Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Środki czyszczące > Jak zwalczyć pleśń w mieszkaniu?

Jak zwalczyć pleśń w mieszkaniu?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (184 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Bielinka, w której skład wchodzi podchloryn sodu, jest środkiem często stosowanym do zwalczania grzybów i pleśni. Jednak jej skuteczność w walce z pleśnią jest przesadzona. Bielinka niszczy jedynie powierzchniowe objawy pleśni, natomiast zawsze pozostawia jej grzybnię, z której wyrastają nowe strzępki pleśni. Ale nie martw się! Są inne, skuteczniejsze sposoby na pozbycie się pleśni. Poniżej znajdziesz kilka z nich.
1
ocet

Ocet.
Ocet jest bardzo łatwo dostępny i niedrogi. Jego działanie polega na zmianie odczynu środowiska na mocno kwaśny, co nie pozwala grzybom pleśniowym na przeżycie. Zmieszaj ocet z wodą w proporcji 1:4 i używaj tej mieszanki jako codziennego środka czyszczącego w twoim gospodarstwie domowym. Ocet jest bardzo kwaśny i dzięki temu skuteczny. Co więcej, nie posiada żadnych niebezpiecznych substancji chemicznych, które mogą być żrące a nawet rakotwórcze.

2
olejek z drzewa herbacianego

Olejek z drzewa herbacianego.
Olejek z drzewa herbacianego jest środkiem bardzo bezpiecznym. Można go stosować zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. U większości ludzi nie powoduje absolutnie, żadnych efektów niepożądanych. Olejek ten jest raczej drogi, ale za to bardzo wydajny i skuteczny. Dodaj kilka kropli olejku z drzewa herbacianego do sprayu czyszczącego lub wiadra z wodą i mydłem i używaj ich do codziennego czyszczenia domu. Olejek zabije istniejące komórki pleśni i zapobiegnie ich powrotom. Zapach powinien ulotnić się w ciągu kilku dni.

3
grejpfrut

Ekstrakt z nasion grejpfruta.
Ekstrakt ten jest bezbarwny i bezwonny, ale jego działanie jest bardzo silne i skuteczne. Przy okazji jest także środkiem absolutnie bezpiecznym. Może być stosowany zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. Skutecznie zwalcza infekcje, alergie, grzyby i pleśnie. Wystarczy rozpuścić zaledwie 6-10 kropli ekstraktu z nasion grejpfruta w 0,5 l wody, aby powstał silny środek bakterio- i grzybobójczy. Należy unikać kontaktu preparatu z oczami i błonami śluzowymi.

4
kwas borowy

Kwas borowy (borny).
Kwas borowy jest uważany za bezpieczny, uniwersalny środek czyszczący i grzybobójczy. Skutecznie zwalcza zarówno pleśnie domowe, jak i karaluchy. Badania wykazały, że kwas borowy nie ma właściwości mutagennych i rakotwórczych, co oznacza, że nawet długotrwale stosowany nie powoduje zmian na poziomie genetycznym i nie wywołuje raka. Należy jednak pamiętać, że jest to środek silnie żrący i jego przedostanie się do wnętrza organizmu może być bardzo niebezpieczne, a nawet śmiertelne. Na szczęście kwas borowy nie przenika przez skórę, ani nie dostaje się do organizmu podczas oddychania przez nos i usta, więc do jego stosowania wystarczą tylko minimalne środki ostrożności.

5
olejek lawendowy

Inne olejki eteryczne.
Inne olejki eteryczne nie są tak skuteczne jak olejek z drzewa herbacianego, ale mogą w pewnym stopniu redukować ryzyko wystąpienia pleśni i jej nawrotów. Możesz z nich robić naturalne środki czyszczące lub dodawać je do środków chemicznych zakupionych z sklepie. Wystarczy 10 kropli na 0,5–1 litra wody lub detergentu, by zapobiec nawrotom pleśni i zabić jej pojedyncze komórki. Masz do wyboru wiele olejków, pozostawiających w domu przyjemny zapach, np. cytrynowy, pomarańczowy, cynamonowy, goździkowy, eukaliptusowy lub lawendowy.

6
wybielacz

Nie używaj wybielaczy.
Ostatnie badania wykazały, że chlorowe środki wybielające i czyszczące nie są w stanie zabić grzybów i pleśni. Chlorowe środki czyszczące działają powierzchniowo, przez co zabijają tylko widoczne gołym okiem komórki grzybów, natomiast nie naruszają ich zarodników. Dodatkowo, na niekorzyść środków wybielających przemawia fakt, że bardzo szybko się ulatniają pozostawiając po sobie obojętny odczyn środowiska, który sprzyja rozwojowi nowych bakterii, grzybów i pleśni. Ponadto detergenty zawierające chlor mają w swoim składzie wiele innych substancji, które wykazują działanie mutagenne i rakotwórcze. Zatem jeśli możesz, ogranicz użycie tych środków do minimum.

 4.7/5 (184 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

aziiza - 2015-04-04
ozonowanie szybko i skutecznie likwiduje grzyby na ścianach i zarodki grzybów w powietrzu. Ja używam tego http://zdrowiemojapasja.pl/pl/p/Ozonator-jonizator-powietrza-i-wody-ZYH103/209
j - 2014-11-06
Ech... "specjalistko".... warto by było (a raczej trzeba) NAJPIERW usunąć przyczynę...
mARIOLA - 2014-01-09
teraz ogladalalm 3 odcinki SMierc czai si za progiem i faktycznie mowi ze NAJLEPSZE ABY ZABIC PLESN JEST OCETTTTT, WIEC LUDZIE DO DZIELA, ACE WYWALIC Z CHALUPY
Tomek1610 - 2013-11-03
ja stosowałem już wszystko... nawet zatruwacz przemysłowy wraz z pokryciem ściany konserwacją do karoserii i wciąż po pół roku borowiki wychodzą za ściany. wyprowadzam się i tyle.
Kris - 2012-05-10
przeczytałęm że octu nie powinno się stosować gdyż z jednej strony faktycznie niszczy pleść ale z 2 może zawierać pożywkę dla grzybów
beata - 2012-01-05
cwierc lyzeczki olejku gozdzikowego wymieszac z litrem wody spryskac plesn wieczorem a rano umyc octem z soda
Danuta - 2010-04-12
Chyba wypróbuję ten olejek z drzewa herbacianego. Ocet jakoś tak.. śmierdzi.. ;))
Ocet znany jest ze swoich cudownych właściwości już od dawna. Już babcie naszych babć używały go w porządkach domowych...
Jak sprzątać ekologicznie – ocet.
Ocet znany jest ze swoich cudownych właściwości już...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt