Tutaj jesteś: Motoryzacja > Naprawa Samochodu > Przebite opony > Jak zmienić koło?
Jak zmienić koło?

Jak zmienić koło?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Teoretycznie wymiana koła w samochodzie jest sprawą niezwykle prostą. Większość mężczyzn uznaje takie pytanie za głupie i zupełnie pozbawione sensu. Jednak trzeba pamiętać o tym, że aby umieć coś zrobić należy najpierw się tego nauczyć - w tym przypadku przynajmniej raz wymienić koło samodzielnie. Porady tutaj przedstawione są jednak nie tylko dla kobiet. Coraz częściej można spotkać faceta, który po złapaniu gumy potrafi jedynie rozłożyć ręce i zadzwonić po pomoc drogową.
Rzeczy, których potrzebujesz:
koło zapasowe, lewarek, klucz, trójkąt ostrzegawczy
1

Trójkąt ostrzegawczy

Stawiamy trójkąt ostrzegawczy na drodze. W zależności od tego, gdzie się znajdujemy ustawiamy go w odległości 100 m (autostrady i drogi ekspresowe), 30 - 50 m (poza obszarem zabudowania), nie więcej niż 1 m (na obszarze zabudowanym).

W niektórych krajach należy stosować również kamizelkę odblaskową - dotyczy to każdorazowego wyjścia z samochodu w miejscu innym niż parking.

2

Blokujemy samochód

Samochód zostawiamy na biegu, zaciągamy hamulec ręczny. Jeśli mamy pod ręką coś ciężkiego np. cegłę - podkładamy pod koło - z przeciwnej strony, niż ta po której złapaliśmy gumę. Samochód blokujemy po to, aby nie odjechał on nam podczas wymiany albo nie spadł z lewarka.

3
Wymiana koła

Ściągamy kołpak (Ten punkt dotyczy jedynie przypadku, gdy śruby są zakryte kołpakiem.)

Ubieramy rękawiczki, chwytamy kołpak z dwóch stron (kciukami i palcami wskazującymi) i mocno szarpiemy. Jeśli nie zejdzie, wówczas możemy podważyć go za pomocą śrubokrętu jednak jeśli kołpak jest plastikowy to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że pęknie.

Jak wypolerować lampy samochodowe?
Jak odkręcać zardzewiałe śruby?
Jak ustawić światła w aucie?
Kiedy i jak wymienić płyn hamulcowy?
Wskazówki
  • Po wymianie koła należy udać się do wulkanizatora, gdzie uszkodzone koło zostanie naprawione. W większości przypadków koła zapasowe to tzw. dojazdówki, które nie nadają się do dłuższej jazdy.
4
Odkręcanie śrub

Luzujemy śruby

Przed podniesieniem samochodu należy poluzować śruby w tym kole, w którym złapaliśmy gumę. W tym celu wyciągamy odpowiedni klucz do odkręcania śrub w kole. Poluzowanie ich za pomocą klucza i rąk może okazać się niemożliwe - zwłaszcza dla słabszych pań. Jeśli nie uda nam się ich poluzować ręcznie wówczas stajemy na kluczu jedną nogą i delikatnie podskakujemy zachowując równowagę.

5

Mocujemy lewarek

Punkty, w których należy zamocować lewarek oznaczone są za pomocą specjalnych wgłębień.

6

Podnosimy samochód

Samochód podnosimy na taką wysokość, aby można było wymienić koło. Nie podnosimy go tak wysoko jak się tylko da - może to doprowadzić do utraty stabilności samochodu (może spaść z lewarka i zrobić sobie i nam krzywdę).

7

Odkręcamy śruby

Odkręcając śruby należy zapamiętać miejsce każdej z nich. Śruby powinny później trafić w to samo miejsce. Niedopasowanie gwintu może spowodować samoistne odkręcenie się koła.

8

Ściągamy koło

Przebite koło ściągamy spokojnie, bez nerwów, delikatnie, tak aby nie doprowadzić do utraty stabilności auta.

9

Zakładamy nowe koło

Zakładamy koło zapasowe w taki sposób, aby otwory na śruby się ze sobą pokrywały.

10

Wkręcamy śruby

Śruby mocujemy na początku palcami. Po zamocowaniu jednej mocujemy śrubę przeciwległą. Po zamocowaniu ich za pomocą rąk dokręcamy je kluczem tyle ile się da (nie używamy teraz do pomocy nóg!).

11

Opuszczamy samochód na ziemię

Samochód sprowadzamy na ziemię. Wyciągamy lewarek i go chowamy na swoje miejsce.

12
Dokręcanie śrub

Dokręcamy śruby

Jak już auto stoi stabilnie na ziemi dokręcamy mocno śruby za pomocą klucza. Słabsze osoby mogą teraz użyć nogi - jednak nie należy skakać po kluczu, aby nic nie uszkodzić oraz móc w przyszłości je odkręcić.

Wskazówki
 4.1/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Marko - 2011-07-08
do pliszek: ok, dzięki. już poprawione.
pliszek - 2011-07-08
UWAGA! W punkcie 4 jest błąd. Nie skaczemy po LEWARKU tylko w razie konieczności po KLUCZU.
magdaMa - 2010-10-19

Geometrię sprawdza się jar w roku, przed sezonem letnim, nie trzeba po każdej wymianie opon (wymiana nie ma nic wspólnego z geometrią).

Michael. - 2010-10-18
A czy po wymianie koła ( naprawionego i wyważonego u wulkanizatora ) nie należy jakoś ustawiać ponownie kół? Geometrii albo czegoś takiego?
Nie chciałbym aby bieżnik się zużył z takiego powodu, albo jechać w trasę ze źle ustawionymi kołami.
kolacz - 2010-08-26
na pewno może przydać się kobietom ...
Magda - 2010-08-25
Ja zawsze wymieniam sobie sama koło jak złapię gumę. Uważam, że trzeba to umieć, nawet jeśli ma się dużo kasy i z każdą duperelką dzwoni po pomoc. Czasami może nam się przytrafić, że nie będzie nam miał kto pomóc i co wówczas? Takie podstawowe rzeczy powinien umieć każdy a z tego co ostatnio obserwuję to nikt sobie sam nie może poradzić - nawet dla facetów wymiana koła staje się problemem.
1 - 2010-05-08
jedna uwaga, po kluczu nie wolno skakać!!!
Do odkręcania używamy rak, jak masz mało siły użyj dłuższego klucza.
Prowadzi to do zerwania śruby, alb uszkodzenia nasady..
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt