Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Wychowanie młodzieży > Jak postępować z nastolatkiem?

Jak postępować z nastolatkiem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Gratulacje! Właśnie nadszedł czas, kiedy możesz o sobie powiedzieć, że jesteś rodzicem nastoletniego potwora. Nie wiesz co zrobić, gdy słowa same wydostają się z ust, a twoje na wpół pełnoletnie dziecko z hukiem zamyka ci drzwi przed nosem? A gdy kompletnie ignoruje to, co masz mu do powiedzenia? A może każe ci się zamknąć? W najlepszym razie usłyszysz „Nic nie rozumiesz” lub „Zostaw mnie w spokoju!”.
Co robisz w takiej chwili? Pozwalasz, by naruszano twój autorytet? Starasz się postawić na swoim mówiąc „Gdy ja byłam w twoim wieku..” lub „Nie masz prawa do...”, a może „Jestem od ciebie starsza...”? Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak postępować z nastolatkiem, który właśnie wchodzi w okres młodzieńczego buntu, przeczytaj poniższe wskazówki.
1

Nie naruszaj prywatności twojego dziecka, nie czytaj jego/jej pamiętnika, maili, sms-ów, ani archiwum wiadomości. Jeśli z naprawdę uzasadnionej przyczyny musisz to zrobić, postaraj się, by nigdy się o tym nie dowiedziało. Nastolatki często zabezpieczają się na wypadek przeszukiwania ich rzeczy. Ja, gdy byłam młoda, do niektórych stron pamiętnika przymocowywałam włos. Gdy zniknął, wiedziałam, że ktoś grzebał w moich rzeczach.

2

Szanuj córkę/syna. Jeśli ty będziesz szanować ją, ona będzie szanować ciebie. Bądź dla niej wzorem.

3

Pogódź się z faktem, iż jej przyjaciele i życie towarzyskie mają dla niej większe znaczenie, niż to, co dzieje się w domu. Nieważne jak bardzo będziesz usiłować ją zniewolić, ile czasu spędzisz na wspólnych śniadaniach, czy obiadach. Twoje dziecko zawsze będzie najpierw myślało o sobie, swoich przyjaciołach, popularności, randkach, ciuchach, gadżetach i dodatkach, które koniecznie musi mieć.

Co robić gdy dziecko boi się samo spać?
Jak reagować na agresję dziecka?
Jak przekonać dziecko do przedszkola?
Jak zachęcić dziecko do posprzątania swojego pokoju?
4

Nie krzycz. Im więcej będziesz krzyczeć, tym gwałtowniej nastolatek zareaguje w zamian. Jeśli dziecko ignoruje ciebie, spróbuj odpłacić mu się tym samym.

5

Jeśli nic nie pomoże, a twoje dziecko całkowicie wymyka się spod kontroli, możesz spróbować się przed nim rozpłakać (jeśli oczywiście jesteś matką). Wyjaśnij mu, co czujesz i co cię martwi. Jeśli masz córkę, możliwe, że popłacze się razem z tobą.

6

Nie uciekaj się do przemocy. Dość już pseudo-rodziców bijących swoje dzieci, począwszy od 3 roku życia, aż do dorosłości. To chore!

7

Usiądź z dzieckiem i szczerze z nim porozmawiaj. Pamiętaj, że zawsze istnieją dwie strony medalu. Może i ty nie jesteś w całej tej sytuacji bez winy. Może twoje dziecko nie jest tak głupie i niedojrzałe, jak ci się wydawało?

8

Angażuj się, ale się nie wtrącaj. Nie stawiaj żądań, które są trudne do spełnienia. Bądź nauczycielem, wzorem, okazuj cierpliwość.

9

Powodzenia! Pamiętaj, żeby zachowywać się tak, byś w przyszłości nie musiała się martwić, że twoje dorosłe dziecko nie odwiedzi cię do chwili, gdy będziesz o krok przed śmiercią. Traktuj nastolatka tak, jak sama chciałabyś być traktowana.

 4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

V-Gent - 2016-03-16
Niestety to prawda, że ta powyższa porada nie jest napisana przez wybitnego pedagoga. Ta porada jest żałosna.
karolina - 2015-03-29
zloic dupe pasem zero kasy a jak sie nie podoba to moze pocalowac klamke z drugiej strony ....bardzo proste
? - 2013-07-01
Bzdury! To działa chyba na 5-letnie dzieci...
Kaja - 2013-03-06
Można iść z synem i kazać mu naprawić wyrządzone szkody. Jeśli to malowanie na budynkach to zamalowanie ich na wcześniejszy kolor. Ważne aby porozmawiać z synem i postawić go w sytuacji właściciela niszczonych przedmiotów. Czy synowi byłoby miło, gdyby ktoś podarł jego ulubiony t-shirt? Czy byłoby miło, gdyby ktoś roztrzaskał jego telefon? Może rodzice powinni ograniczyć dostęp do pieniędzy? Może syn nie szanuje niczego, bo to co ma przychodzi mu zbyt prosto? Wystarczy poprosić i ma? Syn musi zrozumieć, że niszcząc czyjąś własność niszczy pracę, czas i marzenia innej osoby.
iwka - 2013-03-05
mam problem z nastolatkiem a te porady są niekompletne.Co zrobić jak jest skarga z administracji z osiedla o niszczenie mienia co mam zrobić z synem jak z nim postepować(15 lat)
uliga - 2012-04-09
rozpłacz sie przed dzieckiem. czy ktos to w ogole czytal? bo pisal na pewno nie pedagog, to chyba najglupsza rada pseudowychowawcza jaka widzialam, zalosne
MatkaPolka - 2010-04-14
wstawić drzwi obrotowe.. albo zasuwane.
Twoje dorastające dziecko od jakiegoś czasu przeżywa fascynację piercingiem i przekonuje cię, byś pozwoliła mu nosić...
Piercing u dzieci - poradnik dla rodziców
Twoje dorastające dziecko od jakiegoś czasu przeżywa...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt