Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Układu Pokarmowego > Jak leczyć refluks żołądka?

Jak leczyć refluks żołądka?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (34 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 20 
Refluks żołądkowy, potocznie nazywany zgagą, objawia się uczuciem palenia i pieczenia w żołądku, klatce piersiowej i przełyku. Czasem ma on miejsce, gdy powstający w żołądku kwas solny cofa się w stronę przełyku, powodując podrażnienie tkanki, która go wyściela.
Refluks żołądka często powiązany jest z otyłością, ciążą, przejedzeniem, zbyt szybkim położeniem się lub wstaniem po posiłku, a także z paleniem papierosów. Może być również wywołany kwasami znajdującymi się w pożywieniu i napojach (np. pomidorach, soku pomarańczowym,coli, alkoholach). Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się jak zapobiegać refluksowi żołądka i leczyć jego objawy.
1
jedzenie w pośpiechu
Zapobieganie.

Badania wykazały, że jedzenie w pośpiechu i niedostateczne przeżuwanie pokarmów znacząco zwiększają częstotliwość i intensywność refluksu żołądkowego.
2
wizyta u lekarza
Leczenie.

Jeśli często męczy cię zgaga i uczucie palenia w klatce piersiowej, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Zbada on, czy objawy te nie są związane z chorobą znacznie poważniejszą, niż refluks żołądkowy, a także przepisze odpowiednie leki. Prócz farmaceutyków, zastosuj się również do porad opisanych w kolejnych krokach.
3
cola
Jedz mało, ale często. Unikaj napojów gazowanych, gum do żucia i cukierków.
4
leki na nadkwasotę
Rozważ kupno leków zmniejszających nadkwasotę żołądka. Przyjmuj również naturalne suplementy diety działające osłonowo na śluzówkę żołądka i redukujące wydzielanie kwaśnego soku żołądkowego (np. z żywicą mastika, sprawdź tutaj).
5
drzemka
Nigdy nie wykonuj ćwiczeń fizycznych, ani nie kładź się natychmiast po posiłku. Poczekaj przynajmniej 2 godziny, aż żołądek strawi pokarm.
6
papierosy
Unikaj papierosów, kawy, herbaty, alkoholu, czekolady, mięty (w tym mięty pieprzowej), ponieważ rozluźniają zwieracz przełyku.
7
jedzenie w pośpiechu
Unikaj stresu, zwłaszcza podczas posiłków.
8
picie wody
Może się zdarzyć, że środki uspokajające i inne leki ograniczają zdolność organizmu do prawidłowego przełykania. To z kolei jest przyczyną zgagi. W ogólności środki takie powinny być popite znaczną ilością płynu, a pacjent po ich zażyciu powinien jeszcze jakiś czas pozostawać w pozycji stojącej lub siedzącej.
9
refluks żołądka
Niektóre leki mogą zaostrzyć refluks. Zaliczają się do nich chociażby teofilina (przepisywana na astmę), blokery kanału wapniowego (na choroby serca), leki antycholinergiczne (depresja), kwas acetylosalicylowy i inne niesteroidowe leki przeciwzapalne. Leki te mogą być także przyczyną powstania refluksu żołądka. Zapytaj farmaceutę o skutki uboczne stosowania tych lekarstw.
10
spanie z uniesioną głową
Śpij z uniesiona głową i unikaj ubrań opinających twój brzuch. Jeśli to konieczne, podłóż pod głowę kilka dodatkowych poduszek.
11
nadwaga
Jeśli masz nadwagę, zrzuć zbędne kilogramy. Osoby otyłe częściej cierpią na skutek refluksu żołądka.
12
jedzenie w łóżku
Dieta.

Jedz najpóźniej na trzy godziny przed snem.
13
mała porcja
Spożywaj w ciągu dnia kilka małych posiłków, ponieważ przejadanie się prowadzi do zgagi. Tuż po jedzeniu unikaj wysiłku fizycznego, w szczególności schylania się i dźwigania ciężarów.
14
jedzenie warzyw
Postaraj się jeść pokarmy, które są łatwostrawne, np. sałatki, kurczak, ryby i chleb pełnoziarnisty. Włącz do diety lekko przegotowane warzywa, ale unikaj smażonych i tłustych dań mięsnych.
15
krwawa mary
Unikaj ostrych potraw i takich, które zawierają drażniące składniki, np. czosnek. Zgagę mogą również wywołać soki cytrusowe i produkty z pomidorów.
16
drinki
Unikaj alkoholu i kwaśnych soków, które dodatkowo zakwaszają żołądek.
17
jedzenie obiadu
Nie pij przed posiłkiem i oszczędnie popijaj go wodą w trakcie. Zbyt duża ilość płynów może rozcieńczyć kwas żołądkowy i spowodować uczucie przejedzenia.
18
fastfood
Zaleca się unikanie kofeiny, dań smażonych, tłustych, czekolady i mięty.
19
suplementy diety
Witaminy, minerały i zioła.

- na nadkwaśność żołądka i problemy z trawieniem korzystnie wpływa wiąz.

- suplementy zawierające bakterie acidophilus (do kupienia tutaj) pomagają odbudować florę bakteryjną żołądka i poprawiają trawienie.

- glutamina pomaga zredukować nadkwaśność i wykazuje korzystne działanie w przypadku zapalenia błony śluzowej żołądka.
 3/5 (34 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

RawiczzNura - 2015-01-07
Zapomniałem dodać, że mam 65 lat, co z pewnością nie jest bez znaczenia. Życzę pozbycia się zgagi!
starylew - 2014-08-06
najlepszy sposobem na zgagę jest szklanka wody Zuber, która łagodzi niekorzystne objawy po niezdrowym jedzeniu.
melankolija - 2013-10-28
Ten artykuł wprowadza ludzi w błąd. Refluks żołądka to nie jest po prostu zgaga. Zgaga jest objawem choroby refluksowej, która polega na niesprawności rozworu przełykowego (miejsca, w którym żołądek łączy się z przełykiem). Mówiąc prościej, rozwór jest zbyt luźny, przez co kwas żołądkowy jest zarzucany wyżej do przełyku i to właśnie powoduje zgagę, ponieważ przełyk nie posiada ochronnej błony śluzowej tak jak żołądek (stąd uczucie pieczenia). Jeśli ma się zgagę częściej, niż raz miesiącu, powinno się koniecznie wybrać na badania do szpitala. Zbyt częsta zgaga nie jest zjawiskiem normalnym (nie licząc np. ciąży).
marianjankowski - 2013-03-25
Szanowni Państwo, ja też chorowałem na tę przykrą dolegliwość, proszę zastosować się ściśle do mojej rady - nie ma nic lepszego jak sok z białej kapusty odwirowany przez sokowirówkę wypity na czczo rano szklaneczka pół godziny przed śniadaniem i wieczorem szklaneczka przez kolacją. Proszę przez miesiąc unikać ostrych i kwaśnych potraw , a o alkoholu wszelkiego rodzaju nie ma mowy ! ! ! Potrawy spożywać często i w małych ilościach . Powodzenia.
GosiaT - 2012-02-20
A mojemu synowi (25 lat) jak ma nasilone objawy to żadne tabletki nie pomagają, bierze codziennie leki na receptę Ultop, bardzo cierpi.
Misia - 2010-09-16
Ważne aby nie jeść przed pójściem spać. Najlepiej jest zjadać ostatni posiłek 3-4h przed położeniem się do łózka.
wiolka - 2010-08-18
U mnie co prawda refluks jest niebardzo dokuczliwy,ale spokojnie z ta dolegliwoscia radzi sobie tabletka ranogastu max.
Gastryk - 2010-04-13
Ja zażywam codziennie Ortanol (na receptę). Jest bardzo skuteczny, ale pewnie naturalne sposoby byłyby bezpieczniejsze.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt