Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Uzależnienia > Jak przekonać alkoholika do leczenia?
Jak przekonać alkoholika do leczenia?

Jak przekonać alkoholika do leczenia?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Czy jest sens zmuszać do leczenia kogoś, kto nie jest do tego chętny, lub po prostu tego nie chce? Jest to trudna sytuacja. Tylko pod pewnymi warunkami można zmusić alkoholika do podjęcia leczenia. Na przykład wtedy, gdy zachowuje się skandalicznie, bądź stanowi zagrożenie dla siebie samego lub dla innych i trzeba wezwać pogotowie lub policję. Nie oznacza to jednak, że powinno się czekać na takie sytuacje. Bazując na doświadczeniu, wielu specjalistów zaleca dostosowanie się do następujących wskazówek:
1
Zaniechaj wszystkich „akcji ratunkowych”.
Członkowie rodzin bardzo często próbują uchronić swych najbliższych przed konsekwencjami ich działań wymyślając przeróżne wymówki. Ważnym jest, aby zaniechać tego typu zachowań. Każdy powinien ponosić konsekwencje swoich czynów. Jeśli będziemy chronić te osoby przed ponoszeniem konsekwencji, czy damy im szansę na zdefiniowanie tego problemu? Nie. Pamiętajmy o tym. Jeśli będziemy ciągle wyciągać ich z tarapatów, a nawet – co gorsze – usprawiedliwiać, bardziej im zaszkodzimy niż pomożemy.
2
Planuj w czasie swoje interwencje.
Postaw na rozmowę z uzależnionym, w niedługim czasie po zauważeniu problemu. Nie zwlekaj. Rozmawiaj po każdym incydencie spowodowanym alkoholem, na przykład po kłótni, której głównym tematem był alkohol. Wykorzystuj okazje, w których chory jest trzeźwy, kiedy oboje jesteście spokojni lub gdy macie chwilę prywatności.
3
Bądź konkretny.
Poinformuj członków swojej rodziny, że niepokoisz się stanem jednego ze swoich najbliższych. Powiedz, że oczekujesz wsparcia z ich strony w walce z alkoholizmem drogiej Wam osoby. Poprzyj swoje niepokoje przykładami sytuacji, w których alkohol wywołał problemy.
Jak leczyć czkawkę?
Jak przyspieszyć okres?
Jak być szczęśliwym singlem?
Jak pomóc alkoholikowi?
Przeczytaj teraz: Jak pomóc alkoholikowi?
 3/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (15)

Freda61 - 2015-08-10
Ja żyje z alkoholikiem 23lata i doszłam do wniosku że jestem idiotką !!!!!!!
za ten czas mogła bym napisać książkę o całym piekle na ziemi jakie przeszłam i chyba zacznę pisać żeby ostrzec inne kobiety . Też jestem w trudnej sytuacji bo przyjęłam psychopatę do swojego domu .Polecam paniom zastosować zioła szwedzkie Marii Treben ,działają na alkoholików jest to co prawda trinktura ,ale skutek niesamowity.Mój bandyta nie pije już dwa lata , ale jest jeszcze trudniej znęca się nademną psychicznie . pozdrawiam
efi5 - 2013-05-01

Porada Pani jest równie dobra jak moja.Co prawda nie mam osobistych tego typu doświadczeń, ale wspieram Panią w jej przekonaniu, co do słuszności udzielonej porady.Pozdrawiam serdecznie.

grazyna2 - 2013-05-01
Hmm Terapia przymusowa- brzmi rozsądnie, ale tak nie można, bo po kilku dniach chory wypisuje się na własne życzenie- wiem o tym z doświadczenia. Dodam może- alkoholik musi sam zrozumieć , iż musi się leczyć i chce. W przeciwnym razie zawsze znajdzie sposób ,aby się upić.
efi5 - 2013-05-01
To prawda, że życie z taką osobą potrafi skutecznie zamienić się w piekło.Polecam najpierw szczerą rozmowę, a jeśli to nie skutkuje poradzić się lekarza i poprosić aby ten porozmawiał z mężem.Jesli to nie da żadnego efektu polecam zaprowadzić męża do Psychologa i jeśli to również nic nie da zapisać go na terapię przymusową.To dla jego dobra i kiedy się otrząśnie napewno zobaczy świat innymi zdrowymi oczami i podziękuje.
grazyna2 - 2013-04-27
Alkoholik musi sięgnąć dna, nie należy go wielokrotnie straszyć, bo to nic nie da. Też aby zechciał się wyleczyć, trzeba konsekwencji i należy mu uświadomić co traci( nawet zagrozić odejściem) . Taka osoba musi sama zdecydować, iż chce się leczyć, bo na przykład żona odejdzie czy straci pracę , dom. Musi się o tym dowiedzieć nie podczas ciągu pijackiego, ale wtedy gdy myśli- gdy jest trzeźwy.musi to do niego dotrzeć.Druga połowa nawet dla jego dobra powinna odejść, jeśli nie umie z nim żyć. Terapia powinna objąć cała rodzinę.
linka - 2012-09-24
Witam,ja jak inni tez mam problem z mezem,pije..jestesmy ze soba od9lat 6 lat w malzenstwie,problem kiedys byl ale niewidzialam go tak jak teraz,sa dni dobre i zle kiedy jak zaciagnie to pije kilka dni do pracy chodzi ale z pracy juz wraca pod wplywem,brat meza w czerwcu zmarl na marskosc watroby i od tego czasu wszystko wrocilo z piciem,maz juz kilka razy nial niewiem czy to zapasc alkocholowa czy padaczka niekontrolowal swojego zachwania mial nadmir sily ale ni i dziecku nigdy krzywdy niezrobil,niejest za dobrze prosby grozby tlumczenia i kosekwencja nic niedaly.Najwiekszy problem tkwi w tym ze od kilku m-cy jestesmy rodzicami adopcyjnymi 3 letniego dziecka i to mnie boli ze jestesmy po kursach po terapi w osr.adop, to sie mialo zmienic bylo dobrze a wszystko wrocilo,,, co robic jakie kroki podjac,,, mieszkanie mamy wspolne...a dziecko to widzi,,,
xxx - 2011-10-20
Mój mąż jest alkoholikiem,nie potrafię,nie umiem mu pomóc.Nie robi mi krzywdy fizycznie,ale bardzo rani psychicznie,nie mam już siły.Dzień w dzień pijany,dzień w dzień pod wpływem alkoholu.Ja nie piję wcale,jestem anty,nie lubię.Proszę pomóżcie mi,pokierujcie jak mogę mu-nam pomóc.
niunia1234 - 2011-10-20
GRAHULKA - 2011-08-26

TO JEST ŁATWO MÓWIĆ ŻEBY ODEJŚĆ ALE JAK SIĘ MA WŁASNE MIESZKANIE TO JAK WYPROWADZIĆ SIE Z WŁASNEGO

GRAHULKA - 2011-08-26
A CO ZROBIĆ JAK SIĘ MA ALKOHOLIKA KTÓRY SZANTARZUJE EMOCJONALNIE
weronika - 2010-07-10
moj ojciec pije, mial raka ale juz jest ok nie ma przerzutow nic. ale nie ma pracy, nie moze dostac renty bo nie zaplacil kiedys czegos i teraz to sie za nim ciagnie. w domu nie ma pieniedzy jest lipa ale dajemy rade dzieki pomocy rodziny.ale mamy niestety dlugi.ja sie ucze nie moge pomoc ale staram sie nie wymagac, mama chce dac mi jak najwiecej jest wspaniala kobieta tez nie miala latwo jest chora ale trzyma sie.niestety przez to ze ojciec pije placze itd. ojciec pije tak mocno od roku jest zle. nic nie je, jest wrakiem czlowieka. jego jedynym pozywieniem jest piwo chce mu pomoc wyjsc z tego ale nie wiem jak go przekonac do tego by podial sie leczenia wiem ze siostry mi pomoga. ale wiem ze jako mloda osoba nie zdolam wiele zdzialac bo nie mam u niego autorytetu.
luz - 2010-05-26
Moj ojciec jest alkoholikiem ! Nie wiem co mam robic...Moja matka daje sobie spokoj z jego alkoholizmem bo nie wytrzymuje psychicznie...caly czas wpada w dlugi bo moj ojciec nie ma stalej pracy...ja juz tyle razy jej mowilem zeby wziasc go na leczenie ale nic z tego...ja juz mam dosyc nie wiem co mam robic ...wiecznie klotnie !! prosze o pomoc bo nie mam w nikim wsparcia...
basia - 2010-04-19
Postaw ultimatum, a jak się nie zmieni to odejdź. Nie ma sensu marnować życia na alkoholika. Robisz wielką krzywdę sobie i dzieciom, które nawet w dorosłym życiu będą dotknięte skutkami alkoholizmu ojca.
nygula1 - 2010-04-18
Ja żyję z alkoholikiem. Mam z nim dwoje małych dzieci i już nie mam pojęcia co robić? Jak sprawić, by się otrząsnął i zrozumiał, że rodzina to wszystko co mamy. By nie krzywdził swoich dzieci, by był wtedy gdy go potrzebują... trzeźwy.
Edyta - 2010-04-16
trudna sprawa, ale trzeba być stanowczą, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą dzieci
Alkoholizm to niekończący się problem. Alkoholikiem jest się przez całe życie. Nawet jeśli osoba skończy picie, to...
Jak postępować z mężem alkoholikiem?
Alkoholizm to niekończący się problem. Alkoholikiem...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Piotr Abram
  • Jolanta Szostek
  • Małgorzata Kowalik
  • Iwona Anna Huber
  • Aneta Boczulak
  • Izabela Tyrakowska
  • Anna Smyrska
  • Katarzyna Wysoczańska-Pająk
pasożyt