Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Wychowanie młodzieży > Jak postępować z nastolatkiem?

Jak postępować z nastolatkiem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Gratulacje! Właśnie nadszedł czas, kiedy możesz o sobie powiedzieć, że jesteś rodzicem nastoletniego potwora. Nie wiesz co zrobić, gdy słowa same wydostają się z ust, a twoje na wpół pełnoletnie dziecko z hukiem zamyka ci drzwi przed nosem? A gdy kompletnie ignoruje to, co masz mu do powiedzenia? A może każe ci się zamknąć? W najlepszym razie usłyszysz „Nic nie rozumiesz” lub „Zostaw mnie w spokoju!”.
Co robisz w takiej chwili? Pozwalasz, by naruszano twój autorytet? Starasz się postawić na swoim mówiąc „Gdy ja byłam w twoim wieku..” lub „Nie masz prawa do...”, a może „Jestem od ciebie starsza...”? Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak postępować z nastolatkiem, który właśnie wchodzi w okres młodzieńczego buntu, przeczytaj poniższe wskazówki.
1

Nie naruszaj prywatności twojego dziecka, nie czytaj jego/jej pamiętnika, maili, sms-ów, ani archiwum wiadomości. Jeśli z naprawdę uzasadnionej przyczyny musisz to zrobić, postaraj się, by nigdy się o tym nie dowiedziało. Nastolatki często zabezpieczają się na wypadek przeszukiwania ich rzeczy. Ja, gdy byłam młoda, do niektórych stron pamiętnika przymocowywałam włos. Gdy zniknął, wiedziałam, że ktoś grzebał w moich rzeczach.

2

Szanuj córkę/syna. Jeśli ty będziesz szanować ją, ona będzie szanować ciebie. Bądź dla niej wzorem.

3

Pogódź się z faktem, iż jej przyjaciele i życie towarzyskie mają dla niej większe znaczenie, niż to, co dzieje się w domu. Nieważne jak bardzo będziesz usiłować ją zniewolić, ile czasu spędzisz na wspólnych śniadaniach, czy obiadach. Twoje dziecko zawsze będzie najpierw myślało o sobie, swoich przyjaciołach, popularności, randkach, ciuchach, gadżetach i dodatkach, które koniecznie musi mieć.

Co robić gdy dziecko nie szanuje rodziców?
Co robić gdy dziecko boi się samo spać?
Jak oduczyć dziecko wkładania wszystkiego do buzi?
Jak rozpoznać, że dziecko pali marihuanę?
4

Nie krzycz. Im więcej będziesz krzyczeć, tym gwałtowniej nastolatek zareaguje w zamian. Jeśli dziecko ignoruje ciebie, spróbuj odpłacić mu się tym samym.

5

Jeśli nic nie pomoże, a twoje dziecko całkowicie wymyka się spod kontroli, możesz spróbować się przed nim rozpłakać (jeśli oczywiście jesteś matką). Wyjaśnij mu, co czujesz i co cię martwi. Jeśli masz córkę, możliwe, że popłacze się razem z tobą.

6

Nie uciekaj się do przemocy. Dość już pseudo-rodziców bijących swoje dzieci, począwszy od 3 roku życia, aż do dorosłości. To chore!

7

Usiądź z dzieckiem i szczerze z nim porozmawiaj. Pamiętaj, że zawsze istnieją dwie strony medalu. Może i ty nie jesteś w całej tej sytuacji bez winy. Może twoje dziecko nie jest tak głupie i niedojrzałe, jak ci się wydawało?

8

Angażuj się, ale się nie wtrącaj. Nie stawiaj żądań, które są trudne do spełnienia. Bądź nauczycielem, wzorem, okazuj cierpliwość.

9

Powodzenia! Pamiętaj, żeby zachowywać się tak, byś w przyszłości nie musiała się martwić, że twoje dorosłe dziecko nie odwiedzi cię do chwili, gdy będziesz o krok przed śmiercią. Traktuj nastolatka tak, jak sama chciałabyś być traktowana.

 4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

V-Gent - 2016-03-16
Niestety to prawda, że ta powyższa porada nie jest napisana przez wybitnego pedagoga. Ta porada jest żałosna.
karolina - 2015-03-29
zloic dupe pasem zero kasy a jak sie nie podoba to moze pocalowac klamke z drugiej strony ....bardzo proste
? - 2013-07-01
Bzdury! To działa chyba na 5-letnie dzieci...
Kaja - 2013-03-06
Można iść z synem i kazać mu naprawić wyrządzone szkody. Jeśli to malowanie na budynkach to zamalowanie ich na wcześniejszy kolor. Ważne aby porozmawiać z synem i postawić go w sytuacji właściciela niszczonych przedmiotów. Czy synowi byłoby miło, gdyby ktoś podarł jego ulubiony t-shirt? Czy byłoby miło, gdyby ktoś roztrzaskał jego telefon? Może rodzice powinni ograniczyć dostęp do pieniędzy? Może syn nie szanuje niczego, bo to co ma przychodzi mu zbyt prosto? Wystarczy poprosić i ma? Syn musi zrozumieć, że niszcząc czyjąś własność niszczy pracę, czas i marzenia innej osoby.
iwka - 2013-03-05
mam problem z nastolatkiem a te porady są niekompletne.Co zrobić jak jest skarga z administracji z osiedla o niszczenie mienia co mam zrobić z synem jak z nim postepować(15 lat)
uliga - 2012-04-09
rozpłacz sie przed dzieckiem. czy ktos to w ogole czytal? bo pisal na pewno nie pedagog, to chyba najglupsza rada pseudowychowawcza jaka widzialam, zalosne
MatkaPolka - 2010-04-14
wstawić drzwi obrotowe.. albo zasuwane.
 
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt