Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Środki czyszczące > Jak wyczyścić żelazko?
Jak wyczyścić żelazko?

Jak wyczyścić żelazko?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (245 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Regularne czyszczenie żelazka jest niezbędne do utrzymania naszych ubrań w czystości. Na pierwszy rzut oka możesz zastanawiać się, jak wyczyścić żelazko. W rzeczywistości nie jest to wcale takie trudne. W przyszłości nie będziesz już unikać tej czynności tylko dlatego, że nie umiesz. Na szczęście czyszczenie żelazka nie jest trudniejsze, niż czyszczenie innych urządzeń domowych. Wystarczy odrobina wolnego czasu i kilka narzędzi. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak w prosty sposób wyczyścić swoje żelazko.
1

Czyszczenie zbiorniczka.

Zbiorniczek w żelazku należy wyczyścić, kiedy zaobserwujesz, że małe otworki stopie żelazka są zatkane przez osad. Zazwyczaj osad ten wytrąca się z wody, której używasz do napełniania zbiorniczka. Osad ten może mieć biały kolor i wyglądem przypominać sól. Do czyszczenia zbiorniczka potrzebna będzie ci czysta szmatka i ocet. Zbiorniczek (w nienagrzanym, odłączonym żelazku) napełnij do co najmniej ¼ wysokości octem. Podłącz żelazko do prądu i ustaw na funkcję parowania. Prasuj szmatkę dopóki zbiorniczek nie będzie pusty.
Jeśli osad jest nadal widoczny, napełnij zbiorniczek czysta wodą i ponownie prasuj szmatkę dopóki woda nie wyparuje. Jeśli osad nadal jest obecny w zbiorniczku, powtórz zabieg z octem. Cały proces powtarzaj, dopóki osad całkowicie nie zniknie.
Po zakończeniu czyszczenia, wypłucz zbiorniczek czystą wodą. Wypełnij go całkowicie, a następnie opróżnij. Jeśli chcesz uniknąć tworzenia się osadów, do napełniania zbiorniczka używaj wyłącznie wody destylowanej. Jeśli nadal będziesz używać wody z kranu, pamiętaj o regularnym czyszczeniu.
Ocet posiada specyficzny i ostry zapach, zwłaszcza jeśli się go podgrzeje. Przewietrz pomieszczenie, w którym pracujesz. Jeśli istnieje taka możliwość, otwórz okno, włącz wentylator lub po prostu pozostaw lekko otwarte drzwi.

Jak usunąć zapach moczu?
Jak zrobić odświeżacz do dywanów?
Jak posprzątać w 3 minuty?
Jak przetkać zlew bez użycia chemii?
2

Czyszczenie stopy żelazka.

Niestety stopa żelazka jest bardzo podatna na zabrudzenia. W związku z tym wymaga ona regularnego czyszczenia, aby podczas prasowania nie pobrudzić ubrań. Unikaj stosowania do tego celu proszku do czyszczenia i ostrych zmywaków.
Zacznij czyszczenie żelazka, gdy jest ono zimne i nie podłączone do gniazdka elektrycznego. Przygotuj odpowiedni roztwór do czyszczenia – wodę wymieszaj z niewielką ilością delikatnego płynu do mycia naczyń lub proszku do prania. Czystą, miękką szmatkę zanurz w roztworze, wyciśnij i przetrzyj nią stopę żelazka. Wyczyść w ten sposób całą powierzchnię stopy, nie trzyj jednak zbyt mocno.
Jeśli na stopie pojawiły się pierwsze oznaki korozji lub podczas prasowania przywarł do niej jakiś materiał, musisz użyć nieco silniejszego środka. Czystą szmatkę zanurz w occie i przetrzyj nią stopę żelazka. Po tym zabiegu całą powierzchnię stopy przetrzyj szmatką zwilżoną w czystej wodzie.
Jeśli i to rozwiązanie nie zadziała, przygotuj roztwór octu i soli. Postaw całość na palniku i podgrzewaj dopóki sól się nie rozpuści. Miękką szmatkę zanurz w roztworze i przetrzyj nią stopę żelazka. Kontynuuj przecieranie, dopóki nie usuniesz wszystkich zabrudzeń i śladów korozji. Pamiętaj, by po zakończeniu całą stopę żelazka wytrzeć szmatką zwilżoną czystą wodą.

3

Czyszczenie zewnętrznych powierzchni.

Zewnętrzna powierzchni żelazka powinna być czysta, aby uniknąć zabrudzenia tkanin, które akurat prasujemy. Wystarczy od czas do czasu przetrzeć całą zewnętrzną powierzchnię wilgotną szmatką, bądź gąbką. Jeśli zabrudzenia nie chcą zejść, użyj do mycia zewnętrznych części żelazka roztworu płynu do mycia naczyń. Możesz wykonać ten zabieg podczas czyszczenia stopy żelazka. Zaoszczędzisz w ten sposób swój czas.

4

Przechowywanie żelazka.

Po zakończeniu prasowania należy całkowicie opróżnić zbiorniczek na wodę i pozostawić żelazko do całkowitego wyschnięcia. Dzięki temu zabiegowi zapobiegniesz powstawaniu osadów w zbiorniczku i zmniejszysz częstotliwość jego czyszczenia. Pamiętaj jednak, że woda w zbiorniczku może być bardzo gorąca, ponieważ podczas prasowania żelazko było cały czas włączone do prądu. Wylej więc wodę ostrożnie, przechylając żelazko nad zlewem bądź wanną. Przechowuj żelazko w pozycji pionowej, w miejscu gdzie nie będzie ono narażone na zabrudzenia.

 4/5 (245 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Kuba - 2016-09-21
TOTALNA BZDURA ...JEDYNIE PROWADZI DO ZNISZCZENIA ŻELAZKA... NIE POLECAM
martynka - 2010-04-23
żelazko trzeba regularnie odkamieniać, inaczej niszczy się, a czasem zostawia brzydkie plamy na ubraniu
 
Wybór żelazka jest ważną decyzją. Nieprzemyślany zakup może cię bowiem irytować podczas każdego prasowania....
Jak wybrać żelazko?
Wybór żelazka jest ważną decyzją. Nieprzemyślany zakup może cię bowiem irytować...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt