Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Prasowanie > Jak wyprasować koszulę?

Jak wyprasować koszulę?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.6/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Aby prawidłowo wyprasować koszulę należy wiedzieć jak to zrobić. Na szczęście bardzo łatwo się tego nauczyć. Poniżej znajdziesz wskazówki jak prawidłowo prasować koszulę, jeżeli się do nich zastosujesz już nigdy nie będziesz mieć problemu z pomiętą koszulą.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Żelazko, Deska do prasowania, Czysta koszula, Woda destylowana, Butelka z atomizerem, Plastikowa torebka
1

Deska do prasowania. Znajdź odpowiednie miejsce na deskę do prasowania. Ustaw ją tak by była blisko gniazda, podczas prasowania będziesz mieć do dyspozycji całą długość kabla, co bardzo ułatwi ci pracę. Upewnij się także, że deska jest stabilnie ustawiona na odpowiedniej dla ciebie wysokości.

2

Koszula. Prasuj koszulę zanim jeszcze całkowicie wyschnie. Wszelkie zagniecenia będzie łatwiej rozprasować i dodatkowo koszula będzie się mniej mięła, gdy zaczniesz ją nosić. Jeżeli po praniu wrzuciłeś koszulę do szafy i zapomniałeś ją wyprasować, zwilż ją lekko wodą, by nie była całkowicie sucha.
Dobrym sposobem na równomierne zwilżenie koszuli jest spryskanie jej wodą z atomizera, zwinięcie i umieszczenie w plastikowej torbie na około godzinę. Po tym czasie woda dokładnie wniknie we włókna materiału, a koszula będzie odpowiednio wilgotna, by ją wyprasować.

3

Przygotowanie żelazka. Jeżeli masz żelazko z opcją parowania, napełnij je wcześniej wodą destylowaną. Ważne by do żelazka zawsze używać wody destylowanej, ponieważ jest ona oczyszczona z zanieczyszczeń, które zawiera zwykła woda z kranu i nie prowadzi do osadzania się w żelazku kamienia. Podłącz żelazko. Temperatura, na jaką ustawisz żelazko zależy od rodzaju materiału, z jakiego koszula jest wykonana. Sprawdź na metce koszuli, jaka jest dla niej najlepsza temperatura prasowania. Bawełna 100% wymaga bardzo wysokich temperatur, mieszanki bawełny powinny być prasowane w średniej temperaturze, natomiast tkaniny syntetyczne w bardzo niskiej.
Ustaw termostat i poczekaj chwilę, by żelazko dostatecznie się rozgrzało. Nigdy nie zostawiaj żelazka bez nadzoru i nie stawiaj go na łatwopalnej powierzchni.

Jak wyczyścić żelazko?
Jak tępić mole?
Jak zneutralizować nieprzyjemne zapachy?
Jak czyścić srebro?
4

Kolejność prasowania. Jeżeli masz do wyprasowania cały stos koszul zaczynaj zawsze od tych, które wymagają najniższej temperatury prasowania.

5

Przygotuj się. Porozpinaj koszule łącznie z mankietami. Ciemne kolory i tkaniny syntetyczne należy prasować na lewej stronie by się nie błyszczały.
Ułóż koszulę na desce do prasowania. Możesz zaczynać, od której strony chcesz, ale większość ludzi poleca by zaczynać prasowanie od góry. Najtrudniej zawsze wyprasować kołnierzyk, ramiona i rękawy. Jeżeli pozostawisz te części na koniec, podczas ich prasowania wymniesz dół, który był już gotowy. Zatem lepiej zacząć od tych elementów koszuli, które prasuje się najtrudniej.
Zawsze miej w pogotowiu atomizer z wodą, jeżeli natrafisz na trudne do rozprasowania zagięcie, spryskaj je wodą, ułatwi ci to zdanie.

6

Kołnierzyk. Kołnierzyk rozłóż równo na desce do prasowania. Przejedź go żelazkiem zaczynając od zewnętrznej strony. Odwróć koszulę i złóż kołnierzyk tak jak to robisz, gdy nosisz koszulę, a następnie zaprasuj zagięcie. Do prasowania tak małego fragmentu jak kołnierzyk najlepiej używać tylko wierzchołka żelazka.

7

Ramiona. Następnie ramiona. Ta część łączy kołnierzyk z tyłem koszuli. Umieść jedno ramię koszuli na wąskim końcu deski do prasowania i przejedź żelazkiem od szczytu ramienia do środka koszuli. Następnie przełóż koszule i wyprasuj drugie ramię.

8

Mankiety. Rozłóż mankiety na desce do prasowania. Najpierw rozprasuj je od wewnątrz a następnie na zewnątrz.

9

Szybkie prasowanie. Jeżeli jesteś po prostu leniwy i cały dzień będzie chodził w marynarce wyprasuj tylko przód koszuli i te części, które będą widoczne, pomiętej reszty i tak nikt nie zobaczy.

10

Rękawy. Złóż rękaw wzdłuż szwu i połóż rękaw na desce do prasowania z otwartymi mankietami. Rękaw przejdź dłonią by wygładzić powierzchnię materiału. Wyprasuj rękaw, obróć go na drugą stronę i również wyprasuj. Podobnie wyprasuj drugi rękaw koszuli. Zwróć szczególną uwagę na miejsce, gdzie rękaw łączy się z ramionami.

11

Przód. Przód i tył są najłatwiejsze do wyprasowania. Ułóż jedna z frontowych części koszuli na szerokim końcu deski do prasowania. Jeżeli koszula ma kieszonki, prasowanie zacznij właśnie od nich.
Prasuj koszulę powoli, by nie powstawały nowe zagięcia. Uważaj, by dokładnie wyprasować miejsca szwów. Na koniec wyprasuj przestrzenie w okolicy guzików.

12

W końcu tył koszuli. Rozłóż równo tył koszuli na szerokim końcu deski do prasowania, zaczynając od górnej części powoli go rozprasuj. Przesuń koszulę do góry i wyprasuj resztę.

13

Zakończenie. Zakończ prasowanie przez ponowne przyprasowanie kołnierza. Wyłącz żelazko z prądu i pozostaw je do wystygnięcia.

14
Jeżeli nie zakładasz koszuli bezpośrednio po prasowaniu, powieś ją na dobry wieszak, by się nie pomięła.
Jeżeli natomiast chcesz założyć koszulę od razu po prasowaniu, odczekaj chwilkę, aż ostygnie.
 2.6/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

sisqa - 2011-10-10

U nas najpierw zaczyna się od prasowania rękawów potem reszta bo najczęsciej z rękawami jest problem.

pracuś - 2011-10-03
krok 9 najlepszy :)
krzys - 2010-04-20
niby proste, a i tak co byś nie zrobił, to się wymnie
Większość z nas uważa prasowanie za żmudne, a dodatkowo denerwujące zajęcie, kiedy nie możemy czegoś rozprasować. Oto...
Jak ułatwić sobie prasowanie?
Większość z nas uważa prasowanie za żmudne, a dodatkowo...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt