Tutaj jesteś: Dziecko > Niemowlaki > Rozwój Niemowlaka > Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Pierwsze lata życia dziecka są dla niego prawdziwą nauką. To właśnie wtedy dziecko uczy się chodzić, mówić, utrzymywać równowagę, poznaje otaczający je świat, przedmioty codziennego użytku – jednym słowem nowe jest dla niego wszystko. I wszystko wydaje się być fascynujące. Jednym z najważniejszych momentów w życiu Twojego maluszka no i oczywiście w Twoim również, są jego pierwsze kroki. Każde dziecko uczy się chodzić we właściwym dla niego czasie. Nie przejmuj się więc, że dziecko znajomych już biega po domu, a Twoja pociecha nieśmiało stawia pierwsze kroczki. Przeczytaj poniższe porady, aby dowiedzieć się jakie sygnały wysyła nasze dziecko chcąc powiedzieć nam, że jest gotowe na naukę chodzenia oraz jak mu w tym pomóc.
1

Kiedy moje dziecko zacznie chodzić?

Większość dzieci robi swoje pierwsze kroczki w okolicach pierwszych urodzin. Ale generalnie, dziecko powinno zacząć naukę chodzenia między dziewiątym a osiemnastym miesiącem życia. Nie przejmuj się więc jeśli mija dwunasty miesiąc a maluszek nie wykazuje zainteresowania chodzeniem, a nawet nie raczkuje. Niektóre dzieci w ogóle nie raczkują – od razu przechodzą od stania do chodzenia. I jest to całkowicie naturalne. Na tym etapie musisz wiedzieć, że Twoje dziecko będzie używało zarówno nóg jak i rąk, aby się poruszać. Jeśli Twoje dziecko zaczyna raczkować, wspina się po schodach używając rączek lub w jakikolwiek inny sposób wykazuje chęć poruszania się jest to znak dla Ciebie, że już niedługo maluch będzie chodził. Obserwuj postępy malucha. Czy w tym miesiącu potrafi więcej niż w poprzednim? Czy wyżej się podnosi? Częściej próbuje swoich sił w samodzielnym poruszaniu się? Jeśli tak, to nie masz się o co martwić.

Jak kąpać dziecko w krochmalu?
Jak nauczyć dziecko raczkować?
Jaka dieta podczas karmienia piersią?
Jak obciąć dziecku paznokcie?
2

Jak zachęcić dziecko do chodzenia?

Większość dzieci potrzebuje około 1,000 godzin praktykowania zanim będzie w stanie samodzielnie stanąć na nogach i ruszyć przed siebie. Aby pomóc dziecku w osiągnięciu tego wielkiego celu, możesz zastosować się do poniższych rad.

  • Od urodzenia: Najważniejsze, aby Twoje dziecko miało silne mięśnie pleców. Mięśnie te są ćwiczone podczas gdy maluszek leży na brzuszku i wyciąga przed siebie rączki. Więc stwarzaj mu możliwość do tego typu ćwiczeń. Zachęcaj go do wyciągania rączek pokazując na przykład różne zabawki.

  • Gdy dziecko już siedzi: Pomóż dziecku w ćwiczeniu utrzymywania równowagi. Turlaj do niego piłkę zachęcając, aby ją z powrotem do Ciebie odbijało/popychało. Możesz też trzymać zabawkę przed maluszkiem i ruszać nią na bok tak, aby dziecko za tą zabawką podążało przechylając się z jednego boku na drugi. W miarę jak dziecko będzie raczkowało lub turlało się, będzie ćwiczyć i wzmacniać mięśnie pleców, szyi, nóżek i rączek. Uzyska ponadto więcej kontroli w nad biodrami, co pozwoli mu szybciej przejść do pozycji stojącej.

  • Dziecko już potrafi stać: Pozwól dziecku się poruszać naprzód, ale trzymaj je za rączki, żeby się nie przewróciło. W miarę postępu tych ćwiczeń, powoli puszczaj rączki dziecka. Zacznij od puszczenia jednej rączki, pozwól dziecku złapać balans. Stopniowo dawaj mu coraz więcej przestrzeni i pozwalaj na samodzielność.

3

Zachowaj środki bezpieczeństwa.

Jak już Twój maluszek potrafi samodzielnie brykać po domu, czyha na niego wiele niebezpieczeństw. Przygotuj na to swój dom i ochroń dziecko przed urazami!

  • Pozbądź się ław i stołów z twardymi, ostrymi rogami. Dziecko może bardzo łatwo się o nie uderzyć, na przykład gdy się zachwieje. Lub zabezpiecz te miejsca w jakiś sposób, na przykład oklejając je miękką specjalną gąbką narożną.

  • Schowaj meble, które z łatwością się przewrócą razem z Twoim dzieckiem, gdy będzie się ich chwytać łapiąc równowagę.

  • Załóż bramki ochronne na schody, aby dziecko z nich nie spadło.

  • Zabezpiecz gniazdka w domu.

  • Pochowaj środki czyszczące, piorące.

  • Zabezpiecz kuchnię. Nigdy nie zostawiaj w łatwo dostępnym miejscu noży, widelców, kubków czy różnych sprzętów.

  • Zablokuj dostęp do szafek.

4

Czy powinno się kupić chodzik?

Odpowiedź jest prosta: NIE! W Kanadzie zakazano sprzedaży chodzików. Podobny zakaz chcą wprowadzić Stany Zjednoczone. Każdego roku tysiące dzieci trafia do szpitali z obrażeniami spowodowanymi przez chodziki. Niestabilne siedziska, które nie utrzymują kręgosłupa we właściwej pozycji powodują więcej szkód niż pożytku. W zasadzie urządzenia te mogą spowolnić proces nauki chodzenia zamiast go przyspieszać i ułatwiać.

5

Pierwsze buciki dziecka.

Jeśli jesteście w domu, pozwól chodzić dziecku w samych skarpetkach, ale zadbaj by były to skarpetki antypoślizgowe. Jednak na zewnątrz, Twoje dziecko potrzebuje bucików.

Jak kupić buty, aby nie zdeformowały stópki dziecka?

  • Nie kupuj bucików zaraz z rana. Do końca dnia, stópka Twojego dziecka urośnie o 5%.

  • Twoje dziecko powinno stać w momencie, gdy sprawdzasz, czy bucik pasuje. Uciskając but między czubkiem bucika a końcami palców malucha powinieneś zostawić wolną przestrzeń grubości kciuka. Natomiast w tylnej części buta, przy pięcie powinieneś zostawić tyle miejsca, aby zmieścił się tam Twój mały palec.

  • Pozwól dziecku pochodzić po sklepie przez chwilę. Następnie zdejmij buciki i obejrzyj stópki dziecka. Jeśli zauważysz jakiekolwiek obtarcia czy ślady ucisku, zrezygnuj z kupna tych butów, nie ważne jak piękne one są. Przecież zdrowie i komfort dziecka jest najważniejsze.

  • Sprawdzaj już kupione buciki raz w miesiącu. Dzieciom stopy rosną bardzo szybko. Bądź więc gotowa na kupno nowych bucików.

 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Masaż ma bardzo korzystny wpływ na małe dzieci, jak również rodziców. Wzmacnia więź pomiędzy maluszkiem, a mamą i tatą....
Dlaczego warto robić małym dzieciom masaż?
Masaż ma bardzo korzystny wpływ na małe dzieci, jak...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt