Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak przycinać storczyki?
Jak przycinać storczyki?

Jak przycinać storczyki?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (398 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i mieć zdrową, wielokrotnie kwitnącą roślinę. Początkujący hodowcy storczyków często obawiają się, że je uszkodzą podczas przycinania. Przycinanie storczyków nie musi być jednak wcale trudne, zwłaszcza, jeżeli przeczytasz poniższe wskazówki.
1

Czas przycinania.

Storczyki powinny być przycinane w czasie uśpienia, czyli wtedy, gdy nie mają już żadnych kwiatów. W większości przypadków najlepszym okresem na przycinanie storczyków jest okres od początku października, aż do końca listopada. Jeżeli nie zrobisz tego w tym czasie, to roślina zdąży już puścić nowe pączki. Nie wolno ci dopuścić do tego, by zakwitła.
Okres przycinania storczyków zależy także od ich odmiany, zwłaszcza w przypadku tych odmian, które kwitną kilkakrotnie w ciągu roku. Jeżeli jednak nie masz pewności, kiedy powinnaś przyciąć roślinę, najlepiej zrób to między październikiem i listopadem.

2

Określ odmianę storczyków.

Poszczególne grupy storczyków wykazują indywidualne cechy, jeśli chodzi o wzrost, rozwój i kwitnienie. Storczyki z odmiany Phalaenopsis muszą być przycinane, gdy ich kwiaty zaczynają więdnąć. Inne odmiany storczyków lepiej przycinać, gdy pędy brązowieją. Warto więc wiedzieć, jaką odmianę storczyków posiadamy. Najlepiej zapytać o dokładna nazwę rośliny podczas jej zakupu. W dobrym sklepie ogrodniczym powinniśmy także otrzymać informację jak podlewać i przycinać dany gatunek storczyków. Jeżeli jednak znasz dokładną nazwę swojej rośliny, możesz znaleźć wszystkie potrzebne informacje w internecie.

Jak hodować orchidee?
Jak pielęgnować paprotki?
Jak rozmnażać storczyki?
Jak pielęgnować kaktusa bożonarodzeniowego (Szlumbergera)?
Przeczytaj teraz: Jak hodować storczyki?
 4.2/5 (398 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (32)

Wiki - 2015-09-07
Co za bzdury, ja nie przycinam pedow i korzeni, chyba ze uschna, im mniej pielegnacji tym lepiej. Orchidee najlepiej zostawic w spokoju, nie dotykac, nie obracac, nie otwierac okna. Ja podlewam moje rosliny raz na 10 dni, czasami zasilam bardzo rozcienczonym nawozem, Kwitna prawie caly rok, jedna moja phalenopsis kwitnie od 2 lat i rozwija kwiaty na tych samych pedach, bylo juz okolo 50 kwiatow. Dendrobium kwitło 3 mce, a podobno kwiaty trzymaja sie tylko mc.
Takie artykuly jak ten powyzej to typowa chała, ktos zarabia kase.
natan - 2015-05-11
Kłamstwo
Kasia - 2015-05-04
Storczyki nie moga stac w wodzie dluzej niz kilka godzin a potem musza obeschnac, inaczej zgnija korzenie. Nie wolno zalac srodka lisci, tzw. serduszka, bo tez zgnije. Ostre slonce zniszczy liscie a brak swiatla spowoduje marnienie roslin. Najlepiej nic nie przycinac jesli nie mamy pojecia o wymaganiach danego storczyka. Wycinamy tylko to co suche albo chore. Zadnego prysznicu, , bo zalejemy srodek lisci i zadnej twardej wody, bo zasolimy podloze i storczyk padnie. Podlewc z kranu mozna tylko wtedy, kiedy ma sie miekka wode. Wiele osob chwali sie, ze podlewa kranowka, ale widac nie maja pojecia jaka to woda.
feta35 - 2014-12-05
W dalszym ciagu nie wiem w ktorym miejscu mam uciac......????
Asia - 2014-12-04
Mam 8 storczyków-różne odmiany.Pędy obcinam dopiero jak uschną.Kwitną cały rok -czego chcieć więcej.
k - 2014-12-04
Bzdura! Storczyki wcale nie mysza byc przycinane. W naturalnych warunkach to kto je przycina? Jestem hodowca storczykow. Mam ich na stanie ok 30 i wszystkie kwitna bez problemow. Z mojego doswiadczenia wynika ze storczyki lubia byc troche "zaniedbywane":)
kam - 2014-12-04
nie wiem,ale u mnie storczyki kwitna caly rok,nie potrzebuje takich rad ,po prostu robie to intuicyjnie
SARA - 2014-12-04
Artykuł to typowa zatkaj dziura. Napisany został w 2012 roku, o czym świadczą poniższe komentarze. Pracownicy portalu nie wysilili się zbytnio. Mogli chociaż usunąć stare komentarze, żeby zrobić wrażenie, że artykuł jest "świeży". Badziew, badziew i jeszcze raz badziew. A storczyki można przycinać dopiero jak uschną pędy i wtedy nawet lepiej rosną i piękniej kwitną. Niech autor artykułu nie wmawia ludziom ciemnoty.
ooo - 2014-10-27
ten artykuł to pospolita zatkaj dziura .Potem reklamodawcą pokazują ile to było kliknięć na ich reklamie .Co jest pospolitym oszustwem bo ja nawet nie wiem jakie tam reklamy były.Niech frajerzy płacą
jolka - 2014-10-14
Mam 8 storczyków w różnych kolorach,kwitną prawie przez cały rok,rekordzista ma 38 kwiatków.Raz na 2 tygodnie wkładam je do wanny i nalewam wody do 3/4 wysokości doniczki.Zraszam je prysznicem z góry.W ten sposób kurz z liści i kwiatów zostaje usunięty.W Wannie stoją ok 50 minut.Potem zostawiam w tej wannie już bez wody na około 3 godzinki,żeby liście i kwiaty obeschły.Nie cackam się w żadną odstaną ,przegotowaną wodę.Są polewane bezpośrednio z prysznica.Są piękne i zdrowe.Nie używam również żadnych odżywek.
Julia - 2014-04-25
Zgadzam się, że artykuł jest beznadziejny. Ja nie przycinam, tylko usuwam suche pędy po kwiatach. Sprawdzona metoda, daje świetne wyniki, moje orchidee kwitna nawet do 4-ech m-cy. Trzymam je w wodzie. Na dno doniczki wlewam wodę (doniczka bez dziurki na odpływ wody), doniczkę, ( która ma dziurki) z kwiatem wstawiam do doniczki z woda, tak tylko, żeby była zanurzona na około 2 cm. Orchidee, które nie kwitły, zaczęły wypuszczać łodygi kwiatowe i kwitna pięknie. Powodzenia!
aaaaaa - 2014-03-21
Kompletnie beznadziejny artykuł. Nic z niego nie wynika. Po przeczytaniu nadal nie wiadomo jak, gdzie i kiedy przycinać. Może dla osób znających dobrze temat jest przydatny. Dla amatora -jak ja- kompletnie beee!!
gość 2 - 2014-02-10
Witam, kupiłam kwitnącego storczyka w październiku, ale zaledwie po kilku dniach kwiaty opadły. Zaopatrzyłam się w nawóz dla storczyków, który używam wg zaleceń mimo to nie zauważyłam, aby kwiat puścił jakieś nowe pędy, wręcz przeciwnie - korzenie zaczęły obsychać, więc je przycięłam. Dopiero teraz dowiedziałam się o tym, że roślinkę należy przycinać po przekwitnięciu, jednak zalecacie robić to w październiku/listopadzie. Czy mogę zrobić to teraz, w lutym ? Mój storczyk nie ma żadnych nowych pędów, może po tym zabiegu trochę się rozbudzi :)
topielica - 2013-04-23
Oprócz przycinania ważne jest światło dla storczyków -ilośc bowiem swiatła jaką otrzyma nasz storczyk w głónej mierze decydowac będzie o jego kwitnięciu .
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . A ja proponuje nic nie obić, nie przycinać po przekwitnięciu. Jeżeli łodyga nie schnie to zostawić a jak schnie to obciąć uschnięta część. Mam w domu sporo storczyków ( 15 szt) i przyznam, ze te ostatnie , nieobcinane, czyli 3 szt. maja po 4 pędy i wszystkie kwitną. Nie są jakoś obficie obsypane kwiatami i kwiaty są mniejsze, ale efekt jest ;-)
kasia - 2013-02-20
witam mam wielki problem ze storczykiem :( mianowicie kupiłam go jakis miesiac czasu temu i wiedziałam ze bedą z nim problemy poniewaz juz byl przelany teraz został bez lisci stozek wzrosu wyglada na wyschniety i mam teraz trzy badtle i przyciete kozenie czy mam sznse ze odbije ??
pati - 2013-01-15
witam mam pytanie mam dwa storczyki Phalaenopsis ktore mi przekwitły przycielam przy 3oczku jak przeczytalam na forum ale lodygi zaczely usychac w jednym pokazala sie cala nowa lodyga tamte uschly, liscie i korzenie ok ale w tym drugim jest wiekszy problem gdyz zżółkły mu liscie i odlecialy jedna lodyga wyschla calkowicie druga do polowy a od polowy pokazal sie w oczku nowy ped nie wiem czy mam go tak zostawic czy cos z nim zrobic i co z tymi zółtymi lisciami czy one odrosna?
asia2436 - 2012-11-22
Witam , obecnie w domu mam 8 strorczyków obcinam je około 1 cm od miejsca wypuszczenia przeważnie w koniec października poczatek listopada , tylko przez zime nie kwitną tam chyba tylko ze 2 kwitną natomiast na wiosne puszczają nowe pędy i długo kwitną. Raz na tydzień podlewam je wodą przegotowaną tylko żeby odstała się a raz w miesiącu podlewam nawozem do storczyków .
oset - 2012-10-30
witam
Moj storczyk juz przekwitl 2 lodyzki najpierw pozolkly pozniej zbrazowialy wygladaly na lekko jakby zgnite wiec je obcielam zostawiajac 2 cm od korzenia i czekam+- co sie wydarzy .A moze komus tez tak sie stalo? prosilabym o rade co dalej z tym fantem?A HA jest to moj pierwszy storczyk i nie mam doswiadczenia z tym przepieknym kwiatkiem dziekuje za wszystkir rady
aGuLa=* - 2012-10-28
mam pewien problem... otoz ponad rok temu moja orchidea przekwitla wiec ja przycielam ale reszta lodyg zdrewniala i juz od ok. roku nic sie z nimi nie dzieje i nie ma nowych lodyg ale pojawiaja sie nowe liscie ktore rosna... co zrobic aby ponownie zakwitla? Prosze o odpowiedz na e-maila, z gory dziekuje=)
modliszka - 2012-05-12

A ja mam storczyka w pokoju, który niestety jest dość ciemny. Kwiatek nie wygląda za dobrze, może polecicie jakieś odżywki?

hmmm - 2012-04-04
Po 1. phalaenopsis często kwitnie powtórnie z uśpionych oczek lub przedłuża pęd, więc nie należy przycinać go jeśli nie zasechł; chyba zależy nam na kwitnieniu, a nie: "Nie wolno ci dopuścić do tego, by zakwitła. "
po 2. najstarsze liście także potrafią żółknąć i zasychać
po 3. podlewanie nie jest ściśle określane w czasie, u jednych będzie częstsze, np. ze względu na wyższe temperatury w domu i szybsze przesychanie podłoża, u innych rzadziej; ponadto istnieje pewna zasada, że lepiej przesuszyć niż zalać
po 4. polecam poczytać fachowe strony związane z uprawą storczyków
aga1214182 - 2012-03-03
Mam storczyki i gdy mają piękne pąki,to zaczynają żółknąć i opadają.C o mam zrobić??
figa - 2012-02-17
Witam.Mam storczyki miniaturki Phalaenopsis,jedna właśnie przekwitła a druga jeszcze ma kwiaty.Mam pytanie,czy muszę czekać do pażdziernika z przycięciem czy można to zrobić teraz,po przekwitnięciu.I czy przycinać za trzecim oczkiem lub wyciąć całą łodygę,dodam że jest tylko jedna.Z góry dziękuje.
słońce - 2012-01-22
mój storczyk ma klejące liście od spodu -czy to choroba
Deva - 2011-11-21
Oczko to taki nabłonek na łodyżce, pierwsze jest zawsze tuż koło liści, tam gdzie wyrasta... z tego co mi tlumaczyla kwiaciarka, nie przesadzamy storczyka, bo jak ma za wiele miejsca to beda sie rozrastac korzenie zamiast puszczac pędy kwiatowe...
żółknięcie lisci - nadmiar wody, nie podlewamy kwiatka po korzeniach, tylko wstawiamy na pol godz do pojemnika z odstana wodą, po czym wyjmujemy i po obcieknięciu wkladamy do donicy, w ktorej stoi - musi byc ona przezroczystac, by korzonki mialy dosc swiatla. Stare uschniete korzonki usuwam.
ojejka - 2011-11-17
Liście zolkna z powodu nadmiaru wody, takie odmiany jak phalaenopsis nalezy podlewac srednio raz na tydzien, zwazajac na to, by po poprzednim podlaniu podloze przeschlo.
daauniaa - 2010-11-01
Dostałam storczyka odchłopaka pod koniec października, jest śliczny, ale kiedy będe miała obciać gałązki...?
anndab1970 - 2010-09-05
Witam i blagam o porade!!!
pod koniec lipca kupilam Phalaenopsis. Przesadzilam po ok. 2-3 tyg. z mokrego torfu do specjalnej mieszanki dla orchidei. Stracila prawie wszystkie kwiatki i zostaly tylko 2. Pare dni temu ostatnie 2 kwiatki opadly oraz pedy kwiatowe (sa dwa a jeden z nich w gornej czesci dodatkowo rozdwojony) zaczynaja schnac. Teraz juz do polowy sa suche. Mysle, ze musze przyciac ale nie mam pojecia gdzie (nic mi nie mowia oczka-potrzebuje moze bardziej wizualnej instrukcji). Dodatkowo wypuszcza nowe liscie i w zwariowanym tempie rosna nowe korzonki. CZ mam ja wyjac z doniczki i poprzycinac tez np. stare uschniete korzonki?
Sybirak - 2010-06-10
Proszę o pomoc.
Mam orchidee i żółknż jej liście. Dlaczego?
madzik - 2010-05-20

należy obciąć za trzecim oczkiem, ale tylko w przypadku storczyków rodzaju Phalaenopsis (chyba większość sprzedawanych w kwieciarniach), innym pędy praktycznie nie rosną

kejtlin - 2010-05-20
a łodyżkę wspierającą też trzeba obciąć? bo moja trochę długa jest
Przycinanie storczyków zależy od ich gatunku. Niektórych storczyków się nie przycina, inne przycina się po...
Jak przycinać storczyki po przekwitnięciu?
Przycinanie storczyków zależy od ich gatunku. Niektórych...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.
pasożyt