Tutaj jesteś: Dziecko > Niemowlaki > Rozwój Niemowlaka > Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Pierwsze lata życia dziecka są dla niego prawdziwą nauką. To właśnie wtedy dziecko uczy się chodzić, mówić, utrzymywać równowagę, poznaje otaczający je świat, przedmioty codziennego użytku – jednym słowem nowe jest dla niego wszystko. I wszystko wydaje się być fascynujące. Jednym z najważniejszych momentów w życiu Twojego maluszka no i oczywiście w Twoim również, są jego pierwsze kroki. Każde dziecko uczy się chodzić we właściwym dla niego czasie. Nie przejmuj się więc, że dziecko znajomych już biega po domu, a Twoja pociecha nieśmiało stawia pierwsze kroczki. Przeczytaj poniższe porady, aby dowiedzieć się jakie sygnały wysyła nasze dziecko chcąc powiedzieć nam, że jest gotowe na naukę chodzenia oraz jak mu w tym pomóc.
1

Kiedy moje dziecko zacznie chodzić?

Większość dzieci robi swoje pierwsze kroczki w okolicach pierwszych urodzin. Ale generalnie, dziecko powinno zacząć naukę chodzenia między dziewiątym a osiemnastym miesiącem życia. Nie przejmuj się więc jeśli mija dwunasty miesiąc a maluszek nie wykazuje zainteresowania chodzeniem, a nawet nie raczkuje. Niektóre dzieci w ogóle nie raczkują – od razu przechodzą od stania do chodzenia. I jest to całkowicie naturalne. Na tym etapie musisz wiedzieć, że Twoje dziecko będzie używało zarówno nóg jak i rąk, aby się poruszać. Jeśli Twoje dziecko zaczyna raczkować, wspina się po schodach używając rączek lub w jakikolwiek inny sposób wykazuje chęć poruszania się jest to znak dla Ciebie, że już niedługo maluch będzie chodził. Obserwuj postępy malucha. Czy w tym miesiącu potrafi więcej niż w poprzednim? Czy wyżej się podnosi? Częściej próbuje swoich sił w samodzielnym poruszaniu się? Jeśli tak, to nie masz się o co martwić.

Jak pielęgnować pępek po odpadnięciu?
Jak uśpić noworodka?
Jak nauczyć dziecko raczkować?
Jak leczyć przeziębienie u niemowląt?
2

Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Większość dzieci potrzebuje około 1,000 godzin praktykowania zanim będzie w stanie samodzielnie stanąć na nogach i ruszyć przed siebie. Aby pomóc dziecku w osiągnięciu tego wielkiego celu, możesz zastosować się do poniższych rad.

  • Od urodzenia: Najważniejsze, aby Twoje dziecko miało silne mięśnie pleców. Mięśnie te są ćwiczone podczas gdy maluszek leży na brzuszku i wyciąga przed siebie rączki. Więc stwarzaj mu możliwość do tego typu ćwiczeń. Zachęcaj go do wyciągania rączek pokazując na przykład różne zabawki.

  • Gdy dziecko już siedzi: Pomóż dziecku w ćwiczeniu utrzymywania równowagi. Turlaj do niego piłkę zachęcając, aby ją z powrotem do Ciebie odbijało/popychało. Możesz też trzymać zabawkę przed maluszkiem i ruszać nią na bok tak, aby dziecko za tą zabawką podążało przechylając się z jednego boku na drugi. W miarę jak dziecko będzie raczkowało lub turlało się, będzie ćwiczyć i wzmacniać mięśnie pleców, szyi, nóżek i rączek. Uzyska ponadto więcej kontroli w nad biodrami, co pozwoli mu szybciej przejść do pozycji stojącej.

  • Dziecko już potrafi stać: Pozwól dziecku się poruszać naprzód, ale trzymaj je za rączki, żeby się nie przewróciło. W miarę postępu tych ćwiczeń, powoli puszczaj rączki dziecka. Zacznij od puszczenia jednej rączki, pozwól dziecku złapać balans. Stopniowo dawaj mu coraz więcej przestrzeni i pozwalaj na samodzielność.

3

Zachowaj środki bezpieczeństwa.

Jak już Twój maluszek potrafi samodzielnie brykać po domu, czyha na niego wiele niebezpieczeństw. Przygotuj na to swój dom i ochroń dziecko przed urazami!

  • Pozbądź się ław i stołów z twardymi, ostrymi rogami. Dziecko może bardzo łatwo się o nie uderzyć, na przykład gdy się zachwieje. Lub zabezpiecz te miejsca w jakiś sposób, na przykład oklejając je miękką specjalną gąbką narożną.

  • Schowaj meble, które z łatwością się przewrócą razem z Twoim dzieckiem, gdy będzie się ich chwytać łapiąc równowagę.

  • Załóż bramki ochronne na schody, aby dziecko z nich nie spadło.

  • Zabezpiecz gniazdka w domu.

  • Pochowaj środki czyszczące, piorące.

  • Zabezpiecz kuchnię. Nigdy nie zostawiaj w łatwo dostępnym miejscu noży, widelców, kubków czy różnych sprzętów.

  • Zablokuj dostęp do szafek.

4

Czy powinno się kupić chodzik?

Odpowiedź jest prosta: NIE! W Kanadzie zakazano sprzedaży chodzików. Podobny zakaz chcą wprowadzić Stany Zjednoczone. Każdego roku tysiące dzieci trafia do szpitali z obrażeniami spowodowanymi przez chodziki. Niestabilne siedziska, które nie utrzymują kręgosłupa we właściwej pozycji powodują więcej szkód niż pożytku. W zasadzie urządzenia te mogą spowolnić proces nauki chodzenia zamiast go przyspieszać i ułatwiać.

5

Pierwsze buciki dziecka.

Jeśli jesteście w domu, pozwól chodzić dziecku w samych skarpetkach, ale zadbaj by były to skarpetki antypoślizgowe. Jednak na zewnątrz, Twoje dziecko potrzebuje bucików.

Jak kupić buty, aby nie zdeformowały stópki dziecka?

  • Nie kupuj bucików zaraz z rana. Do końca dnia, stópka Twojego dziecka urośnie o 5%.

  • Twoje dziecko powinno stać w momencie, gdy sprawdzasz, czy bucik pasuje. Uciskając but między czubkiem bucika a końcami palców malucha powinieneś zostawić wolną przestrzeń grubości kciuka. Natomiast w tylnej części buta, przy pięcie powinieneś zostawić tyle miejsca, aby zmieścił się tam Twój mały palec.

  • Pozwól dziecku pochodzić po sklepie przez chwilę. Następnie zdejmij buciki i obejrzyj stópki dziecka. Jeśli zauważysz jakiekolwiek obtarcia czy ślady ucisku, zrezygnuj z kupna tych butów, nie ważne jak piękne one są. Przecież zdrowie i komfort dziecka jest najważniejsze.

  • Sprawdzaj już kupione buciki raz w miesiącu. Dzieciom stopy rosną bardzo szybko. Bądź więc gotowa na kupno nowych bucików.

 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Każdy rodzić chce, aby jego dziecko jak najszybciej zaczęło mówić. Oczywiście, każde dziecko nauczy się tej sztuki...
Jak nauczyć dziecko mówić?
Każdy rodzić chce, aby jego dziecko jak najszybciej zaczęło mówić. Oczywiście...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt