Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Religie > Katolicyzm > Jak się spowiadać?
Jak się spowiadać?

Jak się spowiadać?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.7/5 (255 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Podczas sakramentu spowiedzi korzystamy z Bożego Miłosierdzia i Bożej Łaski. Dzięki temu sakramentowi zyskujemy odpuszczenie wszystkich grzechów i zaczynamy życie w łasce, która pomaga nam odnowić duszę chrześcijańską i zwiększa zdolność do oparcia się pokusie. W poniższym artykule dowiesz się, w jaki sposób dobrze się wyspowiadać.
1

Co należy zrobić zanim przystąpimy do sakramentu spowiedzi?

W normalnych warunkach tylko ochrzczony katolik może przystąpić do sakramentu pojednania. Jednakże ograniczenie to może zostać zniesione w przypadku jakichś poważnych okoliczności (np. nieuchronna śmierć chrześcijanina niekatolika). Aby spowiedź była prawidłowa, należy spełnić trzy podstawowe warunki:

1. Każdy katolik powinien zrobić uczciwy i dokładny rachunek sumienia. Podczas spowiedzi nie należy zatajać żadnych grzechów śmiertelnych.

2. Osoba przystępująca do sakramentu spowiedzi powinna być skruszona i pełna żalu. Skruszona osoba podczas sakramentu spowiedzi będzie szczerze żałowała popełnionych grzechów. Miłość do Boga jest najlepszą motywacją do poszukiwania Bożego Miłosierdzia. Jeżeli nawet osoba spowiadająca się w rzeczywistości nie odczuwa skruchy, ale szuka przebaczenia z powodu lęku przed piekłem, sakrament pojednania jest mimo wszystko ważny. Jednakże należy pamiętać, że jeśli dana osoba przystępuje do sakramentu spowiedzi z zamiarem późniejszego popełniania grzechu, nie wykazuje ona wówczas skruchy i grzechy nie są odpuszczone.

3. Na koniec osoba wyspowiadana musi wypełnić powierzoną jej przez kapłana pokutę, tak szybko jak jest to tylko możliwe.

Jak ubrać dziecko do Pierwszej Komunii?
Jak przygotować dziecko do pierwszej spowiedzi?
Jak zrobić zaproszenia komunijne?
Jak fotografować chrzest?
2

Co zrobić przed podejściem do konfesjonału?

Poczekaj na swoją kolejkę. Jeśli do tej pory nie zrobiłeś jeszcze rachunku sumienia, teraz jest na to odpowiednia chwila.
Niezależnie od tego czy robisz rachunek sumienia w domu czy też w kościele, ważne jest to, by uczciwie przeanalizować swoje działania od ostatniej spowiedzi. Aby spowiedź była ważna, musisz przyznać się do wszystkich grzechów śmiertelnych (ciężkich) i podać przybliżoną ich liczbę. Nie ma konieczności wymieniania grzechów powszednich (lekkich), jednak jeśli chcesz możesz to zrobić. Jeśli uważasz, że twoja spowiedź potrwa trochę dłużej (ponad 15 minut), powinieneś umówić się z kapłanem na spowiedź prywatną. Ten rodzaj spowiedzi jest odpowiedni dla osób, które odsunęły się od kościoła, popełniły grzech, który być może wymaga porady lub też długo się nie spowiadały. Zanim więc przystąpisz do spowiedzi, dowiedz się jakie grzechy zalicza się do ciężkich i dokładnie zbadaj swoje sumienie.

3

Podejdź do konfesjonału.

Uklęknij przed zasłoną, a kapłan rozpocznie sakrament. Pamiętaj, że wyznajesz swoje grzechy wysłannikowi Jezusa Chrystusa. Przyznajesz się do grzechów względem Chrystusa i Kościoła, wykaż zatem pokorę i uczciwość. Pamiętaj również, że wyznanie jest całkowicie poufne. Kapłan nigdy nie będzie mógł wyjawić twoich grzechów innym osobom. Ma on obowiązek zachowania tajemnicy spowiedzi nawet pod groźbą śmierci.

4

Kapłan rozpocznie sakrament spowiedzi modlitwą i uczyni znak krzyża.

Uczyń znak krzyża i powiedz „Wybacz mi Ojcze, bo zgrzeszyłem. Ostatni raz u spowiedzi byłem […..] temu. Pana Boga obraziłem następującymi grzechami…” Powiedz kapłanowi o wszystkich swoich ciężkich grzechach, które popełniłeś od czasu ostatniej spowiedzi. Nie musisz przedstawiać wszystkiego ze szczegółami, chyba że kapłan uważa to za niezbędne. Po prostu wyznaj mu grzech i powiedz ile razy go popełniłeś. Jeśli uważasz to za konieczne, możesz również wspomnieć o okolicznościach. Możesz również poprosić księdza o radę w sprawie danego grzechu. Gdy wymienisz już wszystkie złe uczynki, powiedz kapłanowi, że za wszystkie bardzo żałujesz i poproś Jezusa o przebaczenie wszystkich grzechów, nawet tych, o których zapomniałeś w czasie spowiedzi.

5

Kapłan krótko omówi skutki twoich grzechów oraz zaoferuje doradztwo i wsparcie w prowadzeniu lepszego życia chrześcijańskiego.

Zada ci również pokutę, którą należy wykonać – zwykle jest to modlitwa lub dobry uczynek. Może również poprosić cię o powiedzenie Aktu Skruchy. Wreszcie poprzez modlitwę kapłan uwolni cię od wszelkich grzechów. Pod koniec jako rozgrzeszenie powie: „Odpuszczam tobie grzechy w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego” i uczyni znak krzyża. Na koniec odprawi cię mówiąc „Idź w pokoju”. Odpowiedz „Bogu niech będę dzięki” i wyjdź z konfesjonału.

6
Teraz postaraj się jak najszybciej odprawić pokutę i ciesz się, że wszystkie twoje grzechy zostały odpuszczone i odkupione przez krew Chrystusa. Staraj się więcej nie grzeszyć.
7

Żal za grzechy, kara za grzechy i odpust.

Mimo, iż podczas sakramentu pokuty grzechy zostają odpuszczone przez Boga i odkupione przez ofiarną śmierć Chrystusa, kara za grzechy nadal nas obowiązuje. Spowiedź uwalnia nas od grzechów, daruje nam, przynajmniej częściowo, kary doczesne, będące skutkiem grzechu i przywraca nam łaskę uświęcającą w naszych duszach. Jednakże musimy ponieść konsekwencje swoich przeszłych grzechów. Grzech został odpuszczony, teraz musimy ponieść za niego karę. Kara może zostać darowana w życiu doczesnym, poprzez ofiarowanie wszelkich smutków świata Bogu lub poprzez odpusty. Odpust jest to darowanie przez Boga kary doczesnej za grzechy, złagodzone już co do winy. Dostępuje go chrześcijanin odpowiednio usposobiony i pod pewnymi, określonymi warunkami, za pośrednictwem Kościoła, który jako szafarz owoców odkupienia rozdaje i prawomocnie przydziela zadośćuczynienie ze skarbca łask Chrystusa i świętych. Odpusty są nabywane poprzez wypełnienie określonych modlitw lub dobre uczynki zadane przez Kościół. W Kościele obowiązuje wykaz odpustów – Enchiridion Indulgendarum. Generalnie odpust wymaga spełnienia czterech warunków: dobrej pracy i modlitwy wymienionej w Enchiridion, spowiedzi, przyjęcia Komunii Świętej oraz modlitwy w intencji Papieża. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Katechizmie Kościoła Katolickiego i Enchiridion.
Odpusty są wspaniałym sakramentem, z którego powinniśmy korzystać zawsze, gdy tylko jest ku temu okazja. Jeśli nie odkupimy swoich grzechów za życia, będziemy musieli odpokutować za nie w czyśćcu (pod warunkiem, że umrzemy w stanie łaski). Mądry chrześcijanin powinien korzystać z wszelkich źródeł łaski za życia na ziemi.

 2.7/5 (255 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

el - 2014-12-11
spowiedź to świetna forma, aby wiedzieć co w trawie piszczy, osobiście uważam że Bóg nie jest głuchy - wie i słyszy wszystko, więc jaki sens ma gadanie na uszko?
sylwia180793 - 2012-12-20
Moim zdaniem to jest chore, że musimy iść do spowiedzi do księdza, czyli osoby, której autorytet w dzisiejszych czasach znacznie spadł. W innych państwach jest spowiedź ogólna, spowiadasz się samemu przed Bogiem, wiesz, że jemu wszystko możesz powiedzieć, a księdzu? Nie bardzo. Ludzie często się boją o czymś mówić, bo boją się reakcji księdza np. wiele razy byłam świadkiem gdy ksiądz się unosił i krzyczał na osobę, która się wyspowiadała. Czy to normalne? raczej wątpię.
zigitrn - 2012-12-20
Już chyba można spowiadać się on0line więc nie ma strachu przed księdzem ;)
zuziazyl - 2012-12-20
Dzieci ogólnie chyba stresują się spowiedzią.
ferris85 - 2011-11-10

To chyba strach każdego dziecka, że zapomni grzechów ;) Też się tego bałem jako dzieciak ;)

marek - 2011-09-26

Więc podpowiadam napisz sobie na kartce i w czasie spowiedzi przeczytaj swoje grzechy a po wszystkim karteczkę zniszcz:))) Sposób sprawdzony i skuteczny.

Pozdrawiam!!!

Madzik - 2010-05-18
w tym roku mam Pierwszą Komunię i strasznie się boję spowiedzi, nigdy tego nie robiłam i boję się, że zapomnę grzechów i się nie wyspowiadam w pełni :(
Twoje dziecko przystąpi w tym roku do Pierwszej Komunii, a ty nie wiesz jak je do tego przygotować? Musisz przede...
Jak przygotować dziecko do Pierwszej Komunii Świętej?
Twoje dziecko przystąpi w tym roku do Pierwszej Komunii...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt