wnętrza butelki, ale nie będą mogły wydostać się z powrotem. To najprostsza i najbardziej skuteczna pułapka. Gdy butelka będzie już pełna, zabezpiecz ją tak, by zawartość się nie wylała, a następnie wyrzuć.
9
Pułapka w szklance.

- Umieść kawałek owocu w szklance.

- Szklankę szczelnie zakryj folia spożywczą.

- W folii zrób kilka małych otworków. Zwabione zapachem muszki wlecą do środka, lecz nie będą się mogły później uwolnić.
10
Pułapka z winem.

- W małej miseczce umieść niewielką ilość słodkiego wina.

- Na czubek swojego palca nałóż niewielką ilość płynu o mycia naczyń, najlepiej rozcieńczonego.

- Delikatnie dotknij czubkiem palca powierzchni wina.

- Zabieg ten zniszczy napięcie powierzchniowe wina. Muszki skuszone zapachem wina przylecą i utopią się. W normalnych warunkach napięcie powierzchniowe chroniłoby je przed zatonięciem, jednak dotknięcie powierzchni wina spowoduje, że będzie inaczej.
11
Lepkie pułapki.

Do złapania muszek owocówek możesz wykorzystać również lep w intensywnie żółtym kolorze. Muszki zwabione przez ten kolor siądą na powierzchni lepu i przyklejają się. Tego typu pułapki pozwalają na złapanie znacznie większej ilości muszek.
12
Zamroź zabite muszki i wykorzystaj pojemnik kilkakrotnie.

- Jeśli w pojemniku z pułapką znajduje się już znaczna ilość muszek, umieść go na 10 minut w zamrażalniku. Zabieg ten sprawi, że muszki zginą. Następnie połóż pojemnik z powrotem na miejscu, bez konieczności czyszczenia go i opróżniania.

- Jeśli pojemnik jest pełny lub leży już kilka dni, należy go opróżnić. Jeśli jako przynętę wykorzystujesz żywność, muszki zaczną składać w niej jajka, z których po około 7 dniach wylęgną się nowe owady. Taka pułapkę należy więc natychmiast zamrozić i/lub wyrzucić.
13
Łapanie i uwalnianie.

- Kawałki owoców (najlepiej zgniłych) wrzuć do dużego słoika.

- Połóż słoik w pobliżu miejsca, gdzie występuje dużo muszek (np. jeśli zauważyłaś muszki w pobliżu talerza z owocami, umieść w nim słoik). Muszki zwabione zapachem natychmiast przylecą do słoika.

- Gdy zauważysz, że wewnątrz znajduje się już dużo muszek, natychmiast przykryj słoik. Musisz być bardzo szybka, gdyż w przeciwnym razie muszki uciekną.

- Wynieś przykryty słoik na zewnątrz i uwolnij muszki. Upewnij się, że wszystkie wyleciały ze słoika.

- Powtarzaj ten proces, aż do momentu, gdy do słoika przyleci tylko 1–2 muszki. Je również uwolnij. Teraz pozbądź się żywności, na której zauważyłaś muszki. Mogły one złożyć jajka, co oznacza, że po pewnym czasie pojawi się nowe pokolenie.

- Metoda ta może zając ci kilka dni. Owoce musisz jednak wymieniać każdego dnia. Nie możesz narazić się na powstanie nowego pokolenia szkodników.
14
Suszarka do włosów.

- Zorientuj się, gdzie muszki występują w największych ilościach. Poszukaj w pobliżu gniazdka i podłącz do niego suszarkę do włosów.

- Włącz suszarkę, ustaw na najwyższą temperaturę i skieruj wylot w miejsce, gdzie występuje najwięcej muszek. Gorące powietrze zabije wszystkie latające szkodniki.
-Możesz też ustawić suszarkę tylną częścią do muszek i wciągnąć je do niej.
15
Płyn do mycia szyb.

Płyn do szyb doskonale poradzi sobie z muszkami, które do tej pory jeszcze nie złapały się w pułapkę. Po prostu znajdź je i spryskaj. Najlepiej, jeśli nie będą się wówczas poruszać. Spryskaj je 3–4 razy, po chwili zginą.
16
Użyj odkurzacza.

Gdy będziesz się chciała pozbyć muszek korzystając z lejka, może się zdarzyć, że siądą one na jego obrzeżach i nie będą chciały zejść na dół. Weź wówczas odkurzacz i zassij je wszystkie do środka. Nie będą wówczas w stanie odlecieć.
17
Lakier do włosów.

Lakier doskonale działa na pojedyncze zabłąkane muszki. Wystarczy jednokrotnie rozpylić go w ich pobliżu, a natychmiast pospadają na ziemię.
Wskazówki
 3.8/5 (397 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (22)

antyreklama - 2016-07-18
Same reklamy jaks porazka
beber1488 - 2014-11-03
Ze szklanka i folia aluminiowa jest ok ja nalalem winiaka (bimber 65%z wina ) i w ciagu 1minuty 15 sztuk juz jest zainteresowanych czekam do rana na efekt ;)
ala - 2014-10-27
zostawiłam gołe ściany ( oczywiście zdezynfekowane) pomogło ,bardzo pouczający i fachowy artykuł
andy - 2014-09-17
ale porada! rewelacyjna! ja jeszcze dodatkowo wyniosłem wszystkie meble, pomalowałem od nowa całe mieszkanie, zamówiłem ozonowanie pomieszczenia i już. po muszkach ani śladu.
w.ciemie.bity - 2014-09-13
Muszka owocówka… – a tyle roboty, mycia i sprzątania – kto to widział?
– To już chyba lepiej jest zburzyć cały dom i wybudować od nowa.
jezyk - 2014-09-01
A czy do tej wody i octu tez potrzebna jest folia żeby przykrzyć pojemnik
exmoond - 2014-08-25
wystarczy zwykly ocet, nie musi byc winny, jablkowy ,etc i zwykly plyn do mycia naczyn proporcja pol na pol i po sprawie
Kaska - 2013-11-18
Rozwiązanie nr 3 jest rewelacyjne, w końcu pozbyłam się uciążliwych lokatorów. Wystarczył kieliszek wina, folia i po sprawie. Dziękuję za pomoc.
giorgio - 2013-08-19
No właśnie mam chyba dobry sposób na muszki sokówki ( takie małe złośliwe ) owadki.
Miałem ochotę dziś na browarka Paulaner natyral.
No to sobie zapodałem , wypiłem z połowę kufla i resztę odstawiłam na chwilkę .
A że gdzieś tam biegał talerzyk z częścią pomidora to zebrało sie troszkę tych muszek .
No i po kilku minutach zaczęły pić ze mną , wpadło ich chyba z 10 a po 2 godzinach wszystkie .
Także to dobry patent na te szkodniki . ALE TEGO POTEM NIE PIJEMY :)
gość - 2012-11-26
ta metoda z octem i płynem do naczyń jest rewelacyjna! Wszystkie muszki się utopiły!
iviki - 2012-10-29
plaster cytryny w szklance lub na talerzu i przykrywamy to torebką taką z dziurkami z marketu w którą się wkłada gorące pieczywo. Wchodzą przez te dziurki ale wyjść już nie dają rady. Sprawdzone , działa :)
kpietruczuk - 2012-10-16
świetne rady na pewno z nich skorzystam zwłaszcza teraz jak mam winogron w domu i mam masę meszek :)
katka - 2012-09-16
ocet winny+sok+plyn do mycia naczyn+troche wody=swietny efekt! po calym dniu zostawienia tej mikstury w kuchni, zniknely wszystkie muszki :) polecam
andrzej - 2012-09-10
Najlepszym sposobem w mieszkaniu na te natręty to lep na muchy i odkurzacz, sprawdzone...
Winford - 2012-04-22
Teraz na pewno działa!!!!Wszystko pochować,spryskać pomieszczenie i kąty w nim RAID MAX,zamknąć koniecznie na noc- i po gadzinach! Sprobujcie-efekt murowany.
nossa - 2012-04-22
OmG...działa!!
Winford - 2011-09-30
Rewelacja!natychmiast giną! Spryskać je płynem do mycia szyb.! dzień wystarczyl mi by pozbyc się całje chmary.Środki owadobójcze są trujące,więc nie można ich używać wszędzie,płynem mogę spryskać meble,sciany itp.Gwarantowany efekt.Zrobiłam to w kuchni i zamykam kuchnię a w pokoju ustawiam w kubku prawdziwą kawusię-uwaga! : tylko z mleczkiem :),topią się,bo uwielbiają kawkę.
ania - 2011-09-19
To ze wszystkich pułapek typu piekarnik zmywarka do naczyn w które należy zwabić muszki(znalazłam gdzieś w necie) może lepiej umieścić pułapkę w muszli klozetowej i poprostu spuścić wodę!
Ania - 2011-05-29
ale głupoty, zwykł lep na muchy owocówki wystarcza. koszt ok. 3-4 zł
Giovanna - 2011-01-07
Aby uniknąć wylęgania się muszek, najlepiej myć owoce zaraz po przyniesieniu do domu, mało kto jest świadomy tego, że larwy są przynoszone do domu na owocach.
Ida - 2010-09-27
Najlepiej wyrzucić śmiecie i zaglądnąć czy nie ma nic na wierzchu co się psuje. Czasami znajdzie się gdzieś za meblami jakieś popsute jabłko itp. Jak już się porządnie wysprząta to muszki się wyniosą.
Marcinek - 2010-04-09
Wymyślne, nie ma co!:)
Muszki owocówki pojawiają się zwykle w większych ilościach latem i jesienią. Przyciąga je zapach fermentacji - mogą to...
4 sposoby na muszki owocówki
Muszki owocówki pojawiają się zwykle w większych ilościach latem i jesienią. Przyciąga...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt