Tutaj jesteś: Biznes > Firma i Społeczeństwo > Biznes Międzynarodowy > Jak zatrudnić cudzoziemca?
Jak zatrudnić cudzoziemca?

Jak zatrudnić cudzoziemca?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Masz zamiar zatrudnić u siebie obcokrajowca? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zatrudniać cudzoziemców i jakie dokumenty będą w związku z tym potrzebne. Proces zatrudnienia składa się z kilku etapów.
Rzeczy, których potrzebujesz:
wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, dowód wpłaty, rejestr handlowy/zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (z ostatnich 3 miesięcy); w przypadku osób fizycznych występujących o zatrudnienie cudzoziemca w charakterze np. Pomocy domowej – należy załączyć dowód osobisty i zaświadczenie o nadaniu numeru NIP, dokument potwierdzający prawo do lokalu zgodnie z siedzibą firmy i miejscem wykonywania przez cudzoziemca pracy, zaświadczenie o nadaniu numeru REGON, zaświadczenie o nadaniu numeru NIP, umowa spółki, uchwała o powołaniu do pełnienia funkcji w zarządzie osoby prawnej, kopia dokumentu podróży cudzoziemca, dokumenty potwierdzające równoważność kwalifikacji zawodowych oraz poziom wykształcenia cudzoziemca, oświadczenie pracodawcy złożone w trybie art. 75 kodeksu postępowania administracyjnego, załącznik – wykaz stanu zatrudnienia, informacja starosty właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca (informacja w zakresie złożonej oferty pracy, również w systemie EURES) – (wzór zamieszczony na stronach internetowych urzędów wojewódzkich), dokumenty potwierdzające podjęcie przez pracodawcę działań w zakresie powierzenia pracy, która jest przedmiotem wniosku (np. ogłoszenie w gazecie, stronie internetowej itp.) wraz z pisemną informacją pracodawcy w zakresie realizacji, informacja pracodawcy w zakresie realizacji oferty EURES, zaświadczenie o niekaralności cudzoziemca uzyskane w Polsce z Krajowego Rejestru Karnego (wniosek można pobrać ze strony internetowej urzędu wojewódzkiego), zakres czynności cudzoziemca na wnioskowane stanowisko pracy (o ile nie został on uwzględniony we wniosku), upoważnienie/pełnomocnictwo do reprezentowania pracodawcy – w przypadku reprezentowania przez inne osoby – oryginał.
1
W Dzienniku Ustaw 14 grudnia 2010 r. zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie dotyczące wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz U. nr 236, poz. 1559).

Po dniu 31 grudnia 2010 r, czyli od roku 2011 możliwe jest powierzenie wykonywania pracy na podstawie oświadczenia pracodawcy.

W związku z powyższym pracodawcy mogą rejestrować ww. oświadczenia dla pracowników z Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji lub Ukrainy z terminami wykonywania pracy przypadającymi w kolejnych latach.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011r. druki:

* oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy obywatelowi Republiki Białoruś, Republiki Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy oraz
* pouczenia dla podmiotu składającego oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi dostępne są na stronie Powiatowego Urzędu Pracy w Rzeszowie w zakładce : DLA PRACODAWCÓW – Informacje.
Jak dobrze negocjować?
Jak negocjować z Niemcami?
Jak zatrudnić cudzoziemca?
Wskazówki
  • Pracodawca może wystąpić z wnioskiem o zgodę na zatrudnienie cudzoziemca pod warunkiem, że nie znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji.
  • Pracodawca musi udowodnić, że posiada lokal na prowadzenie działalności gospodarczej (np. przedstawić umowę najmu lokalu, zarejestrowaną w urzędzie skarbowym).
  • Pracodawca może zatrudnić obcokrajowca pod warunkiem, że w jego firmie pracuje co najmniej jeden polski pracownik.
 4.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wielu ludzi traci pracę z dnia na dzień… Aby nie zostać bez środków do życia, należy zarejestrować się w urzędzie...
Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?
Wielu ludzi traci pracę z dnia na dzień… Aby nie zostać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Bogumila Sikora
  • Grzegorz Grzasko
  • Grazyna Gorczyca
  • Leszek Panacheda
  • Anna Grzywka
  • Monika Rojek
  • Małgorzata Stankiewicz
  • Ewa Kucińska
pasożyt